Consumentenbond.nl

Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?

Toon eerste bericht

124 reacties

Ik heb een Samsung UE46ES8000SXXN uit 2013. Prima TV. Maar ook op dit merk is eerst de YouTube app verdwenen en daarna ook Spotify. Hinderlijk en vervelend. Maar het schijnt ook bij andere merken TV zo te zijn.
Inmiddels kan ik voor YouTube gelukkig terecht via mijn provider Ziggo. Voor Spotify heb ik een chromecast geïnstalleerd en kan via mijn telefoon en versterker toch weer luisteren.
Maar het blijft ondeugdelijk dat deze apps zonder medeweten van de consument zo maar verdwijnen.
Reputatie 5
Badge +4

Die “smart tv “  is toch niet zo ń  toffe oplossing.
Een niet-smart tv is bijna niet meer te vinden.
De beste oplossing lijkt mij alle apps van tv verwijderen en via Chromecast, Apple TV of bij langzame internetverbinding bekabeld  streamen.
Dan hou je puur zelf gekozen Apps over en blijft / wordt het beter TV kijken.

Ik vind een smart t.v. een prima oplossing. Zou niet weten wat er mis mee moet zijn. Alle apps verwijderen kan helemaal niet, daar krijgen de fabrikanten nl. geld voor. 

Er zijn wel tv's die wel op Android draaien. Samsung draait op zijn goedkopere eigen Tizen OS en dat is waar de schoen knelt. Dan moet er dus betaald worden voor updates van ander OS.

Geplaatst door G.M. de Jonge op Aug 11, 2017.

Nogmaals, veel duurdere hardware.

Het enige wat je kunt doen is Samsung dezelfde behandeling geven als Nokia die op een gegeven moment ook alleen nog maar slechte producten verkocht met een waardeloze service. Gewoon niet meer kopen dus....

Ik ken geen voorbeelden van televisie fabrikanten die hun apps meer dan twee jaar onderhouden. Niet dat ze ze weg moeten halen maar een protocol wijziging voert niemand door. Feitelijk snap ik ook niet dat mensen denken dat software onderhouden zal worden zonder onderhoudscontract.
Ik probeer mij, mede tegen de achtergrond van de verloren rechtzaak van de bond tegen Samsung van het afgelopen jaar, voor te stellen hoe een eventuele volgende stap er dan uit zou moeten zien. Welke actie denken mensen te gaan nemen?

ik geloof ook dat tv fabrikanten tot dusver de enigen zijn die software binnen zo'n korte tijd waardeloos laten worden. Ik vraag mij af of dit ook zo werkt met tv's die Android als besturingsysteem hebben. Andere apparaten met Android zijn immers niet zo snel afgeschreven omdat het vernieuwen van de beveiligingscertificaten volgens mij standaard bij de licentie van dit OS hoort.

Als de tv android zou draaien moet er sowieso veel duurdere hardware in en ligt het zeker in de lijn der verwachting dat de zaak dan veel langer blijft draaien. Je krijgt dan alleen wel met het beroemde update probleem van Android zelf te maken, maar dat gaat over vveiligheid, de apps doen het dan nog wel.
Dit zal dan wel de doodsteek zijn voor app-gebruik op TV's van voor 2014.

Ook Android versies moeten op de TV geüpgraded worden, daar er een heleboel apps niet meer op oudere versie's van Android werken. we zijn momenteel bij Android versie 7.1+ en 8 komt er eerdaags aan, maar er zijn steeds meer app's die niet meer werken met een lagere Android versie dan 5.0 Dus ook bij Android tv's gaat het probleem zich meer en meer aandienen als de apparaatfabrikanten uit kostenoverweging geen upgrades aanbieden.

Geplaatst door J.C.M. Pieron op Aug 12, 2017.

Dat is absoluut waar, het probleem blijft maar ipv dat je smart functies twee jaar of uiterlijk drie jaar meegaan kun je er zeker vijf en misschien wel zeven jaar mee doen. Het leeuwendeel van de apps draait op dit moment nog prima op Android 4.4 (2013) en de overgrote meerderheid draait nog op 4.0 (2011). Als er geen discussie over beveiliging was dan zou je bijna denken dat het hiermee opgelost was. Maar goed, om Android tv te kunnen draaien moeten fabrikanten wel substantieel meer uitgeven aan de hardware wat in de TV business waar geen stuiver wordt verdient best een dingetje is.
[quote]
Dan moeten ze het ook niet maken en aanbieden, zowel nu zit het erop dan moet je het ook bijhouden daar hebben de mensen voor betaald. Als ik een auto koop, word de navigatie ook 7 jaar bijgewerkt bij Kia, daarna kan je hem laten updaten door ervoor te gaan betalen wat ik normaal vind.

Dat mag u best vinden maar zo functioneert de wereld gewoon niet. Menig automobilist is ook binnen de zeven jaar verrast dat er geen updates meer beschikbaar waren. Nogmaals, ik geloof onmiddellijk dat het een fabrikant menens is op het moment dat je er een softwareonderhoudscontract bij kunt sluiten en anders is het na drie jaar voorbij. Sterker als Nederland een wettelijk kader zou scheppen om fabrikanten te verplichten te updaten, als dat mogelijk zou zijn wat ik zeer betwijfel, zullen fabrikanten die functies in Nederland gewoon niet meer leveren.
Eens, iets dergelijks zal in Europees verband moeten maar ik zie werkelijk geen enkele beweging in die richting ook niet door Nederlandse groepen om het op dat niveau aan te kaarten. En in de tussen tijd houdt niets een fabrikant tegen die een gat in de markt ziet om wèl een toestel uit te brengen met afdoende hardware zodat support überhaupt mogelijk is na vijf jaar en dan wèl jaren updates uit te brengen en niets belemmerd geïnteresseerde consumenten die TV te kopen. Maar het gaat niet gebeuren.
Ik heb in december 2010 een Samsung TV de LE40C750 gekocht.

Een aantal jaren heb ik van apps gebruikt gemaakt zoals Nieuws NU,Sport NU Programmagids,Youtube en een app waar ik driedimensionale video's kon afspelen Al deze Apps zijn er niet meer. Alle Samsung apps zijn niet interresant of niet bruikbaar.

De TV zelf functioneerd uitstekend heel mooi beeld daar ben ik zeer tevreden mee, maar ik heb toch een SMART TV gekocht??

Conclusie:Samsung wil dat ik een nieuwe SMART TV koop zodat ik mijn oude SMART TV kan laten recyclen.

Samsung behandelt mij als een oen die van zijn poen af wil.

[opmaak aangepast door beheerder ivm leesbaarheid]
Op de Samsung TV die nu 5 jaar jong is, is sinds een tijdje de app RTL XL verdwenen. Op de Samsung TV die nu bijna 3 jaar jong is, is de app gewoon nog aanwezig en werkt ook goed.

Erg irritant dat je een TV koopt waarop bepaalde opties aanwezig zijn en dat ze dan zomaar ineens worden weggehaald
Ik Heb een Samsung TV en een bleu Ray speller van Sonny,

en op alle bij zijn de apps ,of werken niet meer,

en dat zijn YouTube ,hardware info,en deze twee links gebruikte mijn vrouw en ik heel veel ,en voor YouTube had ik deze hardware ook voor gekocht.

mvrgr Eagle Cor
wij hebben een SamsungUE37d6200. Niet de jongste maar werkt nog goed dus geen noodzaak om andere te kopen. Wilde vandaag youtube app gebruiken, ook weg evenals NOS en Facebook. Er staat de helft minder apps op dan toen we hem kochten. Waardeloos.
In 2011 heb ik een 32 inch SmartTV van LG gekocht. Deze heb ik mede geselecteerd op het feit dat het een smarttv was. Helaas was alleen het marketingpraatje smart, de dienst was in Nederland nog niet actief bij LG. Daardoor heb ik een paar jaar moeten wachten voordat ik iets van een account op een smartdienst zou hebben. Toen dat eenmaal actief was wilde ik graag Netflix op mijn tv. Niet beschikbaar voor dit model. Ik heb toen het hele SmartTV verhaal maar links laten liggen. Problematisch internet, erg traag, bediening niet heel smart en een aantal nutteloze en nietszeggende apps. Voor mij geen Lucky Goldstar tv weer. En Netflix zit tegenwoordig op de settop box. Dus die Chromecast stick doet ook niks meer ...
Reputatie 4
Badge +2
Bedankt voor alle reacties tot-nu-toe! We blijven ze verzamelen en gaan een logboek van 'verdwenen apps' bijhouden. Laat dus een berichtje achter als er weer eens een app van je smart tv is verdwenen!
Reputatie 4
Badge +2
We willen de fabrikanten toch nadrukkelijker gaan aanspreken op het verdwijnen van smart tv apps. Daarom hebben we een speciaal meldpunt gemaakt, waar je terecht kunt wanneer er (weer) apps van je tv zijn verdwenen.

Voor mensen die al verdwenen apps gemeld hebben in dit topic, is het overigens niet nodig om dat nog een keer te doen via dit nieuwe meldpunt. Maar mochten er in de toekomst andere apps verdwijnen, dan horen we dat graag via het meldpunt!
Reputatie 4
Badge +2
Ik heb in December 2013 een 55" Panasonic Viera smart TV gekocht.
Tot een week of 3 geleden deed de YouTube app het nog. Maar nu slaat hij af en schakelt de tv terug naar de tv setting, zodra YouTube is ingeladen. Dus ook casten via de telefoon gaat niet omdat de App steeds afsluit.
De Netflix app doet dat niet, die werkt gewoon.
Heb de firmware gecheckt, maar die is up to date.
Ik ga Panasonic nog bellen hierover....

Dat is inderdaad vervelend @francois_paris! Om welk model 55" uit 2013 gaat het eigenlijk precies? Verder hebben we hierover contact gehad met Panasonic en zij geven aan dat ze de levensduur van 'Third party applications' - zoals de apps op hun smart-tv's - niet kunnen garanderen. Dat staat in de Gebruikersvoorwaarden die je moet accepteren om gebruik te kunnen maken van de smart-tv functies. Daarom wijst Panasonic elke verantwoordelijkheid ook af met betrekking tot verdwijnende apps. Overigens doet niet alleen Panasonic dit, eigenlijk wijzen alle tv-fabrikanten die verantwoordelijkheid af.
Reputatie 4
Badge +2
Via ons meldpunt zijn er inmiddels bijna 300 meldingen binnengekomen, waarvoor dank! Bijna de helft van de melders mist de NPO-app. Als we kijken naar de tv’s gaan de meeste klachten over Samsung tv’s (63%), het bedrijf met verreweg het grootste marktaandeel voor smart tv’s. Daarnaast komen er veel klachten binnen over Philips (21%), Sony (6%) en LG (5%).

We gaan het probleem aankaarten bij fabrikanten en aandringen op oplossingen. Lees ons nieuwsbericht hierover. Uiteraard zullen we jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Wordt vervolgd!
Mijn Sony Bravia tv KDL 32EX711 uit 2011 hield in 2014 al op met de youtube app. Eind 2015 stopte de app van Nos journaa
Badge
Dan is SOLARA blijkbaar een positieve uitzondering, want na 3 jaar nog dezelfde App's, zal dan wel een B merk zijn, maar ik heb alle App's nog.
Badge
Waarom zijn er managers die altijd iets nieuws door de consument hun strot willen duwen??
De vorige NPO app was een toonbeeld van gebruiksgemak en snelheid op mijn Samsung Tv van 2 jaar oud. De nieuwe is niet alleen veel trager maar ook omslachtiger te bedienen. WAAROM, WAAROM veranderen?? Moet er weer iemand een bonus verdienen?
Laat dingen die goed en prima werken alsjeblieft bestaan OF als je wat nieuws verzint, doe het dan naast het oude. Als het beter is stap ik wel over! Mijn eigen keuze, en niet omdat ik er toe gedwongen word.
Mijn vrouw en ik zijn begin 60, en willen dingen die goed en snel werken, en vooral geen nieuwe dingen!
De vrouw/man die dit verzonnen heeft mogen ze van mij een omgevingsverbod van 200km rondom Hilversum geven!
En aan al de mensen hier die een pc, Chromecast of tv box aan hun tv hebben hangen: Dat krijg ik niet aan mijn vrouw uitgelegd! De Tv app is nu juist een hele sympathieke en makkelijke manier om uitzending gemist te kijken. Alles via EEN afstandsbediening en ZONDER extra kastjes en snoeren. En de resolutie vind ik niet zo belangrijk als het maar vlot en makkelijk werkt.
Dus verantwoordelijke NPO managers denk ook eens aan de mensen die niet zo slim, snel en hip zijn als jullie....
Badge
ALLE apps van Samsung Smart model UE48H6200. Na contact met de klantenservice van Samsung vertelde zij ons doodleuk dat deze ook niet meer werkbaar worden gemaakt. Na 2 (!!) jaren is deze tv al volledig afgeschreven. Belachelijk dat een gerenomeerd bedrijf dit kan maken.

Wat is hier tegen te doe ? Iemand tips?

Ligt aan Samsung maar aan de NPO!! Daar moet je zijn!! Er is niks mis met je Tv.
Badge

Ook Android versies moeten op de TV geüpgraded worden, daar er een heleboel apps niet meer op oudere versie's van Android werken. we zijn momenteel bij Android versie 7.1+ en 8 komt er eerdaags aan, maar er zijn steeds meer app's die niet meer werken met een lagere Android versie dan 5.0 Dus ook bij Android tv's gaat het probleem zich meer en meer aandienen als de apparaatfabrikanten uit kostenoverweging geen upgrades aanbieden.

Geplaatst door J.C.M. Pieron op Aug 12, 2017.

Dat is absoluut waar, het probleem blijft maar ipv dat je smart functies twee jaar of uiterlijk drie jaar meegaan kun je er zeker vijf en misschien wel zeven jaar mee doen. Het leeuwendeel van de apps draait op dit moment nog prima op Android 4.4 (2013) en de overgrote meerderheid draait nog op 4.0 (2011). Als er geen discussie over beveiliging was dan zou je bijna denken dat het hiermee opgelost was. Maar goed, om Android tv te kunnen draaien moeten fabrikanten wel substantieel meer uitgeven aan de hardware wat in de TV business waar geen stuiver wordt verdient best een dingetje is.

Ik denk dat als de NPO zijn oude app laat bestaan het probleem ook uit de wereld is. Zet er gewoon een nieuwe app naast en als die beter is stap ik vanzelf wel over.... Het is geen probleem van de Tv fabrikanten, het werkte toch? Dus afblijven NPO!
Badge
Beste Arjen, Het is niet uitzending gemist die de dader is, maar de leverancier van de TV die niet de extra kosten wil dragen om zijn systemen te upgraden naar de huidige stand van zaken en beveiliging van de te gebruiken Apps.

Het wordt echt tijd dat hier wat aan gaat gebeuren, daar het een redelijke zaak is dat een tv of ander met internet te verbinden apparaat zeker minimaal zo'n 7 jaar mee moet gaat zonder beperkingen.

Beste Pieron, in mijn ogen zijn het de content verspreiders (NPO, RTL, Youtube, enz.) de schuldige, en niet de TV fabrikanten. Immers de oude apps werkten nog prima op onze tv's, misschien wat traag, maar ze werkten. Toen besloten de content verspreiders hun app's te veranderen en daarna werkte het niet meer. Wie zijn schuld is het dan?? Niet van onze Tv's maar van de aanbieders!

Reageer