Consumentenbond.nl

Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?

Toon eerste bericht

121 reacties

Badge
Beste @TimTim,

Bedankt voor je reactie en welkom op het forum!
Ik vind het erg vervelend om te horen dat de NPO app niet meer naar tevredenheid werkt.
Heb je toevallig contact met ze opgenomen? Wellicht kunnen ze je verder op weg helpen.

Verder gaf je net richting meerdere gebruikers aan dat hun probleem niet bij hun tv ligt, maar bij de NPO. Helaas is dit niet altijd zo. Vele gebruikers geven daarom ook aan dat meerdere apps niet meer werken of zelfs helemaal niet meer bestaan.
Dit is ook waar dit topic op gaat, en wat veel andere gebruikers beamen.

De Consumentenbond heeft hier overigens ook een artikel over geschreven.
Dit artikel vind je hier.
Wellicht vind je het leuk om te lezen.

Ik hoop dat je desalniettemin wel nog veel kijkplezier mag beleven op je tv.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek

Dank voor je reactie Monique, ik heb contact met ze opgenomen, maar ze willen allen informatie om hun nieuwe app te verbeteren. En dat wil ik nu juist niet, er was namelijk helemaal niets mis met de oude NPO app. Ik wil gewoon dat die naast de nieuwe blijft bestaan. Maar ik vrees dat dat een doodlopende weg is omdat er waarschijnlijk hele grootte ego's aan werken.

En voor wat betreft de oude app's is het een beetje een kip/ei verhaal. Ik kan dan alleen maar concluderen dat de content providers de schuld zijn en niet de tv.... immers de app werkte eerst nog en een dag later niet meer. Wij/ik hebben niets aan onze tv's veranderd. De enige conclusie is dus dat de content providers iets hebben veranderd;) Maar je kunt natuurlijk ook de tv fabrikanten de schuld geven dat die hun apps niet updaten... Het is maar hoe je het bekijkt.
In het geval van de commerciële omroepen of Youtube is het hun eigen verantwoordelijkheid, app weg, kijker weg. Maar bij de NPO niet, die word door ons allemaal betaald. Dus enige terughoudendheid in het verwijderen van de ondersteuning van de door ons gebruikte tv apps is op zijn plaats lijkt mij.

Met vriendelijke groet,
Meijer
De NPO app is onlangs verdwenen. Misschien nog wel meer apps, maar dit was eigenlijk de enige die ik gebruikte.
Dit maakt me erg boos. Ik heb de TV gekocht voor zin functionaliteit, niet omdat het leuk speelgoed is. Die functionaliteit omvatte het bekijken van programma's die ik gemist had; dat was de reden om een smart-TV te kopen.
Ik heb het altijd raar gevonden dat de apps vanzelf op je TV komen, en nu dus ook vanzelf weer verdwijnen. Waarom kan ik niet zelf bepalen welke apps ik installeer en wanneer ik ze verwijder, en wanneer ik een update ophaal? Net als met een telefoon of een PC....

Mijn smart-TV is binnen 3 jaar al waardeloos, door toedoen van de NPO.
Ik koop dus nooit meer een Smart-TV. Helaas is het nauwelijks mogelijk om de NPO te boycotten.

M. van der Mark
Reputatie 5
Badge +1
Ik denk dat Smart TV een slecht concept is. Het is toch een beetje een Zwitsers zakmes, je kunt er alles mee maar niets goed.
Je kunt beter de display functie loskoppelen van de bron. Ook als je b.v. een Ziggo mediabox hebt, is een display voldoende de rest doet de media box. Als je het internet op wil kun je beter een PC kopen en die als bron gebruiken. Op mijn 7 jaar oude PC werkt alles nog en die is bovendien door Microsoft geüpgraded naar de laatste Windows versie.

Ook het APP-concept maakt het er niet gemakkelijk op omdat dat Software is die locaal op je apparaat draait en dus afhankelijk is van de locale Hardware en OS. Dat betekend dat APP-leveranciers hun Software moeten onderhouden voor veel uiteenlopende platforms.
Internet toepassingen draaien op de server van de aanbieder en zijn minder afhankelijk van de locale omgeving.
Ja hoor, ik heb een Samsung UE40ES8000S en dus geen NPO.
Nou de publieke omroep kan de pot op!!!
Ik stem de volgende keer op de politieke partij die de NPO het meest beknot.
Waar hebben wij eigenlijk nog een NPO voor???
Ik heb een Samsung UE32H5303AWXXN, gekocht 26/4/2015 via Media Markt, met LCD-Plasma Zekerhiedsplan, dus garantie voor 5 Jaren. Nu de televisie gids, werkt niet meer dus ik kan verschillende programmas op Veronica, RTL 7, enzovoort, niet opslaan, en later kijken waneer ik wil. Ik ben nu in contact met verzekerings bedrijf, en hopelijk een reparateur zou langs komen. Ik ben adviseerd te checken of alle updates zijn uitgevoerd op de TV (was nooit dit adviseerd tijdens inkoop), en reset uitvoeren.
Helaas lopen wij ook tegen het probleem aan dat de apps op onze 5 jaar oude Samsung tv niet meer worden ondersteund. Programma's terug kijken kan zodoende alleen nog via de laptop of ipad.
Reputatie 1
Op onze Samsung smart tv, die al wel maar liefst 4 jaar 'oud' is, kunnen wij plots geen uitzendingen meer terugkijken!!! De NPO Start-site opent -na lange wachttijd- wel, maar vervolgens kun je geen enkele uitzending terugzien.
Ik ben werkelijk met stopheid geslagen.
Dát dit zomaar kan!

Ik koop toch een product mét specifieke functies?

Een enorme klaagzang afsteken ook... maar vooruitkijkend... wát kunnen we nu doen?!

Tv- terug brengen, klagen, eisen... waar moeten wij zijn?

Hoe lossen we dit op. Want ook met een nieuwe tv doet zich dit euvel over een aantaljaren weer voor...

Wie weet raad?! Geachte concumentenbond, wat doen we hier aan?!
Ik heb een Samsung UE46ES7000 (46 inch Smart TV, internet, 3D, 800 Hz, full HD, LCD) van ruim 4 jaar oud en successievelijk verdwijnen er allerlei apps, zoals bijvoorbeeld de veel door mij gebruikte YouTube-app. Sinds vorige week is ook de Uitzending Gemist-app van de publieke omroepen verdwenen en dat is een absoluut gemis. Hoogst irritant en uitermate teleurstellend dit gedrag van Samsung! De keuze voor Samsung is indertijd mede genomen op basis van de beschikbare apps op de Samsung-toestellen en na vier jaar laten ze hun cliënten in de kou staan. Bij de aanschaf van een volgend tv-toestel zal ik -met deze ervaring- niet zo snel opnieuw voor Samsung kiezen.
Het merendeel van de consumenten die wij in een enquête ondervroegen, let bij de aanschaf van een smart tv bewust op welke apps erop zitten. Apps zijn een belangrijk onderdeel van een smart tv. Helaas heb je geen garantie dat ze zullen blijven werken. Zo is de RTL-XL app al een tijdje verdwenen op oudere Philips smart-tv en op sommige LG- en Sony-tv’s de YouTube-app. Lees meer.

Heb je zelf een televisie waarop apps zijn verdwenen? Help ons en andere consumenten door dit aan ons te melden. We horen graag om welk merk en model televisie het gaat, welke app(s) je mist en wanneer de televisie is gekocht.

Bijvoorbeeld: ‘Op mijn Samsung UE40J6200 kan ik de Skype app niet meer gebruiken. De tv is aangeschaft in november 2015’.

Leuk is is 't juist niet. Het gebeurt steeds vaker dat software wordt vernieuwd en dat de update op jouw apparaat niet meer werkt !! Moet je jouw - niet nieuwe, maar prima werkend - apparaat wegdoen en een nieuw kopen; dat is bepaald niet duurzaam !! , terwijl veel van die organisaties 'duurzaamheid' in hun vaandel hebben.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb dit hele verhaal eens gelezen en dit hele gezeur komt omdat de tv`s makers teveel modellen maken. En voor elk model moet de software anders geschreven worden en daarom kost het te veel. Als de makers nu eens beginnen om de zelfde hardware in elke TV te stoppen, word het updaten een fluitje van een cent. Dan betalen de mensen ook graag voor een update, omdat dit dan maar een euro of 5 gaat kosten. Iedereen blij en minder keuze in de winkels, we geven graag wat meer uit als de tv`s dan 15 jaar mee gaan. En als ze dit zelfde ook met de gsm`s doen, hebben ze ook daar meer tevreden klanten en veilige gsm`s omdat ze altijd beveiligd zijn.

Of denken jullie hier anders over??
Nee ik ben het niet met je eens. Ik denk dat apps op een TV een fundamenteel verkeerde propositie zijn waarbij je een apparaat dat gewoon tien jaar mee kan combineert met functionaliteit die na drie jaar op is. Sowieso heb ik nooit gegrepen hoe mensen kunnen denken dat een fabrikant software up-to-date gaan houden als ze daar geen onderhoudscontract bij verkopen.
Reputatie 5
Badge +4
Dan moeten ze het ook niet maken en aanbieden, zowel nu zit het erop dan moet je het ook bijhouden daar hebben de mensen voor betaald. Als ik een auto koop, word de navigatie ook 7 jaar bijgewerkt bij Kia, daarna kan je hem laten updaten door ervoor te gaan betalen wat ik normaal vind.
[quote]
Dan moeten ze het ook niet maken en aanbieden, zowel nu zit het erop dan moet je het ook bijhouden daar hebben de mensen voor betaald. Als ik een auto koop, word de navigatie ook 7 jaar bijgewerkt bij Kia, daarna kan je hem laten updaten door ervoor te gaan betalen wat ik normaal vind.

Dat mag u best vinden maar zo functioneert de wereld gewoon niet. Menig automobilist is ook binnen de zeven jaar verrast dat er geen updates meer beschikbaar waren. Nogmaals, ik geloof onmiddellijk dat het een fabrikant menens is op het moment dat je er een softwareonderhoudscontract bij kunt sluiten en anders is het na drie jaar voorbij. Sterker als Nederland een wettelijk kader zou scheppen om fabrikanten te verplichten te updaten, als dat mogelijk zou zijn wat ik zeer betwijfel, zullen fabrikanten die functies in Nederland gewoon niet meer leveren.
Reputatie 5
Badge +4
We zijn 1 Europa, dus het kan ook zo geregeld worden met de updates toch. Ik denk dat er dan wat meer druk op de ketel komt. Samen zijn we sterk gebruik het dan ook.
Eens, iets dergelijks zal in Europees verband moeten maar ik zie werkelijk geen enkele beweging in die richting ook niet door Nederlandse groepen om het op dat niveau aan te kaarten. En in de tussen tijd houdt niets een fabrikant tegen die een gat in de markt ziet om wèl een toestel uit te brengen met afdoende hardware zodat support überhaupt mogelijk is na vijf jaar en dan wèl jaren updates uit te brengen en niets belemmerd geïnteresseerde consumenten die TV te kopen. Maar het gaat niet gebeuren.
De nieuwe NOS app voor uitzending gemist is bereikbaar via de zgn.Rode knop linksonder op een smart tv ern werkt prima
Reputatie 3
Badge +2
We willen de fabrikanten toch nadrukkelijker gaan aanspreken op het verdwijnen van smart tv apps. Daarom hebben we een speciaal meldpunt gemaakt, waar je terecht kunt wanneer er (weer) apps van je tv zijn verdwenen.

Voor mensen die al verdwenen apps gemeld hebben in dit topic, is het overigens niet nodig om dat nog een keer te doen via dit nieuwe meldpunt. Maar mochten er in de toekomst andere apps verdwijnen, dan horen we dat graag via het meldpunt!
Ik heb in December 2013 een 55" Panasonic Viera smart TV gekocht.
Tot een week of 3 geleden deed de YouTube app het nog. Maar nu slaat hij af en schakelt de tv terug naar de tv setting, zodra YouTube is ingeladen. Dus ook casten via de telefoon gaat niet omdat de App steeds afsluit.
De Netflix app doet dat niet, die werkt gewoon.
Heb de firmware gecheckt, maar die is up to date.
Ik ga Panasonic nog bellen hierover....
Reputatie 7
Badge +7
Vervelend @francois_paris! Ik ben benieuwd wat Panasonic zegt, hou je ons op de hoogte?
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb in December 2013 een 55" Panasonic Viera smart TV gekocht.
Tot een week of 3 geleden deed de YouTube app het nog. Maar nu slaat hij af en schakelt de tv terug naar de tv setting, zodra YouTube is ingeladen. Dus ook casten via de telefoon gaat niet omdat de App steeds afsluit.
De Netflix app doet dat niet, die werkt gewoon.
Heb de firmware gecheckt, maar die is up to date.
Ik ga Panasonic nog bellen hierover....

Dat is inderdaad vervelend @francois_paris! Om welk model 55" uit 2013 gaat het eigenlijk precies? Verder hebben we hierover contact gehad met Panasonic en zij geven aan dat ze de levensduur van 'Third party applications' - zoals de apps op hun smart-tv's - niet kunnen garanderen. Dat staat in de Gebruikersvoorwaarden die je moet accepteren om gebruik te kunnen maken van de smart-tv functies. Daarom wijst Panasonic elke verantwoordelijkheid ook af met betrekking tot verdwijnende apps. Overigens doet niet alleen Panasonic dit, eigenlijk wijzen alle tv-fabrikanten die verantwoordelijkheid af.
Reputatie 7
Badge +7
@francois_paris, ik ben ook erg benieuwd om welk model 55'' uit 2013 het gaat. En daarnaast: heb je al bericht van Panasonic?
@Monique van Beek: het gaat om een TX-L55ET60E
gekocht bij Mediamarkt in december 2013
Software is up to date (net gecheckt).

Heb nog geen reactie gehad van Panasonic, dus ik ga ze volgende week weer bellen.
Reputatie 3
Badge +2
Via ons meldpunt zijn er inmiddels bijna 300 meldingen binnengekomen, waarvoor dank! Bijna de helft van de melders mist de NPO-app. Als we kijken naar de tv’s gaan de meeste klachten over Samsung tv’s (63%), het bedrijf met verreweg het grootste marktaandeel voor smart tv’s. Daarnaast komen er veel klachten binnen over Philips (21%), Sony (6%) en LG (5%).

We gaan het probleem aankaarten bij fabrikanten en aandringen op oplossingen. Lees ons nieuwsbericht hierover. Uiteraard zullen we jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Wordt vervolgd!
Protest is op zijn plaats. Niet alleen voor smartfones, ook voor pc's! Bij de 'upgrade' van Sierra naar High Sierra raakte ik een applicatie kwijt, die belangrijk is voor mijn werk. Wordt niet langer ondersteund door Apple...Die upgrade heb ik dan maar niet genomen. Zo raak je wel achter, ook qua veiligheid op den duur. Jelle van Buuren

Reageer