Consumentenbond.nl

Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?



Toon eerste bericht

124 reacties

Badge
Beste @TimTim,

Bedankt voor je reactie en welkom op het forum!
Ik vind het erg vervelend om te horen dat de NPO app niet meer naar tevredenheid werkt.
Heb je toevallig contact met ze opgenomen? Wellicht kunnen ze je verder op weg helpen.

Verder gaf je net richting meerdere gebruikers aan dat hun probleem niet bij hun tv ligt, maar bij de NPO. Helaas is dit niet altijd zo. Vele gebruikers geven daarom ook aan dat meerdere apps niet meer werken of zelfs helemaal niet meer bestaan.
Dit is ook waar dit topic op gaat, en wat veel andere gebruikers beamen.

De Consumentenbond heeft hier overigens ook een artikel over geschreven.
Dit artikel vind je hier.
Wellicht vind je het leuk om te lezen.

Ik hoop dat je desalniettemin wel nog veel kijkplezier mag beleven op je tv.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek


Dank voor je reactie Monique, ik heb contact met ze opgenomen, maar ze willen allen informatie om hun nieuwe app te verbeteren. En dat wil ik nu juist niet, er was namelijk helemaal niets mis met de oude NPO app. Ik wil gewoon dat die naast de nieuwe blijft bestaan. Maar ik vrees dat dat een doodlopende weg is omdat er waarschijnlijk hele grootte ego's aan werken.

En voor wat betreft de oude app's is het een beetje een kip/ei verhaal. Ik kan dan alleen maar concluderen dat de content providers de schuld zijn en niet de tv.... immers de app werkte eerst nog en een dag later niet meer. Wij/ik hebben niets aan onze tv's veranderd. De enige conclusie is dus dat de content providers iets hebben veranderd;) Maar je kunt natuurlijk ook de tv fabrikanten de schuld geven dat die hun apps niet updaten... Het is maar hoe je het bekijkt.
In het geval van de commerciële omroepen of Youtube is het hun eigen verantwoordelijkheid, app weg, kijker weg. Maar bij de NPO niet, die word door ons allemaal betaald. Dus enige terughoudendheid in het verwijderen van de ondersteuning van de door ons gebruikte tv apps is op zijn plaats lijkt mij.

Met vriendelijke groet,
Meijer
In december 2011 heb ik een Samsung UE37D6510 aangeschaft.

Vanaf mei 2017 krijg ik de melding dat de Youtube App vanaf 30 juni zal worden verwijderd.

Eerder al werd de RTL XL app verwijderd van mijn Samsung TV.

Toch vreemd dat dit zomaar mag en kan. Wellicht staat dit ergens verstopt in de voorwaarden.

Er rest nu de vraag wat het doel en/of nut is van deze actie. Wanneer de smart-functie op de TV wordt bediend dan gaat de TV ongevraagd eerst de software bijwerken en/of apps verwijderen. Waarom heeft een klant niet de keus om een software update wel of niet te accepteren? Kan mijn TV echt niet meer de nieuwe software aan? En is hier wetgeving over?

Dat een TV verouderd, is begrijpelijk. Dat is ook zo met mijn computer. Deze wordt langzamer en soms zijn de software updates niet meer geschikt voor de snelheid van het apparaat. Echter kan het toch niet zo zijn dat een leverancier na jaren een dienst te hebben geleverd deze ineens ongevraagd afneemt?

En wat wanneer Youtube het op een akkoordje gooit met Samsung? Is de Youtube app op de telefoon dan niet meer te gebruiken en/of veroudert deze voor Apple gebruikers?? Dat zou dan de grootste boevenstreek zijn van 'in één woord te noemen' Google, Youtube en Samsung...
Pien Valk. OP mijn net-gekochte (half Oktober 2018) samsung smart tv i(UE43NU7470S XXN) is de Netflix app plotseling verdwenen en Samsung wil hier niets aan doen. Ook heeft de verkoper mij nooit ingelecht dat dat het geval kon zijn.! Ik voel me bekocht! Kan ik een nieuwe tv eisen?
Ik heb een smart Samsung soundbar uit 2012. Sinds vorig jaar zet hij de RTLxl app na 10 minuten op sreensaver. Zeer uitvoerig met Samsung gecommuniceerd, het probleem zit hem deels in de software van de soundbar en RTL. Kortom mijn apparatuur is verouderd. Tja vindt Samsung het tijd worden dat ik nieuw spul aanschaf?
Philips pfl8007k/12 gekocht in Feb 2014, was nieuw model en behoorlijk duur. RTL Xl werkt niet meer en kreeg vandaag de melding dat NPO ook binnenkort niet meer wordt ondersteund.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb dit hele verhaal eens gelezen en dit hele gezeur komt omdat de tv`s makers teveel modellen maken. En voor elk model moet de software anders geschreven worden en daarom kost het te veel. Als de makers nu eens beginnen om de zelfde hardware in elke TV te stoppen, word het updaten een fluitje van een cent. Dan betalen de mensen ook graag voor een update, omdat dit dan maar een euro of 5 gaat kosten. Iedereen blij en minder keuze in de winkels, we geven graag wat meer uit als de tv`s dan 15 jaar mee gaan. En als ze dit zelfde ook met de gsm`s doen, hebben ze ook daar meer tevreden klanten en veilige gsm`s omdat ze altijd beveiligd zijn.

Of denken jullie hier anders over??
Reputatie 5
Badge +4
Dan moeten ze het ook niet maken en aanbieden, zowel nu zit het erop dan moet je het ook bijhouden daar hebben de mensen voor betaald. Als ik een auto koop, word de navigatie ook 7 jaar bijgewerkt bij Kia, daarna kan je hem laten updaten door ervoor te gaan betalen wat ik normaal vind.
Reputatie 5
Badge +4
We zijn 1 Europa, dus het kan ook zo geregeld worden met de updates toch. Ik denk dat er dan wat meer druk op de ketel komt. Samen zijn we sterk gebruik het dan ook.
Op mijn Samsung UE40F8000 kan ik de Skype app niet meer gebruiken. De tv is aangeschaft in april 2014Ik kocht deze smartv omdat er de app skype op zat en er een camera in het scherm zit.Samsung reageert niet op mijn brieven.Dus wat kan ik doen?kennelijk niks ofzo?veel geld uitgeven en dan een jaar later een waardeloos product hebben?


ik heb 2 keer gebeld met Samsung. De eerste keer lag het bij mij aan Google, de tweede keer bij Youtube. (Is overigens dezelfde partij) Bij jou ligt het dus aan Microsoft... (toch mooi dat ze nog een extra schuldige partij weten aan te wijzen) Mediamarkt heb ik ook 2 keer gebeld maar deze houdt het op Samsung Het wordt tijd iemand eindelijk eens de verantwoordelijkheid neemt zonder deze te blijven afschuiven naar derden. Dat komt deze partijen iets te goed uit....

Geplaatst door G.M. de Jonge op Aug 11, 2017.


bij mij gaat het om skype en dat is een microsoft programma
Volgens Samsung heeft microsoft toe gegeven dat microsoft de schuldige partij is in deze kwestie.zo valt te lezen in mijn persoonlijke privé berichten in facebook.Kan ik daar persoonlijk mail contact over krijgen van de consumentenbond?Ik wil daar een gedetailleerde antwoord over van de consumentenbondEn ik vind ook dat de winkel mede verantwoording moet dragen


je kunt een voorbeeldbrief van de consumentenbond downloaden en de fabrikant aansprakelijk stellen. De consumentenbond is er op dit moment mee bezig om fabrikanten te bewegen om hun verantwoordelijkheid te nemen mbt tot het laten functioneren van de apps gedurende een redelijke te verwachten levensduur. Wat de uitkomst zal zijn van deze actie zal even op zich laten wachten.

Maar je kunt nu beter alvast een brief sturen nu je tv nog redelijk jong is dan kun je misschien op een later tijdstip herstel claimen.

Vervolgens moet je de ontwikkelingen blijven volgen omtrent dit onderwerp hier op de website.

Zijn er afspraken gemaakt, dan heb je in ieder geval jouw klacht al neergelegd.

Brief sturen, afwachten en claimen dus. Meer kun je op dit moment niet doen.Geplaatst door G.M. de Jonge op Jul 27, 2017.


heb jij een link voor die voorbeeldbrief?
Ook op mijn Samsung UE40F7000 is het niet meer mogelijk om zowel spotify als skype te gebruiken.
destijds juist 1 van de redenen om deze, toch al niet goedkope TV aan te schaffen destijds. Is van de zotte je eigenlijk gedwongen wordt zo om nieuwe TV te kopen die bijna 5 jaar oud is. in plaats van dingen onmogelijk te maken zouden ze op high end tv`s de software zo moeten updaten dat het wel mogelijk is, dan verleen je service. Maar ja, dan verdiend Samsung natuurlijk niks..
Heb een Samsung UE55C7700WS halverwege 2010 gekocht, de meest achterlijke apps kon je downloaden, maar er verdwenen er in de loop van de tijd ook weer aardig wat. Maar eigenlijk heb je die niet meer nodig, ben nu in het bezit van de Horizon box van Ziggo. daar staan genoeg apps op, zo smart hoeft een TV niet meer te zijn dus.....
Op onze Samsung UE40F6200 is sinds kort Uitzending gemist van NPO weg. De (overigens fijne) TV is nog geen 4 jaren oud...... ik zet zo mijn vraagtekens hierbij. De leverancier van uitzendingen bepaalt onze vervangingscyclus dus. Niet best.Later toegevoegd: bedankt Pieron voor de helderheid.
Reputatie 1
Badge
Op onze Samsung smart tv, die al wel maar liefst 4 jaar 'oud' is, kunnen wij plots geen uitzendingen meer terugkijken!!! De NPO Start-site opent -na lange wachttijd- wel, maar vervolgens kun je geen enkele uitzending terugzien.
@JanPos2

Ook de NPO app is binnenkort niet meer beschikbaar op je Samsung:
De ontwikkelingen van de NPO-app staan niet stil en we streven ernaar steeds meer functies beschikbaar te maken voor de Smart TV. De software van oudere Smart TV's kunnen deze ontwikkelingen echter niet aan, waardoor de NPO-app niet langer beschikbaar is op deze tv's. Na de invoering van de nieuwe NPO-app zijn enkele Smart TV's dus niet meer compatibel met de applicatie.

Om alsnog onze uitzendingen te kunnen bekijken op je huidige televisie, kun je gebruikmaken van Chromecast of Airplay in combinatie met de NPO-app op je tablet of telefoon.

De nieuwe NPO-app is beschikbaar op de volgende Smart TV's:

- LG: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
- Panasonic: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
- Philips: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
- Samsung Orsay: bouwjaar 2014 en 2015
- Samsung Tizen: bouwjaar 2015, 2016 en 2017

http://help.npo.nl/vragen/16361

Gezien de snelle ontwikkelingen op dit gebied, is het niet verstandig om een t.v. te kopen waar je 10 jaar mee wilt doen.
@A. Deen Hoop doet leven, nietwaar? Geef 1x p.j. even een update hier, gaan we turven.🤣
Kwaad op http://www.samsung.com/nl/ die apps niet wil updaten, terwijl ze geld als water verdienen: dit jaar 2e kwartaal 8,4 miljard euro netto, 90% méér dan 'n jaar eerder. Maar als hun topman Jay Lee al zo corrupt is, dan weet je het wel. O ja, heb 'n UE40D6500 van 2011, die het prima doet.
In december 2012 de Philips 40PFL5007H/12 gekocht, vooral omdat Philips de meeste 'uitzending gemist' apps had. Zelf nog wat extra apps geïnstalleerd uit de App Gallery.

Vervolgens verdwenen: RTL (aug '14) hoewel RTL XL er nog was; TED.com, TomTom, Veronica, Eredivisie Live en 538 (nov '14); RTL XL, na wekenlang de melding "Binnenkort!" (mar '15); NOS video (nov '15); ScreenDreams (jan '16).

Het hele 'Smart' TV concept is me met deze TV zwaar tegengevallen. Gaat dat met Android TV's beter?
Reputatie 3
Badge +2
Pien Valk. OP mijn net-gekochte (half Oktober 2018) samsung smart tv i(UE43NU7470S XXN) is de Netflix app plotseling verdwenen en Samsung wil hier niets aan doen. Ook heeft de verkoper mij nooit ingelecht dat dat het geval kon zijn.! Ik voel me bekocht! Kan ik een nieuwe tv eisen?

Hoi @Francina,

Dat is wel heel snel. Is de app niet meer te vinden in de balk onderaan je scherm? Wellicht staat de Netflix app nog wel onder het 'apps' tabje in het menu. En werken andere apps nog wel gewoon?

Ben ook benieuwd wat Samsung zelf heeft aangegeven over het verdwijnen van deze app.
Ok de Pathé film app, verdwijnt van de Samsung smart tv. Ik kreeg vandaag een aanbieding om Google Chrome cast bij Coolblue aan te schaffen. De kosten ervan worden in een filmtegoed omgezet, Kennelijk heeft Samsung een slag gemist.
Hallo allemaal!Ik heb een Samsung smart tv, model UE40EH5300WXXN, aankoopdatum 11 december 2013.Bij mij is ook de Youtube app verdwenen. Dit vind ik erg jammer, aangezien ik er veel gebruik van maakte. Via mijn smartphone kon ik de gewenste Youtube filmpjes naar mijn tv streamen. Erg handig, want op de afstandsbediening van mijn smart tv zit geen toetsenbord. En mijn bezoek kon ook hun keuze naar de tv streamen met hun eigen smartphone, heel leuk! Helaas is dit nu verleden tijd. Ik begrijp uit enkele reacties hier dat je door middel van Chromecast wel weer de apps op je smart tv kan krijgen? Op zich is dat te overwegen, maar ik vind het belachelijk dat ik dan een nieuw product (Chromecast dus) moet aanschaffen, terwijl mijn televisie het nog uitstekend doet. Sterker nog, terwijl mijn smarttv er voor gemaakt is om apps op te gebruiken, zonder Chromecast.Skype doet het ook niet meer op mijn smart tv...

Ik hoor graag wat de Consumentenbond hier tegen gaat doen.Groetjes!
De youtube app is niet meer sinds 30/6/2017 op mijn toch niet zo heel oude samsung (not so) smarttv helaas....
Beste Arjen, Het is niet uitzending gemist die de dader is, maar de leverancier van de TV die niet de extra kosten wil dragen om zijn systemen te upgraden naar de huidige stand van zaken en beveiliging van de te gebruiken Apps.

Het wordt echt tijd dat hier wat aan gaat gebeuren, daar het een redelijke zaak is dat een tv of ander met internet te verbinden apparaat zeker minimaal zo'n 7 jaar mee moet gaat zonder beperkingen.

Reageer