Consumentenbond.nl

Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?

Toon eerste bericht

124 reacties

Medio 2014 twee stuks BDP5600/12 Philips DVD spelers aangeschaft, speciaal omdat daar NET-TV op was geinstaleerd zoals ook op de Philips Smart tv's. Helaas opeens eind 2016 was het niet meer mogelijk deze applicaties te gebruiken en moest je via een webpagina-interface proberen toegang te krijgen tot betreffende diensten. Als ik had geweten dat deze apps maar zo kortstondig op de betreffende apparaten beschikbaar zouden zijn, had ik deze beslist niet gekocht. Een mail aan de klantenservice van Philips geen resultaat; een antwoord in de trand van "jammer jouw probleem en je bekijkt het maar". Zal mij heel goed bedenken of mijn volgende ( alle ) apparaten nog wel de naam Philips zullen dragen, wegens deze zeer slechte klantenservice
Als een jaarlijks onderhoudscontract tegen een redelijke prijs de oplossing zou zijn denk ik dat het merendeel van de consumenten daar mee in zou stemmen, echter die mogelijkheid is er niet eens.
Het is beslist geen kwestie van de hardware die e.e.a. niet aan zou kunnen, maar de bereidheid van fabrikanten om financieel te investeren in een update van de operating-systemen naar een nieuwere versie. Ook de leveranciers van diverse apps doen daar op hun beurt gretig aan mee met het ontwikkelen van hun apps alleen maar voor de nieuwste platforms (n zie b.v.b. de ANWB die hun apps alleen maar voor Android 4..4 en hoger ontwikkelen ). Het lijkt erop dat je na zo'n 4 jaar als koper lijdzaam moet toezien dat je apparaat uitgefaceerd wordt en je er steeds minder mee kunt doen. Wij als eenlingen kunnen daar helaas niets aan doen en het wordt dan ook de hoogste tijd dat ook de Europese Unie daar wetgeving voor gaat ontwikkelen die fabrikanten dwingt om hun systemen langdurig ( zeg zo'n 10 jaar ) softwarematig te onderhouden. We leven al veel te veel in een weggooi maatschappij en een tv of mobieltje moet beslist langer mee gaan, en kan eigenlijk ook langer mee als de huidige 5 jaar die je door fabrikanten wordt opgedrongen.
Ook Android versies moeten op de TV geüpgraded worden, daar er een heleboel apps niet meer op oudere versie's van Android werken. we zijn momenteel bij Android versie 7.1+ en 8 komt er eerdaags aan, maar er zijn steeds meer app's die niet meer werken met een lagere Android versie dan 5.0 Dus ook bij Android tv's gaat het probleem zich meer en meer aandienen als de apparaatfabrikanten uit kostenoverweging geen upgrades aanbieden.
Beste community, wij als eenlingen kunnen daar helaas niets aan doen. Het wordt tijd dat er een groot lichaam zoals de EU of de NL overheid producenten gaat dwingen om hun producten met een aanschafprijs van b.v.b. > € 150 tot hoger te dwingen hun producten ( afhankelijk van aanschafprijs ) 5 tot 10 jaar te ondersteunen met productupdates. Zeker voor mobieltjes en ook smart tv's is dat hard nodig ook i.v.m. beveiliging op internet. Eigenlijk zijn mobieltjes en smart TV nu gedoemd om ze na 4 jaar weg te moeten gooien om dat zij i.v.m. ontbreken van updates niet meer veilig zijn. Belachelijk natuurlijk, want er zijn al genoeg in principe goed werkende producten die zomaar weggegooid worden. Petitie starten?
YouTube app verdwenen van onze samsung UE46ES6570. Die app gebruikte wij dagelijks om muziek te luisteren en clips te kijken. Konden we besturen via telefoon. Voor ons een belangrijke eis aan de televisie bij aankoop, dus dit is erg vervelend. Je verwacht niet dat een app als youtube ineens niet meer werkt!
Reputatie 7
Badge +7
Sterk artikel, @A. Deen!

Bedankt voor het delen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @TimTim,

Bedankt voor je reactie en welkom op het forum!
Ik vind het erg vervelend om te horen dat de NPO app niet meer naar tevredenheid werkt.
Heb je toevallig contact met ze opgenomen? Wellicht kunnen ze je verder op weg helpen.

Verder gaf je net richting meerdere gebruikers aan dat hun probleem niet bij hun tv ligt, maar bij de NPO. Helaas is dit niet altijd zo. Vele gebruikers geven daarom ook aan dat meerdere apps niet meer werken of zelfs helemaal niet meer bestaan.
Dit is ook waar dit topic op gaat, en wat veel andere gebruikers beamen.

De Consumentenbond heeft hier overigens ook een artikel over geschreven.
Dit artikel vind je hier.
Wellicht vind je het leuk om te lezen.

Ik hoop dat je desalniettemin wel nog veel kijkplezier mag beleven op je tv.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Reputatie 7
Badge +7
Vervelend @francois_paris! Ik ben benieuwd wat Panasonic zegt, hou je ons op de hoogte?
Reputatie 7
Badge +7
@francois_paris, ik ben ook erg benieuwd om welk model 55'' uit 2013 het gaat. En daarnaast: heb je al bericht van Panasonic?
Bij mij hetzelfde verhaal als van MarcBr. Nog geen vijf jaar oud en ik kan er straks niks 'smarts' meer mee doen. Krankzinnig.
Net als vele anderen irriteer ik me ook mateloos aan het feit dat apps niet meer werken op een verder goed werkend apparaat zoals een Smart TV. Overigens constateer ik wel tegenstrijdige dingen mbt de NPO-app.
- Samsung Smart TV uit 2010 -> NPO-app werkt naar tevredenheid
- Samsung Galaxy tab 1 -> NPO-app werkt naar tevredenheid
- Samsung Smart TV uit 2012 -> NPO-app werkt niet
- Samsung Galaxy tab 2 -> NPO-app werkt niet
De RTL-app werkt helaas nergens meer op, behalve op mijn telefoon (Samsung Galaxy A3)

Maw op mijn oudste apparaten werkt de NPO-app nog steeds (gelukkig!!). Waarom dan niet op de jongere? De functionaliteit is idd anders, maar de grap wil dat ik die oude versie juist het fijnste vind.
Waarom kan de keuze niet gegeven worden? Meer functionaliteit -> nieuw apparaat kopen. Feitelijk hetzelfde als bij computers.
En virussen? Ongetwijfeld waar, maar ook daar zal iets op te bedenken zijn zoals een virusscanner.

Ik ben een simpele consument, maar ik kan me niet voorstellen dat voor dit probleem geen oplossingen te bedenken zijn. Vanuit milieu-oogpunt en maatschappelijk verantwoord ondernemen vind ik dat de betreffende bedrijven hier ook een taak hebben.

Ik erger me er in elk geval enorm aan!!
Mijn smart tv van Samsung uit 2014 ondersteunt Spotify premium. Wat ik bijzonder vervelend vind is dat ik op mijn tv alleen kan inloggen op spotify met een Facebook account. Zo word ik gedwongen om 1. een FB account te hebben en 2. via die account in te loggen. Ik weiger dit te doen en kan daardoor mijn spotify app niet op mijn tv gebruiken.
Ook op B&O tv: Beovision Avant 55" (nieuwste type) aangeschaft september 2014 is app Spotify verdwenen.
JPG Lindeman
ALLE apps van Samsung Smart model UE48H6200. Na contact met de klantenservice van Samsung vertelde zij ons doodleuk dat deze ook niet meer werkbaar worden gemaakt. Na 2 (!!) jaren is deze tv al volledig afgeschreven. Belachelijk dat een gerenomeerd bedrijf dit kan maken.

Wat is hier tegen te doe ? Iemand tips?
Helaas lopen wij ook tegen het probleem aan dat de apps op onze 5 jaar oude Samsung tv niet meer worden ondersteund. Programma's terug kijken kan zodoende alleen nog via de laptop of ipad.
Ik ben werkelijk met stopheid geslagen.
Dát dit zomaar kan!

Ik koop toch een product mét specifieke functies?

Een enorme klaagzang afsteken ook... maar vooruitkijkend... wát kunnen we nu doen?!

Tv- terug brengen, klagen, eisen... waar moeten wij zijn?

Hoe lossen we dit op. Want ook met een nieuwe tv doet zich dit euvel over een aantaljaren weer voor...

Wie weet raad?! Geachte concumentenbond, wat doen we hier aan?!
Ik heb een Samsung UE46ES7000 (46 inch Smart TV, internet, 3D, 800 Hz, full HD, LCD) van ruim 4 jaar oud en successievelijk verdwijnen er allerlei apps, zoals bijvoorbeeld de veel door mij gebruikte YouTube-app. Sinds vorige week is ook de Uitzending Gemist-app van de publieke omroepen verdwenen en dat is een absoluut gemis. Hoogst irritant en uitermate teleurstellend dit gedrag van Samsung! De keuze voor Samsung is indertijd mede genomen op basis van de beschikbare apps op de Samsung-toestellen en na vier jaar laten ze hun cliënten in de kou staan. Bij de aanschaf van een volgend tv-toestel zal ik -met deze ervaring- niet zo snel opnieuw voor Samsung kiezen.
Het merendeel van de consumenten die wij in een enquête ondervroegen, let bij de aanschaf van een smart tv bewust op welke apps erop zitten. Apps zijn een belangrijk onderdeel van een smart tv. Helaas heb je geen garantie dat ze zullen blijven werken. Zo is de RTL-XL app al een tijdje verdwenen op oudere Philips smart-tv en op sommige LG- en Sony-tv’s de YouTube-app. Lees meer.

Heb je zelf een televisie waarop apps zijn verdwenen? Help ons en andere consumenten door dit aan ons te melden. We horen graag om welk merk en model televisie het gaat, welke app(s) je mist en wanneer de televisie is gekocht.

Bijvoorbeeld: ‘Op mijn Samsung UE40J6200 kan ik de Skype app niet meer gebruiken. De tv is aangeschaft in november 2015’.

Leuk is is 't juist niet. Het gebeurt steeds vaker dat software wordt vernieuwd en dat de update op jouw apparaat niet meer werkt !! Moet je jouw - niet nieuwe, maar prima werkend - apparaat wegdoen en een nieuw kopen; dat is bepaald niet duurzaam !! , terwijl veel van die organisaties 'duurzaamheid' in hun vaandel hebben.
Ik heb in December 2013 een 55" Panasonic Viera smart TV gekocht.
Tot een week of 3 geleden deed de YouTube app het nog. Maar nu slaat hij af en schakelt de tv terug naar de tv setting, zodra YouTube is ingeladen. Dus ook casten via de telefoon gaat niet omdat de App steeds afsluit.
De Netflix app doet dat niet, die werkt gewoon.
Heb de firmware gecheckt, maar die is up to date.
Ik ga Panasonic nog bellen hierover....
@Monique van Beek: het gaat om een TX-L55ET60E
gekocht bij Mediamarkt in december 2013
Software is up to date (net gecheckt).

Heb nog geen reactie gehad van Panasonic, dus ik ga ze volgende week weer bellen.
Voor online video zoals uitzending gemist op je tv te blijven kijken hoef je geen chromecast e.d. aan te schaffen. Installeer de gratis Tubio app op je smartphone of tablet en zorg dat je tv op het zelfde netwerk is aangesloten. Browse nu in de tubio app naar www.uitzendinggemist.net en selecteer een programma om af te spelen. Nu krijg je een scherm waarin je je tv kunt selecteren en begint de video op je tv af te spelen. Werkt perfect op mijn Samsung ue40F7000 en waarschijnlijk op veel smart tv's.
Als je bij instellingen "block ads" aanvinkt krijg je alleen na afloop van een video een advertentie te zien die je gelijk weer kunt wegdoen.
Het betreft een Samsung TV type UE40F6320AWXXN. Aangeschaft 2014 (begin v/h jaar). Eerst zat er een app op van NPO, waarmee je gemiste uitzendingen kon terugkijken. Sinds een jaar of twee is die verdwenen. Daarnaast is sowieso het hele smart-deel van de TV een beetje irritant geworden: door updates moet je nu heel lang wachten voordat je het Smart-deel kunt starten. Voorheen werkte dit direct. Helaas kun je niet terug naar een vorige versie:-(
Spotify is verdwenen van mijn Samsung TV. Mijn laatste 2 TV's waren Samsung, maar de volgende beslist niet. Eerst de NPO app en nu de SPOTIFY app. Straks nog even Netflix en ik kan die TV zo weggooien. Prullenkraam! Ga Spotify ook maar weer opzeggen; dit is geen doen zo.

Reageer