Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?

Toon eerste bericht

141 reacties

Bij mij precies hetzelfde opeens is You Tube er af en dat voor een Samsung TV van 4 jaar oud.

Als ik dat van te voren had geweten, had ik de televisie niet gekocht.

Pure interesses, wat had u dan gekocht?

Reputatie 4
Badge +3

Het probleem is dat Netflix, Youtube etc. van alles aanpassen, andere codecs toepassen etc.

De vraag is dus mogen Netflix, Youtube wel aanpassingen doen. 

Het niet aanpassen levert ook weer issues op. Er worden security protocollen gekraakt, vernieuwd etc. waardoor ook de applicaties aangepast moeten worden. 

En op enig moment is youtube etc. zodanig veranderd dat een TV bouwer een compleet andere applicatie moet bouwen, en dat dan niet meer doet. 

De oplossing is dus Niet een smartTV maar gewoon een Panel display, met daarnaast een generieker kastje dat op allerlei interfaces kan worden aangesloten en bij gewerkt wordt.

Zoals ook M.J. Schuring al beschrijft.

Badge

Mijn bericht aan videoland op Facebook, zegt het voort!

Beste Videoland,

Tot mijn ontsteltenis kwam ik er achter dat mijn betaal app van Videoland niet meer werkt op mijn Android Sony TV uit 2015 niet meer werkt.
Nu heb ik deze TV gekocht omdat de beeld kwaliteit uitstekend is (zelfs na een kleine 6 jaar) Verder heb ik deze TV gekocht om af te zijn van een apparaat/afstandsbediening voor elke toepassing/app etc. Tot 1 juli ging dat ook allemaal prima totdat ik het bericht las van Videoland, toen ik een filmpje wilde kijken via de app op mijn TV, dat Android TV 8 wordt ineens verlangt.

Nader onderzoek maakte duidelijk dat Videoland kiest voor kwaliteit en daardoor allen nog maar gebruik kan maken van Android TV 8. Ik vind dit lovenswaardig, ware het niet dat ik hier niet om gevraagd heb, en dat mijn TV de wedstrijd op gebied van kwaliteit ruimschoots aankan. Sterker nog volgens mij bepaal ik of mijn TV nog aan (mijn) kwaliteitsnormen voldoet en niet 'n provider zoals Videoland. Als ik het beeld onvoldoende vind dan bepaal ik of ik een nieuwe TV moet kopen of niet.
Het kan toch niet zo zijn dat providers (Videoland) bepalen dat een TV van nog geen 6 jaar oud niet meer voldoet.

Ik zou het daarom prettig vinden (eigenlijk eis ik van Videoland, maar dat klinkt zo onvriendelijk) dat ze de app verder ontwikkelen zodat deze ook downwards compatible is met Android TV 7 of lager, of dat ze de oude app die wel op Android TV 7 werkt weer beschikbaar maken. Volgens mij is dit een relatief kleine moeite.

Ik verzoek iedereen die het hiermee eens is mij te steunen dmv een like.

Met vriendelijke groet,

Ignace Camps

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2018/honderden-meldingen-over-verdwijnende-apps-op-smart-tvs

De Consumentenbond ontving de afgelopen jaren via zijn community, Klachtenkompas, social media en telefonisch tientallen klachten over apps die verdwijnen van smart-tv’s. Daarom lanceerde de Consumentenbond in maart 2018 het meldpunt ‘Apps op smart-tv’s moeten blijven werken’.

Veel klachten die op het meldpunt binnenkwamen gaan over relatief nieuwe televisies van 3 tot 5 jaar oud.

Reputatie 5
Badge +4

@Ronaldvr 

• De TV van de TS: ...”zelfs na een kleine 6 jaar”….
  • De doelgroep van de Consumentbond: “Veel klachten die op het meldpunt binnenkwamen gaan over relatief nieuwe televisies van 3 tot 5 jaar oud.”

Deze TV valt helaas buiten het gebied bedoeld voor het meldpunt.

De kans is er dat Videoland zich ook gaat verschuilen achter het argument geleverd door de Consumentenbond dat zij zich voor dit meldpunt richten op TV’s van 3 tot 5 jaar…. en deze TV is ouder… 

@I. Camps 

Uiteraard zal en is het waarschijnlijk nog een zeer goede TV.

Is de TV daarmee waardeloos geworden? 
Neen, je zou voor 4 tientjes een Chromecast aan kunnen schaffen en die op de TV aan kunnen sluiten en vervolgens weer verder kunnen kijken. Ik vind het persoonlijk ook jammer dat het zo moet, maar voor die 4 tientjes kun je toch weer verder. 

Zie: https://hulp.videoland.com/hc/nl/articles/203086182-Hoe-kijk-je-Videoland-via-Chromecast-

Badge

Helaas snapt u mijn boodschap niet. Het gaat mij niet om de TV maar om de provider (Videoland in dit geval, vandaag is het een chromecast aanschaffen, morgen apple tv overmorgen weer wat nieuws etc… het zal nooit ophouden, tenzij...) zij zouden zich moeten richten op het faciliteren van zoveel mogelijk gebruikers ipv zich te richten op eigenaren van maximaal 5 jaar oude tv's. 

En als ik een chromecast had willen gebruiken en apple tv en nog meer van dit soort apparaten dan had ik mijn oude TV, die het ook nog prima deed, niet weg hoeven doen. Het voordeel is en blijft 1 afstandsbediening voor alles ipv allerlei verschillende apparaten met dito afstandsbedieningen, dat is optimaal gebruikersgemak en daar zouden bedrijven zich op moeten richten.

Met vriendelijke groet,

Ignace

We kunnen eisen wat we willen maar er is tot op heden geen juridische basis gevonden om die eis ook kracht bij te zetten. Videoland verplichten een app draaiend te houden op een oudere TV? Videoland heeft daar zelf alle belang bij , die stoppen daarmee omdat het niet meer gaat.

De oplossing is ook al jaren bekend, hang er iets van een Chromecast aan of gebruik een settopbox van uw provider.

Reputatie 5
Badge +4

Helaas snapt u mijn boodschap niet. Het gaat mij niet om de TV maar om de provider (Videoland in dit geval, vandaag is het een chromecast aanschaffen, morgen apple tv overmorgen weer wat nieuws etc… het zal nooit ophouden, tenzij...) zij zouden zich moeten richten op het faciliteren van zoveel mogelijk gebruikers ipv zich te richten op eigenaren van maximaal 5 jaar oude tv's. 

Het gaat u toch ook om  voor de TV dat apps langer dan 5 jaar in de lucht gehouden moeten worden door de aanbieder ervan, hier Videoland, voor gebruikers die zelfs TV’s hebben die ouder zijn dan 5 jaar, dat schrijft u zelfs in het vette deel van de tekst. Zonder TV heb je die app ook niet… lijkt me…  

Meld u anders zich tot het meldpunt van de Consumentenbond. Zij willen ook dat aanbieders van apps zich langer willen inzetten dan 5 jaar voor bezitters van die oudere TV’s. Maar waar ligt dan de grens dan waar het een keer ophoudt? De Consumentenbond heeft die grens dus bij 5 jaar gelegd voor de houdbarheid van een app voor die TV’s…..

Ergo: Het is mij volkomen duidelijk waar het om gaat. 

Badge

We kunnen eisen wat we willen maar er is tot op heden geen juridische basis gevonden om die eis ook kracht bij te zetten. Videoland verplichten een app draaiend te houden op een oudere TV? Videoland heeft daar zelf alle belang bij , die stoppen daarmee omdat het niet meer gaat.

De oplossing is ook al jaren bekend, hang er iets van een Chromecast aan of gebruik een settopbox van uw provider.

Toch bijzonder dat netflix, youtube, nos start etc.. het gewoon blijven doen, niet?

Toch bijzonder dat netflix, youtube, nos start etc.. het gewoon blijven doen, niet?

Absoluut, niet dat je er juridisch iets mee kan, switchen naar Netflix dan maar?

Reputatie 5
Badge +4

Beste Videoland,……...

En heeft u al een reactie van Videoland op Facebook?

Badge

U maakt me heel gelukkig met Uw antwoorden. 😉

Reputatie 6
Badge +4

@I. Camps 

Bij mijn weten hebben Sony Android tv's een Chromecast al ingebouwd zitten. Dit kunt u makkelijk uitvinden door op uw mobiele telefoon even naar YouTube te gaan, het castknopje in te drukken en kijken of u uw tv ertussen ziet staan. Als dit lukt installeer dan de Videoland app op een telefoon en cast dit naar uw tv.

Het is niet alleen de schuld van Videoland in deze Android moet nu eenmaal.veilig blijven en dat vereist updates. Lang kan dat aan met software maar eens moet ook de hardware geüpdatet.

Daarnaast is het bedienen met 1 afstandsbediening te danken aan HDMI cec en staat los van uw tv. Iedere moderne tv kan dit.

Badge

Beste Videoland,……...

En heeft u al een reactie van Videoland op Facebook?

Nog niet

Badge

@I. Camps

Bij mijn weten hebben Sony Android tv's een Chromecast al ingebouwd zitten. Dit kunt u makkelijk uitvinden door op uw mobiele telefoon even naar YouTube te gaan, het castknopje in te drukken en kijken of u uw tv ertussen ziet staan. Als dit lukt installeer dan de Videoland app op een telefoon en cast dit naar uw tv.

Het is niet alleen de schuld van Videoland in deze Android moet nu eenmaal.veilig blijven en dat vereist updates. Lang kan dat aan met software maar eens moet ook de hardware geüpdatet.

Daarnaast is het bedienen met 1 afstandsbediening te danken aan HDMI cec en staat los van uw tv. Iedere moderne tv kan dit.

Klopt, dat is ook niet het probleem. Ik heb een smart TV omdat daar alles opzit oa chromecast wat te gebruiken is voor gevallen dat de tv er niet in voorziet, niet voor de gevallen dat de tv er niet meer  in voorziet, dat is gedoe, waar ik niet op zit te wachten. 

Ik weet niet of u wel eens een iphone op ipad hebt proberen te casten met een chromecast? Mij lukt het de helft van de tijd niet.

Als veiligheid voorop staat, dan betekend dat ik nu een onveilige tv heb, wordt ik heel blij van ;-) verder is een update van de hardware na 6 jaar wel heel erg snel, niet?

Ignace 

Reputatie 5
Badge +4

U maakt me heel gelukkig met Uw antwoorden. 😉

Dan doen we er nog een bij.. ;)

Heeft u al gecheckt of uw Sony Android TV via een firmware upgrade naar een hogere Android versie geupgrade kan worden? 

Hier staat hoe een firmware upgrade kunt  uitvoeren:

https://www.sony.nl/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs-android-/articles/00028577

Als dat zo is…. dan kan het zijn dat de Videoland app nog wel werkt.

Reageer