Consumentenbond.nl

Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?


Reputatie 3
Badge +2
Het merendeel van de consumenten die wij in een enquête ondervroegen, let bij de aanschaf van een smart tv bewust op welke apps erop zitten. Apps zijn een belangrijk onderdeel van een smart tv. Helaas heb je geen garantie dat ze zullen blijven werken. Zo is de RTL-XL app al een tijdje verdwenen op oudere Philips smart-tv en op sommige LG- en Sony-tv’s de YouTube-app. Lees meer.

Heb je zelf een televisie waarop apps zijn verdwenen? Help ons en andere consumenten door dit aan ons te melden. We horen graag om welk merk en model televisie het gaat, welke app(s) je mist en wanneer de televisie is gekocht.

Bijvoorbeeld: ‘Op mijn Samsung UE40J6200 kan ik de Skype app niet meer gebruiken. De tv is aangeschaft in november 2015’.

121 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Ik denk dat Smart TV een slecht concept is. Het is toch een beetje een Zwitsers zakmes, je kunt er alles mee maar niets goed.
Je kunt beter de display functie loskoppelen van de bron. Ook als je b.v. een Ziggo mediabox hebt, is een display voldoende de rest doet de media box. Als je het internet op wil kun je beter een PC kopen en die als bron gebruiken. Op mijn 7 jaar oude PC werkt alles nog en die is bovendien door Microsoft geüpgraded naar de laatste Windows versie.

Ook het APP-concept maakt het er niet gemakkelijk op omdat dat Software is die locaal op je apparaat draait en dus afhankelijk is van de locale Hardware en OS. Dat betekend dat APP-leveranciers hun Software moeten onderhouden voor veel uiteenlopende platforms.
Internet toepassingen draaien op de server van de aanbieder en zijn minder afhankelijk van de locale omgeving.


Gezien de snelle ontwikkelingen op dit gebied, is het niet verstandig om een t.v. te kopen waar je 10 jaar mee wilt doen.


Nou, in zoverre dat ik toch echt hoop 10 jaar met mijn TV televisie te kunnen kijken maar ik gebruik dan ook geen apps op de TV.
Nee ik ben het niet met je eens. Ik denk dat apps op een TV een fundamenteel verkeerde propositie zijn waarbij je een apparaat dat gewoon tien jaar mee kan combineert met functionaliteit die na drie jaar op is. Sowieso heb ik nooit gegrepen hoe mensen kunnen denken dat een fabrikant software up-to-date gaan houden als ze daar geen onderhoudscontract bij verkopen.
Stel je koopt een (Philips) citruspers. Daarmee kan je sinaasappels, citroenen en grapefruits persen. Na een paar jaar zegt de (toe)leverancier: "Vanaf 30 juni kunt u geen grapefruits meer persen." Wat dan?

Wat kan de Consumentenbond doen?
Reputatie 4
Badge +3
Er zijn ook andere mogelijkheden om een TV smart te maken.

De Kodi applicatie (op Raspberry Pi, of PC Linux, Windows...) is ook in staat om een TV smart te maken. Waarschijnlijk met minder problemen rond privacy. Er zijn TV's die nog al at terug melden aan de bouwer. (bv. De bestanden lijst van een aangesloten harddisk) Kijk tijden, evt. kanalen die bekeken worden etc.

(Overigens kunnen alle digitale media providers dat tegenwoordig, doordat er nauwelijks van multicast/broadcast gebruik gemaakt wordt. Iedereen open een prive kanaal naar de provider die er vervolgens het gevraagde programma over afspeelt. Digitenne en klassieke analoge TV hebben dat niet, die zenden alles uit en de ontvanger selecteert.)

Dus voor kijk en luister onderzoek kan eenvoudig gereduceerd worden tot wat is de teller stand voor de huidige kanaal keuzen, en alle wisselingen kunnen tot op de seconde getracked worden als de providers dat willen.
Reputatie 3
Badge +2
Vanwege jullie vele meldingen (meer dan 500) over verdwenen apps zijn we naar de fabrikanten van smart-tv’s gestapt, maar helaas blijven fabrikanten garantie op blijvende werking van apps weigeren. Daarom adviseren wij om apps niet te laten meewegen bij je keuze voor een nieuwe tv.

Mocht een smart-tv app niet meer werken, dan horen wij dat graag in dit topic. Geef daarbij het merk en model van de tv aan, welke app(s) je mist en wanneer de televisie is gekocht.
De NPO app is onlangs verdwenen. Misschien nog wel meer apps, maar dit was eigenlijk de enige die ik gebruikte.
Dit maakt me erg boos. Ik heb de TV gekocht voor zin functionaliteit, niet omdat het leuk speelgoed is. Die functionaliteit omvatte het bekijken van programma's die ik gemist had; dat was de reden om een smart-TV te kopen.
Ik heb het altijd raar gevonden dat de apps vanzelf op je TV komen, en nu dus ook vanzelf weer verdwijnen. Waarom kan ik niet zelf bepalen welke apps ik installeer en wanneer ik ze verwijder, en wanneer ik een update ophaal? Net als met een telefoon of een PC....

Mijn smart-TV is binnen 3 jaar al waardeloos, door toedoen van de NPO.
Ik koop dus nooit meer een Smart-TV. Helaas is het nauwelijks mogelijk om de NPO te boycotten.

M. van der Mark
van onze Samsung LED D6500-serie ie de NOS app (al meer dan een jaar geleden) verdwenen
Iemand heeft nog eens uitgebreid opgeschreven waarom het concept "smart-TV" geen goed idee is en waarom daar de komende jaren ook niets aan zal veranderen.
Be Smart and Stay Dumb
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor alle reacties. Al jullie posts geven ons meer inzicht in dit probleem. Zoals enkele leden al aangaven is de Spotify-app recent op veel tv’s verdwenen. Helaas zien we ook hier dat zowel de tv fabrikant als de maker van de app geen verantwoordelijkheid neemt voor dit probleem.

Spotify app verdwijnt van veel 'oude' smart tv's

Blijf vooral jullie ervaringen met apps op smart-tv’s plaatsen. Dit onderwerp staat zeker op ons netvlies!
Ja hoor, ik heb een Samsung UE40ES8000S en dus geen NPO.
Nou de publieke omroep kan de pot op!!!
Ik stem de volgende keer op de politieke partij die de NPO het meest beknot.
Waar hebben wij eigenlijk nog een NPO voor???
Bij de op 03-2013 aangeschafte Samsung UE46ES8000SXXN verdwijnen kort nadat de tv 4 jaar oud was in eens steeds meer apps. Deze tv speciaal aangeschaft voor het gebruik van apps. Ik was toen in het bezit van een goedwerkende Philips (geen smarttv).
Veel gebruikte apps op de tv bij ons zijn oa. YouTube, Netflix, RTLXL, NPO, Spotify en meerdere apps die we iets minder gebruiken.
Diverse apps zijn er al af oa YouTube en Spotify gaat er 31-08 af (morgen dus). Als Netflix er ook af gaat kan wat ons betreft de tv bij wijze van spreken de vuilnisbak in 💀 . Kan heel veel m**ie woorden neerzetten wat ik er van denk maar dat zal ik u besparen. Ik vind dit crimineel gedrag. 👿

Hoop dat er (snel) een oplossing komt. Duurste tv die ik tot nu toe heb aangeschaft voor zeker een jaar of 10 is nu na 4 jaar onbruikbaar waarvoor hij gekocht is !!!!!! Had ik dit geweten dan had ik de Philips noooooit weggedaan. Heel erg bedankt voor degene die hier de oorzaak van is. 😡

Jan
Ik heb een SmartTV van Samsung met type UE46ES7000, ik kan sinds aanschraf de volgende apps niet meer gebruiken (aanschaf nov 2012):

- Skype (al vrij snel niet meer, ondanks dat dit juist tv was met camera om te kunnen Skypen (wat we vaak doen, denk na 3 jaar verdwenen.)
- NPO app (binnenkort niet meer te gebruiken geeft hij nu aan)
- Youtube
- Spotify (binnenkort niet meer te gebruiken geeft hij nu aan)
Ik heb een Samsung UE32H5303AWXXN, gekocht 26/4/2015 via Media Markt, met LCD-Plasma Zekerhiedsplan, dus garantie voor 5 Jaren. Nu de televisie gids, werkt niet meer dus ik kan verschillende programmas op Veronica, RTL 7, enzovoort, niet opslaan, en later kijken waneer ik wil. Ik ben nu in contact met verzekerings bedrijf, en hopelijk een reparateur zou langs komen. Ik ben adviseerd te checken of alle updates zijn uitgevoerd op de TV (was nooit dit adviseerd tijdens inkoop), en reset uitvoeren.
De nieuwe NOS app voor uitzending gemist is bereikbaar via de zgn.Rode knop linksonder op een smart tv ern werkt prima
Het betreft een Samsung TV type UE40F6400. Aangeschaft februari 2014. Eerst zat er een app op van NPO, waarmee je gemiste uitzendingen kon terugkijken. Sinds ca. een jaar is die verdwenen zonder enige vorm van aankondiging. Wij waren een fervente kijker via deze app. Via de computer kijken naar NPO Start is geen gemakkelijk alternatief. Bovendien moet je betalen/abonneren. Daarnaast is sowieso het hele smart-deel van de TV een beetje irritant geworden: door updates moet je nu heel lang wachten voordat je het Smart-deel kunt starten. Voorheen werkte dit sneller.
Op mijn LG 42LB630V-ZA kan ik de NPO-app niet meer gebruiken. De tv is aangeschaft in januari 2015.
Heb je zelf een televisie waarop apps zijn verdwenen? Help ons en andere consumenten door dit aan ons te melden. We horen graag om welk merk en model televisie het gaat, welke app(s) je mist en wanneer de televisie is gekocht.

Ik heb een Samsung Smart tv uit 2014. ik heb wel belangstelling voor de nieuwe NPO Start Plus dienst. Maar die is niet te vinden op mijn tv. Dan lees ik dat dat ingewikkeld is met oudere smart tv's en, gezien ik toch van plan was om misschien een nieuwe aan te schaffen, ging ik vragen bij de BCC. Maar daar werd mij heel duidelijk verteld dat GEEN ENKELE smart tv, nieuw of oud, kan werken met NPO Start. dan moet je dan gewoon streamen via je telefoon. Of dat de kwaliteit ten goede komt, weet ik niet.
Wat voor halfgare omroepbons bedenkt dat ze hun dienst onbruikbaar maken voor Smart tv's? Kan het zijn dat de tv-fabrikanten rechten moet betalen aan de NPO, en dat geen enkele dat doet?
Na een paar dagen verblijf in het buitenland kwam ik tot de ontdekking dat Hbbtv (rode knop) via de NPO (waarschijnlijk) sinds 1 maart 2019 niet meer werkt. Erg teleurstellend, want het was een erg handige en volledige manier om TV-progamma's, uitgezonden via de NPO, terug te kunnen kijken. Veel vollediger dan TV gemist van Ziggo.

De NPO geeft het advies om een Chromecast te kopen en dan maar te streamen. Dat is niet mijn idee van handig.

Kan de Consumentenbond de NPO erop aanspreken dat het niet de bedoeling is om functies uit mijn TV te slopen?
Reputatie 7
Badge +7
Beste @iMark1962,

Bedankt voor je bericht. Omdat er reeds een topic bestaat over verdwenen apps van je smart-tv, heb ik je bericht hierheen verplaatst. Zoals je ziet ben je jammer genoeg niet de enige die een dergelijk probleem ervaart. De Consumentenbond is hier zeker op tegen, en zet zich hier ook voor in. Jammer genoeg nog zonder resultaat. De fabrikanten nemen hun verantwoordelijkheden niet.
Mijn bericht gaat over het verwijderen van Uitzending Gemist uit HbbTv. HbbTv is uitdrukkelijk geen app op de TV. Het is een specifieke functie die onder de rode knop zit. Ik stel het dan ook niet op prijs dat mijn bericht naar een topic verplaatst is waar het maar zijdelings mee te maken heeft.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.homecinemamagazine.nl/2014/05/hbbtv-op-je-tv-wat-het-en-wat-kun-je-ermee/
https://nl.wikipedia.org/wiki/HbbTV

Het mooie van Hbbtv is nu juist dat het geen app is en dus minder afhankelijk van updates zou moeten zijn. Helaas is de functionaliteit door de NPO om zeep geholpen.
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2019/03/04/hbbtv-npo-werkt-niet-meer/

Bij ons werkt Hbbtv via de kabel van Ziggo. We hebben een Sony 40KDL750HX uit 2012 met CI+ module en Ziggo smartcard. Het was goed nieuws toen in 2016 Hbbtv beschikbaar kwam bij Ziggo. Helaas heeft het maar een paar jaar mogen duren.....

De Consumentenbond zou in dit geval niet moeten klagen bij de fabrikanten van de TV's maar bij de NPO. De NPO heeft de functionaliteit van HbbTV aangetast.
@iMark1962 Ik lees dat het niet gaat stoppen maar dat vanwege een moderniseringsslag oudere TV's niet meer ondersteund worden. Als dat klopt heeft het wel grote raakvlakken met verdwenen apps die ook verdwijnen omdat een protocol of api gemoderniseerd wordt.
Het heeft raakvlakken maar het toevoegen van DRM aan HbbTV is iets anders dan het niet langer ondersteunen van apps. Dit ligt aan de kant van de NPO en de niet-ondersteunde apps zijn een verantwoordelijkheid van de fabrikanten.

Blijkbaar is de NPO zich aan het voorbereiden op het laten betalen voor diensten via HbbTV. Want dat is het enige praktische nut van het toevoegen DRM aan HbbTV.
https://www.dtvkit.org/the-hbbtv-association-announces-release-of-its-free-to-use-dash-drm-reference-application/
NPO past protocol aan, leverancier brengt geen nieuwe versie van app uit voor nieuw protocol, app verdwijnt. Versus NPO past protocol aan, leverancier past software op oude TV niet aan, functionaliteit werkt niet meer. Het is hetzelfde, telkens als protocollen of APIs aangepast worden houdt oude functionaliteit op te bestaan.
Dat het In de praktijk op hetzelfde neerkomt ben ik met je eens: de functionaliteit verdwijnt door wijzigingen. Toch zit er een fundamenteel verschil wanneer de NPO een aanpassing doorvoert of dat een TV-fabrikant een protocol niet meer ondersteunt. Tenzij natuurlijk in dit geval Sony de versie van HbbTV op onze TV zou kunnen upgraden naar een versie die HbbTV met DRM ondersteunt. Maar ook daar heb ik weinig vertrouwen in.

Reageer