Consumentenbond.nl
Beantwoord

Zijn er geen goede 32 inch TV's meer?

• 10 oktober 2017
  • 7 reacties
  • 1323 Bekeken

Badge +2
Beste Consumentenbond,
In de testen zie ik het aantal goed scorende 32 inch TV's per jaar afnemen.
Als ik kijk welke TV's er voor zowel beeld als geluid minimaal een 6 scoren, dan waren dat er in 2015 nog 8 stuks, in 2016 4 stuks en van de in 2017 geteste modellen is dat er slechts 1 (die bovendien als Totaal-Testoordeel maar een 5,9 scoort).
Geen wonder ook dat jullie op dit moment bij de 32 inch TV's nog steeds een model uit 2016 aanwijzen als "De beste", die nota bene alleen nog een richtprijs heeft en dus niet meer goed verkrijgbaar is.
Gaan jullie binnenkort nog 32 inch TV's testen (bijvoorbeeld o.a. de Panasonic
TX-32EST606), zodat ook in dat formaat mensen nog een goede TV kunnen blijven uitkiezen?
icon

Beste antwoord door Arjen Oving 10 oktober 2017, 11:44

De trend is inderdaad dat er steeds minder 'goede' 32 inch modellen zijn. De grote fabrikanten brengen ook steeds minder 32 inch tv's op de markt en dan gaat het vaak om goedkope instapmodellen. Dat heeft te maken met een verschuiving naar steeds grotere tv's. Steeds minder mensen kopen namelijk een 32 inch tv en gaan voor grotere modellen van vooral 49 inch en 55 inch. Zelfs 65 inch is een 'groeimarkt'. In de grote tv's zit ook nog de marge voor de fabrikant, vandaar dat ze daar vooral op inzetten. Met een 32 inch wordt niet veel verdiend en loont het eigenlijk niet meer om een top-tv te maken in dit segment.

Dat verklaart ook wel waarom de Samsung UE32K5670 uit 2016 zolang de 'Beste uit de Test' was. En het klopt dat dit model niet meer goed verkrijgbaar is, dus dat gaan we zo snel mogelijk aanpassen op onze website. Een ander model dat wel goed verkrijgbaar is, zal dan dit predicaat overnemen.

Overigens testen we het hele jaar door tv's, dus ook 32 inch tv's. Maandelijks vullen we onze productvergelijker aan met nieuwe resultaten. Alleen kunnen we niet alle merken en modellen testen die in de winkels staan - er komen elk jaar honderden nieuwe modellen uit - en de Panasonic TX-32EST606 is helaas buiten de boot gevallen. We hebben wel de Panasonic TX-32ESW504 getest plus diverse andere 32 inch modellen van de grote merken.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +2
De trend is inderdaad dat er steeds minder 'goede' 32 inch modellen zijn. De grote fabrikanten brengen ook steeds minder 32 inch tv's op de markt en dan gaat het vaak om goedkope instapmodellen. Dat heeft te maken met een verschuiving naar steeds grotere tv's. Steeds minder mensen kopen namelijk een 32 inch tv en gaan voor grotere modellen van vooral 49 inch en 55 inch. Zelfs 65 inch is een 'groeimarkt'. In de grote tv's zit ook nog de marge voor de fabrikant, vandaar dat ze daar vooral op inzetten. Met een 32 inch wordt niet veel verdiend en loont het eigenlijk niet meer om een top-tv te maken in dit segment.

Dat verklaart ook wel waarom de Samsung UE32K5670 uit 2016 zolang de 'Beste uit de Test' was. En het klopt dat dit model niet meer goed verkrijgbaar is, dus dat gaan we zo snel mogelijk aanpassen op onze website. Een ander model dat wel goed verkrijgbaar is, zal dan dit predicaat overnemen.

Overigens testen we het hele jaar door tv's, dus ook 32 inch tv's. Maandelijks vullen we onze productvergelijker aan met nieuwe resultaten. Alleen kunnen we niet alle merken en modellen testen die in de winkels staan - er komen elk jaar honderden nieuwe modellen uit - en de Panasonic TX-32EST606 is helaas buiten de boot gevallen. We hebben wel de Panasonic TX-32ESW504 getest plus diverse andere 32 inch modellen van de grote merken.
Badge +2
Hallo @Arjen Oving,
Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik snap je verhaal helemaal, alleen vind ik het wel jammer dat het zo gaat.

Omdat namelijk de 37 en 39 inch TV's al verdwenen zijn, en ook het aantal 40 inch TV's lijkt af te nemen, moeten mensen met wat minder ruimte dan terugvallen op een 32 inch TV.

En dan is het fijn als er een goed toestel te koop is. Met een goed beeld, maar ook een goed geluid.
Want ik denk dat bij de grotere TV's mensen vaak ook een home-cinema-set voor het geluid gebruiken, bij een 32 inch TV zal dat lang niet altijd zo zijn.

Zelf wil ik ook liever geen soundbar of iets dergelijks extra hoeven kopen, kost extra geld, neemt ruimte in en ook: dan zitten we met een extra afstandsbediening erbij voor het harder en zachter zetten. Liever geef ik dan iets extra uit voor een TV die al een goed geluid heeft van zichzelf.

De huidige beste koop, de Samsung UE32K5670 uit 2016, heeft nog wel een goed geluid. De opvolger UE32M56xx, die nu in de vergelijker erna komt qua Totaal-testoordeel heeft slechts een 4 voor geluid. Betekent het dat er dan straks een "Beste uit de test" is met een 4 voor geluid?

Ik snap dat jullie niet alles kunnen testen, en ik weet ook helemaal niet of die Panasonic TX-32EST606 (hoewel met 529 euro een wat duurder model) een goede score zou halen.

Maar misschien kunnen jullie toch overwegen om in deze situatie (als er eigenlijk geen TV's meer zijn in deze maat die het oordeel "Beste uit de test" waard zijn), een aanvullende test te doen met modellen die mogelijk dan wel daarvoor in aanmerking komen?
En dan eventueel door zulke modellen niet meteen allemaal aan een dure test te onderwerpen, maar misschien door eerst een "quick scan" in de winkel uit te voeren om te kijken of zo'n model de moeite waard is om een intensievere test te laten ondergaan?
Reputatie 4
Badge +2
We hebben besloten om geen Beste-uit-de-Test te benoemen bij de 32 inch tv's nu. Met een hoogste eindoordeel van net boven de 6 en een 4 voor geluid, zijn de best-scorende 32 inch tv's kwalitatief niet echt aan te bevelen middels een predicaat. Wat de Panasonic TX-32EST606 betreft, dat lijkt een van de weinige 32 inch modellen uit 2017 te zijn, die we niet getest hebben.

Zoals gezegd kunnen we niet alle tv's testen en dat heeft te maken beperkingen in tijd en geld. Het testwerk zelf kost geld plus dat we - uit principe - de test-tv's gewoon in de winkel kopen. Zo hebben we dit jaar budget om ongeveer 150 tv's te testen.

We moeten dan ook keuzes maken bij het selecteren van tv's voor de test. Zo beperken we ons al tot tv's vanaf 32 inch - kleiner testen we niet meer. Dat komt omdat er steeds minder van verkocht worden (bron GfK). Daarnaast letten we bij de keuze ook op het aanbod van de fabrikanten, wat interessante technologische vernieuwingen zijn en wat interessante tv's voor zoveel mogelijk mensen kunnen zijn. Daarvoor maken we een inschatting van de populariteit van bepaalde merken en specifieke modellen op basis van verkoopcijfers (bron GfK). Een opvolger van een tv die het jaar ervoor goed verkocht is, heeft dan een grotere kans om door ons geselecteerd te worden.

Zo nemen we veel Samsung modellen in de test op, omdat Samsung met afstand de grootste is in Nederland (plus dat Samsung ook veel modellen uitbrengt). Een merk als Panasonic heeft een beduidend kleiner marktaandeel - zeker in de 32 inch - waardoor we weinig 32 inch tv's van dit merk selecteren.

We laten ons niet leiden door welke tv's mogelijk goed - of slecht - zouden kunnen scoren in de test. Een quick-scan daarop in de winkel lijkt ons dan ook niet echt een goed selectiemiddel (maar wel dank voor de suggestie en het meedenken!). Plus dat tv's in de winkel in een 'shopmodus' staan en dat is een compleet andere beeldinstelling dan thuis. Wel is het interessant om te weten welke modellen nu daadwerkelijk in de winkels staan. We gaan dan ook af-en-toe de winkels in om dat te bekijken. Het hoofddoel van de selectie is namelijk om zoveel mogelijk tv's te testen die voor zoveel mogelijk mensen interessant zijn om te overwegen voor een koop.

Hopelijk maakt dit het iets meer duidelijk!
Badge +2
Hallo @Arjen Oving,

Dit maakt het zeker duidelijker, dank daarvoor!

Jammer dat er een "shop-modus" gebruikt wordt, jullie kunnen dan in de winkel geen selectie maken (als je dat al gewild zou hebben), maar wij als consumenten kunnen onze keuze er dus ook niet echt op baseren. Voor stroombesparing kunnen ze de TV's in winkels dus maar beter uitzetten!

Dat jullie bij het selecteren van TV's helemaal niet kijken naar het mogelijk goed kunnen scoren verbaast me wel een beetje. Ik gebruik een test namelijk juist wel om een zo goed mogelijk product (tegen een aanvaardbare prijs) te vinden.

Zou het overigens nog zin hebben als jullie (eventueel samen met collega's in omringende landen) een signaal afgeven richting Samsung en andere fabrikanten dat de kwaliteit van 32 inch TV's (en dan in het bijzonder het geluid) aan het afnemen is?
Reputatie 4
Badge +2
Sorry, ik was wat té stellig in mijn vorige reactie. Wanneer we het vermoeden hebben dat een bepaalde techniek (bijvoorbeeld oled of HDR) of tv-type (bijvoorbeeld een nieuw topmodel van Samsung of Sony) wel eens een goede kwaliteit kan opleveren, zullen we zo'n tv wel selecteren. In de praktijk zien we dat de goede tv's eigenlijk meestal al wel in de test zitten als we de eerdergenoemde criteria hanteren. Maar een 100% garantie is natuurlijk niet te geven en af-en-toe missen we helaas ook wel eens een interessant model. Daar proberen we dan van te leren voor het jaar erop.

Verder houden de fabrikanten onze resultaten zeker in de gaten. En het is hen vast wel opgevallen dat de 32 inch tv's minder goed scoren. Maar zoals boven al opgemerkt, denk ik niet dat het voor een fabrikant tegenwoordig nog lonend is om een top-tv te maken in dit formaat. Het gaat erg om prijs in dit segment. En wanneer mensen toch wat meer geld voor een tv over hebben, lijken ze meestal te kiezen voor een groter formaat dan 32 inch zoals blijkt uit de verkoopcijfers.

Wat het afgeven van een signaal aan fabrikanten betreft, dat is een lastige discussie... Ik vertaal de vraag een beetje als: in hoeverre moeten we (Consumentenbond) ons actief met de markt bemoeien? Moeten we ook sturend en adviesgevend zijn richting fabrikanten of moeten we alleen advies geven aan consumenten? Waarbij we bij deze laatste optie dan indirect invloed uitoefenen op fabrikanten, namelijk via de weg van verkoopcijfers.

Zelf vind ik dat onze testresultaten in de eerste plaats bedoeld zijn om consumenten beter te informeren over de kwaliteit van producten, waarbij ze die informatie kunnen meenemen in de koopbeslissing. Niet om fabrikanten te vertellen hoe zij producten moeten maken. Maar ik ben zeker ook benieuwd naar andere meningen en inzichten!
Badge +2
Hallo @Arjen Oving,

Misschien was ik wat te voorbarig om voor te stellen direct in contact te treden met de fabrikanten.
Zoals je eerder al aangaf kopen jullie de TV's gewoon in de winkel, en dat zal vast ook zijn om volledig onafhankelijk te zijn. Overleggen met fabrikanten kan dan mogelijk het begin van een glijdende schaal zijn, waarbij de onafhankelijkheid in het geding kan komen, of in ieder geval zou die indruk kunnen ontstaan.

Het ging mij er vooral om dat de fabrikanten op de hoogte zijn van de resultaten en daar eventueel iets mee kunnen doen. Als ze inderdaad de testen in de gaten houden is dat doel eigenlijk al bereikt.

Dan nog iets over het prijsaspect voor de 32 inch klasse.
Ik heb niet het idee dat de Samsung UE32M56xx van dit jaar veel voordeliger te koop is dan de UE32K56xx van vorig jaar. Als er dus bespaard is op de luidsprekers, dan is dat prijsverschil niet ten goede gekomen aan de consument denk ik.
Verder valt me ook op dat een goedkoper model niet perse slechter hoeft te scoren, de Philips 32PFS5362/12 van 319 euro scoort bijvoorbeeld (vooral ook op geluid) beter dan het 448 euro kostende "Top-model" met Ambilight (32PFS6402/12).
Badge +2

Ik vind het jammer dat er bijna geen 32 inch klasse tv’s meer worden gemaakt. Iedereen wordt op deze manier gedwongen om een groot zwart geval te kopen. Past niet in iedere woonkamer. De Panasonic van ons is nu 27 jaar en begint te slijten. Geluid en beeld altijd top geweest. Daarom aan het rond kijken voor een andere. Maar ik wordt er niet vrolijk van. Ik blijf de test in de gaten houden.

Reageer