Consumentenbond.nl
Nieuws

Zit jouw kind op TikTok?

• 16 februari 2021
  • 11 reacties
  • 394 Bekeken
Zit jouw kind op TikTok?
Badge +8
  • Moderator
  • 1891 reacties

Wij hebben samen met 17 andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend tegen TikTok. Volgens de organisaties misleidt het videoplatform zijn gebruikers, hanteert het onduidelijke en oneerlijke voorwaarden en beschermt het kinderen onvoldoende tegen advertenties en ongepaste inhoud. We willen dat de toezichthouders ingrijpen.

Meer weten? Bekijk dan onze actiepagina en lees ons nieuwsbericht. 

Waar maak jij je het meeste zorgen over bij het gebruik van TikTok? Praat mee!

11 reacties

Badge

Er is maar 1  voor oplossing voor het tegenhouden van social media die kinderen niet tegen zichzelf beschermen en dat is per direct verwijderen van Internet zoals Italië dat deed met TikTok.

Neemt niet weg dat er ook een grote verantwoordelijkheid bij ouders ligt om toe te zien wat hun kinderen op internet uitspoken. Kinderen moet je als ze aan internet beginnen van begin af aan opvoeden met de kwetsbaarheden die het gebruik van internet met zich meebrengt en wijzen op wat de gevolgen kunnen zijn bij verkeerd gebruik van internet. Deze zaken worden door ouders nogal eens vergeten te doen.  Blijvend monitoren van uw kinderen is een must. Doet de ouder dit niet en gaat een kind in de fout dan kan dit een heel gezin ruïneren. Ouders onderschatten dit. Als een kind door verkeerd gebruik van internet in de problemen komt dat ben je als ouder al vaak te laat. Voorkomen is beter dan genezen. Maak ook op dit vlak tijd voor uw kinderen en geef ze ruim aandacht die ze zo hard nodig hebben. Als uw kind onvoldoende aandacht krijgt in het gezin, dan zal het die broodnodige aandacht buiten het gezin gaan zoeken. Verdiep u als ouder ook wat er zich op internet allemaal afspeelt en stel u de vraag of u het normaal vindt dat uw kind veel te vroeg met bepaalde zaken in aanraking komt. Als uw kind eenmaal onder druk komt te staan van school- of leeftijdgenoten of erger nog door criminelen of personen die verkeerde dingen van uw verlangen zitten ze al zo klem en hebben ze waarschijnlijk dingen gedaan die niet meer terug te draaien zijn. Eenmaal een naaktfoto verzonden, die gaat de hele wereld over en krijg je niet meer van internet verwijderd. De druk is dan zo groot dat uw kind er onder bezwijkt. En vanuit mijn werkervaring heb ik geleerd: Zeg nooit: “ Dat  zal mijn kind nooit doen”. 

Reputatie 4
Badge +5

@A van Kempen Duidelijk statement! Heeft u concrete voorbeelden (vanuit uw werkervaring)?

Badge

Hallo @Silvia_Smit,

leuk dat je reageert.

eerst even een vraagje aan jou. Weet jij of ik ergens kan zien dat jullie mijn voorstel bericht over het feit dat ik mensen GRATIS aanbied hen te adviseren op het vlak van criminaliteitspreventie want dat moest eerst door jullie goedgekeurd worden en daar heb ik nog geen bevestiging van gezien.

Dan antwoord op jouw vraag.

Omdat ik de laatste jaren uitsluitend heb gewerkt aan de preventieve kant van het recherchewerk ben ik voornamelijk geconfronteerd met ouders die bij mij te rade kwamen omdat ze hadden gezien dat hun kinderen op een verkeerde manier met internet actief waren (zelf filmpjes gemaakt hadden) en vroegen hoe ze hier het beste mee om konden gaan. Dat hield in dat ik ze adviseerde om daar met de kinderen (zonder boos te worden) een rustig open gesprek aan moesten gaan en het op de gevaren moesten wijzen die de kinderen nog niet konden overzien. Daarnaast gaf ik hun de raad eens goed op te letten hoe de resultaten op school waren en ik verzocht hen ook contact met de school op te nemen om dit gebeuren door te spreken met de klassendocent en de schoolleiding met het verzoek de docenten op school hier enkele lessen aan te laten besteden en dat ze die lessen konden geven samen met een politieman of vrouw. Vaak wil dat helpen en speelt er zich in een klas meer af dan wat de school daarover merkt. Kinderen kunnen elkaar op school ook flink onder druk zetten als er eenmaal een foto onder de kinderen in de klas verspreid wordt. Met een afpersing ben ik nog nooit geconfronteerd maar weet vanuit de opsporing dat dit wel gebeurd. Maar de druk wordt dan zo groot dat alles in het geniep gedaan wordt. Vaak weten vrienden en vriendinnetjes van een kind dat onder druk wordt gezet meer van de omstandigheden dan de docenten en de ouders. Dat is het linke daarvan en eer een kind er zelf mee voor de dag komt kan het al vaak veel te laat zijn.  Ouders kunnen bijvoorbeeld ook letten op hoe hun kind met geld omgaat want het is bijvoorbeeld vreemd dat het kind wel geld uitgeeft maar dat men niet ziet dat er voor dat geld spullen zijn gekocht. Dat geld kan ook verdwijnen in de zakken van klasgenoten die een kind onder druk aan het zetten zijn. Tips te over dus om nog op tijd in te kunnen grijpen maar dan moeten ouders wel de nodige tijd vrij maken om aandacht aan het doen en laten van hun kinderen te besteden. Kinderen hebben behoefte aan aandacht van de ouders en als ze ervaren dat er die aandacht niet altijd is dan wordt die aandacht elders gezocht en dat is dan niet altijd bij de juiste vriendjes en vriendinnetjes. Dus als ze hun eerste pc / laptop of smartphone krijgen van de ouders dan is het niet alleen nodig de werking van die spullen te keren bedienen maar ook een goed gesprek tussen ouders en kinderen over de gevaren en risico’s die internet op kunnen leveren en het is dan ook zaak dat de ouders op een open manier hun kinderen blijven monitoren en op tijd in gesprek gaan als ze zaken zien die niet kloppen. Met preventie is dit te voorkomen en met repressie ben je eigenlijk te laat want dan is het kwaad geschied. Het is voor ouders dus ook zeker van belang dat zij weten met wie hun kinderen omgaan. Daarnaast moet ook niet onderschat worden dat (criminele ) mannen ook contact met de kinderen zoeken. Ze doen zich voor als jongere en halen kinderen over om op internet dingen te doen die ze beter uit hun hoofd kunnen laten. Veel politiesites wijzen daarom ook op deze werkwijze van criminelen en kinderen hebben niet in de gaten dat er een volwassen kerel aan de andere kant van internet zit die het kind ook onderdruk zetten om bijvoorbeeld foto's te sturen. Men chanteert de kinderen en uit angst doen die dan wat men van hen vraagt. Kinderen gaan zich dan schamen en zijn bang dat bekend wordt waar ze mee bezig zijn geweest en lopen daar niet snel mee naar hun ouders. Daarom is aandacht en goede communicatie over dit onderwerp zo belangrijk tussen ouders, kinderen en school. Beter voorkomen dan genezen want in dit laatste geval is de schade al aangericht en kan alleen maar groter worden.

Ik hoop dat ik met mijn antwoord een klein beetje aan je vraagstelling heb kunnen voldoen.

Met vriendelijke groet

Aloys van Kempen 

Kinderen kunnen ontzettend domme dingen doen op internet, maar vooral met hun mobieltje, ik heb gezienhoe een fout filmpje in verkeerde handen viel en op Dumpert belande met echt hele nare gevolgen. Dat is nu al weer tien jaar geleden en de wereld heeft niet stilgestaan, ouders leren ook bij, maar er zullen kinderen in de fout blijven gaan, dat kun je alleen voorkomen als je echt alles gaat verbieden waardoor je ook geen weerbare burgers kweekt. Wat ik niet begrijp is wat dit alles met specifiek met Tiktok te maken heeft.

Dat is nu al weer tien jaar geleden en de wereld heeft niet stilgestaan, ouders leren ook bij,

Een van de problemen is nu juist dat dit niet waar is, want ouders van een zesjarige van tien jaar geleden zijn andere ouders dan de ouders van zesjarigen van nu. Ouders worden dus continu ververst.

Dat is nu al weer tien jaar geleden en de wereld heeft niet stilgestaan, ouders leren ook bij,

Een van de problemen is nu juist dat dit niet waar is, want ouders van een zesjarige van tien jaar geleden zijn andere ouders dan de ouders van zesjarigen van nu. Ouders worden dus continu ververst.

Die nieuwe ouders komen niet uit een ei, die hebben zelf al weer meer ervaring met die dingen en die praten ook weer met andere ouders op de peuterspeelzaal en het schoolplein. De generatie kinderen die net twaalf was toen je kinderen een mobieltje geven begon was wat dat betreft echt kwetsbaarder omdat veel mensen geen weet hadden van de gevaren. 

Badge

Even een reactie. TikTok werd in Italië geblokkeerd omdat er een meisje zelfmoord pleegde n.a.v. het plaatsen van foto’s. TikTok staat de laatste tijd ook vaker ter discussie dat men jongeren beter moet beschermen tegen zichzelf. Wie zelf vaak op internet zit kan deze berichten lezen net als ik.  Laten we hopen dat TikTok ook gaat zorgen dat kinderen beter in bescherming worden genomen en daar ga ik ook van uit. Ik heb niets tegen TikTok en ook niet tegen internet. Het zijn de personen achter de laptop of de smartphone die het niet gebruiken waarvoor het bedoeld was. Je hoeft echt niet alles te verbieden maar goed monitoren wat kinderen doen is zeker een opmerking die er toe doet in deze risicovolle maatschappij. Kinderen van nu lopen veel meer risico’s op allerlei gebied dan kinderen van vroeger. 

Veel ouders doen dit ook en daar heb ik veel respect voor maar er zijn ook ouders die dit wat minder of niet doen al was het alleen al maar omdat men zelf niet is meegegroeid met alle mogelijkheden van automatisering en niet weten wat er op internet te koop  is. Daarnaast hebben ouders tegenwoordig vaak zoveel aan hun hoofd dat het monitoren er wel eens bij inschiet en dat is jammer. Te vaak heb ik aan een deur gestaan dat ik als eerste opmerking kreeg:”Dat doen mijn kinderen niet” waarbij later bleek dat ze daar op terug moesten komen. Kennelijk hebben die ouders wat minder zicht op waar hun kroost mee bezig is. Laten we ons hoofd niet in het zand steken voor de realiteit. 

Reputatie 4
Badge +5

Dank voor jullie reacties. De vraag vanuit dit topic gaat over ‘waar maak jij je het meeste zorgen over bij TikTok?’. Ik merk dat het vaak breder gezien wordt en dus gaat over ‘waar maak je je zorgen over bij gebruik van internet door kids'.

Even terug naar TikTok: ikzelf vind het lastig dat mijn kid(s) TikTok soms als een nieuwsmedium zien. Ipv entertainment. En regelmatig vind ik ook dat bepaalde filmpjes/video's niet kunnen. Maar daarbuiten maak ik me zorgen wat TikTok allemaal van mijn kinderen weet oftewel verzamelt. En daarmee dus kan beïnvloeden in of buiten TikTok. 

@A van Kempen ik kan je met je vraag terug aan mij helaas niet helpen. Misschien een idee om daar waar je de vraag gesteld hebt, om terugkoppeling te vragen?

Even terug naar TikTok: ikzelf vind het lastig dat mijn kid(s) TikTok soms als een nieuwsmedium zien. Ipv entertainment. En regelmatig vind ik ook dat bepaalde filmpjes/video's niet kunnen. Maar daarbuiten maak ik me zorgen wat TikTok allemaal van mijn kinderen weet oftewel verzamelt. En daarmee dus kan beïnvloeden in of buiten TikTok. 

Jouw kinderen zitten dus blijkbaar ook wel op TikTok. Mag ik daar dan uit concluderen dat je weliswaar kritisch bent maar dus ook niet het gevoel hebt dat daar daadwerkelijk ‘bloed uit vloeit”?

Badge

Beste Silvia, maak je niet al te ongerust want wat voor TikTok geldt, geldt voor alle social media mogelijkheden en voor het hele internet. Dus niets mis met TikTok alleen wordt gewaarschuwd dat wat je aan social media toevertrouwd voor iedereen te zien is net als alles wat je op internet doet.

Het enige waarom TikTok in het nieuws kwam is dat Italië TikTok blokkeerde omdat daar een meisje was wat een foto van haarzelf had verzonden en daarmee hevig in de problemen was gekomen en zelfmoord pleegde.

Vandaag las ik een nieuwsbrief op een gerenommeerde internetsite  https://www.seniorweb.nl dat iemand zijn zelfmoord had gefilmd welk filmpje via Facebook terecht was gekomen op TikTok en wat je op internet of social media plaats ben je kwijt en draai je niet zomaar terug. Daarom waarschuw ik niet alleen voor het gebruik van TikTok maar voor de alle risico’s van verkeerd internetgebruik. Iets wat kinderen en sommige ouders vaak niet overzien. Je kunt je hoofd in het zand steken maar internet en social media zijn geweldige uitvindingen mits de gebruikers er niet verkeerd mee omgaan. Steeds meer komt de vraag bij mensen boven drijven of het niet mogelijk is met name kinderen beter te beschermen tegen verkeerd gebruik van al deze mogelijkheden. De eigenaren van social media en internetproviders zouden zelf zaken kunnen blokkeren die kinderen meer in bescherming nemen als doorspelen van foto’s en informatie risico voor hen op dreigen te leveren. Los van het feit dat ouders hun  kinderen goed moeten monitoren waar de kroost mee bezig is op internet.

Een passage die ik vandaag in een nieuwsbrief las van genoemde site:

TikTok niet alleen maar leuk 

De meeste video’s zijn vrolijk van opzet. Maar in september ging er iets mis. Een man filmde zijn eigen zelfmoord en die video kwam via Facebook terecht op TikTok. Het kostte het bedrijf enorm veel moeite om de video offline te krijgen. Hij werd telkens weer toegevoegd door gebruikers en werd heel veel bekeken. TikTok kwam hierdoor wereldwijd heel negatief in het nieuws.

Kritiek op TikTok

Er is steeds meer kritiek op allerlei aspecten van TikTok. President Trump wil de app in de Verenigde Staten zelfs verbieden. De tegenstanders wijzen op allerlei zaken die in hun ogen niet in orde zijn.

TikTok geeft bijvoorbeeld aanbevelingen voor video’s die iemand leuk zou kunnen vinden. Daarin zouden ze onder andere racistisch te werk zijn gegaan. Mensen met een donkere huidskleur, afwijkend uiterlijk of overgewicht zouden te weinig aandacht krijgen.

Een belangrijk punt is ook dat de app nogal veel gegevens van gebruikers verzamelt. Welke informatie is niet duidelijk, want dat staat alleen in heel algemene termen in de gebruikersvoorwaarden. Denk aan het type video’s dat iemand bekijkt en wat hij of zij leuk vindt. Onduidelijk is wat er verder met die informatie gebeurt. Kijkt de Chinese overheid mee? En wat gebeurt er verder precies met de persoonlijke gegevens van de vooral jonge gebruikers?

De rol van moederbedrijf ByteDance is ook niet helemaal duidelijk.

In juli 2020 publiceerde de NOS een artikel over de programmeercode van TikTok. Daarin staat dat de app elke 30 seconden de locatie van iemand opvraagt. De makers zeggen zelf geen banden te hebben met de Chinese regering, maar helemaal zeker is dit niet.

Wel of niet TikTok gebruiken?

Wie graag iets nieuws probeert of ontdekt, kan TikTok downloaden en gebruiken. Ook als u kleinkinderen hebt die actief zijn op TikTok, is het leuk om ze te gaan volgen en hun video’s te bekijken. Maar bent u erg gesteld op bescherming van uw persoonlijke gegevens, dan is TikTok niet aan te raden. Daarvoor is er nog te veel onduidelijk over de manier waarop maker ByteDance omgaat met persoonlijke informatie.

Er is momenteel best veel te doen over hoe social media en internet met de privacygegevens van de gebruikers van deze mogelijkheden omgaat. Dus opletten wat je op internet doet en op social media is zeker een must. Wat je aan berichtgeving of foto’s plaats kan de hele wereld overgaan. 

Reputatie 4
Badge +5

@A. Deen  Ik ben zeker kritisch en probeer mijn kinderen ook 'digitaal kritisch’ op te voeden. Als bedrijven, zoals TikTok, zich aan de wet (of dat nu de AVG of consumentenrecht of iets anders is) houden, dan is er al veel minder aan de hand. Sociale media kunnen namelijk ook heel leuk zijn! 

Reageer