gratis artikel

Zo blijf je Windows 10 updates de baas

• 7 May 2021
  • 9 reacties
  • 1028 Bekeken
Zo blijf je Windows 10 updates de baas
Badge +8
  • Community Manager
  • 2108 reacties

Door Windows 10 te updaten kun je veilig en soepel met je computer blijven werken. Soms gaat dat updaten mis. Met de stappen in dit gratis artikel uit de Digitaalgids van mei 2021 ben je de meeste problemen de baas.

Wat zijn jouw ervaringen met het updaten van Windows 10? Praat mee!

9 reacties

Badge +2

Handig artikel. Soms gaat het inderdaad fout. twee weken geleden meldde mijn laptop dat Win10 niet meer zou worden bijgewerkt. Er bleek een mislukte all-update van september 2020 in de weg te zitten. Na tig keer proberen lukte het me deze opnieuw te installeren en na een paar uur draaien deed alles het weer.

Reputatie 5
Badge +4

Ik zelf heb tot nu toe nog geen last gehad met updates, maar ik kijk elke Woensdag of er nieuwe updates zijn. Normaal komen de updates op dinsdag binnen, dan kijk ik Woensdag of er ook nog optionele updates klaar staan. En dan bedoel ik niet de optionele drijver updates, want daar blijf ik af die gebruik ik alleen bij problemen.

Reputatie 5
Badge +4

Vaak is het handig om ook een goed werkende image van Windows 10 te maken op een backup systeem/schijf.

Als er een Windows 10 update komt die teveel problemen geeft en er is weer een cumulatieve (!) update zonder dat probleem, dat zet je de image weer terug en installeer je die update. 
Een SSD  van 500 GB laat zich in 15-30 minuten imagen, dat moet dan wel gebeuren voordat er problemen koe…

Zo een image is ook erg handig als je SSD of hardschijf defect raakt: Koop een nieuwe SSD/harde schijf, zet de image terug en alles draait weer als een zonnetje. Deze strategie geeft veel zekerheid en spaart veel tijd/irritatie.

Gratis image software:

​​​​​Met de eerste 3 kan men ook een SSD/harde schijf klonen, met de 4e alleen imagen.

De 1e e 2e zijn ook in de NL-taal, de 3e en 4e niet. 

Met Google zijn er eenvoudig handleidingen te vinden. 

Reputatie 2
Badge +2

Wat zijn jouw ervaringen met het updaten van Windows 10? Praat mee!

Het updaten van mijn Windows 10 installatie en de te nemen preventieve stappen op mijn meest gebruikte desktop gaat iets anders als in het artikel.

Mijn windows 10 installatie ziet er als volgt uit: 
Systeemherstel staat bij mij uit, een herstelpunt maak ik dus nooit (niet nodig) en UAC (in NL gebruikersaccountbeheer) staat bij mij ook volledig uit. Als firewall en antivirus heb ik het gratis Comodo Internet Security premium met HIPS  (i.p.v. UAC) enabled.
De installatie van de meeste programma's, behalve antivirus en firewall en het enkele programma dat dit niet toelaat, staan geinstalleerd op een andere partitie dan de systeempartitie. Op deze manier blijft de systeempartitie klein en is het gemakkelijker en ook sneller om een partitie-backup te maken en op te slaan en is deze ook sneller terug te zetten.

Door de windows update datum uit te stellen kan ik voor elke update een backup van de systeempartitie maken en bij problemen deze backup terug zetten.
In de afgelopen 6 jaar heb ik een enkele keer een windows feature update zelf moeten downloaden d.m.v. van de "Media Creation Tool" omdat windows update deze niet wou installeren. 
Bij de overige updates heb ik deze wel eens uitgesteld als er in de media problemen werden gemeld. Als ik zelf tegen problemen aan liep heb ik de systeempartitie-backup teruggezet en vervolgens gewacht met updaten tot er een oplossing was voor deze problemen.

Bovenstaand zie ik nog steeds als de meest efficiente manier om met dit hele update gebeuren van Windows 10 om te gaan.

Soms zit er een update bij, die echt niet werkt.
Kijk dan op een site zoals Tweakers, of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem.

Bij de halfjaarlijkse grote update, doe ik alle achtergrond processen uit.
Ook antivirus doe ik ook tijdelijk even uit.
Doe dan niets met de pc totdat het voltooid is.

Heel veel updates zijn ook als installatie bestand voor beheerders te downloaden.
Soms is dat de oplossing als het niet werkt.

In de Pro uitvoering van Windows kun je het Administrator account activeren.
Dit account is voor probleem oplossing bedoelt.
Duf genoeg, gaat dat account vaak weer uit na een grote update.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper ik zit een beetje met vraagtekens want ik doe al die dingen helemaal nooit, maar ik heb ook nooit een update die niet werkt. Hooguit een update die geen zin heeft om te upaten maar uiteindelijk toch is gegaan. Ook die grote halfjaarlijkse updates. 

Ik blijf altijd doorwerken op de computer als een update begint te komen en alles traag wordt. Ik heb geen antivirus sinds ik een jaar of drie geleden hier op dit forum las dat Windows Defender nu goed genoeg is. In huize Jan hoeven we nooit te doen wat de computer wil, de computer doet altijd wat huize Jan wil, ook bij de kleinkids! In de lunchpauze krijgen ze de tablet helemaal verbouwd en is de vrouw wel een dag bezig alles terug te zetten naar wat het was. Het laatst was er wat in 1992. Ik heb nog nooit het forum van Tweakers gezien.

Welke achtergrond processen heb jij dan lopen tijdens een update? Die is toch zo gemaakt dat ie gewoon gaat? Hooguit gaat de live tv op de tweede monitor stotteren of zo. Ik heb die pro van de pro 64 bits whatever op zo'n Dell ging.

@Jan 
Het gaat hier ook niet zo vaak mis.
Wat hier op de achtergrond draait de waakhond van de ups, iets voor de videokaart, anti-virus, kleopatra.
Sommige hebben stelstarters aan staan voor office of de printer. Of een update programma van de fabrikant van de laptop.

En dan heb je de mensen, die al 2x half jaarlijkse updates achter lopen.
Die openen de laptop, lezen 5 minuten mail en sluiten hem weer.
Die geven het OS niet de kans om de huishouding te doen.
Dan loopt hij langzaam in de soep.

Voor verstandige mensen, die niets geks doen is Defender genoeg.
Ik vind F-Prot prettiger.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper  dank je wel, zo is het me duidelijker. Er is natuurlijk allemaal extra software voor extra dingen, maar ik heb die niet. En inderdaad moet je de updates wel laten doorgaan. 

Er zit weer iets nieuws aan te komen, binnenkort gaat iedereen over op dit nieuwe bestandsformaat:

Leuk artikel, super bedankt voor het delen!

:grinning:

Reageer