gratis artikel

Zo herken je de foute QR-code

• 7 September 2021
  • 3 reacties
  • 1468 Bekeken
Zo herken je de foute QR-code
Badge +8
  • Community Manager
  • 2085 reacties

We hebben er al eerder aandacht aan besteed in het Privacyloket: de betrouwbaarheid van QR-codes. Een QR-code is handig. Je komt zo veel sneller op een site dan wanneer je het webadres moet intikken. Maar zulke codes zijn niet altijd betrouwbaar.

Met onze tips uit dit gratis artikel uit de Digitaalgids van september 2021 leren we je de foute linkjes herkennen.

Heb jij wel eens te maken gehad met een foute QR-code? Praat mee!

3 reacties

Badge

QR-scanners van makers van antivirusprogramma's lijken me nog veiliger? Want die scannen de links voordat ze je wel/niet doorleiden naar de link in de QR-code. Bijvoorbeeld: Trend Micro QR-scanner.

Ik doe niks met QR-codes want heb geen smartphone. Maar werd er vandaag toch dwingend mee geconfronteerd door het ING-kantoor waar ik contant geld wilde opnemen. Daar stond al op de stoep een groot bord met een QR-code voor “Geldmaat". Binnen werd mij meegedeeld, dat de inpandige geldautomaten zijn afgeschaft en alle banken zijn overgenomen door Geldmaat. Deze verbijsterende mededeling werd mij tot twee keer gedaan door de jeugdige medewerkster die daartoe bij de ingang van het kantoor geposteerd was. En om Geldmaat te vinden moest ik dus die QR-code scannen, wat ik niet kon, maar na enig aandringen werd mij toch te kennen gegeven dat er een om de hoek zat. In de buitenlucht. Waar gelukkig (het was marktdag) ruim voldoende wachtenden stonden om geld op te nemen zodat de kans klein was om als bejaarde onmiddellijk van je opgenomen geld beroofd te worden..

Als dit de kant is die het op gaat, wordt het de hoogste tijd dat de generatie die het nu nog voor het zeggen heeft (het belang van ouderen wordt bij alle digitalisering al totaal genegeerd) zich realiseert, dat de kans dat hun ouders beroofd worden en in financiële problemen komen alleen maar gaat toenemen. . 

De QR code is ook bedoelt om het makkelijker te maken.
Ik vind het raar, als er geen lijstje van automaten in de buurt onder staat.
Voor overmoedige mensen, die niet digitaal vaardig zijn, kan de QR een valkuil zijn.
Soms komen ze op tv met de mededeling: “al mijn geld is weg”.
Met de komst van Geldmaat is er hier ook een binnen automaat in de buurt bij gekomen.
De bank had de dichtstbijzijnde binnen automaat ook op het briefje kunnen zetten.
Je verplaatsen in de behoeftes van klanten, zou meer aandacht moeten hebben.

Reageer