Consumentenbond.nl
Tips

Zo maak je Windows 10 weer supersnel

• 6 juli 2020
  • 7 reacties
  • 3278 Bekeken
Zo maak je Windows 10 weer supersnel
Badge +8
  • Moderator
  • 1588 reacties

Een computer met Windows 10 wordt na verloop van tijd steeds trager. Stoor je je aan deze traagheid? Met deze tips uit het gratis artikel uit de Digitaalgids van juli 2020 kun je je computer weer sneller maken.

Wat zijn jouw ervaringen met de traagheid van Windows 10? Praat mee!

7 reacties

Deze tip:

• Ruim de harddisk op

Vind ik echt héél slecht, zéker gecombineerd met deze:

• Stop OneDrive- synchronisatie

Een nóg slechter idee!

Je wil niet weten hoeveel mensen ik (als het ‘handige neefje’) langs krijg die hun data kwijt zijn geraakt tijdens het ‘opschonen’

Tijdens dit ‘versnel’ proces  kan zoveel fout gaan dat ik de absolute ‘tip’ die met grote knippende neonletters altijd moet voorafgaan aan dit soort operaties:

MAAK EEN BACKUP!

en dan:

VERIFIEER JE BACKUP!

en dan:

MAAK OOK WEER EEN BACKUP VAN JE BACKUP!

Pas dán mag je dergelijke zaken gaan doen.

Reputatie 4
Badge +4

Ik vind het hele goede tips, zal deze pdf zeker gaan gebruiken om mensen te helpen met hun windows10 pc.

Een enkele opmerking nog:

• systeemherstel staat bij de laatste versies standaard uit, snap overigens echt niet waarom. Eigenlijk moet de eerste tip zijn omdat systeemherstel weer aan te zetten.
  • tip over OneDrive klopt eigenlijk wel, er staat ook al "indien u dit gebruikt” o.i.d. Mijn ervaring is dat mensen weer blij zijn als dat uit staat omdat ze dan weer gewoon hun documenten aantreffen waar ze ze verwachten. OneDrive nestelt zich erg diep in het systeem, zeker met Office.
  • er wordt weinig aandacht besteed aan het maken van een backup, is eigenlijk iets wat Microsoft had moeten inbouwen, zoals Apple met TimeMachine. Vreemd dat je zelf een tool moet zoeken, gebruik zelf overigens Acronis in combinatie met Duplicati.

Trage computers zie ik vaak bij mensen die hem nauwelijks gebruiken.
Die klappen hun laptop open, lezen de mail en doen hem weer uit.
Geven updates geen kans en Windows kan geen onderhoud doen.

Reputatie 7
Badge +6

Die tips zijn prima hoor, maar ik zat even in de prut want ik had alles afgelopen, ook die visuele effecten en toen zag het er niet meer uit. Ja, ook nog “onnodige” bestanden verwijderd. Hoe terug? Heel blij die tips hier van backup van backup en zo, doe ik altijd, althans met mijn eigen bestanden, maar Windows bestanden is een keer ingesteld in een ver verleden en weet ik het niet meer. Jeuj, hij maakte zowaar om de haverklap herstelpunten dus ik kon kiezen naar een week terug. Maar dat hadden ze ook wel eens kunnen vertellen dat je dan tot morgenavond kan wachten eerdat het systeemherstel klaar is.

Toen ben ik die punten maar weer gaan aflopen, want het was echt erg. De letters in Verkenner en de browser waren het aanzien niet waard, zo onleesbaar. Hoe draai je dat terug? Ja het standaard lettertype is Segoe UI, maar n’est pas la solution. Toen had ik hem, bij visuele effecten: Start > Prestaties > Weergave aanpassen > Visuele Effecten had ik op Beste Prestaties gezet. Die was het, teruggezet naar Automatisch, dan gaan alle vinkjes weer aan, jeuj, ik kon mijn letters weer lezen. 

Nou maken ze jou de pis niet zo snel lauw @Jan en krijg je het wel weer in orde maar wat je daar nu beschrijft is precies waarom ik een aanhanger ben van if it ain't broken don't fix it.

Reputatie 7
Badge +6

Je hebt gelijk @A. Deen , ik blijf er voorlopig met mijn tengels van af!

Ik kreeg bij een van de laatste win10 updates een 2e Skype.
Dat vond ik ook raar.

Reageer