Consumentenbond.nl

Zo weet jij exact welke gegevens een bedrijf van je heeft

Reputatie 3
Badge +4
Accountje hier, bestellinkje daar, voor je het weet hebben veel bedrijven jouw gegevens. En soms hebben ze zelfs meer gegevens dan je denkt! Om erachter te komen wat ze precies van je verzamelen (en eventueel te laten verwijderen) kun je een formele aanvraag doen bij het bedrijf. De aanvraag voor een zogeheten inzageverzoek verstuur je per post of e-mail via deze stappen. Sinds kort is er echter nóg een manier: via een gratis tool van Bits of Freedom (Een Nederlandse organisatie die opkomt voor jouw internetvrijheid). Onze eerste indruk van deze tool, genaamd MyDataDoneRight.eu, lees je hier.

Heb jij wel eens gegevens aangevraagd of laten verwijderen bij een bedrijf?

1 reactie

Reputatie 6
Badge +5
Ja, ik heb een keer bij D-Reizen mijn gegevens aangevraagd. De laatste keer dat ik er klant was, was in 2003. Maar in 2014, 2015 en 2016.kreeg ik elk seizoen van die zwoele reclamemails. Na zoveel jaar ben ik tich geen klant meer.

Op de website kan je je uitschrijven. Alle vinkjes zet ik uit. Nieuwe seizoen, hup alle vinkjes staan automatisch weer aan. In 2015 heb ik via mail gevraagd aan de vestifing in mijn woonplaats om uitschrijven van mijn gegevens. Werd bevestigd met email. Ik heb alle mails bewaard. In 2016 staan alle vinkjes toch auromatisch weer aan.

Ik vraag in 2016 dan aan de vestiging om een overzicht van mijn gegevens en hoe ze eraan komen. Volgens de privacywet moeten ze die binnen 3 weken leveren. Per mail volgt bevestiging dat ze het doorsturen naar het hoofdkantoor. Daarna hoor ik niets meer, de drie weken gaan voorbij. Dan bel ik de vestiging weer. Die regelt dat het hoofdkantoor mij belt. Het hoofdkantoor heet geen D-Reizen, als je het niet weet is het moeilijk vinden op internet.

Mijn aanvraagmail lag op een stapel. Uiteindelijk krijg ik een overzicht van mijn gegevens. Hoe ze eraan komen was niet meer te achterhalen. Achteraf blijkt dat ik in 2009 een vliegreis op internet had geboekt bij Lufthansa. Die had de administratie daarvan uitbesteed aan D-Reizen. Die had toen mijn gegevens in de database gestopt. Dat had eigenlijk niet gemogen want ik wist van niets. Uiteindelijk zijn mijn gegevens gewist en is dat bevestigd.

Reageer