Zou jij Nederlandse live-tv willen kijken in het buitenland?

• 20 April 2017
  • 55 reacties
  • 7852 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties
In het buitenland kun je niet zomaar Nederlandse live-tv kijken. Toch zijn er slimme oplossingen om bijvoorbeeld op vakantie programma’s live te volgen via internet. En die zijn helemaal niet zo moeilijk. Bijvoorbeeld via BVN.tv of via een ‘Virtual Private Network’ (VPN). Lees hier hoe je dat simpel kunt regelen op je tablet of telefoon.

Vind je dit een interessante mogelijkheid of heb je niet zo’n behoefte aan Nederlandse tv vanaf je vakantielocatie?
Laat in je reactie weten wat jij vind!

Update 03-04-2018
Vanaf 1 april gelden er regels waardoor je in EU-landen hetzelfde online video-aanbod als in Nederland zou moeten kunnen bekijken (op deze pagina lees je er meer over). Dat geldt ook voor live tv: bijvoorbeeld via NLziet, Ziggo Go of KPN.

Update 04-07-2018
Ben benieuwd of er al mensen zijn die in het buitenland tv hebben gekeken via de tv app van hun provider. Kun je goed naar het WK kijken of naar je favoriete serie? Laat je reactie hieronder achter!

55 reacties

Het is illegaal om van mensen te verlangen dat ze geen VPN gebruiken. 

Tegen welke wet gaat dat in dan?

Reputatie 7
Badge +6

Er zijn meerdere mogelijkheden om in het buitenland naar Nederlandse televisie te kijken. Via BVN kan je een selectie kijken. Per 1 juli is het Vlaamse deel gestopt en is BVN nu alleen nog Nederlandse tv. De naam was Beste van Vlaanderen en Nederland en is nu Beste Van NPO.

BVN kan je in het buitenland op internet kijken via de website www.bvn.nl. BVN kan je wellicht niet in Nederland kijken op internet, maar als je VPN aan zet op je computer kam het wel.

BVN kan je met de schotel ook ontvangen in het buitenland. Vorig jaar zat BVN-tv nog op Hotbird 13° oost van zuid maar is nu terug op Astra 1M 19,2° oost van zuid, transponder 1.068 frequentie 11778.  Je moet daarvoor nu een satellietkastje hebben die HD kan ontvangen, de andere kastjes zien BVN-TV niet meer. In de zenderlijst moet je BVN-TV zien staan, niet BVN. Er moet HD op de doos staan anders is het niet goed. Je hebt dan nog een stuk of 400 andere free to air zenders erbij.

Wil je het hele Nederlandse Zenderpakket ontvangen in het buitenland dan moet je een schotel nemen en een abonnement op Canal+. Eerst was een insteekkaart van een Nederlands Canal+ abonnement onbruikbaar voor het buitenland maar de EU heeft Canal+ daarin teruggefloten en is die nu geschikt voor heel Europa. Maar als je in Portugal gaat wonen kan je een Portugees abonnement nemen op Canal+. Nederlanders in Frankrijk hebben een website Nederlanders.fr waar ze in het forum uitgebreide draden hebben over Nederlandse tv in het buitenland. 

VPN is niet illegaal. Internet is van de mensen en alle bedrijven zijn slechts gast op internet. Het is illegaal om van mensen te verlangen dat ze geen VPN gebruiken. 

Als je goed zoekt, vind je een VPN die het ontvangen van NPO plus mogelijk maakt.
En als dat werkt, werkt er meer.

Officieel mag het niet.
Vandaar dat ik geen gebruiksaanwijzing ga posten.

Reputatie 4
Badge +3

De vraag blijft om te checken of je als NL-er in het buitenland wonende ook met een schotel dezelfde rechten kunt verwerven in vergelijking tot een canal digital abonnement als NL-inwoner die veel in het buitenland is en daarom zo een abonnement wil hebben…. Juridisch gezien is dat niet hetzelfde.

Lees dus de voorwaarden goed.

Reputatie 4
Badge +3

Ergo: Als een VPN via iemand anders geen oplossing is, een commericiele VPN vast niet lang zo zal kunnen werken, er geen enkel NL-kabel oid abonnement mogelijk is, blijven er 2 opties over:

• De schotel (gebrekkig op een vaste plaats?  Check vooraf of het goed gaat)
  • Wachten op nieuwe opties.

U emigreert en heeft dus geen Nederlands adres meer en kunt dus überhaupt geen Ziggo abonnement meer nemen. Nederlandse televisie in het buitenland betekent volgens mij een schotel benutten maar of u daarmee alle kanalen kunt krijgen betwijfel ik. Nou kunt u natuurlijk ook Ziggo Go kijken op het abonnement van een bekende, daar heeft u geen VPN voor nodig, maar ik weet niet wanneer Ziggo het mooi vindt en het afsluit wegens illegaal gebruik.

Bedankt. Klopt, Ziggo wenst geen abonnement voor emigranten hoewel ik best zou willen betalen en Ziggo Go van een bekende werkt na 4 maanden niet vanwege IP nummer in buitenland. Daar zou VPN een (semi legale) oplossing voor kunnen zijn maar daar controleren ze op. Ook andere providers werken op die manier en dat is ten minste tegen de geest van de Europese verordening. Werken met gebrekkige schotels/oplossingen trekt me niet. Ik zoek een goede oplossing die cf de EU verordening is en anno nu is. Dus via internet. Maar mss is die er gewoon nu (nog) niet.

Het product van Ziggo is een kabelabonnement, u heeft straks geen kabel en kan dus ook geen kabelabonnement nemen. Als ze ooit Ziggo Go apart gaan leveren kunt u dat natuurlijk wel afnemen maar het is te begrijpen dat dit om allerlei redenen nooit gaat gebeuren.

ook VPN gebruik niet wordt geaccepteerd.

VPN is een breed begrip.
Als je een VPN dienst gebruikt, doe je dat om anoniem te zijn.

Als ik tv wil kijken, bouw ik een VPN ingang in mijn huisnetwerk.
De tv aanbieder ziet dan niet meer, dat ik elders op de wereld ben.
Het lijkt dan net of ik thuis ben.
Dit is voor de meesten veel te ingewikkeld.

Bedankt, wellicht een tip. Alleen begrijp ik dat ik dan een server in NL nodig heb en dat was eigenlijk niet  mijn bedoeling. Voor vakantie is de oplossing bij Ziggo simpel, Ziggo Go is prima. Maar geef ajb aan als ik je verkeerd begreep!

U emigreert en heeft dus geen Nederlands adres meer en kunt dus überhaupt geen Ziggo abonnement meer nemen. Nederlandse televisie in het buitenland betekent volgens mij een schotel benutten maar of u daarmee alle kanalen kunt krijgen betwijfel ik. Nou kunt u natuurlijk ook Ziggo Go kijken op het abonnement van een bekende, daar heeft u geen VPN voor nodig, maar ik weet niet wanneer Ziggo het mooi vindt en het afsluit wegens illegaal gebruik.

Bedankt. Klopt, Ziggo wenst geen abonnement voor emigranten hoewel ik best zou willen betalen en Ziggo Go van een bekende werkt na 4 maanden niet vanwege IP nummer in buitenland. Daar zou VPN een (semi legale) oplossing voor kunnen zijn maar daar controleren ze op. Ook andere providers werken op die manier en dat is ten minste tegen de geest van de Europese verordening. Werken met gebrekkige schotels/oplossingen trekt me niet. Ik zoek een goede oplossing die cf de EU verordening is en anno nu is. Dus via internet. Maar mss is die er gewoon nu (nog) niet.

ook VPN gebruik niet wordt geaccepteerd.

VPN is een breed begrip.
Als je een VPN dienst gebruikt, doe je dat om anoniem te zijn.

Als ik tv wil kijken, bouw ik een VPN ingang in mijn huisnetwerk.
De tv aanbieder ziet dan niet meer, dat ik elders op de wereld ben.
Het lijkt dan net of ik thuis ben.
Dit is voor de meesten veel te ingewikkeld.

Reputatie 4
Badge +3

@A. Balledux

Met een schotel en iets als canal digital zou er een legale optie mogelijk zijn?
Check zelf de exacte voorwaarden en de prijzen.
Gewis je ervan dat je onbeperkt naar de NL zenders kunt kijken, mail ze voor een bevestiging oid.

https://www.canaldigitaal.nl/satelliet-tv/buitenland/

Ik heb het nooit begrepen, ook 30 jaar geleden niet, dat er in de zomer honderdduizenden zoniet miljoenen Nederlanders op vakantie zijn in hotels, met allemaal een TV op hun kamer, die geen Nederlandse TV kunnen kijken terwijl we hier in Nederland ook toen al de meest onzinnige zenders uit verre buitenlanden op TV hadden.
Kennelijk was er niet echt veel concurrentie, want als één Spaanse badplaats het voor elkaar had gekregen om de NOS op TV te hebben dan was die plaats echt wel een pak populairder geworden.
Het zal best om rechten en geld gaan, maar om daar deals over te maken en er overheen te komen is de EU toch opgericht?

Wij overwegen emigratie naar Portugal (Algarve). We missen onze NL programma’s zowel commercieel als niet commercieel echter straks liever niet. Toch lezen we bij diensten als Ziggo Go e.a. dat als je niet in NL woont, je geen gebruik kunt maken van hun diensten (grens 4 maanden) en ook VPN gebruik niet wordt geaccepteerd. E.e.a. schijnt samen te hangen met auteursrechten maar kan ik dus totaal niet plaatsen in de EU regelgeving dat je vrij moet zijn om programma's te kunnen kijken in de EU.

Kortom, TV kijken tijdens je vakantie is echt iets anders dan na emigratie.

Heeft iemand tips?

Hier ter plaatse op Samos is onze wifi redelijk brak maar door zowel mijn vrouw en de kinderen even te verbannen heb ik gisteren Max via Ziggo kunnen zien racen. (met wat hikken)
@J. Haas Goed om te horen. Heb je allerlei verschillende tv-zenders gekeken? Dus niet alleen de Nederlandse?
Ik heb diverse zenders bekeken. Maar wat ik al eerder schreef, je bent afhankelijk van de kwaliteit van het WIFI netwerk ter plaatse.
Reputatie 4
Badge +5
@J. Haas Goed om te horen. Heb je allerlei verschillende tv-zenders gekeken? Dus niet alleen de Nederlandse?
Net terug van de vakantie rondom de Oostzee. In de volgende landen via de Ziggo Go app tv gekeken.
Het betreft Duitsland, Polen, Zweden en Denemarken.
In alle landen vrijwel probleemloos tv kunnen kijken. Het "vrijwel" heeft te maken met de kwaliteit van het WIFI netwerk ter plaatse.
Geen gebruik gemaakt van het telefoonnetwerk.
Reputatie 4
Badge +5
Het zomerseizoen is begonnen! Alle providers geven aan dat je via hun online tv-app (zonder VPN) in het buitenland tv kunt kijken zoals thuis. Ben benieuwd of dat klopt!

Zijn er al mensen zijn die in het buitenland tv hebben gekeken via de tv app van hun provider? Kun je inderdaad zonder problemen naar het WK kijken of naar je favoriete serie? Of liep je toch tegen beperkingen aan?

Nederlandse live- tv kijken in het buitenland: hoe zit dat?
Een goede VPN verbinding werkt voor mij het best
Je kunt het eenvoudig laten lijken dat je in een ander land bent bent
Ben je in Polen maar geef je aan in NL te zijn dan kan je probleemloos NL tv over internet kijken
Je kunt bijvoorbeeld ook vanuit NL doen alsof je in Groot Brittannië bent waardoor je BBC gemist, ITV etc kan bekijken
Ook handig: Door je locatie te 'faken' kan je toegang krijgen tot de buitenlandse data van bv Netflix
Zo is de database van Netflix USA veel groter en staan films en series er niet zelden eerder op

Daarbij versleuteld een VPN provider jouw verbinding en is je internet gebruik veiliger en je privacy veel beter beschermd.

Mijn favo VPN is Express VPN
NordVPN vindt ik ook een echte aanrader
Reputatie 1
Badge
Net terug van Fuerteventura.

Vorig jaar keek ik via VPN (server in Nederland) middels Ziggo Go naar het journaal. Werkte prima, maar hoeft nu niet meer, geen VPN meer nodig. Ziggo Go werkt ook zonder VPN. Je bent wel afhankelijk van de geleverde wi-fi op je vakantie adres (tenzij je een grote databundel hebt.) Daarom kun je beter uitgesteld kijken, bijv. via NPO-start vanwege betere buffering.

NOS-journaal keken we via NOS.NL. Meestal kon je het journaal al 10 minuten na de uitzending bekijken op hun site.

Mocht je op vakantie de beschikking hebben over een flatscreen met HDMI-aansluiting overweeg dan de aanschaf van een Google Chromecast( kost een paar tientjes) Je kunt dan mbv je smartphone de uitzendingen op de flatscreen laten zien. kijkt wel zo makkelijk.

Peter Westerbeek
Bij een lang verblijf in het buitenland kan ik me voorstellen dat wel eens tv uit Nederland wilt zien. Maar ik kijk het hier al nauwelijks. Veel te hoog Den Haag en de mensen vooral niet paniek brengen gehalte.

Nou ik kijk nu juist niet vanwege de eindeloze hoeveelheden zinloze spelletjes en 'reality' tv en pratende hoofden die niks toevoegen anders dan nodeloze verontwaardiging over niks.
Bij een lang verblijf in het buitenland kan ik me voorstellen dat wel eens tv uit Nederland wilt zien. Maar ik kijk het hier al nauwelijks. Veel te hoog Den Haag en de mensen vooral niet paniek brengen gehalte.
Badge
Wij zijn net terug uit Spanje en we konden probleemloos Ned. tv kijken.
Reputatie 7
In de vakantie kijk ik naar de zenders van het land waar ik ben, in China zou het een ander verhaal zijn, ik spreek en versta geen Chinees,. Ik zou in andere landen hooguit het Nederlande journaal opzoeken, in de vakantie kijk ik meestal weinig TV.
Ik ben benieuwd. Het werkte in Londen ook niet maar dat was omdat de bandbreedte onvoldoende was. Geen idee waar de bottle neck zat.

Reageer