Aankoop nieuwe smartphone door Mediamarkt geannuleerd

• 10 september 2021
  • 8 reacties
  • 114 Bekeken

Ik heb gisteren een telefoon besteld bij mediamarkt +een tele2 abbo. Was een mooie deal en ik kreeg ook een bevestiging in de mail. Vanmorgen kreeg ik te horen dat  de telefoon "tijdelijk “ niet leverbaar is en dat de order na 5 dagen geannuleerd wordt. Ik heb vandaag mijn oude  telefoon verkocht omdat er beloofd werd dat het vandaag of morgen geleverd zou worden.  Maar wat mij dwars zit is dat ik een goede deal had en dat als het tegenzit ,deze deal gewoon eenzijdig geannuleerd wordt . Ik heb de klantenservice gebeld ,geappt en via de chat benaderd om te vertellen dat ik het geen probleem vindt om langer op mijn telefoon te wachten. Ik kreeg geen garantie dat de deal niet alsnog geannuleerd zou worden. Mijn vraag is , kan de order zomaar eenzijdig geannuleerd worden ook al is de telefoon is betaald en heb ik  een bevestiging in de mail ontvangen  ?

8 reacties

De Duitsers hebben daar een perfect woord voor en dat is “Jein”. Nee, dat kan niet tenzij …, en dan komen er allerlei regels. Dit is typisch iets dat je niet met een schaartje kunt knippen en gaat om wat redelijk is. Kunnen ze die telefoon redelijkerwijs leveren dan moeten ze dat doen.

Het slechte nieuws is dat, als u ze niet van uw gelijk kunt overtuigen, u ze zult moeten dwingen met een goede kans dat dan weer te verliezen vanwege alle mitsen en maren. 

Dus nee, dat kunnen ze niet “zomaar”, een woord dat u god zij dank niet gebruikt, en alleen al daarom veel succes, mogelijk komt ze af met de deal.

Reputatie 4
Badge +4

Als je de voorwaarden had gelezen, had je geweten waarmee je akkoord bent gegaan. Artikel 13.3 en 13.4 stellen: “[i]ndien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding. 4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.” (https://www.mediamarkt.nl/static/av/Algemene%20Voorwaarden%20Thuiswinkel.pdf )

Dus ja, MediaMarkt kan dit doen, maar er kan dus eventueel sprake zijn van een schadevergoeding. Maar dan moet er wel aannemelijk worden gemaakt dat er inderdaad sprake is van schade én mag de niet-levering wel toerekenbaar zijn aan de leverancier (er is dus geen sprake van overmacht).

Reputatie 4
Badge +2

Nu ze volgens sandokanfirst zich bij Mediamarkt zo goed hebben ingedekt met allerlei misen en maren zou ik je willen adviseren om te proberen tot een goede compromis te komen
Heb zelf iets dergelijks met de koop van een accuboormachine bij Gamma gehad, machine die ze beloofd hadden konden zij niet meer leveren. Uiteindelijk kreeg ik een veel betere machine waar ik jaren plezier van heb gehad! Is altijd te proberen, succes!

Reputatie 4
Badge +4

@Luiks

Nou, of ze zich nu zo indekken weet ik niet - de voorwaarden zijn de standaardvoorwaarden van Thuiswinkel Waarborg, mede opgesteld door de Consumentenbond - maar gelijk krijgen is vaak lastiger en duurder dan gelijk hebben. In die zin kan ik me helemaal vinden in het antwoord van @A. Deen​​​ .

Allemaal bedankt voor jullie respons ,geeft de burger moed. Het is natuurlijk mogelijk dat Mediamarkt de telefoon nog levert maar de zin  “als we na 5 werkdagen niet kunnen leveren ,wordt de order geannuleerd” roept bij mij verbazing op. Ze hebben trouwens genoeg voorraad in de winkels maar die mogen niet gebruikt worden voor online bestellingen.

Allemaal bedankt voor jullie respons ,geeft de burger moed. Het is natuurlijk mogelijk dat Mediamarkt de telefoon nog levert maar de zin  “als we na 5 werkdagen niet kunnen leveren ,wordt de order geannuleerd” roept bij mij verbazing op. Ze hebben trouwens genoeg voorraad in de winkels maar die mogen niet gebruikt worden voor online bestellingen.

Dat kan dus absoluut niet. Dan kunnen ze redelijkerwijs wél leveren en hebben ze ook de verplichting dat te doen. Hoe je ze dwingt is dan weer een ander onderwerp. Ben je lid toevallig want de Bond heeft mensen die je kunt bellen en je kunnen adviseren maar ook een rechtsbijstandverzekering kan je helpen.

Het grote probleem bij de mediamarkt is, dat filialen 10% eigendom zijn van de  franchise ondernemer.
De webshop is dus een heel andere winkel dan een filiaal.
En ze hebben ook allemaal andere prijzen.
Telefoons, is in sommige winkels ook weer een aparte winkel in de mediamarkt.
Dat doen ze soms met meerdere producten.

Reputatie 4
Badge +4

Wellicht dat daarom anderen zoals Hornbach mogelijk daarom met 2 systemen moeten werken als je het in de winkel komt afhalen…. “ “De webshop is dus een heel andere winkel dan een filiaal.”?? Ook daar?

Reageer