Aankoop Occasion: autocheck voor betaling mogelijk?

• 22 June 2021
  • 5 reacties
  • 81 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 1 reactie

Ik heb zaterdag een auto (occasion) gekocht waarvan ik achteraf reden heb om te twijfelen. Onder druk een domme beslissing gemaakt en koopcontract getekend en een aanbetaling gedaan. Nu wil ik weten of het mogelijk is nog een check te laten doen op de auto bij een garage voordat ik het resterende bedrag voldoe. Situatie is als volgt: ik heb het contract getekend en (uiteraard) proefrit gemaakt. Auto zag er prima uit en bij rijden geen gekke geluiden en reed ook goed. Ik heb gevraagd naar gebreken. Daarop werd niet geantwoord dat er nu een gebrek is. Er werd aangegeven dat de auto prima is, maar dat ze niet de hele motor uit elkaar kunnen halen.

Er zit 12 maanden garantie op de auto, maar "alleen op de mechanisch bewegende motoronderdelen". Ik heb dit (stom genoeg) toen niet geweten maar dit is dus een nietszeggende garantie begrijp ik nu. Ik heb ook getekend dat de auto "gezien, gereden en akkoord bevonden" is.

Ik denk er nu aan om een check te laten doen bij een garage voordat ik betaal. Gedachte is dat als er iets mis is met de auto en ik daar iets mee wil doen richting verkoper ik beter in de positie ben als ik nog niet heb betaald. Ik weet alleen niet of dit nog mogelijk is. Ik heb volgens mij recht op een deugdelijk product, n gebreken zijn niet vooraf bekend. Maar ik heb de auto wel gezien en gereden en ben akkoord gegaan. Stel dat uit de check blijkt dat er een gebrek is, heb ik dan recht op herstel? En kan ik eisen om dit te doen voordat ik het resterende bedrag voldoe? De auto is nu nog in het bezit van de verkoper.

5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Als je niet betaalt terwijl je wel een koopcontract hebt getekend, verzwakt dit je juridische positie. Ook sta je juridisch niet sterk als je na aankoop nog eisen gaat stellen. Het recht beschermt je wel tegen verlies als producten die je koopt niet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Ook als de garantie daar geen melding van maakt. Dat biedt enige bescherming, al is recht hebben nog wel iets anders als recht krijgen.

Mij lijkt dat je hier het beste lering uit kunt trekken voor een volgende keer; koop niet onder druk en bereid je goed voor, koop bij een gecertificeerde (BOVAG) dealer en koop een gekeurd product.

Badge

Juiste route is dus eerst mijn verplichting nakomen en betalen. Ik moet ervan uitgaan dat de verkoper ook zijn verplichting nakomt en een deugdelijke auto aflevert. De keuring kan ik dan daarna doen en bij een gebleken gebrek - die de verkoper ook had moeten weten en ik niet kon weten - kan ik bij hem terugkomen. Of je dan je recht krijgt is een tweede.

Dank voor meedenken!

Reputatie 4
Badge +2

Heb zelf ooit een gebruikte auto gekocht en een maand garantie bij die dealer bedongen
Na de proefrit en betaling hoorde ik toch een raar geluid
Ben naar een Kwik Fit gereden en gevraagd of ze even wilden kijken [gratis], bleek het spruitsuk van de uitlaat gescheurd en handle van verwarming zat vast.
Terug naar verkopende garage en het werd netjes in orde gemaakt. Zo kan het dus ook
Een ANWB keuring kan ook, maar ja gebruikt is niet nieuw

Reputatie 4
Badge +4

Juiste route is dus eerst mijn verplichting nakomen en betalen. Ik moet ervan uitgaan dat de verkoper ook zijn verplichting nakomt en een deugdelijke auto aflevert. De keuring kan ik dan daarna doen en bij een gebleken gebrek - die de verkoper ook had moeten weten en ik niet kon weten - kan ik bij hem terugkomen. Of je dan je recht krijgt is een tweede.

Dank voor meedenken!

Dat lijkt mij in elk geval ook het verstandigste. Misschien heb je er wel een hele fijne auto aan. En mocht er toch binnen een onredelijk korte termijn van alles mee aan de hand zijn, en de garagehouder reageert niet adequaat dan kun je altijd nog in actie komen. Succes!

Badge +5

Hi @werb en welkom op onze Community. Ik kan mij voorstellen dat je met vragen zit omtrent jouw aankoop. Via de Community kan je vragen aan andere Community leden hoe zij met deze situatie om zouden gaan. Ik zie ook dat een aantal van onze leden op jouw bericht hebben gereageerd :) Als je lid bent van de Consumentenbond en een Geld en Recht of Volledig en vertrouwd lidmaatschap hebt, kan je ook contact opnemen met ons juridisch team via 070 445 45 45. Zij staan jou dan graag verder te woord om je te wijzen op jouw rechten. 

Reageer