Ik heb zaterdag een auto (occasion) gekocht waarvan ik achteraf reden heb om te twijfelen. Onder druk een domme beslissing gemaakt en koopcontract getekend en een aanbetaling gedaan. Nu wil ik weten of het mogelijk is nog een check te laten doen op de auto bij een garage voordat ik het resterende bedrag voldoe. Situatie is als volgt: ik heb het contract getekend en (uiteraard) proefrit gemaakt. Auto zag er prima uit en bij rijden geen gekke geluiden en reed ook goed. Ik heb gevraagd naar gebreken. Daarop werd niet geantwoord dat er nu een gebrek is. Er werd aangegeven dat de auto prima is, maar dat ze niet de hele motor uit elkaar kunnen halen.
Er zit 12 maanden garantie op de auto, maar "alleen op de mechanisch bewegende motoronderdelen". Ik heb dit (stom genoeg) toen niet geweten maar dit is dus een nietszeggende garantie begrijp ik nu. Ik heb ook getekend dat de auto "gezien, gereden en akkoord bevonden" is.
Ik denk er nu aan om een check te laten doen bij een garage voordat ik betaal. Gedachte is dat als er iets mis is met de auto en ik daar iets mee wil doen richting verkoper ik beter in de positie ben als ik nog niet heb betaald. Ik weet alleen niet of dit nog mogelijk is. Ik heb volgens mij recht op een deugdelijk product, n gebreken zijn niet vooraf bekend. Maar ik heb de auto wel gezien en gereden en ben akkoord gegaan. Stel dat uit de check blijkt dat er een gebrek is, heb ik dan recht op herstel? En kan ik eisen om dit te doen voordat ik het resterende bedrag voldoe? De auto is nu nog in het bezit van de verkoper.