Consumentenbond.nl

Aankoop retour naar webwinkel: kreeg je je geld terug?

• 26 april 2018
  • 12 reacties
  • 2021 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Als je een online aankoop binnen de vastgestelde 14 dagen bedenktijd aan de webwinkel terugstuurt, krijg je al je geld (dus je betaling en de bezorgkosten) binnen 14 dagen terug. Ten minste, zo hoort het te gaan. Eind 2016 bleken veel webwinkels die wet aan hun laars te lappen. Gelukkig liet ons recente onderzoek van april 2018 enige verbetering zien, maar het is nog steeds oppassen geblazen! Vraag gratis het volledige Consumentengids artikel uit de gids van mei 2018 aan.

Van de 200 webwinkels betaalde een derde deel de retourzending helemaal niet, of te laat terug. Een enkeling gaf zelfs een mooi verzonnen smoes: 'Soms is er een artikel dat wij zo scherp prijzen dat het niet teruggestuurd mag worden.' Als jou zoiets gebeurt, accepteer het niet. De regels zijn in de wet vastgelegd en zijn niet vrij toepasbaar.

In het vorige community topic van eind 2016 hebben consumenten behoorlijk wat ervaringen met bekende en minder bekende webwinkels gedeeld. Daar waren we blij mee, want niet alle webwinkels kwamen in ons onderzoek voor. Waar heb jij afgelopen jaar online spullen gekocht en binnen de bedenktijd retour gestuurd? Hoe ging de webwinkel daarmee om? Blijf je ervaringen delen en ons onderzoek ermee aanvullen! Deel je reactie hieronder.

12 reacties

Badge
Twee weken geleden bestelde ik sandaaltjes bij de webshop van de kinderschoenenwinkel Tien Tenen in Eindhoven. Na retournering van de sandalen hebben ze adminstratiekosten in mindering op mijn retourbedrag gebracht omdat ik volgens hen mij niet aan de retourprocedure heb gehouden!!! Wellicht kunnen zij in het rijtje de volgende keer meegenomen worden. Ik heb hen al verschillende malen gemaild. Hier wordt niet op gereageerd. Negatieve berichten/ klacht op facebook worden verwijderd.

Een korte samenvatting van mijn retour- inmiddels klachtafhandeling.

Hier wordt je als klant lomp genoemd en brengen ze €8,00 in mindering op je retourbedrag terwijl zij degene zijn die je niet volledig informeren over de retourprocedure! 2 weken geleden bestelde ik sandaaltjes bij meerdere webwinkels. Waaronder Tien Tenen.
Ik maakte een keuze en stuurde de rest retour. Zo ook de bestelde sandaaltjes bij Tien Tenen. Hiervoor stuurde ik hen eerst een mailtje om te vragen naar de procedure. Conform algemene voorwaarden. Het antwoord was beknopt. Retourneren o.v.v. retournummer verder niets. Zo gezegd zo gedaan. Een week later nog niets vernomen. Toch maar eens mailen. Ik kreeg een zeer (klant)onvriendelijke mail terug, waarbij het woord lomp toch wel is blijven hangen. En waarom? Omdat ik het pakje niet geopend had? Ik mag als klant zonder opgaaf van reden de aankoop retourneren. Dat staat zelfs in hun algemene voorwaarden vermeld. Maar omdat zij nergens vermelden dat je een retourformulier moet invullen en dit ook niet aangeven als je hen vraagt wat de procedure van retourneren is, heb ik niet aan de retourvoorwaarden voldaan en houden ze €8,00 administratiekosten in op mijn retourbedrag! Echt?!? Begin dan geen webshop
Dit is volgens mij onwettig. Ze mogen het recht om de spullen te retourneren niet inperken met extra voorwaarden en ze moeten het hele bedrag vergoeden. Klim in de pen en laat jen niet afschepen. "Tien tenen" zei je? direct richting klachtenkompas.
Reputatie 1
Badge
@Consument1306 Dit klopt inderdaad niet, die administratiekosten zijn onterecht. Je hoeft het pakje niet te openen en je kunt gebruik maken van het retourformulier, maar dat is niet verplicht. Zie de informatie: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/spijt-van-aankoop/spijt-van-je-aankoop-of-bestelling
Reputatie 2
Badge +1
Ik doe veel aankopen via internet. let wel uitsluitend met gerenommeerde bedrijven zoals Bom.com, Coolbleu, Wehkamp, Amazon, Conraad, Mediamarkt en Fonq.
Ik heb uitsluitend met deze bedrijven een goede ervaring met aankopen alsmede retouren.
Een zoekgeraakt retour product naar Fonq werd volledig vergoed.

John Bruens
Op 4 februari hondenschoentjes besteld bij www.hondenspul.nl
Na ontvangst is de verpakking alleen open geweest om de factuur er uit te halen waarna de doos weer is dicht geplakt en geretourneerd. Volgens het ontvangstbewijs is het pakket op 15 februari weer door verzender in ontvangst genomen.
Men weigert echter halstarrig om het aankoopbedrag en de verzendkosten te retourneren onder het mom van "Op de site stond dat retourneren niet mogelijk was.".
Blijkbaar is men van mening op die wijze de Nederlandse wetgeving te kunnen wijzigen en de consumentenrechten bij koop op afstand ongedaan te kunnen maken.
Op 10-5-2018 heb ik een bestelling geplaatst op Milk & Choco, op 16-5-2018 ontving ik de bestelling. Echter, was ik ontevreden met een paar artikelen uit die bestelling en wilde die terugsturen. Hierom heb ik meteen contact opgenomen met het bedrijf en om informatie gevraagd omtrent de procedure van retourzending (hun regel is ook te mailen voordat men een product retour zendt). Ik heb meerdere e-mails gestuurd (dat is hun enige contact inf. op hun website) maar tevergeefs. Ik heb uiteindelijk besloten mijn geld terug te laten boeken. Volgens de creditcard regels kan men een boeking terugdraaien als een product niet geleverd is of nep is.

Wat moet ik doen en hoe kan ik mijn geld terug krijgen?
Reputatie 2
Badge +1
Antwoord op bovenstaande Zuhoe.
Gewoon je geld van je creditkaart terug boeken bij je bank. Dat kan online.
Ik heb donderdag een stijltang binnen gekregen van Ogé Exclusive. Vrijdag heb ik hem toen uitgetest door een plukje te stijlen om te kijken of ie daadwerkelijk wel goed is. Het product beviel me niet en heb hem toen meteen uitgezet en een mail geschreven met de vraag welke acties ik kon ondernemen om hem terug te sturen aangezien ik dat niet ergens duidelijk zag staan op hun site.
Nu krijg ik een mail terug dat je een gebruikte stijltang niet mag terug sturen? Wat ik dus niet begrijp? Op hun site staat dat je 14 dagen de tijd hebt om een product terug te sturen zonder enige reden aan te geven. Maar nu zeggen ze dat je hem dus niet mag gebruiken? Hoe moet ik dan binnen 14 dagen erachter komen of ik het wil behouden of niet? Er naar staren?
Wat kan ik doen om toch me geld terug te krijgen aangezien het niet een goedkope stijltang was.
Reputatie 6
Badge +5
@Aliyeva
Ik zou voor nu een klacht zetten op klachtenkompas.
Meer kan ik je niet helpen, Hopelijk word het snel opgelost
@TijsZonderH
Dankjewel voor het reageren. Weet u misschien of er echt iets gedaan wordt als ik een klacht zet op klachtenkompas? Ik heb dit namelijk nooit eerder gedaan?
Reputatie 6
Badge +5
Weet u misschien of er echt iets gedaan wordt als ik een klacht zet op klachtenkompas?

Het bedrijf is niet actief volgens mij. Dus ik kan het niet zeker weten.

070 - 445 45 45
Dat is een nummer van Consumentenbond.
Bell dat.
Maandag tot vrijdag 8:30 tot 18:00
Hun kunnen jou ook helpen, Misschien hebben hun ook een andere tip.
@TijsZonderH Heel erg bedankt. Ik zal ze morgen meteen opbellen.

Reageer