Consumentenbond.nl
Vraag

Abbonnement via Google Play stilzwijgend verlengd met een jaar.

• 12 april 2020
  • 4 reacties
  • 258 Bekeken

In november 2018 heb ik via de Google Play store een jaarabbonnement op een app afgesloten (Headspace, een app voor begeleid mediteren). In november 2019 is deze automatisch met een jaar verlengd. Ik wil dit abbonnement nu opzeggen, maar na contact met Google krijg te horen dat dit pas per november 2020 kan.

In Nederland is dit bij mijn weten illegaal. Een abbonnement mag uitsluitend stilzwijgend verlengd worden met een opzegtermijn van een maand. Dit vanwege de Wet van Dam uit 2011 die hier, hier en hier bijvoorbeeld toegelicht wordt. Er zijn enkele uitzonderingen, bijvboorbeeld een tijdschrift dat eens per kwartaal verschijnt, maar ik zie geen reden waarom Headspace hieronder zou vallen.

Is wat Google hier doet legaal, of sta ik in mijn recht als ik het abbonnement wil opzeggen? Zo ja, wat kan ik doen om mijn gelijk ook te krijgen?

4 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Leuk die wet van Dam maar u doet zaken met een partij in het buitenland, daar kennen ze deze wet niet. Google staat in zijn recht in deze.

Buitenlandse partijen hebben nu eenmaal andere regels en wetten waar zij zich aan moeten houden.

Volgens mij doet u gewoon zaken in Nederland en is Nederlands recht van toepassing en moet u na een jaar en een een stilzwijgende verlenging een abonnement per maand op kunnen zeggen.

Reputatie 3
Badge +3

@A. Deen .

Het is een discussie punt maar de appleverancier stelt deze app via het Playstore platform beschikbaar.

Ze maken niet voor ieder land eigen regels. Meestal worden de regels van het Amerikaanse recht toegepast.

Ben bang dat TS aan het kortste einde gaat trekken.

Binnen de EU is zetelt Google in Ierland maar ik weet niet of ze zich aan de Nederlandse wet kunnen onttrekken.

Kijk hier ook maar eens naar: https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/boete-bij-opzeggen-adobe-software-2897

Reageer