Consumentenbond.nl

Absurd hoge jaarnota

• 1 september 2017
  • 6 reacties
  • 1205 Bekeken

Badge
Hallo Consumentenbond forum leden,

Na een jaar lang zelf alles eraan geprobeerd te doen ben ik ten einde raad. Ik zit met een torenhoge jaarnota rekening van Oxxio die absoluut niet kan kloppen. En Oxxio wil niet meedenken en kijkt enkel naar de cijfers inplaats dan naar de logica en of het realistisch is.

Het is allemaal begonnen op 23/24 juni 2016. Rond deze periode kwam ik tot mijn schrik op 'Mijn Oxxio' achter een bizar hoge berekening van jullie. Zie onderstaande afbeelding.

Hier ben ik erg van geschrokken en ik heb gelijk gebeld om te vragen waar deze hoge berekening vandaan kwam. Rond deze periode is de netbeheerder erachter gekomen dat de slimme meter van mij en mijn buurman op de verkeerde naam stond. Ik heb dus de 1e 6 maanden voor mijn buurman betaald. ( Ik woon op een huisnummer met 2 toevoegingen). Aan de telefoon dacht Oxxio daarom ook dat dit hoge bedrag ging om een herberekening en dat dit wellicht nog niet helemaal juist was. Mij is toen verteld dat ik het even moest afwachten en dat dit waarschijnlijk nog wel herberekend zou worden op 'Mijn Oxxio'.

In dit zelfde jaar heb ik meerdere malen naar Oxxio gebeld met de vraag of het al geregeld was omdat dit bedrag echt niet kan kloppen, ik woon immers in mijn eentje in een relatief klein appartement(35m2). Telkens werd mij verteld dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat het geregeld zou worden. Uiteindelijk na vele telefoontjes is mij verteld dat 'Mijn Oxxio' niet rechtgetrokken kon worden en dat de correctie uitgevoerd zou worden bij mijn Jaarnota. Ik heb hierdoor dus geduldig afgewacht op de Jaarnota.

Tot mijn grote verbazing heb ik op 3 mei 2017 een Jaarnota ontvangen met voor alsnog het bizar hoge bedrag berekend. Volgens Oxxio moet ik €1761 bijbetalen aan verbruikte kosten. Ook onderbouwen ze dit met een erg vreemde specificatie. Zie afbeelding.

Let hierbij vooral op de beginstand en het verbruik in de periode van 25-04-2016 tot 24-06-2016 in vergelijking met de periode 24-06-2016 tot 21-04-2017.

Dit extreem hoge verbruik komt dus uit dezelfde periode als wat ik in Juni 2016 al had vernomen. Hier wil ik graag nog even op terugkomen. Onderstaand nogmaals een printscreen van wat ik volgens Oxxio heb verbruikt volgens de herbereking van 23/24 juni.

16 December 2015 ben ik bij Oxxio lid geworden en de herberekening is van eind juni. Oxxio beweert dus dat ik in 6 maanden tijd 2489 m3 aan gas en 1914 kWh normaal/1928 kWh dal (totaal bijna 4000) heb verbruikt.

In deze periode was ik nog student en zat ik 5 dagen in de week overdag op school. Ik was dus alleen s'avonds thuis. Het was mijn eerste appartement na 5 jaar op kamers gezeten te hebben. Hierdoor was ik zuinig met energie en deed ik geen gekke dingen met mijn verbruik. Hier wil ik nog even benadrukken dat het om een zolder studio gaat van 35 vierkante meter.
Als ik dit vergelijk met het verbruik van gemiddelde huishoudens lijkt mijn verbruik erg onrealistisch.

Oxxio beweert dus dat ik in 6 maanden tijd op een 35m2 studio zolderwoning evenveel/meer heb verbruikt dan een 3 persoonshuishouden aan stroom en een vrijstaande woning aan gas.

Zoals eerder gezegd ben ik ten einde raad. Oxxio wil niet meedenken op een realistische manier en kijkt enkel naar cijfers. En ik kan als net beginnende jonge ondernemer deze jaarnota absoluut niet betalen. Ik heb Oxxio als onderbouwing ook nog een half jaar aan gas en elektriciteitsverbruik van mij meegestuurd als bewijs dat ik helemaal niet absurd veel verbruik, en dat het nooit in het 1e half jaar van mijn lidmaatschap zo hoog heeft kunnen zijn.

Sorry voor mijn lange verhaal. Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen te vertellen en hoop heel erg dat hier mensen zijn die mij kunnen vertellen hoe ik dit kan gaan aanvechten bij Oxxio. En of mensen idee hebben wat er mis gegaan kan zijn. Een kapotte slimme meter?(dat volgens Oxxio niet bestaat), een foutieve uitlezing, of een foutieve wisseling van de meters toendertijd met mijn buurman. In ieder geval is geen partij (netbeheerder, oxxio) bereid om fouten toe te geven.

Mvg, Leon

6 reacties

Reputatie 7
Ik neem aan dat je die eindstanden gecontroleerd hebt en dat die kloppen maar heb je die beginstanden ook kunnen controleren?
Badge
Hoi A.Deen. Bedankt voor je reactie. Ik heb de eindstanden inderdaad gecontroleerd en die kloppen. De beginstanden heb ik destijds niet doorgegeven door de drukte van de verhuizing (erg stom). Maar ik heb de makelaar gesproken die mij verteld heeft dat alle slimme meters nieuw waren en sowieso op 0 stonden. Mijn buurman op hetzelfde adres (Ik woon op een nummer met 2 nummer toevoegingen) kon dit bevestigen.
Reputatie 7
Dus dan heb je echt een super hoog verbruik vanaf moment X (dat ze niet vermelden) tot 24-6-2016 en vanaf dat moment tot 21-4-2017 is er niets aan de hand. En dat is niet op één maar op drie verschillende meters. Het feit dat het op drie verschillende meters gebeurd maakt dat het is alsof je niet de rekening van het afgelopen jaar maar van de afgelopen twee jaar hebt gehad. Wanneer is die nieuwe meter precies geïnstalleerd en woonde je daar toen al? Heb je de stand niet meer van het moment dat je het huis hebt betrokken of heeft de vorige bewoner een véél te lage stand doorgegeven?
Reputatie 5
Badge +5
@Leontm Vervelend dat je zo'n inderdaad onwaarschijnlijk hoge nota krijgt en dat je daar met je leverancier niet uitkomt. Je zou, als een schriftelijke klacht ook niet helpt, je kunnen wenden tot de Geschillencommissie Energie. Meer hierover op de pagina jaarafrekening in ons Energiedossier.
Badge
@A. Deen

De nieuwe meter is in December 2015 geinstalleerd. Dit is ook de tijd dat ik lid ben geworden van Oxxio. 16 December om precies te zijn. Dit betekent dus de hoge rekening enkel vanuit het 1e half jaar komt wat het nog vreemder maakt. Mijn huisbaas heeft bevestigd dat de slimme meter nieuw is en op 0 stond in December 2016. Dus daar kan het ook niet aan liggen.

@Peter van der Wilt

Bedankt voor dit advies. Ik ga dit zeker doen
Reputatie 7
Nogmaals, een krankzinnig verbruik op drie onafhankelijke meters over zo'n korte periode is heel onwaarschijnlijk, waarom én veel gas én veel electra, dus ik denk dat de periode niet klopt of de beginstanden. Zo'n intelligente meter wordt iedere maand uitgelezen dus laten ze de standen per maand vanaf het begin maar eens laten zien, dan ben je er snel genoeg achter.

Reageer