Beantwoord

Accu ANWB

  • 5 February 2019
  • 22 reacties
  • 9173 Bekeken

Afgelopen zaterdag had ik startproblemen met mijn auto. Na een test van de Wegenwacht bleek dat ik een nieuwe accu nodig had. Dit was helaas niet de eerste keer. In oktober 2015 heb ik de eerste accu aangeschaft bij de Wegenwacht. Deze accu bleek, na verschillende startproblemen, binnen drie jaar stuk te zijn. In februari 2018 heeft de Wegenwacht een test gedaan en bleek de accu inderdaad defect. Ik kreeg zonder betaling van kosten een nieuwe, want de garantieperiode was nog niet voorbij.

Afgelopen zaterdag, nog geen jaar na de vorige vervanging, bleek mijn accu opnieuw defect. Helaas kwam ik nu niet voor een gratis vervanging in aanmerking, omdat de garantietermijn geldt vanaf oktober 2015 en niet vanaf februari 2018. Dat vond ik heel vreemd. De nieuwe accu zit vanaf februari 2018 in mijn auto en de garantieperiode geldt vanaf oktober 2015.

Klopt het dat ik deze nieuwe accu moet betalen en dat ik niet voor garantie in aanmerking kom?
icon

Beste antwoord door Bert 5 February 2019, 21:16

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Misschien helpt dit antwoord in een vergelijkbaar geval: https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/geen-nieuwe-garantietermijn-op-vervangend-product-16406?postid=68420

Van harte welkom op de Community! Ik heb jouw verhaal ook nog even voorgelegd aan een van mijn collega's en zij gaf het onderstaande aan:

Helaas moet ik je teleurstellen. De garantie gaat niet opnieuw in wanneer een product wordt vervangen (al dan niet in de garantieperiode).
Reputatie 7
Badge +6
Tja, helaas .Hoe belachelijk het ook is aangezien die laatste accu het ook niet na een jaar mag begeven. De oorspronkelijke garantie wordt er niet door verlengd. Er zijn vaak klachten over vergelijkbare gevallen. Als in een bepaald artikel een productiefout zit die niet opgelost is zal het onder garantie voor nieuw omgeruilde artikel theoretisch ook voortijdig sneuvelen . Heb zelf ook meegemaakt dat een bepaald auto-onderdeel telkens opnieuw binnen een jaar stuk bleef gaan . Ook na de garantietijd en toen mocht ik het volledig zelf blijven betalen . Pas na een jaar of vijf bleef het kreng heel doordat ze het kennelijk verbeterd hadden.
Reputatie 7
Badge +7
Vervelend dat de tweede accu zo snel defect is geraakt, @Vroon. Misschien heb je nog iets aan deze pagina. Hier beschrijven we wat je kunt doen wanneer je product kapot gaat buiten de garantietermijn.
Reputatie 7
Badge +5
Het is één van tweeën. Of de ANWB levert bijzonder slechte accu's en/of hebben toevallig een serie maandagochtendaccu's aangekocht of er is wat aan de hand met je eigen auto.

Toevallig had ik kort geleden in mijn eigen straat ook starthulp nodig van de Wegenwacht. Een geluk bij een ongeluk daarbij was dat ik een lange rit voor de boeg had waardoor hij ook de gelegenheid had om zich zelf goed op te laden. De volgende dag heb ik mijn accu laten vervangen door mijn eigen Mazda-dealer waarbij zowel ik zelf als mijn monteur tot de conclusie kwamen dat de oude accu er toch zeker 9 jaar ingezeten had en dus echt wel aan vervanging toe was. En dat was nadien ook te merken omdat mijn i-stop lampje (start/stopinstallatie) opeens weer voortreffelijk is gaan werken maar voordien de nodige problemen gaf.

Maar mogelijk is er een ander probleem. Als ik u was zou ik mijn dynamo / spanningsregelaar eens laten controleren door mijn garage of een specialist. Want ook een dynamo is aan slijtage onderhevig en als die dynamo daardoor te weinig of juist te veel laadt dan kan dat de accuproblemen heel goed verklaren.

Zie ook dit verhaal.
Reputatie 7
Badge +6
Een slimme wegenwachter test zelf even de laadstroom en spanning . Geen idee wat hun procedure is in dit soort gevallen. Anders inderdaad beter even laten controleren . De accu's van de ANWB zijn aan de dure kant . Als die vaak problemen geven , behoren ze dat te weten en wordt het tijd om een andere leverancier te nemen. Ook is het mogelijk dat ze te lang op voorraad staan . Een ongebruikte accu gaat snel achteruit . 9 jaar is wel uniek , Frans. 5 tot 7 jaar is doorgaans wel het maximum .
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum Inderdaad, 9 jaar is de langste tijd die ik ooit met een accu in één auto heb gedaan. Of moderne accu's dat in andere moderne auto's ook halen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik sluit het niet uit maar heb dat ook nog nooit gehoord. Maar ik ben graag een uniek geval en dus ga ik je niet tegen spreken. 😁

En inderdaad, de wegenwachter in kwestie die mij toen weer op weg hielp, heeft toen inderdaad na het starten ook de laadspaning van mijn auto gecontroleerd en daarbij geconcludeerd dat die prima was. Alleen daaraan kun je al veel zien en dat zou dus ook een idee voor de TS zijn. Is die te laag dan is dat een fikse aanwijzing voor een onderliggend probleem dan alleen de accu, is die te hoog idem dito.
Dank voor jullie reactie. Mijn auto gaat maandag naar de garage. Daar wordt alles opnieuw gecontroleerd. Ook dynamo en laadspanning e.d. Mijn garage zegt ook dat een accu langer dan een jaar mee moet gaan, dus er is echt iets aan de hand...
En mijn vraag is beantwoord. Ik moet gewoon betalen voor een nieuwe accu. Heel duidelijk. Dank nogmaals.
Reputatie 7
Badge +5
Ik neem aan dat ik ook namens de anderen spreek als ik zeg: 'Graag gedaan'.

Maar ik ben toch wel razend nieuwsgierig (en ik neem aan de anderen ook) wat er dan aanstaande maandag uit dat garagebezoek komt.

Misschien wil je zo vriendelijk zijn @Vroon om dat ons na maandag nog even te laten weten. Deze community dient ook als een soort van naslagwerk voor anderen die in de toekomst op vergelijkbare problemen stuiten. Los daarvan ben ik gewoon heel erg nieuwsgierig of, en wat dan, er een onderliggende oorzaak kan worden gevonden.

Trouwens, over wat voor soort auto praten we (merk en type, benzine of diesel)?
Reputatie 7
Badge +6
Accu's zoals toegepast in auto's zijn rare dingen en ook onder optimale omstandigheden is niet te zeggen wanneer ze de geest geven . Het is een van de meest voorkomende oorzaken van autopech. Een langzaam slecht wordende accu meldt zichzelf doorgaans als de buitentemperatuur laag wordt . Een slecht wordende accu die de winter doorkomt zal de daaropvolgende zomer meestal ook overleven. Hij kan echter ook op ieder willekeurig moment de pijp aan Maarten geven . Dit even als aanvullende info . Staat uiteraard los van de vraag van TS . Ja ben ook benieuwd . Ik vermoed dat de garage niks vindt en zegt : Gewoon pech gehad . Toch beter even op safe spelen. Heb in mijn beroepsleven heel wat accu's moeten vervangen en de eerste de beste flink koude dag in het begin van de winter waren ze niet aan te slepen.
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum en @Vroon Mag ik een klein gokje wagen, gewoon om het een beetje spannend te houden?

Uit het garagebezoek komt dat de dynamo en/of spanningsregelaar overlaadt zodat de accu daardoor vroegtijdig naar de knoppen gaat.

En ik kan je verhaal bevestigen mijnheer Wiersum, een accu die amper de winter overleeft redt het de zomer daarna vaak wel en aldus kun je de aanschaf van een nieuwe accu uitstellen. Probleem bij mij was echter dat hij in januari al de geest gaf en niet pas in maart of april. Ik heb de accu op 16 januari 2019 laten vervangen door mijn dealer voor
€ 76,77 totaal inclusief een adapterset voor € 4,78 wat dat dan ook moge zijn. Los daarvan, vroeger was ik altijd aan het kloten met acculaders enz. accu er uit en er weer in. Tegenwoordig kies ik voor het gemak en de zekerheid. Er is niets vervelenders dan in de kou te staan met een niet startende auto terwijl je bijvoorbeeld afspraken hebt. Los daarvan zijn moderne auto's meer nog dan vroeger afhankelijk van een goede accu en een goed werkend oplaadcircuit. Het bewijs ligt bij mijn eigen auto. Enerzijds doet mijn start / stop het nu weer prima, anderzijds startte hij toen wel maar de moter sloeg niet aan en na even starten was hij dood. Het gevoel van zekerheid is ook wat waard.

En ik denk dat mijnheer Vroon dat inmiddels wel kan bevestigen.
Reputatie 7
Badge +6
@F. den Oudsten Ik zit ook in m' maag met die vraag wat er dan defect aan de accu zou kunnen zijn. Bij meer auto's heb ik tijdens de levensduur maar één keer een nieuwe accu hoeven kopen. Ik kan niet tippen aan jouw record van 9 jaar, maar minder dan 6 jaar is het bij mij niet geweest dacht ik.

In de winter als het vriest hebben accu's 's ochtends weinig stroom bij koude start. Dat komt slechts door de kou. Dat wil dan helemaal nog niet zeggen dat hij kapot is. Weinig lading geeft weinig amperes. Als je dan meet zegt de meter weinig lading en weinig stroom, dus de accu is kapot. Maar dat is dan niet waar want dan moet je hem slechts aan de oplader leggen een nachtje. Dan heeft hij weer power bij de ochtendstart.

Vroeger had je accu's met doppen zodat je die kon bijvullen met gedestilleerd water. Als dat niveau te laag was stonden de platen een stukje droog, konden de platen daardoor krom gaan staan. Ook dat was nog niet erg, behalve als de platen elkaar raakten. Dan was het over. De accu's van nu zijn een gesloten systeem met een kijkglaasje. Zolang je groen ziet is het goed. Als het rood is is het kapot. Je hoeft dus nooit naar de garage om te laten meten of de accu nog goed is. Even een blik werpen in het kijkglaasje is genoeg. Misschien krijg ik het halve forum weer over me heen met deze uitspraak, maar volgens mij is het niet anders. Dus ik zit ook met de vraag wat er precies defect is aan de accu?

Als je twee weken bij regenweer hebt gereden, de hele tijd de ruitenwissers en de koplampen aan, de riem van de dynamo is nat geworden van het regenwater, ja, dan kun je verwachten dat de accu bij de eerste vorst geen power meer heeft. Maar dan moet je hem even opladen. Hier bij Cranenbroek in Brabant verkopen ze accu's van de pallet. Hup in het winkelwagentje en naar de kassa, helemaal niemand erbij aan garage/monteur/specialist/wegenwacht/anwb of zo. Je moet zorgen dat je dezelfde ampere-uur neemt. €60 was een nieuwe en ik rij er al drie jaar mee.

Oh ja, het enige waaraan ik ooit aan kon zien dat een accu kapot was, was wanneer hij niet meer wilde opladen als je hem een hele nacht aan de oplader had.
Reputatie 7
Badge +6
Als je het niet erg vindt , wil ik nog wel wat nader verklaren, Jan. Een batterij die voortijdig defect raakt bij normale gebruiksomstandigheden , heeft inwendig kortsluiting of een onderbreking . Te weinig water is ook nog mogelijk . Bij een 12 Volt accu staan 6 cellen in serie. Dat betekent dat de accu onbruikbaar is als 1 van de 6 cellen slecht of defect is. De prestatie is maximaal bij 20 gr. Celsius . Bij min tien is dat aanzienlijk minder . Als je hem dan bij kamertemperatuur een nacht binnen zet zal hij hij het ook zonder opladen doen tenzij hij echt ontladen of defect is. Moderne dynamo's leveren onder alle normale bedrijfsomstandigheden voldoende stroom . Daar zorgen de autofabrikanten wel voor .Ook in de stromende regen en een goed afgestelde riemspanning. Dat was vroeger wel eens anders .
Reputatie 7
Badge +5
Ha @Jan alles goed met je?

Ik heb wel eens een gezegde gezien dat ongeveer luidde: ‘Alles en iedereen vreest de tijd maar de tijd vreest de pyramides.’

Met andere woorden: alles en iedereen is vergankelijk en gaat achteruit naarmate ‘het’ ouder wordt. Dat is met ons mensen zo maar dat is ook zo met zaken. Behalve met pyramides en soldaten. Pyramides hebben kennelijk het eeuwige leven en je kent het spreekwoord met betrekking tot soldaten: ‘Old Soldier's Never Die
They just fade away’.

Zo ik het zie heb je dan veel geluk gehad in het leven met je accu’s en je oplaadsystemen Jan. Nou ligt het natuurlijk ook een beetje aan je rijgedrag. Rij je veel dan hebben de onderdelen van je auto natuurlijk niet zo veel te lijden. Zo’n accu blijft dan altijd vol en dat is een goede voorwaarde om lang mee te gaan zonder dat er problemen aan het licht komen. Op YouTube staan filmpjes over auto’s met extreem hoge kilometerstanden. En inderdaad is het een bekend fenomeen dat de capaciteit van een accu bij koude temperaturen behoorlijk afneemt met soms een verlies tot 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit bij warmer weer. Is je accu 100% dan kun je daar nog mee weg komen. Is het minder dan die 100% dan is de kans op problemen groot.

Rij je, zoals ik, niet zo heel veel dan is dat ook een goed middel om niet al te lang mee te gaan. Wat dat betreft zegt het spreekwoord: ‘Stilstand is achteruitgang’ genoeg. Omdat ik tot voor kort een vriendin had in Amsterdam reed ik elk weekend heen en weer, ook in de winter. Mijn accu had gewoon de gelegenheid niet om aan zijn al hoge leeftijd toe te geven en bleef maar gaan. Maar sinds dat ik die relatie heb verbroken heeft mijn accu gemeend ook de relatie met mij maar te moeten verbreken. Zo zie je maar: ‘God straft onmiddellijk’. Tjongejonge, de spreekwoorden en gezegdes volgen elkaar wel weer in hoog tempo op.

Hoe dan ook, ik heb in mijn leven al heel wat accu’s moeten vervangen, meestal inderdaad die acu’s van het doppentype. Maar dat komt mede omdat ik voor en na Amsterdam eigenlijk helemaal niet zo veel reed. Ook nu rij ik niet zo heel veel.

Er zijn verschillende oorzaken voor die slijtage. Maar daarvoor verwijs ik graag naar de volgende pagina aangezien ik zelf ook geen autotechneut ben. De kennis die ik er over heb, heb ik opgedaan door veel te lezen en de praktijk. En de volgende pagina legt uit wat er precies gebeurt in die accu waardoor hij slijt.

Dus dat is een beetje het antwoord Jan. Als alle dingen zijn ook accu’s aan slijtage onderhevig. Ook die befaamde rechargeable batterys die in je huistelefoon of mobiel zitten zijn aan slijtage onderhevig. Overigens denk ik dat je die levensduur wel kunt verlegen. Ik weet niet of @Vroon nog mee leest maar zo’n druppellader is natuurlijk een hele goed uitgave als je de levensduur van je accu wilt oprekken vooral als je niet zo veel rijdt.

Tot slot wil ik nog een heel aardig stukje citeren waarbij onder andere de verschillen tussen man en vrouw maar ook de vergankelijkheid van man en vrouw alsmede die van hun relatie voorbij komt:

Een vrouw maakt zich zorgen over de toekomst tot ze trouwt.
Een man maakt zich pas zorgen over de toekomst wanneer hij trouwt.
Een succesvolle man is er één die meer geld verdient dan zijn vrouw kan opmaken.
Een succesvolle vrouw is er één die een dergelijke man kan strikken.

Om gelukkig te zijn met een man, moet je hem veel begrip schenken en een beetje liefde.
Om gelukkig te zijn met een vrouw, moet je haar veel liefde schenken en niet proberen haar te begrijpen.

Getrouwde mannen leven langer dan vrijgezellen, maar vrijgezellen leven liever.

Een vrouw trouwt met het idee, dat de man nog wel zal veranderen, maar dat doet hij niet.
Een man trouwt met de hoop, dat de vrouw niet zal veranderen, maar dat doet ze wel.

Een vrouw zal altijd het laatste woord hebben in een discussie.
Alles wat de man daarna nog zegt, is per definitie het begin van een nieuwe discussie.
Reputatie 7
Badge +6
Ha @F. den Oudsten

Ja, alles goed met mij behoudens dat ik net een Indische rijsttafel achter de kiezen heb waar ze nog met zo'n saron bedienen. En je verblijdt ons met een aardig stuk filosofie over het wezen van de man en de vrouw als ze een relatie aangaan. Ik kan je daar niet in evenaren! Ik hoop ook dat alles goed is bij jou!

Mijn verstand van auto's gaat zo ver dat ik nagenoeg nooit naar een garage ben gegaan en alle sleutelwerk zelf heb gedaan in mijn hele leven. Dat is inclusief nieuwe motor inbouwen, nieuwe kleppen zetten, van twee motoren een werkende motor maken, altijd alle startproblemen zelf opgelost. Ik ben door alle apk's gekomen en reed net zoveel kilometers als ieder ander met zijn auto. Het enige verschil is dat ik mijn hypotheek meer heb kunnen aflossen dan hullie en dat mijn maandelijkse lasten daardoor lager werden.

Ik heb scheikunde gehad op school, ik weet hoe de elektrolyse van een accu werkt, accu's slijten niet want er zitten geen bewegende delen in, ze verweren ook niet. Ze zijn hooguit uitgewerkt. Lees op wikipedia alles over accu's. De laadcapaciteit neemt niet af gedurende de levensduur. Er zit in een accu niet meer dan loden platen en accuzuur. Zolang de platen elkaar niet raken blijft de accu goed. Het lood lost niet op in het accuzuur, het accuzuur verliest zijn zuurgraad niet. De link die je gaf zijn dingen die in theorie voor kunnen komen maar in de praktijk niet bij auto's. Al tien jaar heb ik een auto die meer dan zes keer per jaar een maand stil staat. Na die maand stil staan start hij als normaal. Zo snel lopen accu's niet leeg. Ze lopen in een nacht leeg van de koelkast van een caravan. Even met de hand de auto aanduwen en opgelost. Na een kwartier rijden kan de accu weer de auto starten.

Als je lang de ruitenwisser aan hebt staan en de koplampen, dan raakt de accu wat leger. Dan wil hij zwak starten de volgende ochtend. Even opladen en het probleem is over. Die opladers kosten amper €20. Het oplaadapparaat heeft een metertje en dat vertelt je hoe leeg de accu was. Als de meter ver uitslaat trekt hij dus 4 ampere stroom, dus was hij erg leeg. Trekt hij maar 1 ampere of 0 dan is hij vol. Als de loden platen elkaar raken is dat inwendige kortsluiting en dan is hij kapot. Dat gebeurt alleen als er te weinig accuzuur in zit en de platen droog komen te staan en krom trekken. Of iemand heeft er vuil in laten vallen. Bij de moderne gesloten accu's kan zoiets niet meer. Iemand zei het hierboven al, als de spanning van de riem van de dynamo te slap is, laadt de accu slecht op en heeft dan weinig power.

Wat ik niet begrijp van @Vroon zijn accu is waarom die niet even nog aan een acculader is aangesloten. Hoeveel wijst de meter dan aan, 4 ampere, 1 ampere, 0 ampere? Als hij 4 ampere aanwijst en je laat hem een nacht opladen, wat wijst hij de volgende dag dan aan? Als het 0 ampere is, is de accu vol en kan je weer rijden. Is het nog steeds 4 ampere, dan is de accu kapot. Dit zijn hele simpele dingetjes die iedereen kan doen, daar hoef je niet voor naar de garage. Nu is het zoiets van Dr. McCoy van Startrek heeft er een geheim apparaatje aan gehouden en het appraatje zegt "kaput". Maar hoe wat waar kaput is weet niemand. En de draad in het forum wordt steeds langer. Niemand kijkt in het kijkglaasje van de accu (als het een gesloten accu is), want als je dan groen ziet is de accu niet kapot. Hoe kan je nou zeggen dat een accu kapot is zonder dat je in het kijkglaasje hebt gekeken? Dat kijkglaasje is er niet voor de garage maar voor de bestuurder!
Reputatie 7
Badge +6
@E.T. Wiersum zoals je schrijft was het ook bij mij met auto accu's. Als je ze 's nachts binnen legt als het buiten vriest zijn ze 's ochtends warmer en hebben ze meer power bij de ochtendstart.

Ooit deed ik via het uitzendbureau een baantje doorsmeren en olieverversen bij een garage. Dan moest ik ook altijd het niveau van de accuvloeistof bijvullen tot de streep met gedestileerd water. Later kwamen de gesloten accu's en hoefde dat vloeistofpeil controleren niet meer.

En precies wat je zegt, de riemspanning van de dynamo moet goed zijn. Dat was vroeger wel eens een probleem. Sta ik daar met m'n pas verworven verkering met m'n Austin Mini op de camping in Frankeijk in de natte regen, en wilde de Mini maar niet starten. Aanduwen lukte wel, maar starten ging van slecht, slechter, naar helemaal niet meer. We sukkelen twee dagen zo, komt er opeens een andere campinggast langs, de riem van je dynamo zit te slap, dan laadt de accu niet bij, die kan je stellen, heb je sleutel 13? C'est la solution. Heerlijke vakantie daarna. Het was precies wat je zegt.

Ik ben het nog gaan lezen op wikipedia, (s) staat voor solid = niet vloeibaar, (aq) staat voor vloeibaar. Ionen zijn atomen met in de buitenste schil een of twee elektronen teveel of te weinig, ze zijn dus aan het daten, constant op zoek naar een partner met die ionen teveel of te weinig. Loden platen Pb(s) staan in 37% zwavelzuur H2SO4(aq). De ene helft van de platen is de anode, de andere helft kathode, ze zitten om en om. Het lood zelf komt niet los van de platen, het fungeert slechts als muur waar de zwavelionen op kunnen neerslaan. Ziehier dus dat slijtage van de loodplaten niet voor kan komen.

Bij ontladen = lege accu
aan de kathode Pb(s) = vast lood
aan de anode PbSO4(s) = zwavel geplakt aan lood in minder watergehalte

Bij volladen = volle accu
aan de kathode PbSO4(s) + H20(aq) = zwavel geplakt aan lood in meer watergehalte
aan de anode PbO2(s) + SO4(aq) = vast loodoxide en zwavelionen in vloeistof

Simpel gezegd bij volle en lege accu huppelen de zwavelionen SO4 slechts van de anode naar de kathode en andersom.

Dus geen slijtage of verwering van het lood en ook niet van het zwavelzuur. Wat fout kan gaan is dat er op den duur teveel water in de accu is bijgevuld, of de platen komen tegen elkaar, of de accu loopt droog of iemand heeft vuil tussen de platen laten vallen.

Nb. Een volle accu bevat meer water = meer risico op bevriezen bij -20 graden of zo. De Duitsers hadden in Stalingrad zomerolie en zomeraccu's in hun tanks en voertuigen. Toen het -25 graden vroor in de winter, ne marche pas, wil niet starten = ende Krieg um Stalingrad. De Russen hadden wel winterolie en winteraccu's in hun tanks. Klein verschilletje maar!
Reputatie 7
Badge +6
We beginnen nu wel een beetje verwijderd te geraken van het topic . Veel van wat ik hierboven lees klopt met wat ik weet . Een deel zit op het randje en soms klopt iets niet. Ik heb geen zin om alles als een leermeester te beoordelen . Trouwens , mijn kennis begint ook gedateerd te geraken , waardoor ik het wel eens mis kan hebben . Alleen even de laatste stelling . Bij een lege accu zit het meeste zwavelzuur in de platen en bestaat kans op bevriezing . Met een zuurweger meet je dan een sg van ongeveer 1,10 . Bij een volle accu zit de meeste zwavelzuur in het water opgelost en meet je een sg van ongeveer 1,28 . Precies andersom dus , Jan .
Reputatie 7
Badge +6
Dan moet je dat even laten weten aan Wikipedia @E.T. Wiersum want ik heb het 1 op 1 overgetypt van Wikipedia zoals ik erbij had gezegd, hierzo onder werking
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Loodaccu. Er zit in Wikipedia altijd een discussiepagina waar je dat in kan vermelden.

Houd je er rekening mee dat het bij een volle accu om nieuw water gaat dat uit de chemische reactie ontstaat, water dat er eerst niet in zat. Een stukje zwavelzuur is dan omgezet in water. Meet je het sg dan inclusief het nieuwe water? Want dan krijg je toch andere getallen?
Reputatie 7
Badge +6
Het is echt zo , Jan. Bij het laden trekt het zwavelzuur uit de platen en mengt zich met het water tussen de platen . Bij het ontladen keert het chemisch proces om en gaat het zuur een verbinding met het lood vormen. Ik heb die link bekeken en de regel van belang zal ik hier herhalen.
Er staat : In ontladen toestand bestaan beide elektroden uit loodsulfaat . Het elektrolyt verandert dan in water , waardoor ontladen loodaccu's bevriezingsschade kunnen opleveren.
Te verduidelijking : Met elektroden worden de plus- en minplaten bedoeld en het elektrolyt is het mengsel van water en zwavelzuur tussen de platen. Klopt dus.
Reputatie 7
Badge +6
Sorry @E.T. Wiersum dan heb ik het verkeerd gezegd. Ik zie het nu ook staan, je hebt gelijk. Niet bij laden maar bij ontladen ontstaat er meer water en dan is er meer bevriezingsgevaar. Ik moet voortaan als ik op zondagochtend in pyjama op de bank op m'n LG G6-je zit te typen beter opletten 💤. Twee weten meer dan een!
Reputatie 7
Badge +6
Geeft niet . We slaan allemaal wel eens de plank mis.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan en @E.T. Wiersum

Alles gaat prima hier Jan, dank je. En mijn kale schedel begon te glimmen van trots toen jij vertelde dat jij mijn stukje proza op prijs had gesteld.

Tegen jullie kennis kan ik niet op en dus ga ik me daar ook niet in mengen. Maar de TS heeft die kennis natuurlijk in het geheel niet en dus gaat hij af wat de ‘deskundige’ hem vertelt.

En misschien is de accu ook wel overladen geweest en heeft hij kortsluiting gemaakt dan wel zijn de platen krom getrokken. Ook mijn ervaring leert me dat het met een oude en slechte accu toch slecht kersen eten was door welke interne oorzaak dan ook, ook al laadde ik hem op met mijn acculader. De volgende dag was het weer mis. En misschien heb ik die vele accu’s in de loop van de tijd wel moeten vervangen doordat er toch een klein gebrek in mijn laadcircuit aanwezig was waardoor ook een nieuwe accu na een paar jaar toch weer de geest gaf.

Vroeger kocht ik ook accu’s in de winkel maar gemak dient de mens en tegenwoordig laat ik het doen en ik heb nu niet het idee dat ik veel meer kwijt was bij mijn Mazda-dealer dan in een auto-onderdelenzaak. Waarschijnlijk is gratis montage bij de prijs van een accu inbegrepen. Bovendien heb ik een vrij unieke Mazda-garage waar mensen werken met hart voor de zaak.

Maar ik geef toe, misschien had ik die oude accu nog wel kunnen redden door hem eens goed op te laden en was ik de winter er mee doorgekomen. De andere kant: zoals ik al eerder meldde is de zekerheid en het daarbij behorende geruststellende gevoel van een nieuwe accu ook wat waard in plaats van elke keer naar je auto te moeten stappen met de vraag of hij vandaag wel wil starten.

De Topic Starter zal overigens inmiddels wel denken: ‘Jeetje, wat heb ik nu aan mijn fiets hangen, ik begon meteen vraag over garantie en nu krijg ik’….. ‘dit’ ‘.

Desondanks ben ik heel nieuwsgierig hoe het af zal lopen als hij morgen met zijn auto naar de garage gaat.

Ik hoop dat hij er hier verslag van zal doen.
Reputatie 7
Badge +7
Zullen we weer terug naar de kern, heren? 😉 Ik heb de laatste off-topic reacties verwijderd om het topic overzichtelijk en leesbaar te houden.

Reageer