Advies aanvraag bijstandsuitkering

• 5 December 2022
  • 10 reacties
  • 188 Bekeken

Beste, 

Ik ben Nederlandse afkomst, hier in Nederland geboren en opgegroeid tot 35 jaar. Ik ben in 2019 gemigreerd naar Corfu, maar mijn plan om in Corfu te blijven wonen is niet gelukt en in 2020 terug geremigreerd naar Nederland. Ik heb me toen opnieuw laten inschrijven in Nederland. Echter kon ik in 2020 nog niet aan een baan komen. Ik heb toen Bijstand aangevraagd, maar de aanvraag is afgekeurd door de UWV. Inmiddels ben ik 2 jaar verder en heb nog steeds geen bijstandsuitkering. Ik heb in 2020 besloten om weer naar school te gaan. Ik heb inmiddels niveau 1 en Niveau 2 diploma, maar kan nog niet aan een werk komen. Ik vind het jammer dat ik geweigerd ben door het UWV, terwijl ik een Nederlandse Burger ben. Ik ben gescheiden van mijn Partner, maar bij terugkeer naar Nederland kon ik nergens anders terecht, ik ben opgevangen door mijn Ex partner en hij heeft mij financieel tot nu toe gesteund met alles. Volgens de Belastingdienst ben ik geen fiscale partner van hem. Dan zou ik toch in aanmerking moeten komen voor de bijstandsuitkering? p.s. ik heb wel een beperking in denkniveau. Wat is uw advies?

10 reacties

Hebben ze bij die afwijzing indertijd ook een reden gegeven?

Ik denk dat u een afspraak moet maken bij de gemeente, en misschien iemand mee moet nemen? Overigens als uw ex-partner u opvangt, is het verstandig als dat nog niet zo is, dat hij of zij u een huurcontract geeft voor een hospita verhuur: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-verhuren/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-weten-als-ik-een-hospitakamer-wil-verhuren: daarmee tonen jullie aan dat je niet samenwoont: anders krijg jij nooit een bijstandsuitkering.

Reputatie 5
Badge +4

Ik denk dat u een afspraak moet maken bij de gemeente, en misschien iemand mee moet nemen? Overigens als uw ex-partner u opvangt, is het verstandig als dat nog niet zo is, dat hij of zij u een huurcontract geeft voor een hospita verhuur: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-verhuren/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-weten-als-ik-een-hospitakamer-wil-verhuren: daarmee tonen jullie aan dat je niet samenwoont: anders krijg jij nooit een bijstandsuitkering.

Dat is alleen verstandig als dat ook de feitelijke situatie is. Aangezien u dat niet weet, lijkt het mij dat u dit advies niet kunt geven. Eerlijk adviseren, lijkt mij de juiste weg.

Reputatie 6
Badge +7

@PVDB20 U heeft geen werkzaam verleden dus daar krijgt u geen uitkering van.

Voor een bijstand uitkering moet aan en aantal regels voldoen.

U heeft een woonadres en bent u daar geregistreerd ingeschreven?  en er is iemand die in uw levens onderhoud voorziet!

Met deze leef/woon situatie maakt u weinig kans op een bijstandsuitkering.

Als u de ex-partner en zijn woonadres opgeeft gaan bij de uitkeringsinstanties álle alarmbellen af!!

Om u te helpen naar een bijstand uitkering is via dit forum is bijna onmogelijk.

Of u er wel of geen recht op heeft, kan een Forum ook nooit beoordelen.

Ga eerst naar het Gemeente Loket. De medewerkers zullen u zeker helpen.

Met een tijdelijk verblijfsadres en/of bankslaapadressen komt u in een ander thuis/daklozen traject terecht, dan wordt het aannemelijker dat u niet in uw levensonderhoud kan voorzien.

Ook moet er een zelfstandige woonadres/woning voor u komen.

Lang traject in deze tijd zijn de regelingen best wel streng.

Dit wordt dan wel een keuze, dat u wel binnenstebuiten wordt gekeerd.

De 2jaar historie wonen en leven kunt u ook niet wissen in uw aanvraag.

Reputatie 6
Badge +5

. Ik heb toen Bijstand aangevraagd, maar de aanvraag is afgekeurd door de UWV. Inmiddels ben ik 2 jaar verder en heb nog steeds geen bijstandsuitkering. Ik heb in 2020 besloten om weer naar school te gaan. Ik heb inmiddels niveau 1 en Niveau 2 diploma, maar kan nog niet aan een werk komen. Ik vind het jammer dat ik geweigerd ben door het UWV, terwijl ik een Nederlandse Burger ben. Wat is uw advies?

Het UWV kan niet bijstand afwijzen. Vermoedelijk haalt u organisaties door elkaar. UWV gaat over werkeloosheidsuitkeringen en uw Gemeente gaat over bijstandsuitkeringen. Het kan wel zijn dat u voorliggend een afwijzing van het UWV nodig heeft om een bijstandsuitkering aan te vragen. Kortom: u kunt het beste een afspraak maken bij een zorgloket in uw buurt of rechtstreeks met een bijstandsconsulent. 

Reputatie 6
Badge +4

Zo simpel is het helemaal niet. Als de ex een huurwoning heeft, mag hij niet onderverhuren. Als hij een koopwoning heeft, heeft hij voor onderverhuur toestemming nodig van de hypotheekverstrekker.

De banen liggen voor het oprapen, maar wat meer solliciteren.

Reputatie 6
Badge +5

Zo simpel is het helemaal niet. Als de ex een huurwoning heeft, mag hij niet onderverhuren. Als hij een koopwoning heeft, heeft hij voor onderverhuur toestemming nodig van de hypotheekverstrekker.

Zo simpel is dat ook niet voor niveau 1 en 2. Goede arbeidstoeleiding/begeleiding lijkt hier nodig, omdat het over minimaal 4 levensdomeinen gaat/ging: relaties, wonen, leren en financiën. En wat betekent migreren voor je rechten in NL?

Als het gaat om hospitaverhuur heb je minder huurbescherming, daarnaast is het zo, dat je de ‘goedertierenheid’ van de ex-partner formaliseert, niet alleen om jezelf, maar ook voor diens eigen bescherming, waardoor duidelijk wordt dat je gescheiden huishoudens voert. Zo kom je niet per ongeluk in de situatie dat je als samenwonend wordt gezien.

Hallo allemaal, Iedereen bedankt voor jullie reacties en adviezen. 

Voordat ik naar buitenland Emigreerde had ik wel 13 jaren lang gewerkt bij Mac Donalds. Ik heb zelf ontslag genomen toen ik naar buitenland Emigreerde. Ik heb veel gesolliciteerd, van de week nog 2 gesprekken gehad, maar ik wordt afgewezen omdat ze vinden dat ik niet assertief genoeg zou zijn. Ik vind het heel raar. Ik ben voedingsassistent met diploma en kan nog niet aan werk komen. Ik heb genoeg gesolliciteerd. Mijn ex- vriend heeft een koopwoning, maar geen huur en ik ben nu afhankelijk van hem en anders ben ik dakloos. Bedankt voor uw oprechte advies, ik ga me aanmelden bij de gemeente bij het Zorgloket...

Reputatie 6
Badge +7

@PVDB20 Ik hoop allereerst dat u een baan vindt om in uw levenonderhoud te voorzien en een eigen woonadres.

Een uitkering aanvragen en het vervolg traject, zorgverzekering, geldige legitimatie, een tijdelijk woon/slaapadres (zonder dat is er geen enkele hulp of actie mogelijk) om iets  in gang te zetten, en echt niets te hebben, telefoon, een bankrekening, zorgtoeslag enz.

In jan 2021 heb ik iemand weer boven de grond geholpen, hele voortraject doorlopen en in december 2021 pas een zorgverzekering en uitkering, met een tijdelijk brief/postadres van de gemeente ben je weer in de gemeente geregistreerd.

Inschrijving voor een woning langer dan een jaar. Nu heeft die persoon gelukkig weer een woning 29-11-2022.

Vanaf het begin heeft het 2 jaar geduurd voor die persoon nu alles weer de op de rit heeft.

Ook de door de gemeente toegewezen hulpinstantie zich ook bijzonder ingezet om voor deze persoon om weer een nieuw leven op te bouwen.

Reageer