Afhandeling schade aan een gehuurde fiets

• 30 September 2021
  • 8 reacties
  • 82 Bekeken

Hoe kan de schade aan een gehuurde (elektrische) fiets worden afgehandeld?

Welke verzekeringen dekken (deels) de schade?

Wat kun je van te voren doen om zo min mogelijk kosten te krijgen?

8 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Graag wat meer informatie. Heb je schade door eigen schuld of is het een ongeval. Of is de fiets met normaal gebruik stuk gegaan. Het maakt nogal uit wat de oorzaak is. En wat staat er in de huurovereenkomst/algemene voorwaarden.

In Friesland huurden we 3 ebikes bij een kleine plaatselijke verhuurder. We betaalden de huur en kregen een bonnetje met het betaalde bedrag. Telefoonnummer en 1 woon adres door gegeven.

Geen borg betaald. 

Geen voorwaarden gezuen.

Één van de drie reed met fiets en al de sloot in. Verhuurder haalde fiets en drenkeling op.

Vgls de verhuurder kan hij de fietsen niet verzekeren waardoor alle kosten voor de huurder zijn.

Mijn vraag is of bv een reisverzekering (en zo ja welke) of een WA verzekering iets kan betekenen in de afhandeling van deze schade.

Uw AVP (aansprakelijkheid) dekt sowieso geen schade aan iets dat u huurt, inboedel lijkt mij niet van toepassing en een reisverzekering dekt dat ook niet.

U kunt als u iets huurt vaak ter plaatse ook een verzekering sluiten maar ik zou goed vragen wat er gedekt is en wat uitgesloten.

@M. Booij ik zie dat u e.e.a. nu heeft toegelicht maar dat wordt niet gedekt door een verzekering, Het is een andere discussie of u inderdaad aansprakelijk bent voor die schade.

Reputatie 4
Badge +3

In dit geval gaat het toch wel om een ongeval. Tenminste ik ga niet van bravoure of opzet uit. Dan is het zo dat jij de fiets huurt en daarvoor flink betaald. Je leent het niet. Dan was je zeker verantwoordelijk. De verhuurder zal toch ergens verhuurvoorwaarden hebben. Zo niet, dan wordt het moeilijk. Gelukkig heb je geen borg betaald, dus laat hem maar aantonen dat jij wel verantwoordelijk bent. Een bord aan de wand bijvoorbeeld of voorwaarden o.i.d.

Dank voor uw reacties. Marianne 

Badge +5

Hi @M. Booij en welkom! 

Ik zie dat er al flink met je wordt meegedacht. Top! Mocht je hierover nog met een juridisch adviseur willen spreken kan je als je lid bent contact opnemen met mijn collega's :wink:

Reputatie 4
Badge +3

WA-verzekering heeft hier niets mee te maken. AVP-verzekering wel. Zo'n verzekering heeft echter doorgaans een zgn. ‘opzichtclausule’ ,die vergoeding van schade aan gehuurde zaken uitsluit of beperkt, Mocht er zo'n verzekering zijn, dan zou ik toch even de precieze voorwaarden nakijken. Op voorhand aannemen dat het ook in uw verzekering is uitgesloten, is niet handig.

Ik heb iig geleerd dat een WA iets anders is dan een aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Altijd gedacht dat ik een WAVerzekering had, blijkt, gelukkig, een AVP te zijn.

De ga de precieze voorwaarden eens bestuderen.

Reageer