Beantwoord

Afzien aankoop tapijt na onbeschoft gedrag stoffeerder

• 15 October 2018
  • 39 reacties
  • 1943 Bekeken

Badge
Hallo,

Onlangs een nieuw tapijt voor 2 trappen besteld bij een stoffeerder. Onze trappen hadden nog wat voorwerk nodig voordat de stoffeerder het tapijt kon leggen. Dit zou de stoffeerder regelen voor ons. Onlangs stond een werknemer van stoffeerder onaangekonigd voor de deur. Mijn vrouw deed open en hij stoomde naar binnen zonder te vertellen wie hij was of wat hij kwam doen, mijn vrouw schrok hier erg van. Het bleek dus de stoffeerder te zijn die wat voorwerk kwam doen. Mijn vrouw vertelde hem dat we hem niet verwacht hadden en dat hij beter vantevoren had kunnen bellen. Hij vertelde toen dat er anderhalf uur geleden een e-mail was verstuurd met het bericht dat hij zou langskomen. Nu checken wij onze e-mail onregelmatig en waren wij toevalig thuis. De stoffeerder werd onbeschoft toen mijn vrouw vertelde dat hij het werk kon doen, maar dat hij in het vervolg toch beter kon bellen i.p.v. e-mailen, en hij liep zelf de deur uit. Toen mijn vrouw zei dat hij gewoon zijn werk kon doen, bleef hij onbeschoft en weigerde zijn werk uit te voeren en hij is op hoge poten vertrokken. Wij gebeld naar zijn baas en deze nam onze klacht niet serieus en weigerde exuses aan te bieden. Wij zijn boos geworden en vertelde hem dat het gdrag van zijn werknemer ontoelaatbaar was. OP een gegeven moment begon hij zelfs te schreeuwen door de telefoon. Na dit incident willen wij graag volledig afzien van de koop. Wij hebben helaas al een aanbetaling gedaan van EUR 900,- die we graag terug willen. De stoffeerder weigert dit en zegt dat hij zegt de werkzaamheden alsnog te wilen gaan doen met een andere uitvoerder waarna wij na de uitvoering het restant bedrag betalen. Andere mogelijkheid volgens hem is dat we alleen voor het tapijt betalen (nog extra betaling van EUR 450,-), die hij dan komt langsbrengen en wijzelf zouden dan een uitvoerder moeten regelen.Dit lijkt mij geen goed ideee i.v.m. garantie of verkeerd gesneden tapijt etc.
De stoffeerder claimt kosten te hebben gemaakt voor het bestellen van het tapijt en het versnijden van het tapijt, daarom zou hij deze ook niet voor een andere klus kunnen gebruiken.
Wij willen erg graag af van de volledige aankoop na de misdragingen van dit bedrijf, iemand tips of soortgelijke ervaringen? Of kan zo'n bedrijf doen wat ze willen na aanbetaling en moeten wij elk gedrag maar slikken?
icon

Beste antwoord door Gebruiker1539595286 17 October 2018, 00:45

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Je hoeft geen onbeschoft gedrag te tolereren.
Maar een speciale bestelling annuleren gaat niet zomaar, als er een probleem is tussen 2 partijen moet de leverancier nog een kans krijgen om zijn werk af te maken na een fout of conflict.

Je kunt het best de leverancier melden dat je de bestelling volledig, volgens bestelling, leveren en leggen, af wilt nemen.
De beste manier om hem te laten weten is langsgaan en hem dit ook schriftelijk te overhandigen of hem dit schriftelijk laten weten.

Als hij dat niet wil, dan zegt hij de overeenkomst op en kunnen andere stappen volgen.
Maar hoe deze stappen vorm moeten krijgen weet ik niet precies.
Maar daar kan iemand die dit leest en hier langs komt of iemand van de consumentenbond je wel in adviseren, zij komen in ieder topic regelmatig langs.
Ik ben er niet bij geweest en heb niet gehoord wat er allemaal is gezegd. Ik moet afgaan op wat jullie schrijven. Misschien is die man wel goed in z'n vak maar verbaal minder begaafd, misschien spreekt hij minder goed Nederlands. Hij moet ook zijn uren verantwoorden aan zijn baas, de hele ochtend gaan wachten totdat jullie de email gaan antwoorden, kan hij ook niet maken. Misschien heeft hij eerst gebeld maar namen jullie de telefoon niet op. Daarna stuurde hij maar een mail. Had hij wel jullie telefoonnummer? Hij heeft zich dan toch netjes aangekondigd, alleen jullie checken je berichten niet als je mobieltje piept. Is dat zijn schuld?

Mijn vrouw zegt, je weet dat je een tapijt hebt besteld en voorwerk hebt afgesproken, als er dan een man aan de deur komt herken je toch meteen waarvoor hij komt? Zij zou dan gevraagd hebben, komt u voor de trap? Mijn vrouw heeft het ook druk, vier kids en een baan, maar ze had de spullen dan gauw aan de kant gedaan zodat die man kon werken. Er ontstaat daarna dan een woordenwisseling, niet helemaal duidelijk is wat je nu het onbeschofte noemt, naar binnen lopen zonder te zeggen waarvoor je komt en jullie herkennen het ook niet, of de woordenwisseling die daarna ontstaat als jullie daarover klagen. Want je schrijft dat hij het werk dan wel kon gaan doen, alleen hij moet het voortaan zeggen voordat hij komt. Maar hij komt waarschijnlijk maar één keer omdat de klus in een ochtend klaar is. Dus wat moet er dan bereikt worden?

Ik weet van de bouw dat het een wereldje is waar je moet blijven lachen tot de laatste snik en dan na afloop een lekkere borrel drinken. Als je niet blijft lachen gebeuren deze dingen. Het is ook een ruwe wereld met ruwe mensen, dat moet soms omdat niet elke klus leuk werk is om te doen. Alleen ruwe mensen doen het dan. Die man is allang verder aan het werken bij zijn andere klanten waar het wel goed gaat, jullie zitten nu met een aanbetaling die je niet terugkrijgt? Was het dan zo erg dat die man naar binnen liep zonder iets te zeggen (maar wel aangekondigd met een mail 1,5 uur vooraf waarvan hij niet wist of jullie die wel of niet hadden gelezen)? Mobieltjes hebben juist het voordeel dat je dat ding altijd bij je hebt, daarom heet het mobiel, dus dat je altijd direct bereikbaar bent. Dat was nog eens heel wat anders met alleen de vaste telefoon, zo dikwijls waren de mensen er niet. Al mijn mobieltjes van Adroid 4.2 tot en met Android 8.1 piepen zodra er een berichtje komt. Je hebt een bestelling van een tapijt lopen, maar dan check je je berichten niet als dat ding piept. Ik heb daar een klein beetje moeite mee. Stukje coulance naar die mensen toe had veel voorkomen!
Reputatie 7
Badge +5
De meeste mobiels piepen niet als er een mail binnenkomt, dan zou hij bij de meesten de hele dag en nacht afgaan.
Mails lees je als je tijd en zin hebt om die te lezen, mails zijn geen reguliere berichtgeving net als een telefoontje of een SMS.
Mails komen meestal binnen in de computer of laptop of worden gezien in webmail enz.
Soms een halve dag of hele dagen later.
Reputatie 7
Badge +6
Er op vertrouwen dat een mail direct gelezen wordt deugt niet en zonder toestemming naar binnen walsen mag gewoon niet . Toch zou ik de stoffeerder die tweede kans geven . Dat geeft het minste gedoe en dan is het maar klaar.
Precies, daarom vraag ik me in het begin al af of die man niet eerst gebeld heeft en ten einde raad maar een mail stuurde. Maar uitvoerders hebben ruwe handen, die gaan niet voor vertrek eerst nog op een klein schermpje met hun ruwe vingers iets typen, die bellen.

Een klus wordt altijd verderop in de tijd ingepland. Standaard krijg je dan altijd een bericht, bijvoorbeeld een email, dat ze over enkele dagen tussen (bijvoorbeeld) 8 to 12 of tussen 2 en 4 langskomen. Mijn vrouw vraagt zich af of in het verhaal dus wel alles gezegd wordt.

E.T. Wiersum, waar zeggen de mensen dat hij zonder "toestemming" is binnengelopen? Wat als die man met zijn handen vol met gereedschap stond om even neer te leggen om daarna nog meer spullen uit zijn auto te halen?

Ik heb nog een vraag, er gaan via Marktplaats wel een miljoen emails per weet ik veel, week of maand, de deur uit. Al die biedingen gaan per email. Dus bij niemand piept dan het mobieltje en iedereen leest zijn bod pas dagen later op de pc? Bij Postnl.nl krijg je ook een email met de tracktracecode dat je pakket de volgende dag tussen zo en zo laat komt. Die ga je ook pas een paar dagen later op je pc kijken? En dan ga je klagen bij de Consumentenbond of Klachtenkompas? Bij ons in Brabant gaat dat toch allemaal een beetje anders.

De gmail app zit standaard op alle android mobieltjes. In Gmail kan je ook alle overige accounts koppelen zodat je van alle emailaccounts op je mobieltje een piepje krijgt. Alle spammails in de spambox zijn hiervan uitgesloten. Hier in Brabant piepen de mobieltjes echt niet de hele dag door.
Reputatie 7
Badge +6
@Jan Het staat er toch echt hoor . " Hij stoomde naar binnen , zonder te vertellen wie hij was of wat hij kwam doen " . Dat deed hij pas toen hij al binnen was . Logisch dat die vrouw daar behoorlijk van schrikt en niemand mag zonder toestemming een huis binnenlopen. Even wat moeten neerleggen is kletskoek . Hij behoort eerst te zeggen wie hij is en wat hij komt doen . En dan mag hij nog steeds niet zonder toestemming zomaar doorlopen. Niet proberen recht te breien wat krom is. Aangenomen natuurlijk dat het zo gegaan is en daar ga ik maar van uit. Wat dat lezen betreft van mails : Er bestaan hoop ik nog mensen die niet aan dat ding gelijmd zitten en een normaal leven leiden en dus ook wel eens een paar uur dat ding uit hebben staan . Zou ook wel zo fatsoenlijk zijn op plaatsen en momenten dat het heel erg storend is voor de omgeving . Helaas hebben velen daar schijt aan .....
@E.T. Wiersum Dat staat er niet. Dat brei jij er slechts van. Hij werd gewoon binnengelaten, hij kon doorlopen omdat de deur voor hem werd opengehouden, hij heeft niet geduwd! Ze vallen slechts over het feit dat hij niet zei wie hij was en waarvoor hij kwam. Na het schrikken heeft hij wel laten weten dat hij de stoffeerder was die wat voorwerk kwam doen. Dus bij jou hebben stoffeerders geen spullen bij zich die ze even moeten neerleggen? Wat een kletskoek.

Nogmaals het bevreemd ons hier nog steeds dat ze wel een tapijt hebben besteld en voorwerk hebben besproken, maar ze zijn niet in staat te herkennen dat het de man van de stoffeerder was. Even dat vraagje stellen aan de deur: "Komt u voor de trap?", dan was er verder niets aan de hand geweest. Dat ene vraagje had alles voorkomen en was niemand op z'n tenen getrapt.
Reputatie 7
Badge +6
Niemand zet bij mij een stap over de drempel als ik niet weet wie hij is en wat hij komt doen . En niemand doet dat ook die de wet en fatsoensnormen in acht neemt , Jan . Of gaat dat er in Brabant anders aan toe misschien?
In Brabant komt dat niet voor. De man heeft geen toegang geforceerd, hij werd binnengelaten. Alleen jij breit er iets anders van. Als wij in Brabant een tapijt hebben besteld en voorwerk hebben afgesproken, dan herkennen wij altijd dat het wel die man zal zijn die aan de deur staat. Dan vragen we het nog even voor de zekerheid, en dan is het verder goed. Alleen beginnelingen die nog geen ervaring hebben doen zo.
@Gebruiker1539595286 Als u maatwerk besteld hebt zult u aan levering en betaling daarvan worden gehouden, maar uw voorbeeld toont aan, dat je met de moderne communicatiemiddelen wel heel precieze afspraken moet maken. Als u bij bestelling uw e-mailadres hebt opgegeven kunt u dus evt. een e-mailbericht verwachten en uw woordenwisseling met de leverancier levert dan hoogstens nog een "leermomentje" voor die leverancier op. Als ik u was zou ik inbinden en het werk alsnog laten uitvoeren. Wellicht krijgt u met een andere medewerker van doen en anders geldt in elk geval,,dat de houding van de leverancier zjin neerslag vindt in die van zijn medewerkers en die zijn daar wellicht ook niet zo gelukkig mee.. Hetgeen de communicatie en de kwaliteit van het geleverde werk kan bevorderen.
Reputatie 7
Sprak de man wel gewoon Nederlands, of kwam hij uit een ander land? Zelfs buitenlanders die perfect Nederlands spreken missen vaak nuances, wat begrijpelijk is als je even doordenkt. Het ligt er ook aan hoe je tegen iemand zegt dat hij beter had kunnen bellen, wat hij misschien heeft gedaan maar als je bijv. aan het stofzuigen bent hoor je de telefoon misschien niet. Zeg het op z'n Frans, d,w.z. met een houten tong, draai een beetje om het onderwerp heen. Er is niets mis met direct zijn maar de een heeft misschien lange tenen en de ander mogelijk een kort lontje, een verkeerde combinatie.
Het handigst is een SMSje, dat hoor je binnenkomen.
Badge
Dank jullie voor jullie reacties. De man sprak gewoon Nederlands, het was een typische Hollandse hork die denkt dat hij niet aan klantvriendelijk hoeft te doen. Mijn ervaring met 'buitenlanders' voor dit soort werk (we hebben vele andere klussen laten uitvoeren) is alleen maar positief, altijd beleefd, nooit problemen en ze bellen om afspraken te maken en ze bellen nogmaals een half uur voor aankomst. Deze Hollandse meneer heeft voor de duidelijk NIET gebeld, maar dat maakt niet uit. Hij kon gewoon aan de slag want wij waren toevallig thuis. Hij was er niet van gediend dat mijn vrouw hem (beleefd) vertelde dat hij beter kan bellen in het vervolg, loopt hij ook niet het risico dat hij voor een gesloten deur staat. Hij had overduidelijk geen zin in de klus (nagels verwijderen), want hij begon op een vervelende toon tegen mij vrouw te praten. Toen mijn vrouw liet merken dat ze hier niet van gediend was stoomde hij het huis weer uit.
Natuurlijk kan deze man een slechte dag hebben, vervelend voor ons, maar verder geen probleem. We hebben natuurlijk wel zijn baas erop aangesproken op een nette manier, maar deze nam onze klacht niet serieus en legde al snel de schuld bij ons. Op geen enkel moment heeft hij blijk gegeven dat de situatie vervelend vond voor ons noch heeft hij zich überhaupt klantvriendelijk opgesteld. Het werd een vervelend gesprek en op een gegeven moment begon hij tegen mij te schreeuwen.
Ik ben me bewust dat dit alleen mijn kant van het verhaal is en iedereen altijd kan zeggen "ja, maar jullie hebben misschien dit of jullie hebben misschien dat gezegd/gedaan enz enz. Ik ben van mening dat wij altijd redelijk zijn gebleven, maar dit is subjectief natuurlijk. Ook al zouden wij onredelijk zijn geweest, dit bedrijf heeft daar totaal verkeerd op gereageerd door te schreeuwen, weg te lopen, onbeschoft te doen. Feit blijft dat wij het zeer onprettig vinden na deze incidenten om dit bedrijf weer in ons huis te laten om onze trappen te bekleden, wij vetrouwen deze mensen simpelweg niet meer.
Reputatie 7
Als die man, of zijn werkgever, het karwei wil afmaken is het misschien wel zo verstandig, zeker als er al vooruit is betaald en de vloerbedekking al op maat is gesneden alhoewel ik dat laatste wel raar vind, dat doen ze voor zover ik weet ter plaatse.
Het niet kunnen gebruiken van de stoffering voor een ander huis lijkt me, als het inderdaad al gesneden is, sterk. Tenzij het is voorgesneden voor een bijzondere, niet standaard, trap. Het is dan alleen de vraag of iemand de kleur mooi vindt, misschien is het paars met oranje strepen.
@Gebruiker1539595286 Doordat je niet eerder reageerde stapelden er vragen bij ons op. Kun je misschien nog uitweiden over de email die die man gestuurd had? Kregen jullie een piep op je mobieltje als je een email krijgt? Hebben jullie zelf je emailadres aan het bedrijf gegeven? Heb je dat aangegeven aan het bedrijf dat je eerst gebeld moet worden? Hebben jullie je telefoonnummer aan het bedrijf gegeven dat ze moesten bellen? Waarom herkenden jullie niet dat het die man voor de trap was, je had hem immers toch zelf besteld? Kun je misschien nog uitleggen wat je bedoelt met "naar binnen stomen", is dat zonder toestemming naar binnen gaan of hebben jullie hem gewoon naar binnen gelaten? Heb je van het bedrijf eerder in de tijd geen email gehad dat je op die en die dag om zo en zo laat iemand kan verwachten? Dat wordt normaal altijd gedaan. Zou er nog een vervolg zijn? Immers, als er geen vervolg meer zou zijn, welk nut wordt er dan mee gediend om van die man te verlangen dat hij een volgende keer eerst belt? Met "NIET gebeld" kan dat ook inhouden "wel gebeld, maar jullie mobieltje stond niet aan"? Heb je gekeken?

Het draait dus uitsluitend en enkel om de vervelende toon terug van die man toen hij werd aangesproken dat hij eerst moet bellen? Hij deed z'n werk dus niet verkeerd en hij gedroeg zich niet verkeerd, alleen de toon terug was vervelend. Dat is wat jullie hierboven in de titel van de draad dus als "onbeschoft" bestempelen, dus de "toon terug" en niet het "gedrag". Ik zou dat zelf nooit zo geformuleerd hebben op internet. Je weet dat het nog jaren zo blijft staan voor het publiek? Mogen we ook je naam weten of heb je daar moeite mee?

Ik weet niet beter in de bouw dat je moet blijven lachen tot de laatste snik. Als je niet blijft lachen gebeuren deze dingen. Mijn vrouw zou de man een lekkere mok koffie hebben aangeboden. Hoe zou je dit nu zelf oplossen?
Badge
Jan, ik zie de relevantie van jouw vragen niet in. Nee, wij krijgen geen piep op de telefoon en ja, ze hebben ons emailadres. Feit blijft dat de email gestuurd door de baas 1.5 uur van te voren is verstuurd en wij deze dus nog niet hadden gelezen totdat zijn stoffeerder voor de deur stond. Bij bellen krijg je immers gelijk de bevestiging, wel zo handig, zeker 1.5 uur van te voren. Kan gebeuren, misverstand, hier gaat het niet om.
Waarom moeten wij deze man herkennen? Hij kwam onverwacht en heb hem nog nooit eerder gezien. En ja, hij liep binnen zonder dat mijn vrouw hem in woord of gebaar binnen liet komen. En nee hij deed zijn werk niet verkeerd, want hij deed zijn werk namelijk niet, binnen 3 minuten was hij weer weg.
Waarom zou ik mijn naam publiceren? Welke meerwaarde heeft dat? Ik noem de naam van het stoffeerdersbedrijf toch ook niet? Ik ben niet bezig met naming en shaming, totaal niet relevant of ik nu Sjaak of Frits heet.
Het draait om het feit dat wij het gedrag van de stoffeerder als erg onprettig hebben ervaren en mijn vrouw heeft het zelfs als intimiderend ervaren. Andere mensen zouden het allemaal misschien niet zo erg vinden, maar wij wel. We betalen erg veel geld voor dat tapijt en willen graag respectvol behandeld worden als klant, is dat teveel gevraagd? Een beetje klantvriendelijk blijven kost niets. Hij had duidelijk geen zin in en zocht overduidelijk de confrontatie op. Ik hoef dat niet in geuren en kleuren uit te leggen wat er precies is gebeurd, want zo hebben WIJ dat zo ervaren. Iedereen heeft een andere tolerantiegrens, die van ons was overschreden. Er is geen objectieve maatstaf over wat wel of niet klantonvriendelijk is.
Nogmaals, allemaal vervelend voor ons, maar als zijn baas adequaat op onze klacht had gereageerd (excuses?), i.p.v. ons wegzetten als een stelletje vervelende klanten en tegen ons te gaan schreeuwen, (2de keer tolerantiegrens overschreden) had ik het geen enkel probleem gevonden om de klus alsnog door dit bedrijf te laten uitvoeren.
Het komt erop neer dat zodra je akkoord gaat met een klus, je overgeleverd bent aan de grillen van zo'n bedrijf. Ze kunnen je behandelen als oud vuil, maar je ben verplicht om ze de werkzaamheden uit te laten voeren. Fijn dat je blijft lachen in de bouw, doe je dat ook als mensen over jouw grens gaan en je onrespectvol behandelen? Of over de grenzen van je vrouw gaan?
Koffie geven? Had hij niet weg moeten lopen, nu is het al koud.
Reputatie 7
Gebruiker met al die cijfertjes, had je vóór je met deze stoffeerder in zee ging een idee van zijn bedrijf of de man zelf, of heb je hem van het internet geplukt?
Badge
Van internet geplukt, maar meneer Baas is zelf langsgekomen voor offerte. Leek ons erg aardige man, vandaar dat ik deze ervaring dan ook totaal bizar vindt. Maar ja, zodra de klus binnen was... Eerlijk is eerlijk, geen reviews gecheckt en er was al een misverstand over de offerte over wat wel en wat niet inclusief was. We hadden toen al moeten afzien toen het nog kon. Te snel gezegd dat we akkoord gingen met offerte, we wilden te graag snel een tapijt over onze trap.
Vrienden hadden al een ander bedrijf aangeraden, maar die hadden het druk en wij wilden niet te lang wachten. Haast en spoed...
Reputatie 7
Is zelden goed. Die uitspraak is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
@Gebruiker1539595286. Relevantie van de vragen is om zo redelijk mogelijk af te wegen wie er gelijk heeft.

Misschien was er een wijziging in die man zijn planning, en om geen uren te verliezen ging hij toen naar jullie. Kwam mooi uit, jullie waren thuis. Alle androids piepen, ik vraag me dus nog steeds af waarom die van jullie niet? Immers, als je je emailadres afgeeft ziet elke rechter dat als akkoord gaan dat je ook berichten via email krijgt. Alleen als je anders bedongen hebt geldt dat andere.

Je antwoord mijn vraag ook niet of je wel je telefoon nummer aan bedrijf hebt gegeven en of je daarbij hebt aangegeven dat je eerst gebeld moet worden. Zoniet, dan gaat voor mij die man vrijuit.

Grappig dat je herkennen van "het doel van de komst" verwart met herkennen van de identiteit van de persoon. Dus als de postbode aan je deur komt ken je die persoon ook niet persoonlijk, en dan herken je niet dat het de postbode is en wat die komt doen. Zelfde met Jehova's Getuigen, zelfde met de pakketbezorger van Postnl.nl, zelfde met kinderen aan de deur voor kinderpostzegels. Dus jij kan dat niet herkennen als je de persoon ook niet persoonlijk kent?

Je klacht hierboven was niet dat die man naar binnen liep. Je klacht hierboven was niet dat hij niet zei wie hij was en waarvoor hij kwam en dat hij van tevoren niet gebeld had. Hij mocht ook blijven en zijn werk doen. Je klacht was slechts zijn toon terug toen je hem erop aansprak. Dat schrijf je in meerdere woorden hierboven.

Voor wat betreft je naam noemen is om deze reden. Dit is een publiek forum, iedereen kan het zien. Wat je hier plaatst wordt jaren bewaard. Ik zie soms bijdragen voorbij komen van drie jaar geleden of langer. In de titel van je topic beschuldig je anoniem iemand publiekelijk van "onbeschoft gedrag". Officieel is dit laster. Die man kan dit nu voor de rechter brengen, een straf eisen en een vergoeding voor reputatieschade vragen, want omzetverlies door klantenverlies. In feite is het toch roddel wat je nu anoniem doet in de titel van dit topic? Als je de rechter geen overtuigend bewijs kan leveren heb je een probleem. Als je manmoedig bent om deze beschuldiging in het publiek anoniem te doen, ben je dan ook manmoedig genoeg om dat met je naam erbij te doen? Als het voor de rechter komt moet je toch je naam geven en een rechtszaak is altijd openbaar. Als je dat niet bent, zou je de moderator dan niet direct vragen of hij/zij de titel van je topic wil veranderen in "Afzien aankoop tapijt na conflict met stoffeerder" in plaats van wat er nu staat?

Ik citeer je even, je schrijft dit:
Het draait om het feit dat wij het gedrag van de stoffeerder als erg onprettig hebben ervaren en mijn vrouw heeft het zelfs als intimiderend ervaren. Andere mensen zouden het allemaal misschien niet zo erg vinden, maar wij wel. We betalen erg veel geld voor dat tapijt en willen graag respectvol behandeld worden als klant, is dat teveel gevraagd? Een beetje klantvriendelijk blijven kost niets. Hij had duidelijk geen zin in en zocht overduidelijk de confrontatie op. Ik hoef dat niet in geuren en kleuren uit te leggen wat er precies is gebeurd, want zo hebben WIJ dat zo ervaren. Iedereen heeft een andere tolerantiegrens, die van ons was overschreden. Er is geen objectieve maatstaf over wat wel of niet klantonvriendelijk is.

Je kan een heleboel gelijk hebben hoor, maar gedrag onprettig ervaren is nog geen strafbaar feit of contractbreuk. Ik zit nog steeds met de vraag waarom je het "doel van de komst" van die man niet herkende terwijl je hem zelf besteld hebt. Het bedrijf stuurt gewoon een van zijn medewerkers naar je toe, helemaal logisch dat je die man niet persoonlijk kende. En dat wist je zelf ook wel. Waarom niet dat ene vraagje aan de deur: "Komt u voor de trap?", één knikje met die man z'n hoofd was genoeg geweest. En dan: "Ik heb lekker koffie klaarstaan, lust u een bakkie?", dan had je van die man alle respect in de wereld gekregen. Die man had dan gezegd: "Nee dank u, ik moet voort, ik moet vandaag nog 6 andere klanten doen, dan kom ik te laat". Respect krijg je niet cadeau, respect moet je verdienen toch. Het aanbieden van koffie (nb. dat is iets anders dan koffie geven!) is genoeg om dat respect te krijgen.

Als je akkoord gaat met een klus hoef je niet helemaal overgeleverd te zijn aan de grillen van zo'n bedrijf. Want je kan in de offerte en daarop volgende overeenkomst alle dingen laten vastleggen die je wil. Als het een wat grotere klus is hebben ze daar het bouwbestek voor met tekeningen. Dus ook dat je vooraf gebeld wil worden. Zodra je een offerte tekent, dan is wat in de offerte staat bindend.

In de bouw moet je wel blijven lachen tot de laatste snik. Het kan niet anders. Het werk wordt anders niet afgebouwd. Als iedereen met z'n eigen tolerantiegrensje gaat werken heb je binnen drie minuten al bonje, de mensen lopen dan weg en het bouwwerk wordt niet gerealiseerd. Hoe is het dan mogelijk dat in Nederland bouwwerken toch wel worden gerealiseerd? Iedereen moet leren hoe het gaat. Iedereen krijgt ook alle kans om het te leren. Daarna kunnen ze prima meedraaien, alles met de glimlach ook al heb je vreselijke kiespijn. Beginnelingen moeten dit nog leren. Wie zijn hakken in het zand zet moet het dus nog leren. Hakken in het zand zetten houdt in dat de mensen niet meer op een andere gedachte zijn te brengen. Toch moet het werk voortgaan. Dan hebben ze deze oplossing, een borgsom vragen, tapijt van de rol op maat snijden en klaarleggen. Is er bonje, dan krijg je de borgsom niet terug, het bedrijf krijgt dus nog zijn geld (anders gaan bedrijven toch binnen de kortste keren failliet?), en het afgesneden stuk kun je krijgen.

Ik lees in het nieuws dat er een groot tekort is aan uitvoerende vakmensen. Door de crises is de vorige generatie verdwenen uit de arbeidsmarkt, er komen maar mondjesmaat nieuwe vakmensen. Best mogelijk dat die stoffeerder nog zes andere klussen moest doen die dag. Werken met particulieren is vaker conflictueus dan met bedrijven. Waarschijnlijk kon de man door de drukte dit soort "gezeik" er helemaal niet bij hebben. Waar draait het nou toch om, alleen maar de toon waarop hij antwoord terug gaf. Maar voor de rest deed hij alleen maar de goede dingen, naar jullie komen, zijn gereedschap bij zich hebben, weten wat hij moet doen, het werk meteen willen doen enz. Had hij slecht werk geleverd, was hij dronken, had hij iets kapot gemaakt, was hij op het dak gaan werken terwijl hij de trap moest doen, dan had je helemaal gelijk om te klagen. Goed werk leveren is toch veel belangrijker dan iemands toon en hoe iemand naar binnen komt?
Reputatie 7
Badge +5
" In de titel van je topic beschuldig je anoniem iemand publiekelijk van "onbeschoft gedrag". Officieel is dit laster. Die man kan dit nu voor de rechter brengen, een straf eisen en een vergoeding voor reputatieschade vragen, want omzetverlies door klantenverlies."

Het is anoniem, er is geen naam genoemd, er geen sprake van geen laster.
Wikipedia: Laster is het kwaadspreken over een ander. Specifiek wordt er leugenachtige kwaadsprekerij mee bedoeld die als doel heeft om iemand in zijn eer, zijn goede naam of zijn aanzien tegenover anderen te beschadigen.
Van Dale: het opzettelijk aantasten van iemands eer en goede naam door smaad.

Het kan ieder bedrijf zijn in iedere stad of ieder dorp.
Als niemand weet wie het is, er is geen naam genoemd, dan is er geen reputatieschade en geen omzetverlies door klantenverlies.
Reputatie 7
Het wordt nu een d-h-z klus maar de vloerbedekking is in ieder geval al voorgesneden.
@Bert Buren, collega's, familie en kennissen kennen deze gebeurtenis en weten wie de stoffeerder is. Dit soort dingen verspreiden dan verder in de gesprekken en social media. Iedereen kan het dan hier komen lezen en ze weten dan allemaal om welke stoffeerder het gaat. Je gaat voor de wet niet vrijuit als je anoniem laster verspreid, er zitten altijd herkenbare dingen aan. Aan de beschrijving van de case zit al voldoende herkenbaarheid, de rechter zal je bewering niet overnemen.

@MrsJones Ik snap het ook niet zo goed, wat een drama voor zo weinig. Ik had m'n hamer en nijptang gepakt en zelf die spijkers uitgetrokken.
Reputatie 7
@Jan , dat zou ik ook gedaan hebben, de vloerbedekking had ik waarschijnlijk ook zelf kunnen leggen, alleen ziet een stoffeerder met twee vingers in zijn neus waar hij moet snijden, ik heb daar op z'n minst een lineaal bij nodig, of om in klustermen te blijven, een duimstok, maar ja, je kunt een beetje klussen of niet, de Consumentenbond heeft een heel leuk en handig klusboek.
Badge
Jan, je bewering over laster is simpelweg bespottelijk. Als mijn buren besluiten de naam van de stoffeerder te noemen op social media is dat hun verantwoordelijkheid. Ik wens de stoffeerder veel succes met hun lasteraanklacht tegen mijn buren. Totaal kansloos. Dan zou elke klacht op dit forum als laster kunnen worden gezien.
Jij vindt het blijkbaar OK als mensen je respectloos behandelen. Je vindt dat het nergens om gaat, het zelfde kun je zeggen tegen de stoffeerder toen die ruzie begon te maken en op hoge poten de deur uitliep omdat wij vroegen of hij in het vervolg even kan bellen. Zelfde kun je zeggen tegen zijn baas die begon te schreeuwen omdat we hem vertelden dat de stoffeerder was weggelopen.
Enfin, als de vakkenvullers in de Albert Heijn onbeschoft tegen je doen, accepteer je dat gewoon? Omdat ze wel de vakken zo goed vullen en dus hun werkt goed doen? En vervolgens gaat hun baas nog tegen je schreeuwen? Nee, dan lijkt het me dat je je boodschappen vallen en dan ga je naar de Jumbo. Ik wil ook heel graag naar de Jumbo, maar ja, de AH heeft mijn geld al.
Dat jij vindt dat het nergens om gaat is niet relevant, het gaat erom dat het voor ons wel ergens om gaat. Misschien zijn wij wel wat veeleisender dan jij, maar nu is er een conflict ontstaan (ongeacht wie hier de schuld van heeft) waardoor er een vertrouwensbreuk is ontstaan. Het gaat mij in dit forum ook helemaal niet over wie wat deed, en wiens schuld het is en of dat jij het nergens over vindt gaan ja of nee. Die Hollandse benadering van "doe maar gewoon, niet zeuren, het gaat nergens over" is weinig pragmatisch. Ik wil graag weten wat andere mensen hebben gedaan in conflict situaties met uitvoerders na aanbetaling. Kunnen wij nog af van dit bedrijf zonder financiële schade?
Ik vind het net zo onplezierig als jij dat die man onvriendelijk tegen je heeft gedaan en dit conflict is ontstaan. Als mensen tegen mij gaan schelden pas ik ook. Maar als ik een overeenkomst heb, dan kom ik die na.

Mijn verhaal gaat grotendeels over hoe weinig er nodig was geweest om dit conflict te voorkomen. Niet om jou af te wijzen.

Als je had herkend dat het die man was die je had besteld, was er niets gebeurd. Kern van het probleem is dus waarom je die vreemde man aan je deur niet herkend hebt als zijnde de man die je besteld hebt. Ik vraag dit al een heleboel keer en nog steeds wil je dat niet beantwoorden. Ik ken de bezorger van Postnl.nl ook niet, toch kan ik herkennen dat hij het is.

Staat er in de algemene voorwaarden van je overeenkomst dat het bedrijf en zijn medewerkers je woning mogen betreden voor de werkzaamgeden? In bouwbestekken zijn daar aparte artikelen over ingericht. De stoffeerdersbranche zal daar zijn eigen systeem in hebben staan. De man doet dan niet anders dan met jou overeengekomen.

Als je het bedrijf je telefoonnummer niet hebt gegeven kan hij je ook niet bellen. Dan mag je daarover ook niet klagen. Ik vraag dat al een paar keer, heb je die man je telefoonnummer gegeven? Heb je daarbij gezegd dat hij moet bellen voor hij komt?

Als je in beroep wil gaan tegen die man gaan deze dingen aan de orde komen. Daarom is het nodig deze dingen helder te krijgen. Als je het niet goed voorbereid ga je zo plat.

Reageer