Al minimaal 25x gecontroleerd in 1 jaar door de dirk

• 26 February 2021
  • 18 reacties
  • 778 Bekeken

Badge

Mijn naam is Diana.

10x heeft een oudere vrouw me gecontroleerd. 10x een tiener. Die andere 5x door verschillende mensen. Ze hebben een bord voor tassencontrole hij de kassa ipv de ingang. Ze mogen me pas 25x controleren wanneer die bord bij de ingang staat. In mijn ogen verbreken ze de wet. Aangezien die bord bij de kassa's staat mogen ze me pas controleren wanneer ze hebben gezien dat ik iets in me tas heb gedaan toch?

Daarnaast sta ik elke keer weer voor schut en voor blok bij mede winkeliers. Daarnaast weten ze dondersgoed dat ik niks in me tas heb en het toch doen is laster bij de wet. Als je na 25x nog steeds niet heb geleerd dat ik niks steel dan ben je dom. Ik heb al contact gehad met de politie en volgens hun mag de dirk mij controleren 25x in een jaar. Wat moet ik doen? Ik wil gewoon normaal boodschappen kunnen doen. 

Met vriendelijke groet Diana 

18 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Vervelend zeg, dat je er zo vaak wordt uitgepikt bij de Dirk. Ik zou daar geen boodschappen meer willen doen, maar misschien heb je weinig of geen andere keus.

Als je informatie wil over hoe het wettelijk zit kun je maar beter niet bij de politie te rade gaan. De politie staat vaak nogal aan de kant van de winkelier en is vaak juridisch niet goed onderlegd *en dan druk ik me nog heel zacht uit). De Dirk (of welke andere winkel dan ook) mag alleen je tas bekijken met jouw toestemming. Daar staat tegenover dat als je weigert de winkel je de toegang kan ontzeggen. Je zult dan op zoek moeten naar een andere super. Als iemand op heterdaad wordt betrapt kan de winkelier diegene wel aanhouden en dan de politie erbij halen. Die mag je tas controleren als zij het vermoeden heeft van een strafbaar feit. 

Met ‘laster’ heeft dit allemaal niets te maken, al kan ik me voorstellen dat het tegenover het winkelpubliek vernederend voelt als je tas steeds wordt doorzocht. Ik heb meer berichten gelezen dat Dirk van den Broek dit soort tactieken toepast. Ik vind dat een zeer bedenkelijke ontwikkeling. Als er veel winkeldiefstallen zijn moeten ze maar meer medewerkers inhuren die op de veiligheid letten.

Maar goed, om op je vraag terug te komen: normaal winkelen is lastig als je steeds gecontroleerd wordt. Je kunt weigeren om toestemming te geven om je tas te laten inspecteren maar je loopt dan het risico een winkelverbod te krijgen. Dat is de juridische kant van de zaak. Maar je zou, als je dat durft, misschien ook eens kunnen vragen of je de bedrijfsleider te spreken kan krijgen en zeggen hoe vervelend deze situatie is. Natuurlijk is er de kans dat je afgescheept wordt maar het kan ook zijn dat het toch wat oplevert.

Reputatie 7
Badge +6

Ja, hoog tijd voor een gesprek met de bedrijfsleider . Als dat niet helpt eventueel contact zoeken met de hoofddirectie als je dat er voor over hebt . Als niets helpt , toch maar een andere winkel als dat een optie is lijkt me . Je wordt toch maar iedere keer door alle aanwezigen bekeken als een mogelijke winkeldief . Ik heb dat ook een paar keer als zeer onprettig ervaren , al heb ik er begrip voor dat ik wel eens gecontroleerd wordt . Als je nooit iets ‘ vergeten ‘ hebt te betalen , klopt er iets niet in het beleid daar . 

Badge

Ik heb al beide gedaan met de leider en de hoofd ervan zonder succes. Voor hun is het heel normaal dat iemand zo vaak wordt gecontroleerd. Ik heb ook contact gehad met de politie. Die zeggen dat dirk het recht heeft. Zover ik het weet mogen ze me 25x niet vragen wanneer die bord voor tassencontrole bij de kassa's staat ipv ingang. 

Ik heb geen zin meer om in de dirk te gaan. 

Reputatie 7
Badge +6

Waar dat bord zou moeten staan en of 25 keer per jaar het maximum is weet ik niet . Persoonlijk zou ik zo vaak niet pikken en daar weg blijven . Bij alle supers waar we regelmatig komen zijn we de laatste jaren nog nooit gecontroleerd . Mijn dochter bij de AH zelfscan alleen de eerste keer een jaar geleden en daarna niet weer . 

Reputatie 5
Badge +4

@sandokanfirst  is z

Schrijft al kan ik me voorstellen dat het tegenover het winkelpubliek vernederend voelt als je tas steeds wordt doorzocht.

Dat zou mij dus niet storen want.er staan steeds andere klanten achter je, dus die weten echt niet dat TS vaak wordt gecontroleerd. Iedere dag dezelfde andere klant achter je is kansberekening!

IK krijg bij de Appie of Deka ook regelmatig een steekproef  kan iedereen krijgen..... Dat TS 25  X op korte termijn is gecontroleerd acht ik wel waarschijnlijk maar er zal een aanleiding voor zijn geweest die we hier niet kennen. Voordelen binden steekproef zijn dat ze echt random zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Nou , mij stoort het wel degelijk , @JMA . En ik denk dat de meeste mensen dat zo voelen . Voor een keertje is aanvaardbaar en helaas ook nodig omdat ze aan ons gezicht niet kunnen zien of we te vertrouwen zijn . De aanleiding kan alleen het winkelpersoneel iets over zeggen . Een zaak die niet wil dat klanten boos weglopen , blijft niet steeds dezelfde personen eruit pikken ondanks dat er telkens niets aan de hand is . Integendeel , ze proberen hun klanten te leren kennen en laten degenen met rust die dat verdiend hebben . Wie een keer tegen de lamp is gelopen mag verwachten regelmatig weer gecontroleerd te worden . 

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb al beide gedaan met de leider en de hoofd ervan zonder succes. Voor hun is het heel normaal dat iemand zo vaak wordt gecontroleerd. Ik heb ook contact gehad met de politie. Die zeggen dat dirk het recht heeft. Zover ik het weet mogen ze me 25x niet vragen wanneer die bord voor tassencontrole bij de kassa's staat ipv ingang. 

Ik heb geen zin meer om in de dirk te gaan. 

Dat laatste kan ik me goed voorstellen! Maar het punt is volgens mij, ze mogen alles vragen. Zolang het maar bij vragen blijft. Als gesprekken met de bedrijfsleider geen zin hebben, zou je ook gewoon kunnen weigeren om toestemming te geven in je tas te laten kijken. Daarbij loop je dan wel het risico dat de politie erbij gehaald wordt, wat natuurlijk ten overstaan van anderen ook onprettig is. 

Het is lastig, maar als je ook maar enigszins in de buurt een andere supermarkt hebt zou ik het wel weten. (Maar goed, ik heb makkelijk praten - ik ben al sinds mensenheugenis niet meer gecontroleerd. Dat heeft er misschien ook wel een beetje mee te maken dat ik een slijmbal ben en tegen de bedrijfsleider zeg dat ze zo’n mooie winkel hebben en af en toe een praatje maak). Bij mijn supermarkt met de grote J zie ik uberhaupt nooit dat ze tassen inspecteren, maar het scheelt misschien per vestiging.

U schrijft dat u met het ‘hoofd’ heeft gesproken. Maar ik vermoed dat u niet met de directie contact heeft opgenomen? Om het wat breder te trekken: het kan zijn dat u gediscrimineerd wordt of zich gediscrimineerd voelt. Want u wordt buitensporig vaak gecontroleerd, en ik kan me niet voorstellen dat dat voor iedereen geldt. Daar zou u in het kader van consument en recht juridisch wel wat mee kunnen. Dit is voor mij natuurlijk speculatie en u hoeft daar hier natuurlijk niets over te zeggen - ik wil uw privacy niet ook nog eens schenden - maar misschien heeft u een idee op grond waarvan u er vaak wordt uitgepikt? Zelf ben ik er weleens uitgepikt toen ik nog een zenuwachtige en puistjesachtige puber was. En er spelen in dit soort situaties wel vaker vooroordelen op basis van uiterlijke kenmerken mee. Neem huidskleur, of ontbrekende tanden of gebrekkig Nederlands spreken, etc. etc.  Nogmaals, ik heb het niet over u: ik heb het over algemene principes.

Reputatie 7
Badge +6

Uiterlijk of bijvoorbeeld zenuwachtig gedrag kan een rol spelen . Er moet iets zijn waardoor TS er telkens weer uitgepikt wordt . Het is de taak van het personeel om daar van te leren als het telkens onterecht is . Of is er zo'n verloop in het personeel , dat ze hun klanten nooit leren kennen . 

Badge

Ik heb altijd een rugzak bij. Ik vertoon geen nerveus gedrag. Ik ben gewoon rustig. Meestal heb ik mijn capichon op. Behalve in de lente en zomer en stukje nazomer.

Ik zit de hele tijd te wachten dat ze van hun fouten leren maar het gebeurt maar niet. Het is zelfs zo erg dat weleens een kassamedewerker wordt gebeld om mij te controleren! Dit is een paar keer gebeurt. Ik vind het niet erg dat er fouten worden gemaakt. Het gaat er mij om dat je ervan leert. Maar nee in plaats daarvan worden de fouten naar andere collega's geplaatst zodat hun die fouten overnemen. Ik heb spraakrecorders opgenomen al stuk of 6 als niet meer. Ik voel me gepest. Dit is pure laster. Je weet dondersgoed dat je niks gaat vinden en toch besluit je mij voor paal te zetten door mijn tas te controleren. Ik ben een paar maanden niet geweest omdat ik uit woede zat te huilen buiten. Ik laat ook express geld zien om te voorkomen dat ze me niet controleren. Vandaag had ik 120 euro laten zien en toch gecontroleerd. Ik heb andere supermarkten maar dat is ongeveer 2 km bij me vandaan. 

Reputatie 7
Badge +5

klein experiment: doe je capuchon eens een paar keer niet op, kijken of dat uitmaakt

Badge

Dat heb ik maanden niet gedaan zonder succes. Iedere keer wanneer ze me controleren zeg ik dat ze me zo en zo veel keer hebben gecontroleerd. Misschien vinden ze mijn reactie heerlijk. Want ik heb vorige week tegen die tiener gezegd die me 10x heeft gecontroleerd dat ik compleet van slag ben wanneer ik vals beschuldigd wordt. 

Reputatie 5
Badge +4

@Kruimeltje88 

Het is belachelijk die 25 X. Maar waarom juist u?

Steekproeven met zelfscan apparatuur daargelaten ben ik nog nooit gecontroleerd in welke super dan ook. Misschien de regiomanager eend benaderen of het hoofdkantoor. Als er iets kwetsend of vervelend in de opnames te horen is voegt u dat bij als bewijs.

@E.T. Wiersum 

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de andere klanten niet doorhebben dat TS voor de 25e keer wordt gecontroleerd  dit omdat het wel heel tor8is als steeds dezelfde klanten aanwezig zouden zijn.

Maar ondanks dat ik nog nooit ben gecontroleerd in een super zou het me echt niets uitmaken wat mensen denken. We hebben allemaal toch onze mening al snel klaar, laat dat hun probleem zijn en niet het probleem van de gecontroleerde.

Er zijn winkeliers in Nederland zijn aangesloten op een netwerk.
Ze wisselen foto's uit van winkeldieven.
Als je vaker betrapt bent, krijg je een zwarte kaart en mag je in geen enkele winkel die aangesloten is naar binnen.
Je kunt ook een blauwe of een roze kaart krijgen in het systeem.

Je kunt natuurlijk ook ook lijken op iemand op deze foto's
https://hetccv.nl/onderwerpen/aanpak-veilig-winkelgebied/maatregelen/collectief-winkelverbod/

Reputatie 6
Badge +5

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten zullen we maar zeggen.
Tijd voor een andere winkel

Badge

Ik heb niks gestolen. Ik heb meer da 5000 euro aan spaargeld.

Hoe verwijder ik deze topic? Want het is abonnee iets en heb geen abonnee

Reputatie 7
Badge +6

Nee hoor , @Kruimeltje88 . Het is openbaar . Iedereen die zich aan de gebruikelijke gedragsregels houdt mag hier tikken . Een topic verwijderen wordt vrijwel nooit gedaan tenzij er een goede reden voor is. Het heeft juist veel nut om dergelijke ervaringen te tikken en te lezen wat anderen er van vinden . Winkeleigenaren lezen hier ongetwijfeld ook . Misschien leren ze er iets van en worden er zo mogelijk maatregelen genomen om dit soort ongein te voorkomen in de toekomst . Niemand wordt er beter van om klanten die niets verkeerd doen weg te jagen .

Hoe verwijder ik deze topic?

Een verzoek indienen.

Ook ik had meerdere malen dezelfde ervaring bij Dirk in Goes. Voor de duidelijkheid , ik ben een nette wat oudere man. Echter ik heb een kleurtje. kan het natuurlijk niet hard maken , maar het feit dat ik metr grote regelmaat wordt gecontroleerd is een feit! Bovendien gebeurde dit herhaaldelijk op een ronduit onbeschofte manier! Als men het vriendelijk zou vragen en dan het liefst aan de hele rij met een tas zou ik er minder moeite mee hebben. Voor de duidelijkheid er staat absoluut geen bord bij de ingang dat Dirk vindt dat zij het recht hebben om de tassen te controleren. Maar nogmaals , als het op een nette en vriendelijke manier zou gaan zou ik er minder moeite mee hebben. 

Inmiddels heb ik een prima oplossing gevonden! Ik haal voortaan gewoon mijn boodschappen bij de Jumbo in Goes. Groter assortiment, betere producten en vooral, VRIENDELIJKER PERSONEEL!

Reageer