Consumentenbond.nl

Aldi lapt garantiewet aan laars

Badge +1
Als je bij Aldi een artikel hebt gekocht, en het gaat na meer dan een maand na aankoop buiten jouw schuld kapot, wil Aldi het probleem niet voor je oplossen, maar stuurt je gelijk door naar de fabrikant. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond: bij 23 van de 25 Aldi's waar mysteryshoppers terug gingen met een defect artikel werden ze gelijk naar de fabrikant doorverwezen.

De Consumentenbond vindt dit fout, omdat Aldi op deze manier de afhandeling van het probleem bij de koper neerlegt, die geconfronteerd wordt met gedoe, verzendkosten en de risico's als er bij verzending iets mis gaat. Zeker als de fabrikant in het buitenland zit.

Aldi is al meermalen hierover aangesproken, zowel door de Consumentenbond als Tros Radar. Elke keer deed het bedrijf mooie beloften, maar zonder die waar te maken. Daarom stapt de Consumentenbond nu naar de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) om te vragen hier iets aan te doen.

De Consumentenbond is benieuwd naar ervaringen en wat kopers van het gedrag van Aldi vinden. Laat het ons hier weten!

20 reacties

Ik heb bij de Aldi een diascanner gekocht. Binnen 6 maanden ging het ding kapot. Ben naar de Aldi teruggegaan, maar werd naar de fabrikant gestuurd. Heb de bedrijfsleider op zijn verantwoordelijkheid gewezen, maar helaas.

Vervolgens heb ik met het Aldi-regiokantoor Roosendaal gebeld. Van hen kreeg ik een brief waarmee ik naar de Aldi moest gaan en mijn geld terug kreeg.
Goede dag, wij hebbeb eind 2014 een accu boormachine bij de Aldi gekocht. Toen we deze wilde gebruiken merkten dat hij niet functioneerde en heb contact opgenomen met het hoofdkantoor Roosendaal. Gebeld en een mail gestuurd met daarin de klacht dat de accuboormachine niet functioneerde. Daarop heeft Aldi Roosendaal een mail terug gezonden dat we deze bij een leverancier ook in Roosendaal ter reparatie konden aanbieden. Toen ik naar dat betreffende bedrijf belde,bleek dat de accuboormachine niet door hun was geleverd en van een bedrijf in Lier kwam. Daarop heb ik het bedrijf opgebeld en werd een beetje onbeschoft te woord gestaan. Weer een mail gestuurd aan Aldi Roosendaal wat ik moest doen, geen reactie erop gekregen!!! Dus zitten wij nog met een defect apparaat dat niet functioneerd. GEEN SERVICE VAN ALDI.

Vr gr C Graumans
Badge +1
@ H.G. van Rheenen: interessante opmerking! Is het zo dat je bij goedkope artikelen eigenlijk geen service moet verwachten? En dat de wettelijke garantieregels voor goedkope(re) bedrijven niet gelden? Dat lijkt dan weer oneerlijk voor bedrijven die zich er wel aan houden en die kosten wel hebben.
@Martine K

Wat mij betreft is het antwoord nee, iedereen moet zich aan de wet houden. Je ziet alleen dat het blijkbaar loont, want anders deden ze dit niet, om die regels te negeren. In essentie zijn dat praktijken die zoals je zelf al aangeeft oneerllijk zijn ten opzichte van bedrijven die zich wÉl aan de regel houden. De overheid heeft de opdracht voor een level playingfield te zorgen en laat hier dus blijkbaar een steek(je) vallen.
Wij kopen al heel veel jaren o.a. bij Aldi. Wij kunnen ons niet in het artikel "Afgewimpeld ddor Aldi" vinden. Op de eerste plaats, als je een heggenschaar, scheerapparaat, snelkoker, computer, enz. bij een kruidenier koopt weet je vooraf dat het personeel geen kennis van deze zaken heeft. Wij hebben in de loop van vele jaren 3 desktops en 1 laptopcomputer gekocht. De opgegeven helpdesk, in Panningen, stond altijd klaar, tot 's avonds laat. Met een 3-jarige garantie. Perfecte ervaring hebben wij daarmee, zelfs problemen met andere randapparaten werden door hen belangeloos verholpen ! Een paar weken voor de afloop van een 3-jarige garantietermijn kon ik mijn defecte computer gratis opsturen; 4 dagen later kwam deze gerepareerd terug met een nieuwe kast er omheen.

Op de tweede plaats; Wij hebben gezien dat Aldi nooit moeilijk deed als iemand iets terugbracht, al dan niet slordig verpakt in een tÉ bolle verpakking. De chef komt naar de kassa, bon onderteken en geld wordt gerestitueerd of het kan tegen een nieuw product worden geruild. De klant in de rij hoeft nauwelijks te wachten. Datzelfde zag ik ook ooit bij Lidl. Misschien heb ik uw artikel in de Consumentengids niet goed begrepen, maar bij Aldi hebben wij nooit problemen ervaren op dit gebied !

Al ruim 30 jaar niet.
Al jaren koop ik computers laptops, horloges en gereedschap bij de Aldi. Het voordeel is de drie jaar garantie. Juist computers mankeren in het derde jaar wel eens wat. De service van Medion in Panningen is voortreffelijk, twee maal daar gebruik van gemaakt.

Ook een duidelijk gebruikt horloge met radiografische tijdafstelling ging kapot na twee jaar, opgestuurd naar het door aldi verstrekte adres in Amsterdam, binnen een week een nieuw niet bekrast horloge ontvangen.

ik begrijp de heksenjacht van de consumentenbond niet. Aldi is goedkoop, en zorgt dat defecte spullen door de vakman gemaakt worden, wat is dan het probleem?

ik zit niet te wachten op gesprekken met aldimedewerkers die een nodeloze tussenschakel zijn in het reparatieproces.
De ervaringen en de daarbij behorende meningen zijn verdeeld, maar daar gaat het helemaal niet om. Zelf hebben wij helemaal geen slechte ervaringen met de Aldi in onze buurt. Maar ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat wij het personeel inmiddels aardig goed kennen. Dit zal wellicht een rol kunnen spelen. Feit is echter dat er regels zijn en daar moet een ieder zich aan houden. Dat geldt dus ook voor de Aldi. Zo simpel is het.
@H.G. van Geenen

Alhoewel iedereen zijn/haar mening mag hebben en delen, vind ik wel dat men dan uit ervaring dient te spreken. Maar misschien verveeld u zich en is dat de reden van uw vele berichten.

Tot slot.... U stelt vragen waarvan u het antwoord al weet.
Badge +1
@Croon en Postema: hartelijk dank voor het delen van jullie ervaringen. Bij deze een toelichting op het onderzoek van de Consumentenbond. Het gaat er de Consumentenbond niet om dat Aldi de reparatie zelf zou moeten doen. Het is geen probleem dat door de fabrikant te laten afhandelen, dat doen veel andere grote winkelketens ook. Maar Aldi legt hierbij alle risico's bij de koper neer. Veel Aldi-fabrikanten zetten bijvoorbeeld in de garantie dat het voor risico van de koper is als het artikel stuk gaat bij de verzending, of bieden alleen verzending via een Kiala-punt en eisen een speciale verpakking. Als je als koper geen zin hebt in dit gedoe, moet je bij Aldi terecht kunnen zodat die dit kan regelen, zoals in de wet staat. Het gaat dan immers om een artikel dat buiten jouw schuld is stuk gegaan, het is dan niet redelijk dat jij kosten en risico's zou moeten lopen om het gerepareerd te krijgen. Hier trekt Aldi echter volledig de plank op: die zeggen letterlijk in de winkel en op hun site dat je in die gevallen niet bij Aldi kunt aankloppen. Het is bekend dat Aldi in de eerste maand na aankoop zeer coulant is in het retour nemen van artikelen; het zou fijn zijn als ze klanten met een probleem na die eerste maand dan niet rÜcksichtslos de deur zouden wijzen.
Ik vind het geen probleem dat je bij een defect, contact met de fabrikant moet opnemen.In de gebruiksaanwijzing bij het produkt staat dan een emailadres of telefoonnummer wat je moet mailen of bellen.

In 2005 een TV gekocht bij Aldi. Gebeld naar een telefoonnummer in Winschoten en de TV werd van huis opgehaald voor reparatie.Na 14 dagen TV weer in huis gekregen. Geen kosten!

Bij Lidl gaat het ook zo. Vorig jaar een radio (wereldontvanger) gekocht. Na een paar weken display niet goed. Na een mail binnen een paar dagen een niewe radio gekregen. Hoefde de oude niet op te sturen, maar wel ca half jaar bewaren.

Goede ervaring met beide winkelketens.
Badge +1
@Bos: dank voor het delen van je ervaring, en goed om te horen dat het probleemloos is verlopen! Lastig punt is dat Aldi met verschillende fabrikanten werkt, die lang niet allemaal zo'n vriendelijk gratis ophaalsysteem hanteren, en je dan als koper met een defect product in de kou komt te staan. Wel zien we dat Aldi op dit punt verbeteringen aanbrengt (in het verleden was het opsturen naar de fabrikant bijna altijd op eigen kosten van de koper, dat heeft Aldi nadat de Consumentenbond hen daar op aansprak in 2011 al aangepast). Zoals gezegd heeft de Consumentenbond er geen problemen mee als de garantie door de fabrikant wordt afgehandeld, mits je daar als koper geen nadeel van hebt.
Reputatie 6
Badge +5
De Duitse tv zond onlangs het programma "Deutschlands Superreichen" uit. O.a. over de twee gebroeders-eigenaren van Aldi. Mediaschuw, nog nooit geÏnterviewd, en met een privÉvermogen dat in de miljarden loopt. Hopelijk geven tevreden klanten tegenover personeel en toeleveranciers royaal blijk van hun waardering, maar het zou beter zijn als zij zich eens afvroegen hoe het mogelijk is, dat met de verkoop van goedkoop voedsel en ditto spullen de eigenaren zo gigantisch rijk zijn geworden.
Waarom dan? Waar heeft u weet van?

In reactie op:

het zou beter zijn als zij zich eens afvroegen hoe het mogelijk is, dat met de verkoop van goedkoop voedsel en ditto spullen de eigenaren zo gigantisch rijk zijn geworden.

Hallo,

Ik heb nu twee maal een ervaring gehad met een defect product van de Aldi. De eerste maal met een striemer die niet deugde. Door de Aldi doorverwezen naar de fabrikant. Contact opgenomen, moest het defecte apparaat retour zenden,en ontving een spiksplinter nieuwe zonder enige moeilijkheden. Ondanks dat van dit apparaat ook nog eens een onderdeel gebroken was......TOPPIE dus

In het tweede geval ging het om een deurbel....omdat ik wist dat Aldi je doorstuurt naar de fabrikant, heb ik dit gedaan zonder overleg met de Aldi.

Het bedrijf vroeg welk productnummer de bel had, en zei mij gelijk toe een nieuwe op te sturen. Deze kwam ook vrij snel binnen, en de oude mocht ik weggooien. En dit alles nadat ik het product al een jaar in gebruik had. ......TOPPIE dus

Wat mij betreft geen klachten dus.
Bijna 4 jaar geleden een Mediontablet gekocht voor plm €350,-. Deze werkt prima, maar het stroomsnoertje ging kapot. Medion kan geen nieuw snoertje leveren en door het buitengewone aansluitstuk is deze ook elders niet te krijgen. Medion zegde toe om de dagwaarde te vergoeden als ik de tablet zou opsturen. Maar toen deze opgestuurd was, kwam men met de eis dat ook de kassabon nog moest worden opgestuurd. Die heb ik niet meer (4 jaar geleden gekocht). Aldi om een kopie gevraagd maar daarop geen reactie gekregen. Wat nu?
[quote]

Bijna 4 jaar geleden een Mediontablet gekocht voor plm €350,-. Deze werkt prima, maar het stroomsnoertje ging kapot. Medion kan geen nieuw snoertje leveren en door het buitengewone aansluitstuk is deze ook elders niet te krijgen. Medion zegde toe om de dagwaarde te vergoeden als ik de tablet zou opsturen. Maar toen deze opgestuurd was, kwam men met de eis dat ook de kassabon nog moest worden opgestuurd. Die heb ik niet meer (4 jaar geleden gekocht). Aldi om een kopie gevraagd maar daarop geen reactie gekregen. Wat nu?

Geplaatst door F.J. Klaver-Doetjes op Nov 1, 2016.[/QUOTE)__________________________________________________________________________

Ook al heb je een bonnetje......ik kreeg géén electrolux-stofzuigerslang (een designermodel) , behalve bij een winkeltje ver weg in Australië. Dus misschien op zoek gaan naar een stekkertje/snoertje op een (ander) forum?

- De Overheid doet een aanbeveling, maar over de koopontbinding zonder koopbewijs staat er niets bij: HIER

- Geen kassabon? Een mededeling van Consuwijzer
Bij alle nonfood producten welke ik koop bij Lidl, Aldi, Dirk van der Broek, enz maak ik bij thuiskomst direct een copie.De kassabon is soms al na een paar maanden 'vervaagd'. Zo heb je nog jaren na de aankoop een kassabon.Gr Henk Bos
Ik heb van Aldi zÉlf een uitstekende garantie ontvangen.

In juni 2016 een Medion tablet gekocht voor € 199,-.

Werkte prima, maar in juni ,2017 ging de tablet kapot en reageerde nergens meer op. Contact opgenomen met Medion (vlgs de voorwaarden van Aldi), de tablet moest worden verstuurd naar Dynafix in Nuth. Na ongeveer. 3 weken ontving ik een reparatie-offerte: kosten € 330,75 (belachelijk voor een tablet van € 199,-) en het viel nÍet onder de garantie (van 3 jaar), omdat er vocht in zou zijn gekomen. Omdat ik er zeker van was dat dit niet waar was, heb ik een boze mail naar Aldi gestuurd met de mededeling dat ik het er, net als u, Radar en Kassa, hier niet mee eens was, en dat ik met Aldi zaken had gedaan en dat zij problemen zÉlf zouden moeten afhandelen/regelen voor de klant.

Binnen 2 dagen werd ik door Aldi gebeld, om het verhaal niet te lang te maken: zij zouden mij de nieuwprijs terugbetalen en e.e.a. verder zÉlf met de reparatiedienst afhandelen. Ik hoefde verder niets meer te doen, en inderdaad stond de € 199,- binnen een week op mijn rekening.

Uiteraard ben ik hier heel blij mee, en dus Érg tevreden over de geboden oplossing.
een beetje late reactie maar ik zit met een probleem wat wel heel ingewikkeld is.

Heb eind 2014 een Wolfgang smartphone gekocht die mijn zoon niet wilde hebben.

Door de drukke decembermaanden vergeten retour te brengen.

Nu wil zoon wel de smartphone gaan gebruiken en blijkt er om een tekenpatroon gevraagd te worden terwijl wij dat nooit hebben ingevoerd.

Wolfgang/ambiance technology reageert niet(failliet???)

Het probleem naar Aldi teruggekoppeld.

Zit nog altijd in de 3jaar garantie...

Ben benieuwd of ze met een oplossing komen...
Je hebt de telefoon bij Aldi gekocht en Aldi moet daarom het probleem oplossen. Veel succes!

Reageer