Consumentenbond.nl
Vraag

ANWB lidmaatschap

Ik ben voor vele jaren lid van ANWB (terwijl ik heb nooit gebruik gemaakt van zn services). Dit jaar, door Covid, is mijn inkomst zwaar vermindert en ik heb mijn lidmaatschap niet verniewd. Vandaag kreeg ik een mail van Trust Krediet Beheer B.V. met een boete van 24, 20 + lidmaatschap-kosten. Misschien heb ik niet alle regels goed voorgelezen maar ik had geen idee mijn lidmaatschap met ANWB verplicht was, en ik will graag weten de legitimaatie van dit.

15 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Dan heb je blijkbaar een automatisch doorlopend lidmaatschap gehad. Ik denk dat die optie automatisch aanstaat, maar jaarlijks betalen is ook een optie.

Op https://www.anwb.nl/lidmaatschap/veelgestelde-vragen kun je alles vinden over verlengen of stoppen.

Er is niets over “automatisch doorlopend lidmaatschap” in mijn facturen, dus ik moet concluderen dat er is, legitimaat of anderszins, wat goochelarij hier.

Ik heb mijn lidmaatschap van de ANWB, of de consumentenbond of de tennisvereniging nog nooit “vernieuwd”. Als je wilt stoppen moet de opzeggen.

de tennisvereniging?

de tennisvereniging?

Die moet je ook opzeggen als je volgend jaar geen lid meer wil zijn.

Reputatie 5
Badge +4

Nee, lidmaatschap is natuurlijk niet verplicht, maar je hoort wel netjes op te zeggen. Zeg je niet op, loopt je lidmaatschap gewoon door.

Ik zou maar zo snel mogelijk de volledige factuur betalen, anders lopen de kosten alleen maar verder op.

Per wanneer kun je je ANWB-lidmaatschap opzeggen?

Na afloop van de eerste contractperiode kun je het ANWB-lidmaatschap dagelijks opzeggen met 1 maand opzegtermijn. In Mijn ANWB kun je precies zien wat de looptijd is van je ANWB-lidmaatschap en per wanneer je kunt opzeggen.

Dankjewel. Ik zal het indienen onder 'culturele verschillen'

Dankjewel. Ik zal het indienen onder 'culturele verschillen'

“Lid zijn van een vereniging" heeft als gevolg dat je zelf moet aangeven als je geen lid meer wil zijn (tenzij ze je royeren natuurlijk). Dat lijkt mij niet onderhevig aan culturele verschillen.

Natuurlijk niet, anders zouden deze verschillen niet cultureel zijn.

Laten we hier niet verder stilstaan, mr. Deen, tempus fugit.

tempus fugit.

Yep, like a banana:sunglasses:

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben voor vele jaren lid van ANWB (terwijl ik heb nooit gebruik gemaakt van zn services). Dit jaar, door Covid, is mijn inkomst zwaar vermindert en ik heb mijn lidmaatschap niet verniewd. Vandaag kreeg ik een mail van Trust Krediet Beheer B.V. met een boete van 24, 20 + lidmaatschap-kosten. Misschien heb ik niet alle regels goed voorgelezen maar ik had geen idee mijn lidmaatschap met ANWB verplicht was, en ik will graag weten de legitimaatie van dit.

Een lidmaatschap van de ANWB is niet verplicht, de meeste automerken hebben wel een asistance  verzekering bij een regelmatige beurt van de auto die je helpen als je met pech komt te staan. ANWB had vroeger veel in de melk te brokkelen, verkeersborden en bewegwijzing werd door hen beheerd en uitgevoerd maar dat is al lang niet meer zo. Het is een achterhaald bedrijf dat moeite doet om het hoofd boven water te houden. Gewoon de opzegregels houden en opzeggen die handel

Gewoon de opzegregels houden en opzeggen die handel

En wat zou er gebeuren als je niet opzegt?

In de AV staat:

•  Bij het uitblijven van betaling mag de ANWB iedere vorm van dienstverlening staken totdat de verschuldigde betaling ontvangen is.
  •  Als het lid meer dan drie maanden achterloopt met betalingen, behoudt de ANWB het recht om het lidmaatschap te beëindigen. Het lid blijft verplicht alle openstaande bedragen te voldoen.
  •  Indien nodig geeft de ANWB de vordering uit handen aan een incassobureau.

Je moet wel voor het opzeggen over gaan op maandelijkse betalingen.

• Het restant van de betaalde contributie over het lopende lidmaatschapsjaar betaalt de ANWB niet terug.
Reputatie 5
Badge +4

Wat ik nergens lees, je hoort eerst een herinnering te krijgen voordat een incasso bureau wordt ingeschakeld.
Dat had jou al moeten triggeren.

Reputatie 7
Badge +6

We kunnen ons ook afvragen wat bedoeld wordt met  ‘ ik heb mijn lidmaatschap niet vernieuwd ‘ . Een lidmaatschap dien je op te zeggen om te stoppen . Niet door niet meer te betalen , want dan loopt het door en wordt je wanbetaler . 

Reageer