Consumentenbond.nl

Apparaat kapot: Repareren of nieuwe kopen?

  • 17 oktober 2017
  • 29 reacties
  • 20769 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7

9d948a73-5fac-4a2a-adb1-8bd60a020b93.png


Heb jij wel eens het idee dat huishoudelijke apparaten sneller kapot gaan dan vroeger? Dan ben je niet de enige. Of de apparaten van nu expres met een korte levensduur gemaakt worden, is lastig te bewijzen. Bekijk in het filmpje wat andere consumenten en de Consumentenbond erover zeggen.

Wanneer een apparaat kuren vertoont, kun je twee dingen doen: laten maken of een nieuwe kopen. Waar kies jij voor en waarom? Stem op de poll en licht je stem toe in je reactie.

Update d.d. 25 april 2018:

Sinds vandaag is er een nieuw meldpunt op onze site: 'Te snel kapot'. Hier kun je een specifieke melding maken van jouw apparaat, dat ondanks jouw nette gebruik toch sneller stuk ging dan verwacht. Of het nou een laptop, vaatwasser of grasmaaier is, dat doet er niet toe. Alles mag je melden, ook als je hem inmiddels zelf hebt gerepareerd (of een poging daartoe hebt gedaan). Al jullie meldingen zijn belangrijk, want op basis daarvan willen wij bij fabrikanten een langere levensduur en betere repareerbaarheid van apparaten bepleiten. Ga naar het meldpunt of lees meer over deze actie!

Ondertussen zijn we in dit topic nog steeds benieuwd wat je meestal doet bij een kapot apparaat: dan maar een nieuwe kopen, of (laten) repareren? Poll stemmen en reacties zijn welkom!

*Poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Wat doe jij met een kapot apparaat? (Laten) repareren of een nieuwe kopen?


29 reacties

Deze keuze is niet zo eenduidig te maken. Het hangt er van af welk apparaat en wat de waarde en verwachte levensduur daarvan is. We neigen steeds vaker naar het maar vervangen. Maar doe je dat ook met een fiets of auto? Nee, die laat je meestal repareren. Hetzelfde doe ik ook met computers. Dus vervangen of repareren ? Meestal vervangen maar indien het nut (en uit kan) heeft kies ik voor reparatie.
Reputatie 6
Badge +3
Bij voorkeur zelf repareren. Omdat onderdelen en informatie via internet gemakkelijk te verkrijgen zijn is zelf repareren tegenwoordig eenvoudiger dan 15-20 jaar geleden.

Overigens is het zo dat winkels praktisch geen kennis meer hebben. De Mediamarkt b.v. heeft geen eigen technische dienst, de winkels en helpdesks worden gerund door scholieren en studenten. Daar moet je niet zijn voor technische vragen of reparatie adviezen.
Reputatie 5
Badge +7
Deze keuze is niet zo eenduidig te maken. Het hangt er van af welk apparaat en wat de waarde en verwachte levensduur daarvan is. We neigen steeds vaker naar het maar vervangen. Maar doe je dat ook met een fiets of auto? Nee, die laat je meestal repareren. Hetzelfde doe ik ook met computers. Dus vervangen of repareren ? Meestal vervangen maar indien het nut (en uit kan) heeft kies ik voor reparatie.
Hoi @Fred B., dank je wel voor je toelichting!
Reputatie 5
Badge +7
Bij voorkeur zelf repareren. Omdat onderdelen en informatie via internet gemakkelijk te verkrijgen zijn is zelf repareren tegenwoordig eenvoudiger dan 15-20 jaar geleden.

Overigens is het zo dat winkels praktisch geen kennis meer hebben. De Mediamarkt b.v. heeft geen eigen technische dienst, de winkels en helpdesks worden gerund door scholieren en studenten. Daar moet je niet zijn met technische vragen.

Hoi Jan, dat laatste merk ik persoonlijk ook wel ja. Wat voor apparaten heb je zelf wel eens gerepareerd en was dat makkelijk?
Reputatie 6
Badge +3
Meestal eenvoudige zaken die vroeger door de detailhandelaar gedaan werden.
- Wasmachine deur vergrendelings- mechanisme en lekkend manchet (rubber wat om de deur zit) vervangen.
- Slippende aandrijf riem in CD-speler vervangen.
- Verstopte padhouder senseo apparaat.
- Snoer of stekker vervangen.
- Onderhoud en reparaties aan fietsen.

Punt is dat ook in het verleden niet alle reparaties eenvoudig waren.
Op de technische dienst van Philips werkte goed opgeleide technici van MBO niveau die regelmatig nascholing kregen en van goede gereedschappen en meetinstrumenten waren voorzien. Nu dat blijkbaar niet meer loont, verwacht ik niet dat ik alles zelf eenvoudig kan repareren.
Reputatie 3
Badge +3
Computers, tablets en telefoons laat ik niet repareren om een paar redenen:
1) De waarde daalt snel, waardoor een reparatie al gauw duurder is dan de dagwaarde
2) Onderdelen van vooral smartphones hebben vaak ongeveer dezelfde levensduur, dus dan ben ik bang dat je een week na reparatie weer een ander euvel krijgt
3) Privacy is een ontzettend groot issue. Ik heb bij een electronica-gigant gewerkt, waar de reparateurs toegang hebben tot alle inhoud van je pc/telefoon/tablet. Je privacy is daarbij 100% van hen afhankelijk en dat vertrouwen kan ik niet weggeven.
Reputatie 7
Badge +6
In mijn studententijd had ik geen andere keus dan zelf de dingen repareren als ze kapot gingen omdat ik helemaal geen geld had. Toen ik later meer verdiende ben ik dat zelf repareren blijven doen omdat ik er inmiddels een handigheid in had gekregen. Als onze kinderen in hun auto eens werden aangereden laat je de schade opmaken door een expert, maar de verzekeringsmaatschappij vond het ook prima als je dat schadebedrag dan op je rekening liet storten en je zelf een andere reparateur ging zoeken. Dan zie je ook wat voor een onvoorstelbare prijzen ze soms rekenen. Deuk in deur en spatbord repareren van je auto € 2100,-, maar via de autorecycling een spatbord voor € 150,- en een deur voor € 60,- en de rest doe ik zelf.

Een keer een koelwaterlekkage in de auto van onze zoon. Ja dan wilde de garage eerst een koppakking test doen voor € 100,-. Ik heb daarvoor bedankt en ben mijn Kuifje&Bobbie-intelligentie gaan gebruiken. De pakking van het thermostaathuis had geen veerkracht meer. Voor € 13,50 en een halve dag sleutelen was ik klaar.

Destijds had ik een blue screen of death op mijn 7 jaar oude laptop. Je zit dan met je handen in het haar. Toch geprobeerd, een losse SSD-schijf gekocht en die ingebouwd. Iedereen zegt dat je van Vista niet kan upgraden naar Windows 10. Maar je kon van Microsoft wel de iso-file van Windows 10 downloaden. Die heb ik geïnstalleerd op de SSD schijf zonder licentie dus, en het werkt. Je ziet rechts onderaan in het scherm wel een soort watermerk dat je moet activeren. Maar al het overige werkt gewoon. Mijn laptop is vijf keer sneller dan voorheen, ik gebruik hem al weer bijna twee jaar!

Je autoband lek vanwege een spijker. Dan doen ze er een rubber propje in. De garage liet dat doen door zo'n gesubsidieerde immigrant en zelf stonden ze met z'n tweeën ernaar te kijken. Maar ik moest er wel € 13,50 voor betalen. Ik heb toen zelf zo'n setje met 20 rubbers gekocht en doe het nu zelf voor een dubbeltje.

Je autoband slijt scheef. Dan spoort je wiel niet goed. Bij de garage met complexe apparatuur en ingewikkelde computer en "vakspecialisten" mag je al gauw € 50,- neertellen. Met een lat van 220 cm lang en twee schroefjes op de juiste afstand kan je het zelf tot 1/10 millimeter nauwkeurig uitmeten. Op internet zoek je de fabriekswaarden op en dan zie je hoeveel de afwijking is en dat moet je bijdraaien met de stelmoer. Voor wie niet met een potlood en liniaal op schaal getekend zelf kan uitvogelen dat die meetlat dus inderdaad 220 cm lang moet zijn om je wiel uit te lijnen zal dus afhankelijk blijven van de willekeur van de garages.

Ik heb een heleboel voorbeelden, maar dan wordt het verhaal te lang.
Printers worden volgens mij voorzien van sjoemelsoftware. Zodra bijvoorbeeld (is mij overkomen) een printer aangeeft dat de inktkussentjes aan het eind van hun levensduur zijn dan kun je maar twee dingen doen want functioneren doet het ding vanaf dat moment niet meer!
1) Via een dubieuze website tegen betaling de boel softwarematig terug laten zetten (tellerstand)

2) De boel laten vervangen bij de merkdealer.

Dat laatste heeft geen zin want het hele gebeuren kost meer als de aanschaf van een nieuwe printer. Het eerste is vrij listig (en dus ook geen optie) want je hebt geen idee wat er mee gestuurd wordt met de zogenaamd "oplossende software"
De enige echte "oplossing" in dit geval is vernietigen van de printer (nog geen 4 jaar oud) en een nieuwe aanschaffen. Mijn grootste irritatie in het hele verhaal is het feit de producent gaat bepalen wanneer mijn printer is overleden. Ik kan dat heel goed zelf!!! Misschien ook wel leuk om de Autoriteit Consument en Markt hier eens naar te laten kijken want er zullen ongetwijfeld meer apparaten bestaan waar dubieuze software is ingesloten, op een manier, die voor ons niet waarneembaar is, behalve op het moment dat de producent het moment van "overlijden" vindt aangebroken en dit via een schermpje, of anderszins, kenbaar maakt!
Badge +1
Het valt niet altijd mee om te weten wat je moet doen.
We hadden onze Kärcher hogedrukreiniger vóór de winter vergeten uit de schuur te halen.
In het voorjaar bleek die alleen maar water te leveren uit het rooster van de behuizing.
Advies gevraagd bij Gamma, waar we 'm gekocht hadden. Het advies was direct en simpel: koop maar een nieuwe.
Toen bij Praxis dezelfde vraag gesteld kreek ik hetzelfde antwoord.
Tot ik me herinnerde dat bij ons op het industrieterrein een servicedienst van o.a. Kärcher zat. Een medewerker achter een bureau maakt er geen woorden aan vuil, keek op z'n pc naar het nummer van het kennelijk nodige onderdeel en bestelde het. Op mijn vraag wat dat kostte: 3 cent. En met de btw mee 5 cent. Een paar dagen later opgehaald en met eenvoudige mondelinge uitleg kon ik het vervangen.
Toen bleek dat de ontwerpers er goed over hadden nagedacht. Het ging om een plastic knietje, dat simpel met een metalen schuifje vast zat en deel uitmaakte van het verloop van het water. Juist dat knietje kon bij vorst open barsten en liet de rest gewoon heel. Met de minste moeite was dat te vervangen. En dat noem ik vakmanschap en verdient hulde!
Het zwakke punt zit ook weer hier dat alle tussenhandelaren en invalkrachten geen idee hebben wat ze in handen hebben.
De hamvraag is alweer: hoe krijgen we die mensen opgeleid? Want als fabrikant kun je nog zo je best doen, maar als de verkopers van toeten noch blazen weten blijf je nog nergens en betalen de klant en het milieu het gelag.
Die mensen krijg je niet opgeleid. Ze werken in een omgeving waar winst belangrijker is dan kwaliteit. De grote bouwmarkten die landelijk veel vestigingen hebben kijken slechts naar kosten. Opleiden en opgeleid personeel is te duur en doet de winstmarge sterk dalen. Die winstmarge is doorgaans fors.

Zoals bij veel grote ketens... (ja meneer, deze heb ik zelf thuis ook...) Dus je zoekt ten onrechte naar mensen met verstand van zaken daar...
Badge +1
Maar een ander verhaal is de golf van apparaten die de laatste tijd kapot gaan en zgn. te oud om nog gemaakt te kunnen worden: ("er zijn geen onderdelen meer van....")
* de Canon all-in-one-printer van nog geen 2 jaar oud
* 3 radio /tuner-versterkers van verschillende leeftijden
* de Bosch vaatwasser (net een nieuwe)
* de Bauknecht wasmachine (we wachten op een telefoontje van een reparateur. Wie? En wat gaat het kosten?)
Die Bosch als voorbeeld. Er wordt altijd beweerd dat de voorrijkosten van bijv. Bosch of Bauknecht onbehoorlijk hoog zijn. Dus met een tip van kennissen een reparateur- ZZP-er laten komen. Die bleek achteraf aanzienlijk duurder dan een gemiddeld bedrijf als BCC, MediaMarkt of Coolblue. Gewoon omdat die korting krijgen bij de groothandel en een ZZP-er niet. Dat scheelt zomaar €200.
Maar wat moet je als zo'n man gekeken heeft naar je vaatwasser en oordeelt dat het meer kost om 'm te laten repareren dan dat hij een nieuwe levert? Je hebt er zelf onvoldoende verstand van (anders deed je het zelf wel), dus je vertrouwt dat. En de crux, kun je het maken om zo'n man alleen voor de reparatie te laten komen en dan een nieuw ding te bestellen bij zo'n grote zaak? En dat terwijl niet eens zeker is dat het gangbare verhaal van de altijd duurdere originele fabrieksservice duurder zou zijn?
Kortom, hoe hoor je zoiets aan te pakken?
Badge +1
Ja, Fred, wel een paar open-deuren, niet?
Heb je ook een idee hoe er wél een oplossing in zicht kan komen?
Reputatie 7
Badge +6
Ook de Consumentenbond weet , dat fabrikanten er geen belang bij hebben , dat een apparaat snel en makkelijk gerepareerd kan worden en ook niet dat een apparaat lang meegaat. Daarom wordt daar bij het ontwerp en de constructie al zo veel mogelijk rekening mee gehouden. Wel doet men alles om de kostprijs zo laag mogelijk te houden ,om zo een leuke winst te kunnen blijven maken. Dit alles veroorzaakt een onnodig grote afvalstroom en verspilling van grondstoffen. Ook waar reparatie wel mogelijk is , zijn losse onderdelen vaak belachelijk duur. Fabrikanten denken : Als consumenten dan niet snel een nieuw apparaat willen kopen , dan zullen wij zorgen dat we extra aan losse delen kunnen verdienen. Toch zal ik als het rendabel lijkt altijd eerst trachten een apparaat te repareren of te laten repareren . Dat moeten we per geval trachten in zien te schatten wat wijsheid is. Dat valt vaak ook nog niet mee. Een mooie optie voor mensen die niet handig zijn is het Repair Cafe . Daar repareren vrijwilligers gratis . Je betaalt alleen de gebruikte onderdelen. Vaak kun je er op wachten onder het genot van een kopje koffie. In Emmen en omgeving een bekend iets . Ik weet niet of ze elders ook bestaan.
Reputatie 7
Badge +7
Goede tip @E.T. Wiersum!
Alhoewel ik er zelf nog geen gebruik van heb gemaakt weet ik dat er in Den Haag, Leiden en Delft ook een Repair Café zit. Heb je zelf weleens gebruik gemaakt van dergelijke diensten?
Reputatie 6
Badge +3
Ja, Fred, wel een paar open-deuren, niet?

Inderdaad we hebben natuurlijk allemaal zelf ook 2 petten op.
We willen als werknemer graag goed verdienen, vakantie geld, pensioen e.d. maar als consument kiezen we vaak voor het goedkoopste en dat maakt het voor bedrijven niet gemakkelijk. Zeker in de witgoed en electronica zijn de marges klein en overleven alleen de bedrijven die voor de laagste kosten gaan.
Alleen maar bedrijven als geld wolven te zien zonder naar de werkelijke verhoudingen te kijken lucht misschien op maar lost niets op.
Reputatie 7
Badge +6
Goede tip @E.T. Wiersum!
Alhoewel ik er zelf nog geen gebruik van heb gemaakt weet ik dat er in Den Haag, Leiden en Delft ook een Repair Café zit. Heb je zelf weleens gebruik gemaakt van dergelijke diensten?


Nee , Monique. Ik ben redelijk handig , waardoor ik in het verleden vrijwel alles zelf repareerde. Mogelijk een optie in de toekomst als ik het liever uitbesteed . Hopende dat fabrikanten niet nog een stapje verder gaan , met als gevolg dat repareren onmogelijk wordt. Jammer dat fabrikanten die vrijheid hebben.
Reputatie 7
Badge +6
Ja, Fred, wel een paar open-deuren, niet?

Inderdaad we hebben natuurlijk allemaal zelf ook 2 petten op.
We willen als werknemer graag goed verdienen, vakantie geld, pensioen e.d. maar als consument kiezen we vaak voor het goedkoopste en dat maakt het voor bedrijven niet gemakkelijk. Zeker in de witgoed en electronica zijn de marges klein en overleven alleen de bedrijven die voor de laagste kosten gaan.
Alleen maar bedrijven als geld wolven te zien zonder naar de werkelijke verhoudingen te kijken lucht misschien op maar lost niets op.


Daar heb je wel een punt . Inderdaad hebben we zelf schuld , dat fabrikanten van degelijk spul massaal failliet gingen of de bakens snel moesten verzetten om te overleven . Heel veel mensen kiezen voor zo goedkoop mogelijk en dat heeft gevolgen voor wat we er van verwachten kunnen. Zelf probeer ik altijd een compromis te vinden tussen prijs en degelijkheid. Dat valt ook nog niet mee want voordat er iets van de kwaliteit te zeggen is , is het model meestal niet meer te koop . Sommige merken hebben toch wel een betere naam , maar ook bij een duur product kun je een zeperd hebben.
Reputatie 3
Badge +4

Sinds vandaag is er een nieuw meldpunt op onze site: Te snel kapot. Hier kun je een specifieke melding maken van jouw apparaat, dat ondanks jouw nette gebruik toch sneller stuk ging dan verwacht. Of het nou een laptop, vaatwasser of grasmaaier is, dat doet er niet toe. Alles mag je melden, ook als je hem inmiddels zelf hebt gerepareerd (of een poging daartoe hebt gedaan). Al jullie meldingen zijn belangrijk, want op basis daarvan willen wij bij fabrikanten een langere levensduur en betere repareerbaarheid van apparaten bepleiten. Ga naar het meldpunt of lees meer over deze actie!

Ondertussen zijn we in dit topic nog steeds benieuwd wat je meestal doet bij een kapot apparaat: dan maar een nieuwe kopen, of (laten) repareren? Poll stemmen en reacties zijn welkom!

Reputatie 7
Badge +4
Ik was nog niet bekend met deze site maar vind het wel een goed initiatief. ☺ Ik ben er wel van overtuigd dat apparaten tegenwoordig veel sneller kapot gaan dan vroeger en dat wordt gedaan omdat fabrikanten nu eenmaal een flinke omzet willen blijven maken. Een ouderwetse dikke Philips tv ging vaak zonder moeite 25 jaar mee. Een Samsung mobiele telefoon van 12 jaar oud werkt nog steeds perfect. Dat redt je met huidige producten lang niet. Ook bij fietsen heb ik een enorme achteruitgang geconstateerd.
Zo veel mogelijk repareren vind ik veel beter dan steeds maar van alles in zijn geheel te vervangen. Fabrikanten zouden ook vanuit duurzaamheid er voor moeten zorgen dat apparaten degelijker zijn, minder snel kapot gaan en bij een defect in veel gevallen betaalbaar gerepareerd kunnen worden. Voor nieuwe apparaten worden nieuwe grondstoffen gebruikt, het kost energie om ze te maken en transporteren en de oude apparaten leveren veel afval op.
Maar ja, het draait vooral om omzet hè, en hoe meer mensen vaker iets nieuws aanschaffen hoe meer de kassa rinkelt.🤔
Reputatie 7
Badge +7
Ik was nog niet bekend met deze site maar vind het wel een goed initiatief. ☺
Dat kan heel goed kloppen @Ekokok, het meldpunt bestaat nog maar een aantal dagen namelijk. Bedankt voor je reactie!
Interessant in dit verband is een aflevering van VPRO's tegenlicht "Einde van bezit". Het gaat over een economisch model waarin producenten belang hebben bij een zo duurzaam mogelijk product. Bijvoorbeeld als een producent de dienst "licht" verkoopt in plaats van het product "lamp", zal hij er alle belang bij hebben om de lamp die hij voor het leveren van dat licht beschikbaar stelt, zo lang mogelijk te laten meegaan, en om met een zo laag mogelijk energieverbruik de met de klant overeengekomen lichtsterkte te leveren. Voor alle andere diensten die volgens dit model kunnen worden geleverd geldt het zelfde principe: de consument betaalt voor een service/dienst, de producent levert deze service/dienst en is hiermee gemotiveerd om het daarvoor ter beschikking gestelde middel/toestel zo duurzaam mogelijk te laten zijn.
Reputatie 7
Het hangt een beetje af van wat het apparaat heeft gekost en wat een nieuw soortgelijk apparaat kost. Mijn volautomatische koffiemachine gaf na ingeveer 10 jaar de geest, bij aanschaf kostte hij ongeveer € 700. In die tien jaar zijn die dingen enorm in prijs gezakt. Reparatie- en voorrijkosten waren ongeveer evenveel als een nieuw apparaat, nou ja, het scheelde ongeveer € 50., precies dezelfde, alleen een extra energiebesprarend knopje. In zo'n geval ben je gek als je het laat repareren. Mijn eerste vaatwasser heeft het twintig jaar volgehoudenm ineens was het over en uit. Een apparaat dat 20 jaar oud is kan misschien wel worden gerepareerd maar het loopt toch op z'n tandvlees. Met mijn wasdroger ging het precies zo, die haalde 22 jaar, geen idee of het per merk verschilt, ik heb vrijwel alles van Bosch maar de wasdroger die zo oud werd was een Zanussi.
ik heb overigens niet het idee dat het een fabel is dat apparaten zo worden gemaakt dat ze minder lang meegaan. Iedereen, of misschien 99 % van de west Europeanen heeft een koelkast, wasmachine, stofzuiger, computer, mobiel vaatwasser en weet ik wat nog meer. Op een gegeven ogenblik heeft niemand meer een nieuw apparaat nodig, zeker niet als al die apparaten pakweg 50 jaar meegaan. Er worden dan alleen apparaten verkocht aan stelletjes die gaan samenwonen en nog niets hebben, aan immigranten die hun huisraad niet hebben meegenomen en aan een enkeling die telkens het nieuwste van het nieuwste wil, de fabrikanten van mobieltjes spelen daar handig op in. Bovendien gaan smartphones minder lang mee dan de ouderwetse mobieltjes. Het zou slecht gaan met de fabrikanten van die apparaten als ze zo lang zouden meegaan.
Reputatie 3
Badge +4
Een opvallend artikel over geplande veroudering en recyclen: https://verkenjegeest.com/geplande-veroudering/

herkennen jullie dit?
Reputatie 7
wat in dat artikel staat is zeker herkenbaar.
ik heb trouwens ook eens iets gehoord over een auto die 1000 kilometer reed op 10 liter benzine, die mocht van de brandstofmaatschappijen niet op de markt worden gebracht. Geen idee of het een broodje aap is.Waar het dit soort dingen betreft verbaas ik me nergens over.
Reputatie 6
Badge +3
Broodje aap. Bij het verbranden van benzine komt maar een beperkte en nauwkeurig bekende hoeveelheid energie vrij. Deze energie in, de vorm van warmte, wordt in de motor omgezet in mechanische energie. Het rendement van deze omzetting heeft ook zijn grenzen bovendien gaat er ook energie verloren door wrijving. Verbrandings- motoren zitten praktisch op hun limit en zullen echt niet veel zuiniger meer worden. Misschien nog een paar procent maar zeker geen factoren.

Reageer