Beantwoord

Auto gekocht en zelfde dag defect

• 21 May 2022
  • 34 reacties
  • 885 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

De bak is ws versleten en dat is voor de verkoper niet bekend lijkt mij. Maar daar lopen automonteurs en ik ben dat niet.

Dat vind ik niet overtuigen. Je herhaalt alleen je standpunt. De garagehouder zal voor de geschillencommissie aanvoeren dat hij niet kon weten dat de bak stuk was omdat dat niet te verwachten is bij die kilometerstand. Ik zou hem daarin gelijk geven want - ik ben geen monteur of zo hoor - het komt niet erg vaak voor. Ik heb zelfs oudere auto’s gekocht en daar vrolijk nog meer dan 100.000 mee gereden met uitstekende versnellingsbakken. 

Reputatie 5

U heeft volgens  mij gewoon recht op een deugdelijk product. 

Is de garage aangesloten bij de BOVAG kunt u mogelijk nog een klacht indienen bij de Geschillencommissie Voertuigen.

https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/voertuigen/

Reputatie 6
Badge +3

Enige weken geleden was er ook zo’n geval bij de rijdende rechter. De autokoper dacht ook recht te hebben op de wettelijke garantie bij de aankoop van een oud barrel. De man had de auto met de minst mogelijke garantie gekocht. Die man kreeg de deksel op de neus.

Gezien leeftijd van de auto en andere slijtagezaken denk ik dat je blij moet zijn met het 50% aanbod.

Bespaar je de advocaatkosten en de ergernis.

Badge

De bak is ws versleten en dat is voor de verkoper niet bekend lijkt mij. Maar daar lopen automonteurs en ik ben dat niet.

Toen zijn ze de snelweg op gegaan en bij de 1e afrit omhoog was t duidelijk in de bocht.

Dat is wel een heel specifiek optredend mankement. Niet óp de snelweg, maar dan nog omhoog én in een bocht én op de afrit.

Probeer ons hier eens beter te overtuigen waarom het een verborgen gebrek zou zijn. Zoals: wat was er mis met de versnellingsbak en hoe hadden ze dat moeten weten?

Badge

Bak was niet te controleren. De eerste keer terug naar de werkplaats ben ik gebeld dat ze niet wisten wat ik bedoelde.

Toen zijn ze de snelweg op gegaan en bij de 1e afrit omhoog was t duidelijk in de bocht.

2009 / 155dkm

Reputatie 6
Badge +7

Als dit uw “eerste” auto is heeft u te goed van vertrouwen, bij een (gerenommeerd)bedrijf een auto gekocht.

Ook die hebben inruilertjes en als de aandrijfassen en de homokineet zijn vervangen durf ik niet naar de km stand of het bouwjaar te vragen.

De versnellingsbak had zeker bij de eerste keer al ontdekt moeten worden.

Als u de auto kunt teruggeven, of omruilgarantie en/of uw geld terug krijgt bent u denk ik beter af, ik ben bang dat er na uw verhaal nog meer mankementen optreden.

De auto laten keuren bij een dealer is ook nog en optie. (aankoopkeuring half uurtje arbeid) en daar mee naar uw verkoper terug.

De advocaat kosten kunt u misschien beter besteden bij een andere garage, als de auto dat nog waard is!

Uw garantierecht bij de autohandelaar halen zal een lange procedure worden.

Zeker als die niet meer reageert op uw mails.

Badge

“Als je kunt bewijzen dat de auto niet de eigenschappen had die je daarvan mocht verwachten op het moment van koop, dan kun je van de verkoper eisen dat die het gebrek herstelt of de auto vervangt (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). Heeft de auto die eigenschappen niet, dan is deze non-conform.”

Dit lees ik op https://www.auto-advocaat.nl/verborgen-gebreken-auto

Ik kon er ook voor kiezen die garantie van e700,- niet bij te kopen.
Dan had ik dus recht gehad op de wettelijke garantie van 6 maanden waarbij de bewijslast bij de verkoper ligt?

Reputatie 7
Badge +6

Ondanks dat het heel zuur is , kun je het autobedrijf niets verwijten als dat 50/50 aanbod conform de garantievoorwoorden is . Daar kan een advocaat ook niets mee , tenzij de wet iets anders zegt dan in de garantievoorwaarden staat . Voor de garage is dit ook een vieze tegenvaller  doordat ze dit waarschijnlijk niet geweten hebben . De oude eigenaar heeft hem  mogelijk daarom weg gedaan . Maar tracht dat maar eens te bewijzen .  

Reageer