Beantwoord

Auto gekocht en zelfde dag defect

  • 21 May 2022
  • 34 reacties
  • 827 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 8 reacties

Dag allen,

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een auto.
Deze heb ik bij een gerenomeerd bedrijf gekocht en heb hier ook een jaar huisgarantie bij aangeschaft.

Ik heb een proefrit gemaakt, maar niet de snelweg op geweest.

Nu wil het geval dat na het halen op de terugweg op de snelweg de auto ineens rare geluiden begint te maken. Hierover contact gezocht met de verkoper en inmiddels is de wagen 3 keer naar het autobedrijf gebracht (1,5u van huis).

Er zijn een aantal onderdelen vervangen (aandrijfassen + homokineet, tweedehands), maar toch worden de rare geluiden erger.
Conclusie van de werkplaats is dat de versnellingsbak gewisseld dient te worden, maar het autobedrijf wil dit niet kostenloos doen. Ze willen 50/50 zoals in de huisgarantie staat beschreven.

In mijn ogen is dit een verborgen gebrek tijdens aankoop.
Ik heb alle mailwisselingen etc. met ook het bewijs dat ik dezelfde dag nog mail dat de wagen defecten vertoont. Helaas reageert het bedrijf niet op de mails.


Het bedrijf reageert nergens meer op, ook niet op mijn aangetekende ingebreke-stelling.

 

Ik heb in principe een advocaat aangeschreven, maar nu kan ik zometeen honderden euro`s aftikken om mijn recht te halen. Dat is tegen mijn principes. Ik kan het betalen, maar het klopt niet.

 

Wat is hierin het beste advies? En ja, ik had het beste rechtsbijstandverzekerd kunnen zijn...

icon

Beste antwoord door RonaldD 23 May 2022, 23:17

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1644596728 

U schrijft:

Elke auto in Nederland moet vanaf een bepaalt bouwjaar een ontwaseminstallatie hebben, voorruit verwarverwarming.

Dat klopt helemaal niet en daarnaast leveren veel merken het überhaupt niet. Meestal is voorruitverwarming alleen op luxe modellen als optie te verkrijgen.

 

Reputatie 6
Badge +5

Het bedrijf reageert nergens meer op, ook niet op mijn aangetekende ingebreke-stelling.

 

Ik heb in principe een advocaat aangeschreven, maar nu kan ik zometeen honderden euro`s aftikken om mijn recht te halen. Dat is tegen mijn principes. Ik kan het betalen, maar het klopt niet.

@shue Ik denk dat je redelijk sterk staat. Je hebt snel gereageerd, auto is aantal malen terug geweest. Je gerenommeerde garage maakte blijkbaar ook een paar verkeerde analyses van het probleem. Persoonlijk zou ik met de advocaat bespreken of je zijn en andere kosten eventueel kan verhalen op de garage. Ook denk ik dat er een onafhankelijke partij moet gaan beoordelen cq rapport op maken, wat er nu echt aan de hand is met je auto. Met dat rapport sta je juridisch sterker. Helaas kost het nog meer tijd en geld. Denk dat alleen je advocaat e.e.a. kan bekrachtigen of ontkrachten. Het feit dat je garage je negeert zegt ook iets. Wat precies weet ik niet. Of het ligt bij hun jurist of ze hopen dat je afhaakt?

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1644596728

U schrijft:

Elke auto in Nederland moet vanaf een bepaalt bouwjaar een ontwaseminstallatie hebben, voorruit verwarverwarming.

Dat klopt helemaal niet en daarnaast leveren veel merken het überhaupt niet. Meestal is voorruitverwarming alleen op luxe modellen als optie te verkrijgen.

 

@JMA Wat jij bedoelt zijn de auto's met “voorruitverwarming” maar dat lees ik zelf niet in mijn tekst terug?

Met cv bedoelt u verwarming, ventilator? Elke auto in Nederland moet vanaf een bepaalt bouwjaar een ontwaseminstallatie hebben, voorruit verwarming,blower. volgens mij ook APK puntje!

 

Installatie ter ontdooiing en ontwaseming

Artikel 5.2.44

Actuele regelgeving

  1. Personenauto’s met een voorruit, die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit.

    Wijze van keuren Toelichting 

     

    Print

    Voorruitontwaseming

    Het is voldoende als de aanjager op 1 stand werkt en als er een duidelijk voelbare, op de voorruit gerichte luchtstroom aanwezig is. U hoeft niet te controleren of deze luchtstroom warm is.  
Reputatie 6
Badge +6

Ik heb (dwz mijn bijrijder) eens tijdens een proefrit bonnetjes en rekeningen in het vakje voor het onderhoudsboekje ontdekt waaruit bleek dat het een huurauto in Duitsland was geweest. De auto zag er prima uit en reed ook goed, maar het interesseerde me helemaal niks meer. Hele middag naar de maan, maar geen nachtmerrie.

Some days you win, some days you loose.

 

Dit is echt een goede Harrie en dat zou eigenlijk ierdereen moeten doen, zodra de verkoper even uit beeld is, (of tijdens de proefrit) gelijk opzoek in dashboard kastje of onder de banken naar de map of onderhoudsboekje. (zelf de kleinkinderen zoeken al mee. Opa is dit het boekje?)

De slimme verkopers hebben het soms achter de balie leggen, maar als je er om vraagt zullen ze het meestal wel geven.

Als de datum van het kenteken nog niet op de bedrijfsvoorraad staat (aantal eigenaren zakelijk of particulier) kun je daar al conclusies uit trekken.

Soms kan je aan de kentekenplaat al zien dat het een ingevoerd voertuig.

En de NAP gaat terug tot de bekende historie van de auto.

Wat ik ook al eerder aangaf is het kenteken even met de RDW app even natrekken, dat geeft dikwijls genoeg informatie over de historie van de auto.

Zo kan je best vooraf wel veel informatie te weten komen, en op de mooie ogen van de verkoper, ja daar heb ik door de jaren wel mee geleerd.

En je kan er soms veel ellende mee besparen door wat vooronderzoek te doen.

Reputatie 6
Badge +3

De topic starter heeft het over cv. Dat heeft niets met ventilatie of verwarming te maken. Dat is gewoon de afkorting van centrale vergrendeling. En die is reeds gemaakt.

Reputatie 6
Badge +6

@basic Een afkorting heeft soms meerdere uitleg/betekenissen.

En extra informatie voor de staat van de Polo van TS is helemaal niet verkeerd.

Ik had al het idee dat het bij mijn fiets ook niet werkte, maar daar zitten geen deuren in😅😥🤔

Onlangs ben ik op zoek gegaan naar een 2e hands auto. Ik heb altijd al een bloedhekel gehad aan die honderden euro's aan afleverkosten, waar dan ook één of twee jaar extra garantie bij zit. Nu werd mij verteld dat sinds kort er sowieso 1 jaar Bovag-garantie op een auto moet zitten! Probeer het eens bij de Bovag! Suc6! Btw...wat is de naam van dat zgn 'gerenommeerde' bedrijf?? Maak maar openbaar als waarschuwing voor anderen. 

Badge

Ik ben er niet kapot van een bedrijf bij naam op internet aan de hoogste tak op te hangen. Helaas voor mij heeft het bedrijf overheersend veel goede recensies, met een handjevol ervaringen zoals die van mij. Ik ben in gesprek met de directeur. Hij wil nu dat ik de helft ga betalen van te maken materiaalkosten. Dit omdat een bepaald budget overschreden is om verder te mogen repareren. Helaas voor dit bedrijf zijn de tot nu toe gemaakte kosten verkeerd besteed (gebruikte aandrijfassen, lagers en volspuiten homokineten). Dit is uiteraard niet mijn probleem en ben niet bereid een revisiebak te gaan delen, terwijl het mischien wel heel ergens anders zit.

Badge +2

@Sue Heel vervelend, uw ervaring. Persoonlijk denk ik wel dat het een verborgen gebrek is. Maar volgens mij kunt u daar alleen een beroep op doen als u zelf alles goed had gecontroleerd bij aankoop. En daar hoort een snelwegtest zeker bij. Ook het proberen van de schokbrekers, het tenminste onder de auto controleren op lekkages en roest, het maken van een noodstop, het rechtuit rijden zonder het stuur vast te houden, het snel optrekken, het uitproberen van alle functies en controleren van de onderhoudsboekjes en echte aantal kilometers. Ook het aantal gebruikers voor u. Dat is tegenwoordig super simpel. Op finnik.nl kunt u elk kenteken intikken en van tevoren controleren. En voor een paar euro extra ziet u alle apk beurten en eventuele eerdere problemen.

Ik heb 2,5 jaar geleden een Alfa gekocht met 160000 km uit 2004. Met inruil van mijn oude auto voor 1400 euro. Zonder garantie. De onderhoudsgeschiedenis loopt maar tot 2013. maar met alles hiervoor wist ik precies wat ik kocht. En ik heb alle mogelijk testen gedaan tijdens mijn proefrit en onder de wagen op een brug gestaan. Na aankoop heb ik zoals verwacht nog 900 euro toegelegd op een distributieriem en wat kleingoed. Inmiddels ben ik 21000 tevreden km verder en - op een gaatje in mijn uitlaat van 250 euro na - fluitend en  kosteloos door de apk's gekomen.

Reageer