Beantwoord

Auto gekocht en zelfde dag defect

• 21 May 2022
  • 34 reacties
  • 827 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 8 reacties

Dag allen,

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een auto.
Deze heb ik bij een gerenomeerd bedrijf gekocht en heb hier ook een jaar huisgarantie bij aangeschaft.

Ik heb een proefrit gemaakt, maar niet de snelweg op geweest.

Nu wil het geval dat na het halen op de terugweg op de snelweg de auto ineens rare geluiden begint te maken. Hierover contact gezocht met de verkoper en inmiddels is de wagen 3 keer naar het autobedrijf gebracht (1,5u van huis).

Er zijn een aantal onderdelen vervangen (aandrijfassen + homokineet, tweedehands), maar toch worden de rare geluiden erger.
Conclusie van de werkplaats is dat de versnellingsbak gewisseld dient te worden, maar het autobedrijf wil dit niet kostenloos doen. Ze willen 50/50 zoals in de huisgarantie staat beschreven.

In mijn ogen is dit een verborgen gebrek tijdens aankoop.
Ik heb alle mailwisselingen etc. met ook het bewijs dat ik dezelfde dag nog mail dat de wagen defecten vertoont. Helaas reageert het bedrijf niet op de mails.

Het bedrijf reageert nergens meer op, ook niet op mijn aangetekende ingebreke-stelling.

Ik heb in principe een advocaat aangeschreven, maar nu kan ik zometeen honderden euro`s aftikken om mijn recht te halen. Dat is tegen mijn principes. Ik kan het betalen, maar het klopt niet.

Wat is hierin het beste advies? En ja, ik had het beste rechtsbijstandverzekerd kunnen zijn...

icon

Beste antwoord door RonaldD 23 May 2022, 23:17

Bekijk origineel

34 reacties

Badge +2

@Sue Heel vervelend, uw ervaring. Persoonlijk denk ik wel dat het een verborgen gebrek is. Maar volgens mij kunt u daar alleen een beroep op doen als u zelf alles goed had gecontroleerd bij aankoop. En daar hoort een snelwegtest zeker bij. Ook het proberen van de schokbrekers, het tenminste onder de auto controleren op lekkages en roest, het maken van een noodstop, het rechtuit rijden zonder het stuur vast te houden, het snel optrekken, het uitproberen van alle functies en controleren van de onderhoudsboekjes en echte aantal kilometers. Ook het aantal gebruikers voor u. Dat is tegenwoordig super simpel. Op finnik.nl kunt u elk kenteken intikken en van tevoren controleren. En voor een paar euro extra ziet u alle apk beurten en eventuele eerdere problemen.

Ik heb 2,5 jaar geleden een Alfa gekocht met 160000 km uit 2004. Met inruil van mijn oude auto voor 1400 euro. Zonder garantie. De onderhoudsgeschiedenis loopt maar tot 2013. maar met alles hiervoor wist ik precies wat ik kocht. En ik heb alle mogelijk testen gedaan tijdens mijn proefrit en onder de wagen op een brug gestaan. Na aankoop heb ik zoals verwacht nog 900 euro toegelegd op een distributieriem en wat kleingoed. Inmiddels ben ik 21000 tevreden km verder en - op een gaatje in mijn uitlaat van 250 euro na - fluitend en  kosteloos door de apk's gekomen.

Badge

Ik ben er niet kapot van een bedrijf bij naam op internet aan de hoogste tak op te hangen. Helaas voor mij heeft het bedrijf overheersend veel goede recensies, met een handjevol ervaringen zoals die van mij. Ik ben in gesprek met de directeur. Hij wil nu dat ik de helft ga betalen van te maken materiaalkosten. Dit omdat een bepaald budget overschreden is om verder te mogen repareren. Helaas voor dit bedrijf zijn de tot nu toe gemaakte kosten verkeerd besteed (gebruikte aandrijfassen, lagers en volspuiten homokineten). Dit is uiteraard niet mijn probleem en ben niet bereid een revisiebak te gaan delen, terwijl het mischien wel heel ergens anders zit.

Onlangs ben ik op zoek gegaan naar een 2e hands auto. Ik heb altijd al een bloedhekel gehad aan die honderden euro's aan afleverkosten, waar dan ook één of twee jaar extra garantie bij zit. Nu werd mij verteld dat sinds kort er sowieso 1 jaar Bovag-garantie op een auto moet zitten! Probeer het eens bij de Bovag! Suc6! Btw...wat is de naam van dat zgn 'gerenommeerde' bedrijf?? Maak maar openbaar als waarschuwing voor anderen. 

Reputatie 6
Badge +6

@basic Een afkorting heeft soms meerdere uitleg/betekenissen.

En extra informatie voor de staat van de Polo van TS is helemaal niet verkeerd.

Ik had al het idee dat het bij mijn fiets ook niet werkte, maar daar zitten geen deuren in😅😥🤔

Reputatie 6
Badge +3

De topic starter heeft het over cv. Dat heeft niets met ventilatie of verwarming te maken. Dat is gewoon de afkorting van centrale vergrendeling. En die is reeds gemaakt.

Reputatie 6
Badge +6

Ik heb (dwz mijn bijrijder) eens tijdens een proefrit bonnetjes en rekeningen in het vakje voor het onderhoudsboekje ontdekt waaruit bleek dat het een huurauto in Duitsland was geweest. De auto zag er prima uit en reed ook goed, maar het interesseerde me helemaal niks meer. Hele middag naar de maan, maar geen nachtmerrie.

Some days you win, some days you loose.

Dit is echt een goede Harrie en dat zou eigenlijk ierdereen moeten doen, zodra de verkoper even uit beeld is, (of tijdens de proefrit) gelijk opzoek in dashboard kastje of onder de banken naar de map of onderhoudsboekje. (zelf de kleinkinderen zoeken al mee. Opa is dit het boekje?)

De slimme verkopers hebben het soms achter de balie leggen, maar als je er om vraagt zullen ze het meestal wel geven.

Als de datum van het kenteken nog niet op de bedrijfsvoorraad staat (aantal eigenaren zakelijk of particulier) kun je daar al conclusies uit trekken.

Soms kan je aan de kentekenplaat al zien dat het een ingevoerd voertuig.

En de NAP gaat terug tot de bekende historie van de auto.

Wat ik ook al eerder aangaf is het kenteken even met de RDW app even natrekken, dat geeft dikwijls genoeg informatie over de historie van de auto.

Zo kan je best vooraf wel veel informatie te weten komen, en op de mooie ogen van de verkoper, ja daar heb ik door de jaren wel mee geleerd.

En je kan er soms veel ellende mee besparen door wat vooronderzoek te doen.

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1644596728

U schrijft:

Elke auto in Nederland moet vanaf een bepaalt bouwjaar een ontwaseminstallatie hebben, voorruit verwarverwarming.

Dat klopt helemaal niet en daarnaast leveren veel merken het überhaupt niet. Meestal is voorruitverwarming alleen op luxe modellen als optie te verkrijgen.

@JMA Wat jij bedoelt zijn de auto's met “voorruitverwarming” maar dat lees ik zelf niet in mijn tekst terug?

Met cv bedoelt u verwarming, ventilator? Elke auto in Nederland moet vanaf een bepaalt bouwjaar een ontwaseminstallatie hebben, voorruit verwarming,blower. volgens mij ook APK puntje!

Installatie ter ontdooiing en ontwaseming

Artikel 5.2.44

Actuele regelgeving

1. Personenauto’s met een voorruit, die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit.

Wijze van keuren Toelichting 

Print

Voorruitontwaseming

Het is voldoende als de aanjager op 1 stand werkt en als er een duidelijk voelbare, op de voorruit gerichte luchtstroom aanwezig is. U hoeft niet te controleren of deze luchtstroom warm is.  
Reputatie 6
Badge +5

Het bedrijf reageert nergens meer op, ook niet op mijn aangetekende ingebreke-stelling.

Ik heb in principe een advocaat aangeschreven, maar nu kan ik zometeen honderden euro`s aftikken om mijn recht te halen. Dat is tegen mijn principes. Ik kan het betalen, maar het klopt niet.

@shue Ik denk dat je redelijk sterk staat. Je hebt snel gereageerd, auto is aantal malen terug geweest. Je gerenommeerde garage maakte blijkbaar ook een paar verkeerde analyses van het probleem. Persoonlijk zou ik met de advocaat bespreken of je zijn en andere kosten eventueel kan verhalen op de garage. Ook denk ik dat er een onafhankelijke partij moet gaan beoordelen cq rapport op maken, wat er nu echt aan de hand is met je auto. Met dat rapport sta je juridisch sterker. Helaas kost het nog meer tijd en geld. Denk dat alleen je advocaat e.e.a. kan bekrachtigen of ontkrachten. Het feit dat je garage je negeert zegt ook iets. Wat precies weet ik niet. Of het ligt bij hun jurist of ze hopen dat je afhaakt?

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1644596728 

U schrijft:

Elke auto in Nederland moet vanaf een bepaalt bouwjaar een ontwaseminstallatie hebben, voorruit verwarverwarming.

Dat klopt helemaal niet en daarnaast leveren veel merken het überhaupt niet. Meestal is voorruitverwarming alleen op luxe modellen als optie te verkrijgen.

Ik heb (dwz mijn bijrijder) eens tijdens een proefrit bonnetjes en rekeningen in het vakje voor het onderhoudsboekje ontdekt waaruit bleek dat het een huurauto in Duitsland was geweest. De auto zag er prima uit en reed ook goed, maar het interesseerde me helemaal niks meer. Hele middag naar de maan, maar geen nachtmerrie.

Some days you win, some days you loose.

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben met aandrijfassen van de sloop ook wel eens nat gegaan , doordat die na montage ook niet goed bleken te zijn . Is zeker een mogelijkheid . 

Reputatie 6
Badge +6

@shue

Heb 4200 betaald voor een polo van 2009 met bijna 160dkm en 700 huisgarantie bijgekocht. Is bij nader inzien 6 mnd.

Auto heeft apk en afleverbeurt gehad.

Na aankoop heb ik de bedrading vd radio opnieuw aan moeten leggen vanwege sluiting, de cv werkte niet, hemelverlichting werkte niet en de remleiding liep tegen de aandrijfas aan.

Deze reactie van u verklaard iets meer.(zonder moeten immers veel aannames gedaan worden)

Ik wilde de prijs eigenlijk niet vragen, maar ik was al bang dat het net onder de 4500 euro was, dat wist de verkoper, want daar boven “moet” hij dan volgens de Bovagvoorwaarden ook Bovagarantie geven.

De "huisgarantie”mag de verkoper natuurlijk zelf invullen, wat daar onder valt of uitsluitingen zijn.

Als de garage een erkende APK keurmeester heeft, heeft u ook het APK keurings bewijs gehad?

(of was de oude APK nog geldig?)

Als er recent een APK is gedaan door een APK keurmeester kunt u er van uitgaan dat auto (redelijk) veilig is.

Dit blijkt niet uit de remleiding tegen de aandrijfas!!

(elke garage kan voor u u een APK keuring punten volgens het lijstje doen, maar die wordt natuurlijk dan niet door de RDW gecontroleerd)

stuurinrichting, remmen, voortrein, ophanging, fuse, wiellagers, schokbrekers enz. vallen onder APK

Ook de voor/achter verlichting, remlichten, richtingaanwijzers,ruitenwissers vallen er onder.

Met cv bedoelt u verwarming, ventilator? Elke auto in Nederland moet vanaf een bepaalt bouwjaar een ontwaseminstallatie hebben, voorruit verwarming,blower. volgens mij ook APK puntje!

De staat van de motor, de versnellingsbak (moet wel vooruit en achteruit kunnen rijden) en alle andere mankementen die niet onder de APK vallen, zullen ook niet bij de afleverbeurt venieuwd of gerepareerd worden. Deze pittige wagentjes zijn meestal wel als "scheurijzer” gebruikt!

U kunt ook nog zien, kenteken RDW (app) of de auto is ingevoerd, dan is de KMstand meestal ook niet meer relevant. gezien de slijtage aan de aandrijfassen!

Datum eerste registratie kenteken/bouwjaar.

Datum registratie in Nederland.

Of de auto schade gehad, en/of krom is zal de verkoper u, denk ik niet vertellen, maar dat zou ook nog kunnen.

Zonder het geluid gehoord te hebben zijn er nog vele oorzaken te bedenken.

Ik hoop dat u met dit "boodschappen” lijstje weer een stukje dichter bij een veilige gerepareerde auto komt.

Overigens, de “vernieuwde” aandrijfassen waren ook 2e hands zoals u schreef?

Ik zou met een 2ehands aandrijfasje, met hoeveel draai uren? in de hand nooit vast kunnen stellen of deze nog goed is.

Dat kan alleen gemonteerd en aangedreven belasting.

Probeer de deur van de verkoper nog even op een kier te houden, de 6 maanden "huisgarantie zijn nog niet om.

Dat klinkt niet best, vooral dat van die remleiding is best foute boel. Duur leergeld in ieder geval.

Ik denk dat je nu een inschatting moet maken hoe je hier het best mee wegkomt, uren werk en vooral uren frustratie ingecalculeerd. 

Wat kost de reparatie van de versnellingsbak? Wil je dat wel laten doen door iemand die niet ziet dat een remleiding tegen een aandrijfas schuurt?

Badge

Heb 4200 betaald voor een polo van 2009 met bijna 160dkm en 700 huisgarantie bijgekocht. Is bij nader inzien 6 mnd.

Auto heeft apk en afleverbeurt gehad.

Na aankoop heb ik de bedrading vd radio opnieuw aan moeten leggen vanwege sluiting, de cv werkte niet, hemelverlichting werkte niet en de remleiding liep tegen de aandrijfas aan.

Sorry hoor. Bij die kilometerstand zijn koppeling en remblokken gewoon onderhoud, en zeker bij de remblokken niet de eerste keer en ook niet de tweede.

Straks komt er nog iemand die klaagt dat de tank leeg raakt.

2000 euro voor koppeling en remblokken vind ik wel erg veel voor een Ibizaatje 1.2.

Reputatie 6
Badge +6

@shue Er is uit alle reacties niet duidelijk of dit een “Bovag” garage is.

Dat u niet met Bovag garantie heeft gekocht is helder.

Wat er in de “huisgarantie” van uw contract staat is nog niet door u geschreven.

Heeft uw auto ook een APK of afleverings beurt gehad?

Als u hem voor een "meeneemprijsje” heeft gekocht van: u ziet wat u koopt, zie ik het somber in.

Dit stukje hieronder maakt uw zaak ook niet hoopvoller.

DE ZAAK

Een klant koopt een SEAT Ibiza ST 1.2 TDi zonder BOVAG Garantie. De auto is acht jaar oud en heeft 273.683 kilometer op de teller staan. De koper betaalt € 3.400,- voor de Ibiza en in het eerste halfjaar komen daar € 2.000,- aan reparatiekosten bij, onder andere voor het vervangen van de koppeling en de remblokken. De klant vindt dat niet normaal, voor een auto die in haar ogen best veel geld heeft gekost. Zij wil zich beroepen op haar wettelijke rechten. De ondernemer ziet geen reden om de consument tegemoet te komen. De auto is zonder BOVAG Garantie verkocht en de vooraf uitgevoerde afleverbeurt maakt de occasion niet als nieuw. 

DE UITSPRAAK

Een klant koopt een SEAT Ibiza ST 1.2 TDi zonder BOVAG Garantie. De auto is acht jaar oud en heeft 273.683 kilometer op de teller staan. De koper betaalt € 3.400,- voor de Ibiza en in het eerste halfjaar komen daar € 2.000,- aan reparatiekosten bij, onder andere voor het vervangen van de koppeling en de remblokken. De klant vindt dat niet normaal, voor een auto die in haar ogen best veel geld heeft gekost. Zij wil zich beroepen op haar wettelijke rechten. De ondernemer ziet geen reden om de consument tegemoet te komen. De auto is zonder BOVAG Garantie verkocht en de vooraf uitgevoerde afleverbeurt maakt de occasion niet als nieuw. 

DE CONCLUSIE

De Geschillencommissie vindt het beroep op de wettelijke garantie niet terecht. De ondernemer heeft voldaan aan zijn verplichting en is niet aansprakelijk voor de herstelkosten. De klacht is ongegrond. 
Geschil-icoon-(1).jpg
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 06-2020

@shue, het is niet prettig wat nu gebeurt. Vanaf dat ik op kamers ging wonen moest ik voor mezelf zorgen. Niemand hielp mij. Miskoop gedaan, pech gehad. Toen ging ik jammeren en wezen vrienden mij naar de Consumentengids in de bibliotheek. Die ben ik toen gaan lezen en vanaf dat ik een salaris verdiende ben ik ook lid geworden.

Hoofthema van de Consumentenbond blijkt te zijn: voorkomen is beter is genezen. Dus ze geven heel veel informatie op de punten waar je op moet letten en waar het fout kan gaan. Gewoon een stuk consumenteneducatie die ze toen op school nog niet gaven.

Maar als je al die dingen voorbij laat waaien, een rechtsbijstandverzekering niet zinvol vindt, wel een aanvullende garantie koopt maar niet weet waar de voorwaarden zijn, moet je nu een dure les ondergaan. Dat is heel jammer want het had voorkomen kunnen worden. Zoveel jaar was er op tv van Tros Actua geloof ik de miskoop van de maand, en dan lieten ze van een hoge kraan een auto naar beneden vallen. Dat was bedoeld dat we het niet zouden vergeten. Ik wens je alle succes maar ik weet niet goed hoe je dit nu oplost. Bij sommige auto's moet het motorblok eruit wil je de versnellingsbak kunnen vervangen, en dat is duur vanwege veel arbeidsuren. Maar ik zou zelf eerst de speling op de fuseepennen, de wishbone, de ophanging, de schokbrekers en de stuurkogels controleren. Die moet nul zijn. Of de kogellager van het rechter voorwiel. Of een van ze staat droog en moet vet hebben.

Badge

Ik quote de verkeerde garantie.

Het is de huisgarantie, maar die voorwaarden zijn niet beschreven online. Ook niet beschreven, enkel genoemd in het contract.

Heb me ook niet verdiept hierin, gezien mij door de geraadpleegde rechtshulp is verteld dat ook zonder enige garantie de wagen hersteld dient te worden hezien het bij aankoop aanwezige hinderlijke defect.

Reputatie 6
Badge +5

@shue Eerder schreef u “Ik kon er ook voor kiezen die garantie van e700,- niet bij te kopen” Heeft u de auto dus bij aankoop verzekerd via de genoemde autotrust garantie voor 700 euro en welk dekkingsniveau hoort daar dan bij?

Badge

Wanneer het autobedrijf 30% betaald ga ik voor 70% het schip in.

De verkoper heeft mij gezegd - toen hij dacht dat het een homokineet was -, dat het opgelost zou worden

3x heb ik een leenauto mee gehad en 3x zijn onderdelen kostenloos vervangen terwijl ik direct al aangaf het de bak was.

Onverwachte, hoge reparatie kosten aan uw auto behoren tot het verleden zodra u bij de aankoop van uw auto bij Autobedrijf ☆☆☆☆☆☆☆☆☆  een Autotrust garantie afsluit. Autotrust is onze partner op het gebied van het verstrekken van garanties. Autotrust biedt verschillende dekkingsniveaus, van basis tot een exclusief garantie (afhankelijk van de leeftijd en de kilometerstand van de auto). Bij jonge auto’s is zelfs een verlenging van de garantie mogelijk vergelijkbaar met fabrieksgarantie. De verkoopprijzen van het aanbod op onze site zijn prijzen inclusief wettelijke garantie volgens het zogenaamde conformiteitsbeginsel. Dat houdt in dat u als koper mag verwachten dat het product de eigenschappen heeft waarvoor u het kocht (artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek). Tegen een geringe meerprijs, afhankelijk van het merk, type auto welke u wilt kopen in combinatie met leeftijd en kilometerstand, kunt bij ons een commerciële garantie afsluiten via bijvoorbeeld Autotrust of GGG garantie, die aanmerkelijk verder gaat dan de standaard wettelijke garantie en die zeer aantrekkelijke voordelen kent. Bijvoorbeeld zoals Autotrust de mogelijkheid biedt tot het verlengen van die garantie na afloop van de garantieperiode.

Zowel onderdelen als arbeid vallen onder de garantie.
Autotrust dekt de kosten van reparatie van een elektronisch of mechanisch defect.  Dit houdt in dat de reparatie of vervanging van defecte onderdelen onder de garantie vallen. Maar ook de uren die de monteur er mee bezig is worden door Autotrust betaald, inclusief de uren die de monteur besteedt om het defect op te sporen.

Reputatie 5
Badge +3

Wat is hierin het beste advies? En ja, ik had het beste rechtsbijstandverzekerd kunnen zijn...

@shue Natuurlijk is het ontbinden van de koop het beste al dan niet via een advocaat. Als het nu 3 maanden laten was opgetreden dan was de 50/50 procent redelijk maar direct na aankoop is dat niet. Zeker niet al je weet dat 50/50 alleen inhoud dat zij geen winst maken omdat 100% marge op reparaties niet ongewoon in. Ze voelen het pas echt als ze het voor bv 30% moeten uitvoeren. Dat zou in dit geval de beste coulance zijn. 

De lange en de korte lijken mij dat de auto uiteindelijk is aangeschaft zonder een aankoopkeuring waarmee de eigen onderzoek plicht door de consument verzaakt lijkt. Ik zou die advocaat er maar direct bijhalen als was het maar om je te vertellen of je überhaupt een zaak hebt. 

Een rechtsbijstand was daar wellicht nuttig voor geweest maar hoe gerenomeerd die garage ook is, ik begrijp dat rechtsbijstandverzekeringen enkel zaken willen behandelen met bedrijven die aangesloten zijn bij de BOVAG.

Reputatie 7
Badge +6

Bij de meeste auto's zitten bak en differentieel in hetzelfde huis . Als er in bochten onder bepaalde omstandigheden geluiden ontstaan , wijst dat op homokineten of een defect aan het differentieel . Tenzij het alleen in bochten naar een kant gebeurt . Dat is meestal een defect wiellager . Dat eerst de assen met homokineten zijn vervangen , wijst er op dat de oorzaak niet goed was vast te stellen en waarschijnlijk waren die homokineten ook in slechte staat . Dit alles lijkt op een auto die of een zwaar leven heeft gehad of een forse km-stand of beide . Bijna niemand doet het , maar een aankoopkeuring had dit en vermoedelijk nog meer aan het licht gebracht . Ik ben wel automonteur geweest , mocht men mij niet geloven . 

Badge

Elke versnelling in bochten naar rechts TREKKEND. Gas los en geluid is gelijk weg.

Acceleratie goed, maar geen referentie gezien ik de wagen zo kocht.

Ik denk dat je alleen bij een nieuwe auto recht hebt op vervanging bij een verborgen gebrek, maar niet bij 2ehands.

Als er nog steeds geluiden zijn lag het dus niet aan de as en homokinetische koppeling. 

Als een versnellingsbak defect is, moet je dat horen bij elke versnelling. Het is niet zo dat het geluid alleen optreedt op een toerit in de bocht omhoog.

Het is verbazend dat er helemaal niet wordt gekeken naar de schokbrekers voor of de ophanging van de voorwielen. Die maken dergelijke geluiden als ze versleten zijn en speling krijgen. Bij de APK controleren ze daar elk jaar op. Maar die maken het geluid ook bij lage snelheid op een verkeersdrempel. Je kan ook horen waar het geluid ergens zit, voor, achter, middenvoor bij je voeten.

Een versleten versnellingsbak moet je merken bij het schakelen. Misschien zijn de koppelingsplaten versleten. Je loopt het risico dat het niet de versnellingsbak is als je niet je vinger kan leggen op de echte oorzaak. Dan maak je veel kosten voor niets en is het nog niet opgelost. Het is dikwijls veel minder erg dan het klinkt.

Kun je nog goed mee als je optrekt van een stoplicht? Is het ook als je 50km rijdt? Is het alleen als je 80+km rijdt? Is het alleen in bochten. Is het als je plotseling remt? Of als je bij 50km snelheid aan de handrem trekt. Is het bij elke versnelling of alleen de hoogste. Er zijn zoveel foefjes om dingen uit te sluiten. 

Reageer