Automatisch verlenging Norton

• 6 April 2022
  • 14 reacties
  • 595 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Mijn zoon heeft vorig jaar per 6 mei een gratis abonnement ontvangen bij aankoop van zijn nieuwe laptop. Per 6 mei loopt dit af. Echter bij afsluiten was hij verplicht om verlenging aan te kruizen.
Heb dit vorig jaar geannuleerd, maar blijkbaar is er iets mis gegaan. Tot mijn stomme verbazing wordt
op 6 april een bedrag van 84,00 automatisch afgeschreven met de leuke mededeling per mail, dat het abonnement na annulering loopt tot 6 mei 2023. Kan dit zo maar? Zal in ieder geval het bedrag morgen
laten terugboeken, want met deze handelwijze gaan we niet akkoord. Graan uw reactie hierop.
Hans Vijlbrief

14 reacties

Reputatie 5
Badge +5

… echter bij afsluiten was hij verplicht om verlenging aan te kruizen.

Waarom heeft hij het dan toch afgesloten? Als hij niets gedaan had was het gratis abonnement gewoon afgelopen, zonder betalingsverplichting?

Kan dat zomaar is zo afhankelijk van de details. Waar is er van afgeboekt, een creditcard, hoe komen ze aan dat nummer dan?

Reputatie 5
Badge +6

@J.H. Vijlbrief( Ik heb ook Norton) als bij het afsluiten 1e jaar gratis staat  ja, dan is er ook een 2e jaar, dat verklaart het vinkje om te kunnen afsluiten voor gratis abonnement.

In je account @A. Deen (hoe komen ze aan dat nummer dan? (aanmaken is ook je betaalgegevens invullen) moet je aut.verlengen kunnen wijzigen aut. Verlengen vinkje aan of uit.

Als dit vinkje grijs is kan je het niet wijzigen en dan ga (moet) je accoord met verlengen, als je dat in het 2e jaar niet uitvinkt zit je er weer een jaar aanvast.

Heb ij dit met afsluiten misschien over het hoofd gezien?

Gratis bestaat niet.!

Dus TS is 'zomaar' akkoord gegaan met de deal dat het eerste jaar gratis is en hij tweede jaar betaalt?

Reputatie 5
Badge +6

De details en de alle voorwaarden van TS van het gratis abonnement (heeft ook voorwaarden) zijn in het Topic niet vermeld, @J.H. Vijlbrief hij verplicht om verlenging aan te kruizen. 

Dat lijkt dan m.i. toch wel een verplichting die je dan moet aangaan, om het gratis abonnement te activeren ?

Of heeft TS volgens jou @A. Deen nog kans om er van af te komen? Is toch  84,00 waar je dan niet voor hebt gekozen.

Ik denk zelf, met het activeren van het account (je moet een account aanmaken)  je accoord gaat met de de voorwaarden?

Of heeft TS nog meer aanvullende informatie voor het Forum?

Reputatie 1
Badge +1

In de voorwaarden, na opzegging ontvangen,  staat het volgende:

Het abonnementsgeld is nog niet afgeschreven van de rekening afgeschreven (7-4-2022).
Bericht per mail van Norton:

Je abonnementen
Norton™ Security Deluxe
Je abonnement op
Norton™ Security Deluxe is verlengd op 06-04-2022.
Het bedrag EUR 84.99 is op
06-04-2022 automatisch van je hieronder vermelde bankrekening afgeschreven zodat je nog een jaar beschermd bent.

Bericht n.a.v. annulering:

Je abonnement met automatische verlenging is geannuleerd.

Beste Vincent, We hebben het annuleringsverzoek voor je abonnement met automatische verlenging ontvangen en verwerkt. Je Norton-abonnement wordt niet meer automatisch verlengd nadat het op 11-05-2023 verloopt.

Ik mag toch aannemen dat de verkoper van de laptop ook een bedrag aan Norton heeft betaald, maar daar heb ik geen zicht op

Hartelijke groeten,

Hans Vijlbrief

Reputatie 6
Badge +4

Nou, dat ‘gratis’ jaar betaal je in het 2e jaar dubbel en dwars terug. Voor 22,95, 5 apparaten, te koop bij https://licentie2go.com/Norton-Security-Deluxe-5-apparaten 

16,95 voor 3 apparaten https://licentie2go.com/beveiliging/totaal-beveiliging/norton/norton-security-deluxe-3-apparaten-1-jaar-windows-mac-android-ios

De verkoper van de laptop betaalt niets aan Norton.

Volgens mij mag dit niet.
Verlengen na een jaar is maandelijks, als je geen duidelijke afspraak had over een termijn.
Bij het opgeven van jouw bankrekeningnummer had een alarmbel af moeten gaan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/mogen-abonnementen-stilzwijgend-verlengd-worden

Ik zou even bellen met consuwijzer.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/acm-consuwijzer

Ben je lid van de CB, kun je ook bellen naar de bond.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies

Reputatie 7
Badge +7

@J.H. Vijlbrief wat is de reden dat je het abonnement tussen 6 mei 2021 en 6 april 2022 niet heb opgezegd? Zo is het bedoeld. Had je toen opgezegd dan was het niet automatisch verlengd. Als je dat voorbij laat gaan zit je er aan vast. Niet voor niets dat ze het zo inrichten, want zoveel mensen vergeten het. De jachten van over de 100 miljoen moeten ergens van betaald worden.

Dat klopt wat ze hierboven zeggen dat na een jaar het abonnement per maand opzegbaar is. 

Als het eerste jaar letterlijk niets hebt betaald weet ik zo net nog niet of je dan kunt eisen dat je je abonnement per maand op kunt zeggen. Er zijn ook van die deals met kranten waarbij je ook een abonnement voor twee of drie jaar hebt dat je toch niet na een jaar per maand kunt opzeggen.

Staat natuurlijk altijd vrij het te proberen.

In dat geval, kun je niet van een verlenging spreken.
Je hebt dan een deal van 2 jaar, waarvan je de nota na een jaar moet voldoen.

Het is een kwestie van alle kleine lettertjes lezen.
De vraag is: Heb je het recht om die aangevinkte verlening weer op te zeggen?

Reputatie 5
Badge +6

Als ik met mijn Norton account inlog zie ik bij opzeggen en aut.verlengen dat er redelijk coulant wordt omgegaan met “vergeten vinkjes”en als je contact📞 op neemt kom je zeker verder als met mailverkeer.

Reputatie 1
Badge +1

ALLEN BEDANKT VOOR JULLIE REACTIES!

HANS VIJLBRIEF
(NIET TE VERWARREN MET DE STAATS SECRETARIS)

Reputatie 7
Badge +8

Hopelijk heb je er wat aan. Maar een abonnement verlengen probeert men overal. Ik ben zelf in de clinch met kranten en tijdschriften. Zelfs na uitdrukelijk gesteld niet verlengen, gaat men gewoon door. Er zijn (wettelijke) regels o.a na een jaarabonnement mag je per maand opzeggen. Nou daar is de medewerking ookgrandioos. Belachelijk wat je allemaal niet doen moet. In elk geval volhouden dat je geen verlenging of voortzetting wil.

Reageer