Beantwoord

badkamermeubel: geen garantie bij opzwellingen

Badge
Ik heb een badkamermeubel gekocht bij sanisale van het merk sanibell model basicline. Ik lees bij het uitpakken vd doos de garantievoorwaarden; deze gelden niet bij 'opzwellingen'. Het meubel is van spaanplaat bedekt met een soort plastic laag. Maar onderin was een rand vd plank onbedekt. Nu heb ik weleens gezien wat er gebeurt met spaanplaat dat nat wordt: deze gaat uitzetten. Maar mijn vraag is: waarom een badmeubel van spaanplaat maken en vervolgens het opzwellen door vocht uitsluiten van garantie.

Het is verder duidelijk beschreven dat er niet direct water op het meubel mag spatten, maar om nu steeds met een doekje klaar te staan? In en rondom een wastafel is altijd watergespetter, vooral met kinderen. Tussen de douche en de wastafel is een douchewand. Maar bij langdurig douchen wordt mijn badkamer echt heel vochtig, de condens staat op de spiegel. Ik heb een afgesloten badkamer, dat heb ik de verkoper verteld. Ook heb ik een ventilator en zet de deuren na het douchen open. Er werd echter niet gezegd dat het badkamermeubel vochtgevoelig zou zijn oid.
Kan een fabrikant zomaar 'opzwelling' (er staat niet bij waardoor, kan dit ook opzwelling door condensvorming zijn dan?) uit de garantie halen? Ook staat erbij dat ik maar 1 jaar garantie heb, maar dat is toch wettelijk 2 jaar?
Ik heb nu een mdf meubel dat al 22 jaar zonder 1 vochtplek in de badkamer hangt, maar ben nu heel onzeker over dit meubel geworden. Ik laat het in de doos voordat ik duidelijkheid heb, heb de fabrikant ook al benaderd hoe dit zit...
voor mij moet een badkamermeubel toch wel onbezorgd minstens 10 jaar mee gaan, voor een prijs van ruim 600 euro.
Garantievoorwaarden
icon

Beste antwoord door E.T. Wiersum 11 April 2018, 21:25

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als ik u was zou ik het zo snel mogelijk terugbrengen of terug sturen. Het heeft er alle schijn van dat dit meubel helemaal niet geschikt is voor een badkamer waar het inderdaad warm en vochtig wordt en waar waterspetters normaal zijn. En u moet toch ook de vloer kunnen schrobben zonder eerst het kastje in een grote plastic zak te moeten inpakken, vooral omdat aan de onderzijde een deel helemaal niet met plastic bedekt is. Voor 30 Euro zou je zo iets nog kunnen verwachten, maar niet voor 600 Euro. Ik zou zeggen weg ermee. Er zijn vast veel alternatieven die wél geschikt zijn voor vele jaren probleemloos gebruik in een badkamer.
Badge
Ik weet niet of ze zomaar die kast weer gaan terugnemen. Ik heb hem niet via internet gekocht.
Ik wacht ook maar eerst even de reactie van de fabrikant af.

groetjes
Reputatie 7
Badge +4
U heeft toch ook in een winkel het recht om iets terug te brengen?
Tenzij u het al heel lang in huis heeft natuurlijk.
Badge
Nee ik heb hem vorige week opgehaald en vrijdag uit de doos gehaald. Ik ga vandaag de verkoper contacten.

groetjes
Reputatie 7
Badge +7
En, heb je inmiddels al met de verkoper gesproken @SietskeL? Ik ben erg benieuwd wat deze gezegd heeft. 🙂
Badge
Ik heb ze vandaag gebeld, ze zouden vandaag schriftelijk reageren op mijn mail maar nog niets gehoord, ik laat het weten zodra ik iets hoor.
Ik geef ze tot morgen de tijd, anders gaat het meubel terug.
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @SietskeL,

Van harte welkom op het forum! Goed om te lezen dat je er zo strak op zit 💪🏻

Ik zie ook dat je lid bent van de Consumentenbond. Mocht je willen, dan kunnen we in orde maken dat één van de collega's van het Adviesteam contact met je zoekt om de situatie nog even met je door te nemen. Als dat voor je uitkomt, dan kan je mij een privébericht sturen of mailen community@consumentenbond.nl en dan zal ik het morgenochtend voor je in orde maken.
Badge
Dat lijkt me sowieso een goed plan.
Reputatie 6
Badge +6
Dan gaan we dat regelen 👍🏻. Als je via een PB of e-mail jouw contactgegevens doorzet + voorkeur voor een dagdeel, dan trek ik zo een sprintje naar een van mijn collega’s van het Juridisch Adviesteam.
Reputatie 6
Badge +6
@SietskeL : Ik heb begrepen dat Joyce van het Adviesteam contact met je heeft gehad. Heb je wat gehad aan het advies?
Badge
Klopt, ze heeft even gebeld en me het advies gegeven direct met de verkoper contact op te nemen en de garantievoorwaarden van de leverancier te bespreken en aan te geven dat ik hierdoor denk dat het meubel niet geschikt is voor mijn badkamer.

De verkoper heeft gezegd dat spaanplaat een gebruikelijk materiaal is voor badkamermeubels en mits goed afgedicht met folie minstens 10 jaar mee gaat. Verder weet hij dat ik een douchewand (die ik bij hem heb gekocht) tussen de douche en het meubel ga plaatsen. Daarmee heeft hij me gegarandeerd dat mocht er toch opzwelling ontstaan in het meubel door normale condensvorming in de eerste 5 jaar, hij direct een nieuw meubel zal regelen. Dat vind ik toch wel fijn om te horen.

Ook heb ik dit toch even met andere mensen uit mijn omgeving besproken.
Mijn ouders vertelden dat ze al 25 jaar een spaanplaat badkamermeubel hebben, zonder 'opzwelling'.

Wellicht heb ik me dus te veel zorgen gemaakt over die garantievoorwaarden van de leverancier.

groetjes
Reputatie 7
Badge +6
Naar mijn mening is spaanplaat NOOIT geschikt voor natte omgevingen . Ook niet als het zogenaamd goed dicht is gemaakt. Een klein scheurtje of beschadigingetje en je bent de klos. Dat weet de fabrikant ook . Vandaar dat ze geen garantie willen geven voor opzwellen door vocht. Ik vind het kwalijk dat ze dit verkopen en al bij voorbaat niet voor de gevolgen willen opdraaien. Maar je kunt geluk hebben , dat het meevalt en dat die verkoper zich aan zijn woord houdt als het misgaat. Ben niet erg optimistisch gestemd wat dat betreft......
Badge
Naar mijn mening is spaanplaat NOOIT geschikt voor natte omgevingen . Ook niet als het zogenaamd goed dicht is gemaakt. Een klein scheurtje of beschadigingetje en je bent de klos. Dat weet de fabrikant ook . Vandaar dat ze geen garantie willen geven voor opzwellen door vocht. Ik vind het kwalijk dat ze dit verkopen en al bij voorbaat niet voor de gevolgen willen opdraaien. Maar je kunt geluk hebben , dat het meevalt en dat die verkoper zich aan zijn woord houdt als het misgaat. Ben niet erg optimistisch gestemd wat dat betreft......

Welk materiaal is dan wel geschikt? Ze hebben ook meubelen in hpl of mdf is dat zoveel beter? Aan het meubel van hpl hangt een flinke prijskaart. Als u een suggestie heeft gra
Reputatie 7
Badge +4
Praatjes van verkopers zeggen vaak niets. Als er zich straks problemen voordoen dan moet u maar zien of het echt opgelost wordt. Heeft u zijn beloftes zwart op wit ontvangen? En dan nog kunnen ze zeggen dat u er verkeerd mee omgegaan bent en dat zij daarom geen enkele aansprakelijkheid hebben. Ik vermoed dat het slechts een manier is om u gerust te stellen zodat zij het niet terug hoeven te nemen. Ik zou geen risico willen lopen en het meteen terug brengen, maar het is uw keus natuurlijk wat u met het meubel doet.
Badge
Ik heb het zwart op wit (gespreksopnames)..
Reputatie 7
Badge +6
MDF is verbeterd spaanplaat , maar is en blijft ook gevoelig voor vocht evenals alle houtsoorten zodra er vocht wordt opgenomen , al zijn er zeker onderlinge verschillen. Toch is er veel op de markt van dit materiaal omdat het relatief goedkoop is. Persoonlijk zou ik er geen drama van maken , temeer omdat je het al gekocht hebt . Met een dosis geluk valt het allemaal erg mee en anders is het een leer voor de volgende keer als het na een x aantal jaren vervangen moet worden.
Badge
MDF is verbeterd spaanplaat , maar is en blijft ook gevoelig voor vocht evenals alle houtsoorten zodra er vocht wordt opgenomen , al zijn er zeker onderlinge verschillen. Toch is er veel op de markt van dit materiaal omdat het relatief goedkoop is. Persoonlijk zou ik er geen drama van maken , temeer omdat je het al gekocht hebt . Met een dosis geluk valt het allemaal erg mee en anders is het een leer voor de volgende keer als het na een x aantal jaren vervangen moet worden.

Dankjewel voor deze info E.T. Ik kan het nog wel ruilen voor een ander meubel, zolang het niet gemonteerd is.
Maar wat is dan wel echt een goed materiaal?

groetjes
Reputatie 7
Badge +6
Het beste lijkt me kunststof , ook wel HPL genoemd ( High Pressure Lamimate ) , maar wat ik gezien heb is allemaal van spaanplaat of MDF met een coating . De kwaliteit van de coating en voorkomen van beschadiging bepalen de levensduur. Zoals je ouders vertelden kun je met spaanplaat ook geluk hebben. Zolang er maar geen vocht in kan trekken.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben het eens dat spaanplaat ook geschikt is voor badkamermeubelen en inderdaad jaren mee kan gaan mits goed gefabriceerd. Wel moet je alert blijven op beschadigingen en die zo snel mogelijk repareren. Zonder daar nu al diepgaand over te hebben nagedacht zou ik daar een beetje verf of Polymax op smeren mits de kleur wit is.

Overigens zwelt niet het hele paneel op als een beschadigd plekje nat wordt maar plaatselijk zou er wel enige zwelling kunnen ontstaan.

Zulk een badkamermeubel dient natuurlijk langer dan twee jaar mee te gaan. Het verhaal komt bij mij over als dat een fietsenwinkel tegen me zegt dat ik twee jaar garantie krijg op het frame tenzij dat frame voor die tijd in tweeën breekt. En dat kan natuurlijk niet.

Los van alle bepalingen in het consumentenrecht maken garantiebepalingen deel uit van de leveringsvoorwaarden. Sterker nog, het zijn de leveringsvoorwaarden. Aan leveringsvoorwaarden zijn wettelijke voorwaarden verbonden. Zo is er bijvoorbeeld
artikel 6:236 BW en dat zegt bijvoorbeeld in lid a (vrij vertaald) dat als jij een badkamermeubel levert dat toch minstens 10 jaar moet mee gaan, je de wet overtreedt als jij dan tevens bepaalt dat die termijn niet opgaat bij ‘opzwellingen’.

Tevens zie ik aanknooppunten bij lid d en g. Artikel 6:236 BW (de zogenaamde zwarte lijst) is overigens dwingend recht (en dus geen regelend recht) en leveranciers mogen daar dus niet van afwijken. Doen ze dat wel dan overtreden ze de wet.

Tevens zie ik aanknopingspunten in artikel 6:237 BW (de zogenaamde grijze lijst) onder b, en f. Het verschil tussen beide artikelen is dat overtreding van artikel 236 onredelijk bezwarend IS en overtreding van artikel 237 wordt VERMOED onredelijk bezwarend te zijn.

Overigens is die kennis natuurlijk ook bekend bij de juristen van de consumentenbond. Los daarvan, met de garantievoorwaarden (van de buitenlandse fabrikant?) heb je zijdelings wat te maken. Je hebt primair te maken met de leverancier en die weet vermoedelijk wel dat je daar onder het Nederlandse recht niet mee weg komt.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad zien we regelmatig garantievoorwaarden die in strijd zijn met de wet . Helaas treedt de overheid niet uit eigen beweging actief op tegen deze misstanden , maar moeten wij als consument naar de rechter als verkopers zich op de garantievoorwaarden blijven beroepen. Dat doen we doorgaans niet snel wegens het gedoe en de kosten . Als het beleid niet verandert , blijft dit een ergernis .
Reputatie 7
Badge +5
Daarom hebben we ook de Rechtsbijstandsverzekering uitgevonden. Het is wederom een soort van repeterende breuk. Als de overheid het laat afweten verzinnen anderen daar iets plaatsvervangend voor.
Reputatie 7
Badge +6
Of geschillencommissies per branche . Bedacht door de Consumenten bond als ik me niet vergis? Dat vond ik een goed compromis , maar zou ook niet nodig zijn als de overheid daadkrachtiger onze rechten zou beschermen. En die commissies willen ze ook van af omdat ze dacht ik met subsidies in stand gehouden worden. Dan zijn we weer terug bij af.......
Reputatie 7
Badge +5
Is dat zo dat geschillencommissies met overheidssubsidies in stand worden gehouden? Ik kan me daar wel iets bij voorstellen indien en voor zover het bijvoorbeeld gaat om een plaatselijke of landelijke ombudsman. Maar is dat ook zo bij bijvoorbeeld de BOVAG of het KIFID of worden die financieel in leven gehouden door de branche zelf?
Reputatie 7
Badge +6
Bovag is de bond van garagebedrijven . Kifid is een overheidsinstelling die wangedrag van de financiele dienstverlening in de hand moet zien te houden . Totaal anders dus. Maar we geraken weer of -topic , daarom treed ik niet in details al zijn dit ook wel interessante wetenswaardigheden.
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum Volgens mij is het niet zo wat je zegt.

Kifid wordt betaald door de aangesloten dienstverleners https://www.kifid.nl/kifid

Reageer