bank dwingt mij om en dure mobiele telefoon te kopen.

Badge

Ik kreeg een dreigmail waarin werd gezegd dat ik een dure mobiel moest kopen anders zou mijn ABN AMRO account geblokkeerd worden. Ook werd  ik door een medewerker via chat gedwongen om telefoonkosten te maken (5-10 euro kosten voor bellen!). Kan ik hier iets tegen doen?

55 reacties

U zou wat details kunnen geven zodat duidelijk wordt waarom het alternatief zonder telefoon niet langer mogelijk is. Een dure mobiel kost trouwens pakweg €1200, was dat echt een vereiste?

Badge

ABN AMRO gaan rekeninghouders dwingen om een keer in de zoveel tijd een selfie te sturen anders wordt je rekening geblokkeerd. Dat moet met een mobiele telefoon. Ook worden die foto' gekeurd. Als die niet aan bepaalde eisen voldoen worden ze niet geaccepteerd. Dan ga je het niet redden met een goedkope telefoon lijkt mij. Enig alternatief wat ze aanbieden is dat je bij een beperkt aantal vestigingen terecht kan om dit te regelen als je geen telefoon hebt (ik woon in een vrij grote stad daar gaat dat blijkbaar niet). Maar dan heb je weer te maken met reisgeld. Tegelijk is mij verteld bij contact dat je die blokkade kunt omzeilen. Hoelang dat nog kan is verder onduidelijk. 

Het is geen prettig vooruitzicht dat je op het een of andere moment niet meer bij je rekening kan en ook geeneens naar de plaatselijke vestiging te kunnen gaan om dit ongedaan te maken daarom wil ik meer duidelijkheid van de bank maar daar willen medewerkers verder niet op ingaan.

Reputatie 7
Badge +5

Het ligt iets genunanceerder. Ja, bent verplicht je te identificeren en dat geldt bij elke bank want het komt voort uit anti-witwas wetgeving: Vraagt bank je om opnieuw te identificeren? Dan ben je dit verplicht! - Kassa - BNNVARA

En natuurlijk dwingt een bank je niet om een smartphone te kopen, hier staat voor de abn amro beschreven wat dat identificeren inhoud en hoe je dat kunt regelen, ook als je geen smartphone hebt: 

Identificeren via online bankieren - ABN AMRO

Reputatie 5
Badge +3

Een dure telefoon zal vast niet de vereiste zijn. Met een telefoon van onder de €200 kan dat ook.

Ik vind het sowieso idioot om zo'n ding van boven de € 400 te kopen. Ik heb ooit eens 4 jaar gedaan met een tweedehandsje van €75.

Ik vind het sowieso idioot om zo'n ding van boven de € 400 te kopen. Ik heb ooit eens 4 jaar gedaan met een tweedehandsje van €75.

Ik doe al 30 jaar met een gratis verkregen vast toestel: €0,00.

Na de computer-terreur (zonder computer gaat het niet meer) zitten we nu in de toenemende smartphone-terreur (zonder smartphone gaat het niet meer).

Men noemt het vooruitgang, maar dat is het op geen enkele manier. Meer dan meeloopgedrag is het niet.

Ik doe al 30 jaar met een gratis verkregen vast toestel: €0,00.

Na de computer-terreur (zonder computer gaat het niet meer) zitten we nu in de toenemende smartphone-terreur (zonder smartphone gaat het niet meer).

Men noemt het vooruitgang, maar dat is het op geen enkele manier. Meer dan meeloopgedrag is het niet.

Een mobiele telefoon wordt door een meer dan ruime meerderheid van de Nederlanders als nuttig ervaren en je mag onder iedere vraag over mobieltjes weer herhalen hoe nutteloos jij die dan vind maar zet eens een ander plaatje op, deze blijft hangen.

Badge

Het ligt iets genunanceerder. Ja, bent verplicht je te identificeren en dat geldt bij elke bank want het komt voort uit anti-witwas wetgeving: Vraagt bank je om opnieuw te identificeren? Dan ben je dit verplicht! - Kassa - BNNVARA

En natuurlijk dwingt een bank je niet om een smartphone te kopen, hier staat voor de abn amro beschreven wat dat identificeren inhoud en hoe je dat kunt regelen, ook als je geen smartphone hebt: 

Identificeren via online bankieren - ABN AMRO

Je verspeid onwaarheden. Je moet wel degelijk een dure smartphone hebben. Uit je link:

'’Ik heb geen smartphone of tablet:

Geen probleem. U kunt ook een smartphone of tablet van iemand anders gebruiken. Is dit niet mogelijk? Bel dan onze Servicedesk Persoonsgegevens . We helpen u graag.'’

Ik heb met ze gechat en dat nummer gebeld. Ze helpen je helemaal niet. In de chat werd gezegd dat je een smartphone kunt lenen, misschien de bibliotheek proberen werd ook gezegd, of een vestiging een eind uit de buurt, er werd verwezen naar de servicedesk en vervolgens werd verbinding verbroken. Het enige wat ze zeiden bij de servicedesk was dat je die blokkade kunt omzeilen verder willen ze dan nergens op in gaan. Dus ze geven je maar beperkte mogelijkheden om een id aan te leveren zijn ook alles behalve behulpzaam* tegelijk is er de dreiging dat je rekening geblokkeerd wordt.. Dat slaat toch helemaal nergens op?

Volgens de bank staat de ID niet goed in de administratie. Om dat te corrigeren moet je naast het invullen van bepaalde gegevens met een mobiel een selfie sturen waar de kwaliteit van de foto aan bepaalde eisen moet voldoen. Doe je dan niet dan krijg je een blokkade te zien bij het inloggen in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren. Je kunt het ook bij de bank zelf regelen maar alleen bij een beperkt aantal vestigingen. Dus iedereen met een klein inkomen moet vroeg of laat een dure mobiel hebben waarmee ie fatsoenlijke foto's kan maken anders loopt ie het risico dat zijn/haar bankrekening geblokkeerd wordt waardoor internet bankieren onmogelijk wordt. Het komt erop neer dat banken dwingen je langzaam maar zeker om alles online te doen waar je een dure telefoon nodig hebt anders wordt je geblokkeerd. 

*'’Nog een paar tips: Lukt het toch niet? Bel dan onze  Servicedesk Persoonsgegevens '’die dus alles behalve behulpzaam zijn.  Waar je ook belkosten betaald als je in de wacht staat.

• '’Werkt het ID niet? Probeer het met een ander ID. 
  • Probeer uw ID via een ander toestel aan te leveren. 
  • Gebruik een andere browser of sluit alle schermen en probeer het opnieuw. 
  • Lukt het niet via Wifi? Probeer het via 4G. 
  • Check ook de tips die we in stap 3 en 4 geven bovenaan deze pagina onder het kopje ‘Zo levert u uw ID aan’. '’
Badge

Een dure telefoon zal vast niet de vereiste zijn. Met een telefoon van onder de €200 kan dat ook.

De selfies die je verstuurd moeten aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Ook moet je telefoon relatief stabiel zijn anders kun je foto's niet fatsoenlijk opslaan en versturen.  Zoiets begint bij 200 euro tweedehands denk ik dat is een hoop geld voor iedereen met een klein inkomen. 

Reputatie 7
Badge +5

hier staat ie wel tussen: Online identificeren - ABN AMRO 

ze komen bij je langs als je wilt, als dat niet waar is verspreid abn amro onwaarheden.

De info van de bank is ook wazig.
Er staat namelijk wel, dat de ID kaart via de pc mag.
Ik ben al meer dan 30 jaar klant bij de bank.
Er is me nooit om een foto gevraagd.
Uit veiligheidsredenen, wil ik de app van de bank ook niet op mijn telefoon.
En al helemaal niet op de telefoon van de buurman.

Ik denk dat de extra gegevens die de telefoon doorgeeft bij de foto, de reden is.
Telefoons beginnen bij iets van €125 nieuw.

Badge

ze komen bij je langs als je wilt, als dat niet waar is verspreid abn amro onwaarheden.

Dat ze bij je langs zouden komen voor een selfie en ID bevestiging zou natuurlijk ideaal zijn voor mensen die geen dure telefoon hebben maar dat lijkt mij volstrekte onzin. 

Ik heb nu respons van diverse ABN AMRO medewerkers gehad. Ze vertellen allemaal wat anders. Erg vermoeiend. De een zegt je kunt bij iedere vestiging terecht voor een selfie, de ander zegt alleen bij een beperkt aantal vestigingen (het betreft alleen even een selfie en beperkte ID informatie. Volstekt idioot als dit alleen kan bij een beperkt aantal vestigingen. Feit is dat tegenwoordig alles op afspraak lijkt te gaan). De een zegt dat je geblokkeerd wordt als je ID info niet geeft maar dat dit makelijk te omzeilen is de ander zegt dat je rekening zonder meer geblokkeerd wordt. Ze willen ook niet geconfronteerd worden met de consequenties van die verplicht ID met dure telefoon dus dan neigen ze om kletspraat te verkondigen ook. Ik ben het nog uit aan het zoeken. 

Ik heb dit al eerder meegemaakt. Bijvoorbeeld dat ik geen geld online kon overmaken en dat ik meerdere AMRO medewerkers aan de lijn had eer ik een kreeg die verstand van zaken had.  

Reputatie 7
Badge +5

ik zou ze confronteren met hun eigen website uitspraken en concreet een afspraak maken voor een bezoek. 

En anders kun je altijd overstappen naar een andere bank waar het wellicht soepeler geregeld is. 

Dat ze bij je langs zouden komen voor een selfie en ID bevestiging zou natuurlijk ideaal zijn voor mensen die geen dure telefoon hebben maar dat lijkt mij volstrekte onzin. 

Ik heb nu respons van diverse ABN AMRO medewerkers gehad. Ze vertellen allemaal wat anders. Erg vermoeiend. 

Misschien is het moment aangebroken er eens even iemand anders naar te laten kijken en ook te laten bellen want zo warrig als dat zijn banken niet. Wellicht zit de verwarring aan uw kant.

Badge

De info van de bank is ook wazig.
Er staat namelijk wel, dat de ID kaart via de pc mag.
Ik ben al meer dan 30 jaar klant bij de bank.
Er is me nooit om een foto gevraagd.
Uit veiligheidsredenen, wil ik de app van de bank ook niet op mijn telefoon.
En al helemaal niet op de telefoon van de buurman.

Ik denk dat de extra gegevens die de telefoon doorgeeft bij de foto, de reden is.
Telefoons beginnen bij iets van €125 nieuw.

Nogmaals. De foto's van de  telefoon moet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Ook moet het apparaat stabiel de foto's kunnen opslaan en verzenden, dat gaat niet met goedkope telefoons.  Wat info betreft je moet blijkbaar meerdere medewerkers contacteren eer je een hebt die verstand van zaken heeft.

Ik ben al 40 jaar bij de bank. Sinds een tijdje heb ik popups waar gevraagd wordt om bepaalde gegevens in te vullen. ik dacht dat dit optioneel was.  Een paar dagen geleden dan kreeg ik een mail waarin gesteld werd dat ik ID gegevens inclusief een selfie moest updaten anders zou mijn rekening geblokkeerd worden. .

Reputatie 7
Badge +5

en u weet zeker dat het geen phishing mail is? komt ie echt van abn amro?

Badge

en u weet zeker dat het geen phishing mail is? komt ie echt van abn amro?

Ja dat dacht ik eerst ook. Maar het is legitiem.

Badge

ik zou ze confronteren met hun eigen website uitspraken en concreet een afspraak maken voor een bezoek. 

En anders kun je altijd overstappen naar een andere bank waar het wellicht soepeler geregeld is. 

Ik ben daar nog mee bezig. Ik blijf zolang met ze contact zoeken totdat ik weet hoe het precies in elkaar zit.

Reputatie 5
Badge +3

Het spreekwoord: waar een wil is een weg. Topic starter wringt zich in alle bochten om in iedere mogelijke oplossing een nadeel te vinden, zodat hij dat niet wil. Dan kom je op principes om geen mobiele telefoon te willen kopen.

Mensen die dat niet kunnen kopen door leeftijd of gebrek worden ook geholpen door bankmedewerkers en/of mantelzorgers.

Topic starter hoort niet bij de laatste categorie en kan zijn zaakje prima zelf oplossen. Alleen al het feit dat hij op een zondag de weinige werkenden op de klantenservice hier mee lastig gaat vallen.

Veel succes: het gaat jou prima lukken.

Badge

Het spreekwoord: waar een wil is een weg. Topic starter wringt zich in alle bochten om in iedere mogelijke oplossing een nadeel te vinden, zodat hij dat niet wil. Dan kom je op principes om geen mobiele telefoon te willen kopen.

Mensen die dat niet kunnen kopen door leeftijd of gebrek worden ook geholpen door bankmedewerkers en/of mantelzorgers.

Topic starter hoort niet bij de laatste categorie en kan zijn zaakje prima zelf oplossen. Alleen al het feit dat hij op een zondag de weinige werkenden op de klantenservice hier mee lastig gaat vallen.

Veel succes: het gaat jou prima lukken.

Je bent gewoon een beetje in de war. Ik heb een mobiele telefoon van een paar cent voor inloggen bij bepaalde sites en als back up. En ik heb ook een GMS.  Dit topic gaat over de gedwongen aanschaf van een speciale dure telefoon, iets waar minina geen geld voor hebben en daarom buitengesloten worden van het doen van online betalingen via bank en internet bankieren wat ernstige discriminatie is! Dat bankmedewerkers je zouden helpen is gewoon flauwekul. In de chat zei de bankmedewerker letterlijk dat je dit bij een beperkt aantal bankvestigingen kan regelen en dat moet dan ook op afspraak. Zondags is de bank gesloten/geen klantenservice dan, dus daar zit je ook flink naast. Mantelzorgers zou een optie zijn maar daar hebben '’normale'’ gezonde mensen niks mee te maken dus dat is ook maar half waar.

Ook werd  ik door een medewerker via chat gedwongen om telefoonkosten te maken (5-10 euro kosten voor bellen!). Kan ik hier iets tegen doen?

Ik bel bijna nooit een 0900 nummer,
Bij de bank, gebruik ik het buitenland nummer.
Dat is bij mij, binnen de bundel.

Reputatie 5
Badge +4

gedwongen aanschaf van een speciale dure telefoon, iets waar minina geen geld voor hebben. 

Als ze geen geld hebben wat moeten ze dan met een bank app? Voor 269 euro koop je echt wel een telefoon met een camera die aan de ABN eisen voldoet.

Badge

gedwongen aanschaf van een speciale dure telefoon, iets waar minina geen geld voor hebben. 

Als ze geen geld hebben wat moeten ze dan met een bank app? Voor 269 euro koop je echt wel een telefoon met een camera die aan de ABN eisen voldoet.

Je hoeft geen bank app. Zo'n selfie kun je via sms versturen heb ik begrepen.  Ik begrijp niet goed waarom je €269 als goedkoop presenteert. Dat is voor iedere minima een hoop geld. Goedkoop is een paar tientjes...dat is wat mijn mobiel heeft gekost tweedehands op marktplaats.

Welke relatief goedkope modellen zijn geschikt hiervoor? En hoelang kun je ze voor deze taak gebruiken m.a.w. gaat de bank ergens eisen veranderen zodat je een andere telefoon moet kopen?

Badge

Ook werd  ik door een medewerker via chat gedwongen om telefoonkosten te maken (5-10 euro kosten voor bellen!). Kan ik hier iets tegen doen?

Ik bel bijna nooit een 0900 nummer,
Bij de bank, gebruik ik het buitenland nummer.
Dat is bij mij, binnen de bundel.

Ik heb nog niet kunnen checken hoeveel het gesprek mij gekost heeft. Maar die man van die chat dwong mij een bepaald nummer te bellen..was de AMRO servicedesk..was geen 0900 nummer. Ik denk dat ik gebruikelijke belkosten plus wachtstand moet betalen (was 5 minuten).

Reputatie 6
Badge +4

Voor nog geen 200 euro koop je een Samsung Galaxy A13 of een Galaxy A32 voor net boven de 200 euro.

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd.

Reageer