bank dwingt mij om en dure mobiele telefoon te kopen.

  • 19 June 2022
  • 55 reacties
  • 809 Bekeken

Badge

Ik kreeg een dreigmail waarin werd gezegd dat ik een dure mobiel moest kopen anders zou mijn ABN AMRO account geblokkeerd worden. Ook werd  ik door een medewerker via chat gedwongen om telefoonkosten te maken (5-10 euro kosten voor bellen!). Kan ik hier iets tegen doen?


55 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Daar worden ook hele bevolkingsgroepen mee gediscrimineerd. 

Dat valt reuze mee, hoor. 95% van de Nederlander heeft een smartphone. OOK de minima.

Leen een smartphone van je buurman of buurvrouw en regel het gewoon even. Ik kan me voorstellen dat de bankmedewerkers geïrriteerd raken, want je blijft maar doorgaan met zeuren. 

Iedere aangedragen oplossing, wijs je af, want je vindt dat het moet gaan zoals jij vindt dat het moet gaan (was ook het geval bij je eerdere topics). Zo'n starre houding werkt niet in het leven.

Reputatie 6
Badge +4

daarom zou het verstanding zijn om voor deze mensen een aparte bank te creëeren.

Welja ga het nog ingewikkelder en duurder maken. Deze bank moet zeker in iedere gemeente aanwezig zijn omdat minima geen geld hebben om te reizen. Het personeel moet op vrijwillige basis komen werken want anders worden ze door minima betaald die geen geld hebben.

Ik zeg het lief, u bent een doordrammer. Mijn dochter heeft zich met een telefoon van 229 euro nieuwprijs prima en zonder problemen kunnen identificeren bij de ABN. Ook kan ze met Android 10 nog jarenlang de app gebruiken.

U denkt in problemen ipv in oplossingen, wellicht bent u daarom in deze situatie beland.

Reputatie 7
Badge +7

@hermans  ik heb dit iets van 2 jaar geleden ook moeten doen met mijn mobiel voor de ABNAmro waar ik klant was. Ik moest een mooie foto van mijn toet maken en die moest precies goed zijn met genoeg licht. De foto ging pas na zes mislukte pogingen weg eerdat de software hem goed vond. Het moest buiten in de volle zon. Het moest vanwege de wet. En volgens mij met je eigen mobiel die al bij de bank bekend was. Dus ik weet niet of een geleende mobiel gaat werken. Of je laat het doen op het bankfiliaal, maar zijn die er nog bij jou? Ik dacht dat in 2022 het woord bankfiliaal een vergeten woord begint geworden net als het woord kwartje.

Het staat ook in de Algemene Voorwaarden dat je akkoord bent gegaan met alle digitalisering. Dus boos erom zijn ga je op teruggefloten worden.

Mijn vrouw haar mobiel was destijds nog met Andriod 4.0 van 4 jaar oud en opeens kon ze niet meer internetbankieren want te oud voor de bank. Ja, dan moet je een nieuwe kopen. Dat deed ze pas een jaar later want met de tablet en laptop kon het nog. 

Ik zou als ik jou was voldoen aan de wens van de bank, dan kunnen we met z'n allen veiliger bankieren. Klein offertje maar. Toen mijn smartphone uitkwam was ie nieuw €769 en een jaar later €384. Ik denk als je wat moeite doet dat je heus wel een nieuwe geschikte kan vinden voor €200. Of €240 als je een masnd niet op een terras gaat zitten!

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik weet dan niet zo goed hoe je het anders moet oplossen. De wet schrijft het voor en de bank moet eraan voldoen. Boos worden op de bank en de juffrouwen heeft volgens mij dan geen zin, je moet bij de politiek zijn. De bank mag anders geen rekening van je aanhouden blijkbaar. Ik verwacht niet dat de Consumentenbond dit gaat veranderen. Immers 20km met de trein reizen en je zou het kunnen oplossen. Daarvoor komt de bond niet in aktie.

Ik weet niet beter dan dat de bank alle voorwaarden en informatie ook op de website zet of per post opstuurt. Je kan daar ook alles lezen. De medewerkers zijn daar niet zo voor bedoeld. Alle communicatie met de medewerkers is altijd op risico van de client, daar heb je voor getekend.

Wie op zijn punt blijft staan wordt een uitstervend ras. Er bestaan geen mensen meer die tegen het cassettebandje zijn of de druktoetstelefoon. Die zijn er ook geweest. Zo ook straks met de smartphone. Mijn vrouw baalde ook dat haar telefoon opeens niet meer geschikt was, maar het is niet anders.

Wij doen gewoon inventief. Drie keer met jerrycans benzine halen in België, of twee keer niet uit eten gaan, of als het maar even kan niet betalen voor parkeren maar ergens gratis staan, gratis bellen met Whatsapp ipv gewone telefoon, op vakantie de warmwaterboiler van douche en keuken uitzetten, dan heb ik meer dan €200 bij elkaar gescharreld. 

Reputatie 7
Badge +5

met dit soort reacties ben ik klaar, je wilt helemaal niet geholpen worden, succes verder.

Reputatie 6
Badge +4

daarom zou het verstanding zijn om voor deze mensen een aparte bank te creëeren.

Welja ga het nog ingewikkelder en duurder maken. Deze bank moet zeker in iedere gemeente aanwezig zijn omdat minima geen geld hebben om te reizen. Het personeel moet op vrijwillige basis komen werken want anders worden ze door minima betaald die geen geld hebben.

Ik zeg het lief, u bent een doordrammer. Mijn dochter heeft zich met een telefoon van 229 euro nieuwprijs prima en zonder problemen kunnen identificeren bij de ABN. Ook kan ze met Android 10 nog jarenlang de app gebruiken.

U denkt in problemen ipv in oplossingen, wellicht bent u daarom in deze situatie beland.

Dat is wat experts zeggen. Maar jij hebt er natuurlijk meer verstand van. En je hebt natuurlijk ook veel inzicht in andermans psyche. Nee. je maakt gewoon een domme indruk. 

Ik maak misschien een domme indruk, u kent mij schijnbaar erg goed. Maar als dom mens kan ik zelfs zien en begrijpen dat dom zijn veel beter is als totaal geen besef hebben van de realiteit en uw zin doordrammen met kul argumenten.

Gelukkig begrijp ik uw probleem ook niet. Maar kan ik wel een telefoon, huis, vakantie naar Canada en een knappe auto betalen. Best slim toch. Oh ja ik doe altijd mijn boodschappen bij AH want ik ben niet slim genoeg om prijzen te vergelijken. Happy Life verder.

 

Ik vind het sowieso idioot om zo'n ding van boven de € 400 te kopen. Ik heb ooit eens 4 jaar gedaan met een tweedehandsje van €75.

Ik doe al 30 jaar met een gratis verkregen vast toestel: €0,00.

Na de computer-terreur (zonder computer gaat het niet meer) zitten we nu in de toenemende smartphone-terreur (zonder smartphone gaat het niet meer).

Men noemt het vooruitgang, maar dat is het op geen enkele manier. Meer dan meeloopgedrag is het niet.

Een mobiele telefoon wordt door een meer dan ruime meerderheid van de Nederlanders als nuttig ervaren en je mag onder iedere vraag over mobieltjes weer herhalen hoe nutteloos jij die dan vind maar zet eens een ander plaatje op, deze blijft hangen.

Reputatie 6
Badge +3

Het spreekwoord: waar een wil is een weg. Topic starter wringt zich in alle bochten om in iedere mogelijke oplossing een nadeel te vinden, zodat hij dat niet wil. Dan kom je op principes om geen mobiele telefoon te willen kopen.

Mensen die dat niet kunnen kopen door leeftijd of gebrek worden ook geholpen door bankmedewerkers en/of mantelzorgers.

Topic starter hoort niet bij de laatste categorie en kan zijn zaakje prima zelf oplossen. Alleen al het feit dat hij op een zondag de weinige werkenden op de klantenservice hier mee lastig gaat vallen.

Veel succes: het gaat jou prima lukken.

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd.

Badge

@hermans  ik heb dit iets van 2 jaar geleden ook moeten doen met mijn mobiel voor de ABNAmro waar ik klant was. Ik moest een mooie foto van mijn toet maken en die moest precies goed zijn met genoeg licht. De foto ging pas na zes mislukte pogingen weg eerdat de software hem goed vond. Het moest buiten in de volle zon. Het moest vanwege de wet. En volgens mij met je eigen mobiel die al bij de bank bekend was. Dus ik weet niet of een geleende mobiel gaat werken. Of je laat het doen op het bankfiliaal, maar zijn die er nog bij jou? Ik dacht dat in 2022 het woord bankfiliaal een vergeten woord begint geworden net als het woord kwartje.

Het staat ook in de Algemene Voorwaarden dat je akkoord bent gegaan met alle digitalisering. Dus boos erom zijn ga je op teruggefloten worden.

Mijn vrouw haar mobiel was destijds nog met Andriod 4.0 van 4 jaar oud en opeens kon ze niet meer internetbankieren want te oud voor de bank. Ja, dan moet je een nieuwe kopen. Dat deed ze pas een jaar later want met de tablet en laptop kon het nog. 

Ik zou als ik jou was voldoen aan de wens van de bank, dan kunnen we met z'n allen veiliger bankieren. Klein offertje maar. Toen mijn smartphone uitkwam was ie nieuw €769 en een jaar later €384. Ik denk als je wat moeite doet dat je heus wel een nieuwe geschikte kan vinden voor €200. Of €240 als je een masnd niet op een terras gaat zitten!

 

Ben er achter gekomen dat een hoop vestigingen gesloten zijn. Zit ik een paar uur in de trein heen en terug voor zo'n stomme ID update.

Ze zeiden bij de chat dat je een mobiel kan lenen. Dat staat ook bij de info op de site.

Ik ga niet meer als 20 euro betalen voor een telefoon die ik maar een enkele keer gebruik dus €200 of zo gaat echt niet gebeuren. Daar worden ook hele bevolkingsgroepen mee gediscrimineerd.

Is ook zo dat ze geen duidelijk informatie verstrekken en medewerkers elkaar tegenspreken. De een zegt je rekening wordt gestopt na een aantal waarschuwingen (waar ze ook niet weten hoe dat precies zit) de ander zegt dat je dat kunt omzeilen(en dat was de telefoon servicepunt).

Reputatie 6
Badge +4

Niet iedere smartphone werkt met de amro app. En niet iedere smartphone kan fatsoenlijk foto's maken/verwerken.

Je hebt gelijk zie ik. Voor een goede selfie voor ABNAMRO heb je of de iPhone 13 Pro Max nodig of de Galaxy S22 Ultra. 😂 Duidelijk geen bank voor de minima. Je zit dus bij de verkeerde bank.😎

 

 Ik ben ook klaar met jou en je nattevingerwerk commentaar. Je bent niet geinformeerd genoeg ook om aan deze discussie deel te nemen, je weet niet hoe de wereld in elkaar zit en mij een zeurpiet noemen is onbeschoft en nergens op gebaseerd. 

Maar mensen een trol noemen, doe je in dat andere topic óók al, is blijkbaar niet onbeschoft? Klaar met deze non-valeur zonder zelfreflectie.

Reputatie 5
Badge +6

Als ik uw eerder geplaatste Topics even snel doorlees begrijp ik dat dit een (on?)terechte opeenstapeling is van vele grieven naar uw bank.

U eist uw gelijk/recht, en dit is waarschijklijk weer een druppel die uw emmer doet overlopen.

Even los van alle vorige posten,

U kunt alle bankfuncties aan een kantoor uitvoeren.

Als u bij een kantoor geïdentificeerd bent krijgt u bankpas en inlog gegevens en kunt u “alle” bankzaken zelf regelen!

Hoe, waarmee? Dat uw bank u dwingt om een mobiel te kopen lijkt mij sterk.

Dat u dan zonder een mobiel geen bankzaken kan doen is niet aan de bank!

PC, tablet, telefoon, u kunt overal inloggen waar en bij wie u wilt, behalve op uw eigen telefoon!

En ik snap het allemaal prima, ik heb ook een app van een andere bank voor iemand op mijn telefoon!

Want die kan net als u, geen mobiel betalen: dus papieren afschriften en bij de pinautomaat kijken naar saldo!

Als er een betaling/incasso, gedaan moet worden kan ik dat voor hem doen, het liefst als hij er bij is.

Als dat voor u geen mogelijkheid is, moet u terug naar de houten vierkante guldens en de mobiel waar nog een draaischijf op zit.

Verder is het Forum natuurlijk geen klaagmuur en komt u hier zeker niet verder mee!

 

 

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1644596728 . Zo ook de voedselbank.

U zou wat details kunnen geven zodat duidelijk wordt waarom het alternatief zonder telefoon niet langer mogelijk is. Een dure mobiel kost trouwens pakweg €1200, was dat echt een vereiste?

Badge

ABN AMRO gaan rekeninghouders dwingen om een keer in de zoveel tijd een selfie te sturen anders wordt je rekening geblokkeerd. Dat moet met een mobiele telefoon. Ook worden die foto' gekeurd. Als die niet aan bepaalde eisen voldoen worden ze niet geaccepteerd. Dan ga je het niet redden met een goedkope telefoon lijkt mij. Enig alternatief wat ze aanbieden is dat je bij een beperkt aantal vestigingen terecht kan om dit te regelen als je geen telefoon hebt (ik woon in een vrij grote stad daar gaat dat blijkbaar niet). Maar dan heb je weer te maken met reisgeld. Tegelijk is mij verteld bij contact dat je die blokkade kunt omzeilen. Hoelang dat nog kan is verder onduidelijk. 

Het is geen prettig vooruitzicht dat je op het een of andere moment niet meer bij je rekening kan en ook geeneens naar de plaatselijke vestiging te kunnen gaan om dit ongedaan te maken daarom wil ik meer duidelijkheid van de bank maar daar willen medewerkers verder niet op ingaan.

Reputatie 7
Badge +5

Het ligt iets genunanceerder. Ja, bent verplicht je te identificeren en dat geldt bij elke bank want het komt voort uit anti-witwas wetgeving: Vraagt bank je om opnieuw te identificeren? Dan ben je dit verplicht! - Kassa - BNNVARA

 

En natuurlijk dwingt een bank je niet om een smartphone te kopen, hier staat voor de abn amro beschreven wat dat identificeren inhoud en hoe je dat kunt regelen, ook als je geen smartphone hebt: 

Identificeren via online bankieren - ABN AMRO

Reputatie 6
Badge +3

Een dure telefoon zal vast niet de vereiste zijn. Met een telefoon van onder de €200 kan dat ook.

Ik vind het sowieso idioot om zo'n ding van boven de € 400 te kopen. Ik heb ooit eens 4 jaar gedaan met een tweedehandsje van €75.

Ik vind het sowieso idioot om zo'n ding van boven de € 400 te kopen. Ik heb ooit eens 4 jaar gedaan met een tweedehandsje van €75.

Ik doe al 30 jaar met een gratis verkregen vast toestel: €0,00.

Na de computer-terreur (zonder computer gaat het niet meer) zitten we nu in de toenemende smartphone-terreur (zonder smartphone gaat het niet meer).

Men noemt het vooruitgang, maar dat is het op geen enkele manier. Meer dan meeloopgedrag is het niet.

Badge

Het ligt iets genunanceerder. Ja, bent verplicht je te identificeren en dat geldt bij elke bank want het komt voort uit anti-witwas wetgeving: Vraagt bank je om opnieuw te identificeren? Dan ben je dit verplicht! - Kassa - BNNVARA

 

En natuurlijk dwingt een bank je niet om een smartphone te kopen, hier staat voor de abn amro beschreven wat dat identificeren inhoud en hoe je dat kunt regelen, ook als je geen smartphone hebt: 

Identificeren via online bankieren - ABN AMRO

Je verspeid onwaarheden. Je moet wel degelijk een dure smartphone hebben. Uit je link:

'’Ik heb geen smartphone of tablet:

Geen probleem. U kunt ook een smartphone of tablet van iemand anders gebruiken. Is dit niet mogelijk? Bel dan onze Servicedesk Persoonsgegevens . We helpen u graag.'’

 

Ik heb met ze gechat en dat nummer gebeld. Ze helpen je helemaal niet. In de chat werd gezegd dat je een smartphone kunt lenen, misschien de bibliotheek proberen werd ook gezegd, of een vestiging een eind uit de buurt, er werd verwezen naar de servicedesk en vervolgens werd verbinding verbroken. Het enige wat ze zeiden bij de servicedesk was dat je die blokkade kunt omzeilen verder willen ze dan nergens op in gaan. Dus ze geven je maar beperkte mogelijkheden om een id aan te leveren zijn ook alles behalve behulpzaam* tegelijk is er de dreiging dat je rekening geblokkeerd wordt.. Dat slaat toch helemaal nergens op?

 

Volgens de bank staat de ID niet goed in de administratie. Om dat te corrigeren moet je naast het invullen van bepaalde gegevens met een mobiel een selfie sturen waar de kwaliteit van de foto aan bepaalde eisen moet voldoen. Doe je dan niet dan krijg je een blokkade te zien bij het inloggen in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren. Je kunt het ook bij de bank zelf regelen maar alleen bij een beperkt aantal vestigingen. Dus iedereen met een klein inkomen moet vroeg of laat een dure mobiel hebben waarmee ie fatsoenlijke foto's kan maken anders loopt ie het risico dat zijn/haar bankrekening geblokkeerd wordt waardoor internet bankieren onmogelijk wordt. Het komt erop neer dat banken dwingen je langzaam maar zeker om alles online te doen waar je een dure telefoon nodig hebt anders wordt je geblokkeerd. 

 

 *'’Nog een paar tips: Lukt het toch niet? Bel dan onze  Servicedesk Persoonsgegevens '’die dus alles behalve behulpzaam zijn.  Waar je ook belkosten betaald als je in de wacht staat.

 

  • '’Werkt het ID niet? Probeer het met een ander ID. 
  • Probeer uw ID via een ander toestel aan te leveren. 
  • Gebruik een andere browser of sluit alle schermen en probeer het opnieuw. 
  • Lukt het niet via Wifi? Probeer het via 4G. 
  • Check ook de tips die we in stap 3 en 4 geven bovenaan deze pagina onder het kopje ‘Zo levert u uw ID aan’. '’
Badge

Een dure telefoon zal vast niet de vereiste zijn. Met een telefoon van onder de €200 kan dat ook.

Ik vind het sowieso idioot om zo'n ding van boven de € 400 te kopen. Ik heb ooit eens 4 jaar gedaan met een tweedehandsje van €75.

De selfies die je verstuurd moeten aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Ook moet je telefoon relatief stabiel zijn anders kun je foto's niet fatsoenlijk opslaan en versturen.  Zoiets begint bij 200 euro tweedehands denk ik dat is een hoop geld voor iedereen met een klein inkomen. 

Reputatie 7
Badge +5

hier staat ie wel tussen: Online identificeren - ABN AMRO 

 

ze komen bij je langs als je wilt, als dat niet waar is verspreid abn amro onwaarheden.

De info van de bank is ook wazig.
Er staat namelijk wel, dat de ID kaart via de pc mag.
Ik ben al meer dan 30 jaar klant bij de bank.
Er is me nooit om een foto gevraagd.
Uit veiligheidsredenen, wil ik de app van de bank ook niet op mijn telefoon.
En al helemaal niet op de telefoon van de buurman.

Ik denk dat de extra gegevens die de telefoon doorgeeft bij de foto, de reden is.
Telefoons beginnen bij iets van €125 nieuw.
 

Badge

hier staat ie wel tussen: Online identificeren - ABN AMRO 

 

ze komen bij je langs als je wilt, als dat niet waar is verspreid abn amro onwaarheden.

Dat ze bij je langs zouden komen voor een selfie en ID bevestiging zou natuurlijk ideaal zijn voor mensen die geen dure telefoon hebben maar dat lijkt mij volstrekte onzin. 

Ik heb nu respons van diverse ABN AMRO medewerkers gehad. Ze vertellen allemaal wat anders. Erg vermoeiend. De een zegt je kunt bij iedere vestiging terecht voor een selfie, de ander zegt alleen bij een beperkt aantal vestigingen (het betreft alleen even een selfie en beperkte ID informatie. Volstekt idioot als dit alleen kan bij een beperkt aantal vestigingen. Feit is dat tegenwoordig alles op afspraak lijkt te gaan). De een zegt dat je geblokkeerd wordt als je ID info niet geeft maar dat dit makelijk te omzeilen is de ander zegt dat je rekening zonder meer geblokkeerd wordt. Ze willen ook niet geconfronteerd worden met de consequenties van die verplicht ID met dure telefoon dus dan neigen ze om kletspraat te verkondigen ook. Ik ben het nog uit aan het zoeken. 

Ik heb dit al eerder meegemaakt. Bijvoorbeeld dat ik geen geld online kon overmaken en dat ik meerdere AMRO medewerkers aan de lijn had eer ik een kreeg die verstand van zaken had.  

Reputatie 7
Badge +5

ik zou ze confronteren met hun eigen website uitspraken en concreet een afspraak maken voor een bezoek. 

En anders kun je altijd overstappen naar een andere bank waar het wellicht soepeler geregeld is. 

Reageer