Bankstel binnen maand doorgezakt en beschadigd

• 26 May 2022
  • 1 reactie
  • 94 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 0 reacties

Afgelopen maand hebben we een nieuwe hoekbank gekocht bij een meubelzaak in de buurt. Nu hebben we vooraf aangegeven dat we in ieder geval een sterke stof zochten vanwege onze Franse bull, die ook evengoed gebruik maakt van de bank. Eigenlijk was dat onze enige eis, en de verkoper/eigenaar stond ervoor in dat de stof daartegen bestendig was. Maar gezien de redelijk lichte (goud/gele) kleur hebben we hem de eerste weken toch afgedekt, maar tot onze verbazing zitten er toch overal beschadigingen op/in de stof. Zelfs door de dekens heen. Los van dat, nog een week later moeten we, binnen een maand na aankoop, ook constateren dat de bank kraakt en al begint door te zakken. Dit is zelfs duidelijk zichtbaar, het lijkt gewoon alsof de bank al een jaar of twee gebruikt is. 

Nu is het zo dat er een “outlet” gedeelte boven de winkel is, waar we deze bank vonden. Hij zou dus voor de helft van de “oorspronkelijke prijs” worden verkocht, maar wat we ervoor betaald hebben was alsnog 750+. Ik had absoluut niet verwacht dat je voor dat bedrag een bankstel koopt dat járen mee zou gaan, maar toch zeker wel een jaar of 2. Ondanks dat het een outletmeubel is, wat een week daarvoor nog in de winkel zelf stond, heb je toch wel recht op garantie? Bij aankoop is ons ook niets gezegd over eventuele voorwaarden m.b.t. garantie/levensduur.

Ik heb het probleem bij de verkoper neergelegd, maar hierop kreeg ik eerst geen reactie. Toen langsgegaan en we moeten maar foto’s maken van de gebreken en deze samen met de aankoopbon naar hem mailen. Hij zou dan contact opnemen met de fabrikant om “ons te helpen”. Maar als koper heb je bij mijn weten enkel wettelijke garantie van de verkoper, dus fabrieksgarantie is voor ons niet relevant. Daarom netjes gevraagd of hij langs wilde komen om de staat van het bankstel ZELF te zien, maar hierop enkel een verontwaardigd schreeuwerig bericht vol hoofdletters terug gekregen. 

Wat kan ik hieraan doen en sta ik überhaupt in mijn recht?

1 reactie

U staat hoogstwaarschijnlijk volkomen in uw recht maar zal er wel achteraan moeten. Het staat iedere leverancier natuurlijk vrij te proberen zijn schade weer bij een fabrikant te proberen te verhalen maar daar heeft u inderdaad niets mee te maken. Ik zou de procedure voor een ondeugdelijk product maar op gaan starten, zelf, of met behulp van een rechtsbijstandverzekering als u die heeft, de Consumentenbond of andere juridische steun.

Stap één is geloof ik een correcte in gebreke stelling, kijk eens bij de Consumentenbond onder juridische hulp voorbeeld brieven.

Reageer