Consumentenbond.nl
Beantwoord

Beëindigen arbeidscontract

• 15 juni 2018
  • 8 reacties
  • 592 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
  • Bondmaker
  • 326 reacties
Zijn er algemene richtlijnen bekend en eventueel attentiepunten, waarbij men moet opletten, zodat men niet achteraf bepaalde onderwerpen over het hoofd heeft gezien?
Zoals b.v. recht op uitbetaling bij niet opgenomen vakantiedagen. Ook de vermelding dat met eventueel recht heeft op ontslagvergoeding.
Misschien heeft de consumentenbond een pagina om nadere advies te kunnen raadplegen (link?)
Groeten van GdR.
icon

Beste antwoord door Wendy van den Elshout 20 juni 2018, 09:18

Dag @GdR ,

De Consumentenbond is er voor vraagstukken op het gebied van consumentenrecht maar niet voor arbeidsrecht, helaas. Je vraag kan ik hier dan ook niet doorzetten naar een collega. Heb je een rechtsbijstandsverzekering die je verder kan helpen misschien? Of heeft @Mevrouw Jones je al van alle benodigde info voorzien?

Je vraag heb ik wel nog even verplaatst naar Consument & Recht, omdat ik vermoed dat hij daar beter vindbaar is. Wie weet zijn er nog meer gewaardeerde communityleden die je verder kunnen helpen....?

Groeten

Wendy
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
@GdR, volgens mij is dit een ingeroeste gewoonte op allerlei fora, geen verplichting, ik weet alleen niet waaruit deze is ontstaan, op deze site zie ik wel als ik @ intik de profielen van deelnemers, maar bij andere sites niet. Misschien is er iemand die het enige juiste antwoord kent. Jij reageerde op Ronaldvr met @ en als je daarop klikt komt zijn profiel tevoorschijn.

Ik wil zeker niet de moderator uithangen, ik heb meer dan genoeg gemodereerd in het verleden maar even een opmerking. Ik zie dat je spiksplinternieuw bent op dit forum. Rubrieken bieden niet in de toekomst extra mogelijkheden om consumenten behulpzaam te zijn, maar in het hier en nu. Het is namelijk de bedoeling dat de leden elkaar helpen met nuttige informatie over van alles en nog wat, de hele waslijst van rubrieken vind je als je bovenaan op "community" klikt. Iedere rubriek biedt de mogelijkheid om een ander behulpzaam te zijn (of van de wal in de sloot te helpen maar ik denk dat er in dat geval wel van hogerhand wordt ingegrepen).
Reputatie 4
Badge +6
Dag @Ronaldvr ,
Bedankt voor je reactie ☺️.
Ga zeker even kijken op de aangegeven links.
PS; Ik heb begrepen dat de consumentenbond geen informatie kan verstrekken t.a.v. arbeidsrecht.
Dit dus verkeert ingeschat.
Wie weet, of dit in de toekomst, deze rubriek een extra mogelijkheid bied om consumenten behulpzaam te zijn.
@GdR
Ik zou deze vragen ook zeker stellen bij een vakbond (FNV of CNV)

https://www.fnv.nl/themas/ontslag/
https://www.fnv.nl/themas/ontslag/dreigend-ontslag/hulp-van-de-vakbond-bij-ontslag/
https://www.cnv.nl/werk-en-inkomen/ontslag/
Reputatie 4
Badge +6
Dag @Wendy van den Elshout en @Mevrouw Jones ,
Mijn vraag gold niet voor mij zelf.
Des al niet te min ben ik dankbaar dat er een neven lid de moeite heeft genomen om op mijn vraag te reageren ☺️.
Nu ik toch even een reactie plaats: Is het noodzakelijk om via de @ (apenstaartje) deze aan te moeten geven? Misschien is dit via de algemene gebruiksregels terug te vinden. Zoja, dan excuses en moet ik toch weer verder gaan oriënteren.
Bedankt.
Reputatie 4
Badge +5
Dag @GdR ,

De Consumentenbond is er voor vraagstukken op het gebied van consumentenrecht maar niet voor arbeidsrecht, helaas. Je vraag kan ik hier dan ook niet doorzetten naar een collega. Heb je een rechtsbijstandsverzekering die je verder kan helpen misschien? Of heeft @Mevrouw Jones je al van alle benodigde info voorzien?

Je vraag heb ik wel nog even verplaatst naar Consument & Recht, omdat ik vermoed dat hij daar beter vindbaar is. Wie weet zijn er nog meer gewaardeerde communityleden die je verder kunnen helpen....?

Groeten
Wendy
Reputatie 4
Badge +6
Dag @Mevrouw Jones ,
Hartelijk dank voor uw informatie.
Sinds kort heb ik mij aangemeld op het forum.
Helaas heb ik waarschijnlijk mijn vraag in een verkeerde rubriek gesteld 😥.
Ik zal dus mij verder moeten verdiepen in de geboden opties, zodat ik direct de leden met hun kennis kan raadplegen.
Nogmaals dank u voor tijd en behulpzaamheid ☺️.
Reputatie 7
Ook bij een tijdelijk contract is er recht op een ontslagvergoeding maar pas na twee jaar in dienst te zijn geweest. Het zit dacht ik iets anders als je meewerkt aan het ontslag (wederzijds goedvinden). De werkgever mag je tussentijds niet ontslaan tenzij er een dringende reden is (zoals diefstal etc., alle redenen vind je in het BW.). De werkgever moet een maand van tevoren melden dat het dienstverband wordt beëindigd, bij gebreke daarvan heb je recht op een maand salaris. De maximale ontslagvergoeding is € 77.000 tenzij anders overeengekomen in een vaststellingsovereenkomst. Tot 10 jaar dienstverband is de vergoeding 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar, boven 10 jaar is dat 1/2 maandsalaris per gewerkt jaar. De vergoeding is belastbaar tenzij deze wordt gebruikt voor een opleiding. Hij wordt niet gekort op een evt. WW uitkering.
Er zit niet heel veel verschil in met een vast dienstverband, opzeggen is bij een tijdelijke ovk iets makkelijker ook al moet ook hier soms de kantonrechter eraan te pas komen. Ik denk niet dat er vaak sprake zal zijn van een ontslagvergoeding bij een tijdelijke overeenkomst, ze gooien je er gewoon uit vóór je daar aanspraak op kunt maken.
De werkgever moet een eindafrekening maken over het salaris. vakantiegeld, evt. 13e maand en niet opgenomen vakantiedagen.
Proeftijd is twee maanden maximaal, die termijn mag niet worden verlengd, ongeacht of het om een vast of tijdelijk dienstverband gaat. Voorzover ik weet is men niet verplicht de niet opgenomen vakantiedagen te betalen, die moet je soms gewoon opnemen aan het eind van het dienstverband.
Reputatie 7
Arbeidsrecht is ingewikkelder dan menigeen denkt, zeker nu steeds meer mensen een contract krijgen voor bepaalde tijd. Als een bedrijf een CAO heeft is alles daarin terug te vinden, zoals proeftijd, opzegtermijn, dertiende maand, vakantiegeld, bonusuitkering, vakantiedagen, overwerk en vergoeding, reiskosten, pauzes, fiscale lunchregeling en wat ik over het hoofd zie, misschien kledingvoorschriften in de voedingsindustrie (kapje tegen losse haren) veiligheidsschoenen in de bouw of in keukens.
Men wil de ontslagvergoeding beperken zodat iemand die na 25 jaar ontslagen wordt geen aanspraak kan maken op 25 x 12 maandsalarissen.

Reageer