Consumentenbond.nl

Beëindigen ongeldig energiecontract

Reputatie 7
Badge +7
Je hebt het vast weleens meegemaakt: tijdens het avondeten word je gebeld door een verkoper die beweert dat je bij een andere energieleverancier véél goedkoper uit bent. Achteraf blijkt vaak dat je helemaal niet zo gunstig uit bent. Gelukkig kun je in veel gevallen nog van zo’n oneerlijk contract af. Volgens de wet is een schriftelijke instemming namelijk vereist. Dit betekent dat je dus eerst nog een handtekening moet zetten voor je contract rechtsgeldig is. Slechts drukken op een button op een website of in een e-mail geldt overigens niet als bevestiging. Heb jij ook (ongewild) zo’n ongunstig energiecontract afgesloten, maar nooit schriftelijk bevestigd? Dan kun je kosteloos van het contract af. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

Meer weten? Je leest hier meer over het beëindigen van je ongeldige energiecontract, of bekijk de uitzending in Kassa met onze woordvoerder Gerard Spierenburg hieronder.

Heb jij weleens een ongunstig energiecontract afgesloten? Wat deed je toen? Ben je er vanaf gekomen, of heb je je contract toch moeten uitzitten? Praat mee!

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Het wordt hoog tijd dat er zware boetes komen op dit gedrag en dat die ook toegepast worden . Dan laten ze het wel uit hun hoofd . Het moet niet nodig zijn dat consumenten hemel en aarde moeten bewegen om ergens van af te komen wat ze nooit gewild hebben.
Je hebt het vast wel eens meegemaakt: tijdens het avondeten word je gebeld door een verkoper die beweert dat je bij een andere energieleverancier véél goedkoper uit bent.

Praat mee!

Nog nooit meegemaakt.
Reputatie 7
Badge +6
Gebeld niet . Daar heb ik zelf voor gezorgd via een nieuw nummer dat niet op te zoeken is plus opname in het belmeniet-register. Dat scheelt . Wel gezeur aan de deur gehad.
Kan dit ook als dit is gebeurt voor een contractverlenging?
Ik kreeg van de verkoper te horen dat ze (net als vorig jaar) het beste bod aan het "Consumentenbond collectief" hadden gedaan. Wat achteraf dus NIET waar bleek te zijn. Uit boosheid ben ik daarna toch overgestapt en de boete op de koop toe genomen. Dit uit pure frustratie en het gevoel voorgelogen te zijn.
Reputatie 7
Badge +5
@R. Mulder Je bent zelf overgestapt naar een andere leverancier en bent zelf een nieuw contract aangegaan.

Vreemd dat er bij een verlengingsaanbod achteraf een boete wordt berekend.
Van verlenging is sprake als je contract afloopt.
Kun je dit nader omschrijven.

Alleen als er een contract is waarbij geen handtekening is gezet, dan is er sprake van het kunnen beëindigen van je ongeldige energiecontract.
Ik heb een paar jaar geleden meegemaakt dat ik net op aanraden van onze woninbouw aan het overstappen was. En net in die week ontving ik het welkomst pakket van E-on. Dus ik was in de veronderstelling dat dit de overstap was.

Na een maand kreeg ik bericht van Woonenergie dat zij het jammer vonden dat ik weg ging plus de eindafrekening. Toen toch maar eens ronsgebels, bleek E-on mij zonder toestemming te hebben overgenomen.

In mijn geval hadden ze het geluk dat ik net bezig was met een overstap waardoor het niet opviel. Toen ik vroeg hoe ik klant was geworden werd mij verteld dat er iemand aan de deur was geweest en ik de papieren had ondertekend. Ik woon alleen dus ik zou zeker weten of dit zo was. Ik heb toen gevraagd of ze mij een kopie wilde sturen van de aanmelding met mijn handtekening. Toen werd mij verteld dat ik zonder opgaaf van reden weg kon. Dus ze spelen gewoon een heel smerig spel. En weer had ik een eindafrekening erbij.

Het feit dat ik zomaar kon vertrekken zegt al genoeg want je gaat niet voor een paar maanden een contract aan.
@Bert Ik had een 1-jarig contract. Een aantal weken voor het verloop van het contract werd ik dus door NLE gebeld met de mededeling dat ze wederom (net als het jaar daarvoor) het beste bod hadden neergelegd. Daar heb ik op vertrouwd en ben dus akkoord gegaan met het "verlengen" van het 1-jarig contract wat bijna was afgelopen.

Reageer