Consumentenbond.nl
Vraag

Bellen naar 088

• 26 juni 2020
  • 19 reacties
  • 350 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5

Ik ben prepaid klant bij T-Mobile.
Ik koop maandelijks een 100 units bundel.

Nu moest ik deze week vaker dan normaal naar een 088 nummer bellen.
Tot mijn verbazing bleek mijn prepaid tegoed verdwenen.
Volgens de medewerker van T-Mobile is 088 een service nummer.

T-Mobile geeft prepaid klanten ook geen inzicht in hun verbruik.
Geld verdwijnt gewoon, zonder dat je als klant inzicht hebt.
Daarom is het me nooit opgevallen dat 088 duur betaald moet worden.
Dit stoort mij ook.

Consuwijzer zegt dit:
Bedrijven gebruiken vaak een 088-nummer. Deze nummers zijn niet aan een plaats gebonden. Als het bedrijf naar een andere plaats verhuist, dan mag het 088-nummer hetzelfde blijven. Belt u naar een 088-nummer? Dan betaalt u hetzelfde als wanneer u naar een vast nummer belt. Het bedrijf en uw eigen telecomaanbieder rekenen hiervoor geen extra kosten.

Ik ben van mening dat 085 en 088 gewone netnummers zijn.
Dat providers hier geen speciaal tarief voor mogen rekenen.

Ook ben ik van mening dat ik als consument recht heb, om te weten wat een gesprek gekost heeft.

De vraag ligt inmiddels ook al bij de ACM.

Sta ik in mijn recht?

19 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Ook prepaid klanten kunnen hun verbruik inzien.

Hoe kan ik mijn PrePaid-tegoed opvragen?

In My T-Mobile en in de My T-Mobile App zie je onder Verbruikstatus hoeveel tegoed je nog over hebt. 
Ook kun je een sms'je met de tekst 'SALDO' sturen naar 1144. Je krijgt dan een berichtje terug met je actuele PrePaid-tegoed.

https://www.t-mobile.nl/mobiel/prepaid

Over servicenummers (067, 084, 085, 087, 088, 14XYZ nummers) lees ik: Het extra tarief wat je voor een servicenummer betaalt wordt bepaald door de aanbieder van de desbetreffende service.

Reputatie 7
Badge +6

Hoort het niet zo te zijn dat je altijd een bandje krijgt waarin de extra kosten genoemd worden bij elk nummer waar extra voor betaald moet worden? Of is dat iets  wat bedrijven niet verplicht zijn ?  Ik denk dat velen het niet door hebben als ze zonder die waarschuwing een duur nummer bellen. Dan zou verplicht stellen een flinke verbetering zijn .

Reputatie 5
Badge +4

Ik lees op het T-M forum deze reactie (al 2 jaar geleden) van een medewerker

088- en 085-nummers zijn geen echte servicenummers. Vroeger werden er extra kosten voor berekend, maar ze worden al jaren als gewone vaste telefoonnummers gezien. Je zult dus geen extra kosten maken buiten je normale belminuten!

https://community.t-mobile.nl/overige-abonnementen-351/kosten-088-nummers-294715

Het lijkt er op dat je bundel niet is opgegaan door 088, of er is een fout door T-M gemaakt. Je kunt het zelf checken door in te loggen op je account. Of leg het voor op het T-M forum.

Wel vreemd dat 085 en 088 nrs. op de tarievenlijst nog steeds als servicenummers vermeld staan.

Wat ik me van lang geleden, toen ik nog prepaid bij T-mobile had, kan herinneren is dat je inderdaad geen specificatie van de kosten kunt krijgen. @Mazzel heeft gelijk, je kunt je saldo opvragen maar dat is dan ook letterlijk alles. Ik heb ook nooit begrepen waarom dat zo beperkt is.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Maar als wortelstamper voor en meteen na het bellen naar een 088 nr. zijn saldo opvraagt, dan kan hij wel zien wat er precies is geïncasseerd. In ieder geval zou bellen naar 088 nr. al enkele jaren niet meer als servicenr. moeten worden gezien, dus binnen de belbundel moeten vallen.

Kan ook zijn dat bellen naar boven wordt afgerond, dus 5 seconden wordt 60 seconden. Hij heeft meerdere keren gebeld, dus bijv. bij 3x zou dat dan al op 180 seconden afgerond kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Eerder zat het heel diep weg gestopt meen ik me te herinneren , @A. Deen . Toch was het er wel . Momenteel is het na inloggen heel snel te zien bij  ‘ Verbruik en kosten ‘ met alle bedenkbare details erbij . 

Eerder zat het heel diep weg gestopt meen ik me te herinneren , @A. Deen . Toch was het er wel . Momenteel is het na inloggen heel snel te zien bij  ‘ Verbruik en kosten ‘ met alle bedenkbare details erbij . 

Ik ben er al jaren weg dus ik ken de huidige stand niet maar weet je zeker dat dat ook voor prepaid geldt?

Reputatie 5
Badge +4

Eerder zat het heel diep weg gestopt meen ik me te herinneren , @A. Deen . Toch was het er wel . Momenteel is het na inloggen heel snel te zien bij  ‘ Verbruik en kosten ‘ met alle bedenkbare details erbij . 

Dus toch ook bij prepaid? Ik kon dat niet checken want heb geen prepaid. 

Reputatie 7
Badge +6

In mijn geval Abo , mogelijk is de inzage bij prepaid anders geregeld . 

Reputatie 5
Badge +4

@E.T. Wiersum Daar kan Wortelstamper dan achter komen door in te loggen. Iets wat lang geleden speelde kan intussen gewijzigd zijn. En anders maar het probleem op het T-Mobile forum plaatsen, wordt vanzelf wel duidelijk wie er een foutje maakt.

Reputatie 7
Badge +7

T Mobile zou wel wat concurrenter mogen zijn. Als zij extra kosten berekenen bij de zgn. servicenummers 085, 086, 087, 088, 0800 enz.. en anderen doen dat niet, dan prijzen ze zich op de duur toch uit de markt. Ik heb Ziggo en Kruidvat, ik betaal nooit extra kosten voor de 085 enz. nummers.

Ik had nog een prepaid liggen dus even gekeken, @Wortelstamper heeft gelijk, je kunt geen verbruiksgegevens zien bij pre paid, zoals het altijd geweest is.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Dan is dit nu helemaal duidelijk. Alleen dus tegoed.

@L.J.F. de Ruiter Eerst maar even afwachten of het klopt wat @Wortelstamper schrijft. Volgens T-M webcare (en ik zei de gek), kan het niet kloppen. Dat een medewerker van de klantenservice dat zegt, kan misschien komen omdat het op de tarievenlijst nog steeds vermeld staat onder servicenummers. Of dat hij zijn riedel afsteekt, gebaseerd op oude in zijn geheugen opgeslagen informatie.

Het enige advies dat ik kan geven, is plaats je klacht op het T-M forum voor meer duidelijkheid.

Reputatie 5
Badge +4

Op deze pagina https://www.t-mobile.nl/klantenservice/mobiel/facturen-en-tarieven/servicenummers staan als servicenrs. vermeld (geen 088 nr dus):

Welke servicenummers zijn er?

• 0800-nummers (gratis informatienummers)
  • 0900-nummers (betaalde informatienummers) 
  • 0906-nummers (betaalde nummers, erotiek)
  • 0909-nummers (betaalde nummers, amusement)
  • 112 (alarmnummer)
  • 067-nummers (inbelnummers van internetproviders)
  • 18xx-nummers (nummerinformatiediensten zoals nummerinformatie 1888)
  • 066-nummers (pieper)
  • 084- en 087-nummers (persoonlijke assistent-diensten)
Reputatie 7
Badge +7

Het wordt een stuk duidelijker. Je loopt niet altijd met de lijst van @Mazzel  op zak.En als de meeste nummer zgn. servicenummers zijn dan valt het ene als niet zo zijnde nummer 088 niet op. Ik zou nu ook moeten gaan bekijken of ik voor dat nummer nu wel of niet betaal.

Reputatie 6
Badge +5

Ook met de prijslijst van prepaid is het bij T-Mobile een chaos.
Daar staan 22 prijslijsten.

Ook staat er bij 088: Heb je een bundel met minuten, dan gaat het beltarief eerst uit de bundel. Is de bundel op of heb je geen bundel, dan is het beltarief de standaard belkosten.Het extra tarief wat je voor een servicenummer betaalt wordt bepaald door de aanbieder van de desbetreffende service

Ze doen maar wat raak

Reputatie 7
Badge +7

Ja, lekker ingewikkeld, normaliter onthoud je dat toch niet allemaal.

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb een email bericht van T-Mobile

Ik heb het voor je uitgezocht en een 088 nummer is een servicenummer en deze gaat niet uit je bundel

We kunnen je helaas niet een uitdraai sturen van je gebruik, dat is helaas met prepaid niet mogelijk, daarvoor wil ik je adviseren om een abonnement te nemen, hierbij heb je volledig inzicht in je bel gegevens.

Reputatie 7
Badge +7

Nou @Wortelstamper dat is in elk geval wat simpeler. Het zou inderdaad vreemd zijn als ze het 088 nummer uit de servicelijst haalden. Wel slim je een abonnement aan te smeren. Het kan natuurlijk voordeliger zijn, maar als je niet te veel belt ben je prepaid meestal voordeliger uit. Groet Leo.

Reageer