Besteld bij Nederlands bedrijf: retournering naar China

• 26 February 2021
  • 20 reacties
  • 238 Bekeken

Badge
  • Bezig Bondje
  • 4 reacties

Ik heb iets gekocht bij een Nederlandse Webwinkel. Deze winkel heeft een KVK nr. waaruit blijkt dat deze gevestigd in Nederland. Op de website van het bedrijf staat over retourneren: 

Het product moet in een goede staat, in de sealing en volledig binnen komen bij ons.

Ik heb aangegeven  mijn bestelling te willen retourneren en als reactie krijg ik:

Aangezien wij de producten rechtstreeks versturen vanaf de leverancier om zo de prijs zo goedkoop mogelijk te houden, kunt u het product retourneren naar onze leverancier in China.

Een andere optie die wij kunnen aanbieden is dat u het product houd en 15% van uw aankoopbedrag terug krijgt. 

Ik weet dat er veel geschreven wordt hier over drop shipping en hoe lastig het is om je gelijk te halen maar in dit geval is de website van een Nederlands bedrijf gevestigd in Nederland (in de voorwaarden staat de “naam van het bedrijf, Nederland”) Nergens op de website wordt ook maar met een woord gerept wordt over China of retourneren naar China. Wel staat er duidelijk dat artikelen moeten worden geretourneerd naar “ons”, dus niet naar “onze leverancier”

Ik ben niet akkoord gegaan met de reactie en wacht nu op een antwoord maar hoe zit dat juridisch? 

20 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Juridisch? Er zijn veel bedrijven die in Nederland staan ingeschreven bij de KvK maar ook hun producten uit het buitenland halen. Een Nederlands KvK kan letterlijk iedereen aanvragen. Dropshippers bestaan al tientallen jaren en er zijn heel veel goede dropshippers.

Echter de laatste trend om in China te kopen en in Nederland je winst te maximaliseren is niet verboden. U koopt bij een tussenpersoon en die mag juridisch zijn handen er bang trekken. Hij speelt alleen naar uw bestelling door

Ik ben niet akkoord gegaan met de reactie en wacht nu op een antwoord maar hoe zit dat juridisch? 

In theorie kunt u eisen dat u het product in Nederland kunt retourneren, in de praktijk kunt u daar mooie (aangetekende) brieven voor (laten) sturen en wie weet kiest men eieren voor z'n geld maar mogelijk mag u dat dan gaan afdwingen bij de kantonrechter, daar dan eerst nog eens gelijk zien te krijgen dat ook echt telt, en daana dan zien uw centen te recupereren. 

Badge

Ik snap even niet wat u bedoelt met “die mag juridisch zijn handen er van trekken”. Het gaat me niet om:

Echter de laatste trend om in China te kopen en in Nederland je winst te maximaliseren is niet verboden.

Het gaat me om het herroepingsrecht. Is het echt zo slecht gesteld met het herroepingsrecht?

Als ik iets bij bol.com koop en die reageren op een retour vraag met : “stuur het maar terug naar Timboektoe want daar komt de levering vandaan” zonder daar vooraf ook maar enige aanleiding toe te geven. Is dat dan een kwestie van: “een tussen persoon die mag juridisch zijn handen er van af trekken?”

Nu begrijp ik best dat “dat hoef ik toch niet te accepteren” lastiger (onmogelijk) wordt als meneer bol.com in Timboektoe woont. Dan is het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen wel groot.  

Badge

In theorie kunt u eisen dat u het product in Nederland kunt retourneren, in de praktijk kunt u daar mooie (aangetekende) brieven voor (laten) sturen en wie weet kiest men eieren voor z'n geld maar mogelijk mag u dat dan gaan afdwingen bij de kantonrechter, daar dan eerst nog eens gelijk zien te krijgen dat ook echt telt, en daana dan zien uw centen te recupereren. 

Dank, helder!

Reputatie 4
Badge +4

Over welk bedrijf gaat het (als dat niet privacy-gevoelig is)? 

Ook is de reden van retourneren van belang. Als een artikel niet voldoet (het artikel is stuk, of verkeerd, of voldoet niet aan de beschrijving), dan is er sprake van non-conformiteit en ligt de verantwoordelijkheid voor de retourkosten bij de verkoper. Maar goed, @A. Deen heeft het terecht over het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Ik zou in elk geval een klacht plaatsen op klachtenkompas, en eventueel een melding bij de ACM doen. Dat tweede zal voor je zaak niet direct gunstig zijn, maar als er maar voldoende meldingen zijn kunnen zij op den duur actie ondernemen. O ja, vergeet ook niet een slechte beoordeling te plaatsen op kiyomi of Trustpilot etc. als ze daarop te vinden zijn. En, een gewaarschuwd mens telt voor twee: kijk naar keurmerk, reviews, etc. etc. En kijk dus ook naar het retouradres. Uit de voorwaarden kun je meestal ook wel halen dat je met dropshipping te maken hebt. Die maken vaak melding van een ‘websitehouder’ en stellen dat dat NIET degene is met wie je een contract aangaat. Juridisch schimmig, mijns inziens, want volgens mij kun je niet zomaar namens iemand anders een contract afsluiten en dan bij niet nakomen ervan je handen ervan aftrekken. Maar ja, dit is een relatief recent fenomeen en de wettelijke radertjes draaien langzaam, dus ooit zal er wel wetgeving komen die dit aan banden legt.

Badge

Het gaat om:

https://www.dont-be-bored.nl

En ik wil de goederen ongeopend retourneren. Het pakketje weegt amper iets en t ziet er allemaal wel erg fragiel uit. Dus ik heb weinig vertrouwen in de kwaliteit nu ik meer dan alleen de plaatjes zie. In de algemene voorwaarden en op de rest van de website wordt het herroepingsrecht inderdaad benoemd.

https://www.dont-be-bored.nl/pages/algemene-voorwaarden

https://www.dont-be-bored.nl/policies/refund-policy

https://www.dont-be-bored.nl/pages/ruilen-of-retourneren

Hier staat wel uitgelegd: “Om ervoor te zorgen dat we eerlijke prijzen kunnen vragen voor onze producten hebben wij ervoor gekozen om de producten direct vanuit de leverancier te versturen.” 

Maar in de algemene voorwaarden staat niets over retourneren naar de leverancier. In ruilen en retourneren wordt ook niets gezegd over terugzenden naar de leverancier (wel terug zenden naar “ons” .

Don’t be bored heeft nog niet gereageerd op mijn 2e mail, dus het zou kunnen dat ze het nog naar tevredenheid oplossen (maar dat is  hoop tegen beter weten in).

Ik denk dat je het pakje niet meer als geweigerd kosteloos naar China krijgt.
Bij retour zenden, moet je weten wat er in zit en douane papier invullen.(CN22)
Is de waarde van de bestelling wel voldoende om dit te doen.
Of je stuurt het dom maar het huisadres van de eigenaar.
Met een beetje speurwerk, had ik de ontbrekende adresgegevens en naam in een paar minuten.

Badge

Met een beetje speurwerk, had ik de ontbrekende adresgegevens en naam in een paar minuten.

Ik neem aan dat je daarmee doelt op een adres in Diemen?

Reputatie 4
Badge +3

Een bedrijf (???) dat een website heeft en onder contact staat alleen een kloppend KvK nummer en er staan verder geen enkel vignet op dat het ergens is bij aangesloten wat moet je daar mee. De wollige voorwaarden doen de rest.

Voor mij is dat altijd een no go. Ik bestel daar niets. Ook een bedrijf waar ik alleen met creditcard kan betalen. Gaan we niet doen.

@ddt3 
Dat adres ja.

Je weet met dit soort zaakjes niet wat echt of vals is.
Bij een webshop, moet je eigenlijk vooraf even goed kijken wat het is.
Er zijn wel heel erg veel bedrijven op dat adres.

Reputatie 5
Badge +5

Die algemene voorwaarden zijn een aaneenschakeling van zichzelf vrijwaren van welke aansprakelijkheid dan ook.
Ik denk niet dat dit door de Nederlandse wettelijke beugel kan.
Daarvoor zijn er genoeg beschermende maatregelen voor de consument.
Misschien toch eens een zwarte lijst gaan maken van dit soort bedrijfjes.
Al denk ik dat het dweilen met de kraan open is, morgen prijkt er een andere naam op de webshop met de zelfde inhoud.

Is dit geen oplichting? Moet de consument niet beter gewaarschuwd worden? Pas bij retourmelden horen dat het naar China moet is toch een slechte zaak. Het is mij recent overkomen en wil eigenlijk voorkomen dat meer mensen de dupe worden

Is dit geen oplichting? Moet de consument niet beter gewaarschuwd worden? Pas bij retourmelden horen dat het naar China moet is toch een slechte zaak. Het is mij recent overkomen en wil eigenlijk voorkomen dat meer mensen de dupe worden

U zou het mogelijk als een soort oplichting kunnen zien maar ik denk dat niemand nog een idee heeft hoe we dit nu effectief moeten gaan bestrijden. Waarschuwingen over drop shippers zijn er zat, meestal geschreven door mensen die hun geld kwijt zijn omdat ze die waarschuwingen niet gelezen hadden.  Mocht u ideeën hebben schroom dan niet ze te delen want als je een Facebook-pagina opent zie je dat dit nog gewoon doorgaat.

U heeft gelijk, geen idee hoe dit effectief bestreden kan worden. Voor mij was het nieuw, ik lees de websites altijd goed door, maar was deze keer kennelijk toch te naief. Ik zocht de waarschuwingen pas op toen het me al gebeurd was. Waar had ik die vooraf kunnen vinden? Ik heb jammer genoeg geen oplossing behalve dan dat de website van mijn ervaring op een soort lijst van dropshippers  terechtkomt. Of bestaat dat toevallig al?

Waar had ik die vooraf kunnen vinden?

Dat is wel een probleem. Vroeger had iedereen een krant en als iets in de krant kwam had dus iedereen de kans gehad om ergens kennis van te nemen. Nu haalt iedereen zijn informatie van internet maar wie wat leest weet niemand.

Ik heb jammer genoeg geen oplossing behalve dan dat de website van mijn ervaring op een soort lijst van dropshippers  terechtkomt. Of bestaat dat toevallig al?

De mensen die er een potje van maken beginnen gewoon een nieuwe website. Zelf denk ik dat als je hier iets aan wil doen je Facebook en andere platformen met advertenties aan zou moeten pakken maar hoe dat dan juridisch in elkaar gestoken moet worden weet ik ook niet. Ik zie in ieder geval niet snel wat gebeuren.

In ieder geval hartelijk dank voor uw reactie. geeft me het gevoel dat ik toch gezien en gehoord ben.

Misschien zou Kassa of Radar hier nog aandacht aan kunnen geven? Of is dat al gedaan?

Reputatie 7
Badge +4

waar google al niet goed voor is:

Dropshipping: waar moet je op letten? | Consumentenbond

Dropshipping: hoe werkt dat? - Kassa - BNNVARA

Wat is dropshipping? - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS

Oh, ook hartelijk dank E.Stroeve!

Een andere route om eens uit te proberen:

In combinatie met het advies van @Wortelstamper én het hebben betaald met een Credit Card (dus dat weer in tegenstelling tot het advies van @basic ), gewoon mét bewijs van terugsturen de zaak laten storneren door de creditcardmaatschappij, en dan ligt het probleem weer bij het bedrijf. En dan zal dat bedrijf moeten overgaan tot dure procedures…

@Ronaldvr Als je inderdaad met creditcard hebt betaald en die je inderdaad crediteren op basis van jouw retourmelding. Kun je dropshippers vaak met cc betalen en weet iemand wat de creditcard voorwaarden zeggen over retourneren? 

Reageer