Betalen onder protest

• 24 July 2022
  • 17 reacties
  • 238 Bekeken

Badge +1

1 dag voor ik het contract met de makelaar zou tekenen had ik al een koper. Ik kon de makelaar niet afzeggen omdat dit een deel was van een echtscheiding. Na dreigen met een advocaat, sommatie, heb ik uiteindelijk betaald onder protest. Hij moet het bedrag voor 31/8 terugbetalen anders schakel ik de ACM (Autoriteit Consument & Markt) in. Heeft iemand ervaring met de ACM?

17 reacties

Badge +1

Duidelijk!

Nu echt voor de allerlaatste keer dank

k

Reputatie 6
Badge +5

U had nog niet een getekende overeenkomst met de makelaar? Heeft u hem nu wel of niet afgezegd cq getekend of niet? Hoe kan de makelaar u dwingen te betalen indien u niet getekend heeft? Het was deel van een echtscheiding begrijp ik ook niet helemaal. Bedoelt u een overeenkomst/afspraak met uw ex om een makelaar in te schakelen? En onder protest? Is dat schriftelijk? MvG RonaldD

ps Uw post staat onder coronavirus … praat mee?

Badge +1

Dank. De rechter had beslist dat we gezamenlijk een makelaar moesten kiezen. Dat is de makelaar van mijn ex geworden. De rechter heeft verder bepaald dat beiden de helft van de kosten betalen. Mijn ex heeft betaald omdat ze tegen de dreigementen van de makelaar niet opgewassen was. Mijn ex heeft ook getekend. Ik niet. Omdat de woning al verkocht was voordat ik moest tekenen. Mijn ex heeft jammer genoeg net een week eerder getekend. Toen de nieuwe koper al in zicht was maar zijn intentie tot aankoop over te gaan nog niet op papier stond. Geen nette makelaar zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +5

dit wordt heel complex, ik zou de rechtsbijstand inschakelen of de CB om juridisch advies vragen als je tenminste lid bent

Reputatie 6
Badge +5

Dank. De rechter had beslist dat we gezamenlijk een makelaar moesten kiezen. Dat is de makelaar van mijn ex geworden. De rechter heeft verder bepaald dat beiden de helft van de kosten betalen. Mijn ex heeft betaald omdat ze tegen de dreigementen van de makelaar niet opgewassen was. Mijn ex heeft ook getekend. Ik niet. Omdat de woning al verkocht was voordat ik moest tekenen. Mijn ex heeft jammer genoeg net een week eerder getekend. Toen de nieuwe koper al in zicht was maar zijn intentie tot aankoop over te gaan nog niet op papier stond. Geen nette makelaar zou ik zeggen.

Heeft de makelaar iets gedaan zodat het huis verkocht werd of is het totaal buiten hem om gegaan? Kortom heeft hij/zij een inspanning verricht? Dit vraagt inderdaad wel om juridische bijstand.

Badge +1

Hartelijk dank voor uw reacties. Ik ben er vrij zeker van dat deze zaak wordt gewonnen. De makelaar heeft uiteindelijk alleen maar de papierkraam in orde gebracht. Maar waar het mij om gaat of er iemand is die ervaring heeft met de geschillencommissie van het ACM.

Zoals ik het begrijp vindt die makelaar dat hij een overeenkomst had voor de verkoop van dat huis, het huis is verkocht en daarmee heeft hij recht op zijn gage. U heeft onder protest betaalt en wilt uw geld terug. Wat wilt u bestrijden? Was en geen overeenkomst? Heeft de makelaar zich niet aan de overeenkomst gehouden? Ik snap het verband niet met de ACM. Als er een geschillencommissie bestaat voor de makelaardij kunt u daar terecht en anders zult u naar de rechter moeten als de makelaar niet toegeeft.

Wellicht ten overvloede maar een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. En wat ook tricky kan uitpakken is als uw vrouw die opdracht heeft gegeven dat u daar wellicht ook aan gebonden bent.

Badge +1

Nogmaals ik had/heb geen overeenkomst met de makelaar. De geschillencommissie van het NVM is een slager die zijn eigen vlees keurt. Van de bijna 100 zaken die ik heb kunnen onderzoeken, heeft een, ik herhaal een, cliënt voor de helft gelijk gekregen. Dus naar die commissie ga ik zeker niet

Nogmaals ik had/heb geen overeenkomst met de makelaar.

Ja, dat is uw standpunt. Wat was het standpunt van de makelaar?

De geschillencommissie van het NVM is een slager die zijn eigen vlees keurt. Van de bijna 100 zaken die ik heb kunnen onderzoeken, heeft een, ik herhaal een, cliënt voor de helft gelijk gekregen. Dus naar die commissie ga ik zeker niet

U bent zeker niet verplicht maar dan is het alternatief de kantonrechter. Nogmaals ik zie niet wat de ACM hierin kan betekenen.

Badge +1

Dank. Als laatste. Ik heb verzocht gedurende het hele proces met de makelaar in contact te komen. Geen van mijn brieven zijn beantwoord en op  4 verzoeken tot een gesprek is ook geen antwoord gekomen. Alleen de laatste 2 weken dreigementen van zijn advocaar

Dank. Als laatste. Ik heb verzocht gedurende het hele proces met de makelaar in contact te komen. Geen van mijn brieven zijn beantwoord en op  4 verzoeken tot een gesprek is ook geen antwoord gekomen. Alleen de laatste 2 weken dreigementen van zijn advocaat 

En hoe reageerde de advocaat toen u stelde dat u en de makelaar helemaal geen overeenkomst hadden?

Badge +1

De advocaat heeft een telefoongesprek kunnen organiseren. Maar ik was op de camping en zei dat ik graag een gesprek wilde. Dat hebben we nu toch? Ik vond mij op de camping nou niet in een positie om serieus te praten. En daarbij is het gebleven

Reputatie 6
Badge +5

Ik vul in dat het een gezamenlijk gefinancierde woning is/was, die verkocht moest worden op basis van een uitspraak van een rechter. Volgens mij kan een makelaar pas aan het werk als hij/zij toestemming heeft van beide eigenaren. Uw ex had getekend en u nog niet. Hier moet echt even een jurist naar kijken. Ik kan mij niet voorstellen dat een rechter u houdt aan een afspraak om gezamenlijk een makelaar te betalen, indien de woning zonder verkoopmakelaar en deze kosten verkocht kan worden. Doel is bezitting verkopen en de ‘winst’ delen. Ik zie ook niet direct in wat het ACM hierin kan betekenen.

Badge +1

Toch nog maar even een laatste reactie. Toen ik uiteindelijk wist dat je ook volgens het Franse (Latijnse) recht kon betalen onder “duress” wat de in het Engelse recht mogelijk is. Kwam ik terecht bij de ACM met een voorbeeld brief. Dus mijn allereerste vraag was: zit ik daar goed?

Iedereen vindt van niet, maar waarom niet is mij nog steeds niet duidelijk. Maar goed, ik dank u allen voor uw poging mij te helpen.

karel

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij heb je een juridisch probleem, daar gaat de acm niet over maar daarvoor kun je de CB bellen (als je lid bent), dit is de doelstelling van de acm: 

ACM ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten. U vindt er bijvoorbeeld informatie over garantie, reparatie of geld terug, bedenktijd bij aankopen of abonnementen. Maar ook over uw consumentenrechten tijdens de coronacrisis, bij verduurzaming van uw huis tijdens de energietransitie of voor tips om veilig online te winkelen.

Hebt u een vraag? We beantwoorden deze graag via onze website, social media of telefoon. 

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld dit dan bij ons. Als wij veel meldingen over een bedrijf krijgen of als de schade groot is, kunnen wij ingrijpen. Bijvoorbeeld door met het bedrijf in gesprek te gaan of een boete op te leggen. Zo voorkomt uw melding dat andere consumenten tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Iedereen vindt van niet, maar waarom niet is mij nog steeds niet duidelijk.

Omdat je zegt dat je je geld terug wil en dat gaat niet via de ACM, daarvoor moet je maar de rechter, of voor een laagdrempelig goedkoper alternatief naar een bevoegde geschillencommissie. Dat laatste kan enkel als de leverancier of dienstverlener daarbij is aangesloten.

Reputatie 6
Badge +6

@Karel GL Meijers Hiermee geeft de ACM duidelijk aan wat zij voor u kunnen betekenen.

"De ACM kan uw individuele klacht niet oplossen."

acm.nl

Wat gebeurt er met uw klacht?

Met uw klacht geeft u informatie die belangrijk is voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan uw individuele klacht niet oplossen. Maar gebruikt hem om te onderzoeken of bedrijven zich aan de wet houden. Houdt een bedrijf zich niet aan de regels voor informatienummers? Dan kan het van de ACM een waarschuwing krijgen. Ook kan de ACM er voor zorgen dat het nummer niet meer gebeld kan worden. U kunt het op de website van ACM ConsuWijzer lezen als dat gebeurt. Tot die tijd kunnen wij u geen informatie geven over lopende onderzoeken. U krijgt dus geen persoonlijk bericht na het invullen van het klachtenformulier.

Reageer