Consumentenbond.nl
Beantwoord

Betalen voor opzeggen donateurschap

Na het overlijden van mijn man moet ik de maandelijkse donaties aan de Nier- en Hersenstichting stopzetten omdat mijn inkomen dit niet meer toelaat. Als ik dit wil stopzetten moet ik hiervoor € 12,00 euro per Stichting betalen. Dit vind ik schandalig

icon

Beste antwoord door Hersenstichting 3 juli 2020, 13:59

Beste Gebruiker1568114581

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw man. 

Wij begrijpen dat u uw maandelijkse donatie op wilt zeggen wanneer uw inkomen dit niet meer toelaat. Dit kunt u gratis en eenvoudig op verschillende manieren zelf regelen: 

1. U kunt een mail sturen naar info@hersenstichting.nl
  2. U kunt van maandag t/m vrijdag bellen naar 070 – 360 48 16 en wij verwerken de opzegging direct.

Voor meer informatie verwijs ik u graag door naar de website van de Hersenstichting via https://www.hersenstichting.nl/contact/opzeggen-of-donatie-wijzigen/

Aan het opzeggen van uw maandelijkse donatie zitten uiteraard geen kosten verbonden. Er bestaan tussenpartijen die aanbieden om voor een bepaalde vergoeding (variërend van €2,95 tot €14,95) uw donateurschap of lidmaatschap op te zeggen, maar ik adviseer u om hier niet mee in zee te gaan. 

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag. 

Met vriendelijke groet, 

Andreas van de Hersenstichting

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Kan het er alleen maar mee eens zijn en ik hoor het steeds vaker . Schande en ik krijg de indruk dat er steeds meer zijn die dat doen doordat anderen het ook doen . Nog een reden om nooit aan dit soort constructies te beginnen . Wie wat wil geven kan dat ook vrijblijvend op andere manieren . Liefst anoniem . Anders krijg je wat mij gebeurde . Een bombardement aan bedelbrieven met heel zielige verhalen …...

Het klinkt als een soort lidmaatschap en dat zou u per kalendermaand zonder kosten op moeten kunnen zeggen. Aan wie moet u dat dan betalen en hoe zijn die kosten omschreven?

Reputatie 3
Badge +2

Het is vaal zo dat daar weer andere bedrijven tussen zitten die u moet betalen. Zorg daarom dat u de naam van die stichting die waarvan u de betaling an wilt stoppen zelf goed opzoekt, meestal is die wél gratis

U kunt ook de bank bellen en zeggen dat u de machtiging wil intrekken. Of als niets helpt de krant bellen. Die hebben vaak een ombudsman voor consumentenproblemen.

Reputatie 7
Badge +6

Bij mijn weten bemoeit de bank zich niet met intrekking van een machtiging , @Jahaa . Daarvoor moet je bij de gemachtigde zijn . Storneren kan wel . Dat is echter het probleem niet . TS wil geen kosten betalen om van die maandelijkse donaties af te komen. Als twee keer die € 12 ,- betaalt wordt aan die twee stichtingen , is er geen probleem meer . Persoonlijk zou ik daar voor kiezen om van het gezeur af te zijn . 

Hallo E.T.,

Gaf de bank vroeger niet rode kaarten uit waarmee je een machtiging kon intrekken?

Reputatie 3
Badge +3

Kom bij nier- en hersenstichting niets tegen dat opzeggen donateurschap geld zou kosten. Nooit eerder over gehoord ook.

Via https://www.opzeggen.nl/goed-doel kun je een opzegformulier aanmaken voor elke stichting en versturen, gratis. 

Misschien doet topicstarter het via een betaalde dienst, maar dat lijkt me dus echt niet nodig.

Reputatie 7
Badge +6

Lang geleden dat ik die dingen gezien heb @Léonz . Nooit nodig gehad . Bij opzeggingen door de jaren heen stopten de automatische incasso’s altijd keurig . Dat deden de gemachtigden zelf . Uiteraard wel altijd even controleren of het gestopt is. 

Beste Gebruiker1568114581

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw man. 

Wij begrijpen dat u uw maandelijkse donatie op wilt zeggen wanneer uw inkomen dit niet meer toelaat. Dit kunt u gratis en eenvoudig op verschillende manieren zelf regelen: 

1. U kunt een mail sturen naar info@hersenstichting.nl
  2. U kunt van maandag t/m vrijdag bellen naar 070 – 360 48 16 en wij verwerken de opzegging direct.

Voor meer informatie verwijs ik u graag door naar de website van de Hersenstichting via https://www.hersenstichting.nl/contact/opzeggen-of-donatie-wijzigen/

Aan het opzeggen van uw maandelijkse donatie zitten uiteraard geen kosten verbonden. Er bestaan tussenpartijen die aanbieden om voor een bepaalde vergoeding (variërend van €2,95 tot €14,95) uw donateurschap of lidmaatschap op te zeggen, maar ik adviseer u om hier niet mee in zee te gaan. 

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag. 

Met vriendelijke groet, 

Andreas van de Hersenstichting

Reputatie 7
Badge +6

Aha …… Opgelost neem ik aan . Een andere partij tracht er kennelijk aan te verdienen. Dank voor de reactie , @Hersenstichting 

Reputatie 3
Badge +2

Dat een andere partij een graantje of meer probeert mee te pikken is bekend, dat doen ze ook met telefoonnummers, daarom altijd kijken of u de instantie zelf wel belt of mailt voor u ermee in zee gaat. Meestal is direct contact wel gratis

Reputatie 2
Badge +2

Bij mijn weten bemoeit de bank zich niet met intrekking van een machtiging , @Jahaa . Daarvoor moet je bij de gemachtigde zijn . Storneren kan wel . Dat is echter het probleem niet . TS wil geen kosten betalen om van die maandelijkse donaties af te komen. Als twee keer die € 12 ,- betaalt wordt aan die twee stichtingen , is er geen probleem meer . Persoonlijk zou ik daar voor kiezen om van het gezeur af te zijn . 

Een machtiging kun je inderdaad alleen bij een bedrijf zelf intrekken. Vroeger (pre-internet) was dat helemaal schandalig, want dan had je rode kaarten waarop je dan zelf al de NAW-gegevens op moest hebben gezet. Als je dat niet gedaan had was het speurwerk en daarom lieten mensen het vaak maar een tijd zitten.

Wat wel kan via de bank, in elk geval bij ING, is een bepaalde incassant blokkeren. De keren dat ik een machtiging introk blokkeerde ik gelijk ook de incassant, zodat ik geen last had van bedrijven of instellingen met een trage administratie.

Het probleem lijkt hier nu opgelost, maar ik vind overigens ‘gewoon maar betalen’ geen goed advies! Er is helemaal geen rechtsgrond voor het eisen van een betaling voor het opheffen van een donatie, zoals ook blijkt uit de reactie van de Hersenstichting.

Reputatie 7
Badge +4

bij mijn (rabo) bank kun je de bekende rode ont-machtigingskaart downloaden. ook kun je daar de blokkadelijst aanmaken.

Als een paar "cowboys" daar geld aan willen verdienen dan zouden fondsenwervende instellingen daarvoor moeten waarschuwen. Kennelijk heeft Gebruiker1568114581 een zoekmachine gebruikt om uit te vinden hoe die donaties stopgezet kunnen worden, en kwam hij/zij bij uit bij websites die geld vragen. Dat is niet goed voor de donateurs en de stichtingen.

Reageer