‘Bij spijt van aankoop kun je het product gewoon ruilen.’ Waar of niet?

• 27 September 2017
  • 13 reacties
  • 7536 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Eenmaal thuis heb je spijt van je aankoop. Met de bon in de hand ga je terug naar de winkel. ‘Mag ik het product ruilen?’, vraag je de winkelier. In de meeste gevallen is ruilen toegestaan. Of is jouw ervaring anders? Laat je stem horen en help bij mijn onderzoek!

Meer informatie over dit onderzoek vind je terug in de Consumentengids van december.

*Poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Bij spijt van je aankoop kun je het product in de meeste gevallen gewoon ruilen – Waar of niet waar?

13 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Het omruilen voor een ander product is naar mijn mening alleen mogelijk wanneer dit van te voren is afgesproken. Het kan ook mogelijk zijn dat de detailist deze mogelijkheid zelf aanbied. Zo niet, dikke pech!
Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 3
Badge +3
Hangt ervanaf in hoeverre het gebruikt is. Ik hou de regel aan "openen/gebruiken om te beoordelen of het product goed is", deze regel geldt ook voor webshops namelijk. Ik doe het ook alleen als het product nieuw en verkoopbaar blijft.
Ik dacht een tablet te kunnen ruilen bij Mediamarkt. Temeer omdat ik als bij het kopen van mijn samsung s7 en tablet s2 een clublid werd. Er stond dat je dan een maand langer de tijd had om te retourneren. Hierdoor was ik op het verkeerde been gezet want toen ik terugkwam vertelde ze mij dat tablets in de winkel gekocht hiervan uitgesloten zijn. Dus helemaal niet ruilen, dan had ik maar op internet moeten kopen.
Reputatie 3
Badge +2
Ruilen (zonder specifiek gedane beloftes of mededelingen in de winkel of reclame-uitingen) is een gunst, geen recht.
Reputatie 3
Badge +4
Beste M.Louwers, daar heeft u al een goede keus gemaakt, de kleine lettertjes worden daar altijd achteraf vermeld. Het is een winkel waar eerst gekocht moet worden en daarna komen pas de problemen. Ik zelf heb daar een laptop gekocht en thuis aangekomen direct aangesloten. Gekeken of er Office opzat en Adobe reader, maar niets van dat al, ben naar de winkel terug gegaan en gevraagd hoe dat zat. Ik kreeg als antwoord "Voor Office en voor Adobe moest ik een kaart kopen", nou ja, geen probleem. Op de kaart stond een code die moet dan op de laptop ingevuld worden en voorts werd dan Office en Adobe automatisch geladen. Het addertje onder het gras was, de downloads zijn maar EEN jaar actief, daarna weer kaarten kopen de GROTE ADDER is de kaarten kosten per stuk let op 99,99 euro!!!!!
Dus een goed raad negeer Mediamarkt voor uw aankopen.

Ik denk dat de licentie voor (MS) Office en ruilen twee verschillende zaken zijn.
Reputatie 7
Badge +7
Ha @D. Zwart,

Bedankt voor je reactie! Vervelend om te horen dat dit zo gelopen is bij de Mediamarkt.
Ik hoop dat je uiteindelijk toch wel plezier van je laptop heb gehad.

Graag zou ik je er op willen attenderen dat het topic waar we nu onder reageren gaat over of je bij spijt van je aankoop je product mag ruilen. Daarom wil ik je graag vragen de reacties on-topic te houden.

Dankjewel, en tot snel!
Reputatie 3
Badge +1
Bedankt voor jullie reacties, @Fred B. @D. Zwart @ [user=20449]Jan B. @M. Louwers @Roman!

Ruilen is (inderdaad) geen recht, maar een gunst van de verkoper. De verkoper hoeft ruilen dus niet toe te staan. In de praktijk kun je (binnen een bepaalde tijd na het tonen van de bon) het product vaak wel gewoon ruilen. Of je krijgt een tegoedbon en soms zelfs je geld terug. Winkeliers mogen daaraan eigen voorwaarden verbinden, zoals: de verpakking moet intact blijven.
Voor online aankopen gelden weer andere regels. In de Consumentengids van december lees je hier meer over.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Fred.B, natuurlijk zijn dat twee verschillende zaken, maar als u even doorleest kan de verkoper deze zaken op een rij zetten en niet achteraf. Dan krijgt men misschien wel spijt van de aankoop.
En zo is de kring weer helemaal rond, en komt men weer op deze topic terecht.
Hopelijk wilt u mijn gedachtegang begrijpen, in ieder geval was mijn bedoeling om een steentje bij te dragen.
M
Een gebruiksrecht voor Office voor een jaar op 5 apparaten is doorgaans een product wat niet is te ruilen. Dat gebruiksrecht heet een licentie en is vaak niet te ruilen omdat het niet machinegebonden is maar wel tijdsgebonden. Daarnaast is 99 euro wel de hoofdprijs en voor Adobe Reader is dat al helemaal niet aan de orde want dat is een gratis product. De Adobe software staat tegenwoordig in de cloud en dat is ook een dienst die je afneemt, vergelijkbaar met Office. Dat is wat anders dan Adobe Reader.
Dus u neemt twee diensten / licenties af. Die kunnen doorgaans niet worden geannuleerd of worden geruild. De MM zal deze met veel plezier voor teveel geld aan u aanbieden maar teruggeven kan vaak niet als deze eenmaal zijn geactiveerd. Dat staat wel los van de aanschaf van hardware waar u een fysiek product voor krijgt. Dat is een andere dienst met andere voorwaarden. En als u voortaan wat verder rondkijkt had u kunnen zien dat de dienst zoals deze door MM wordt aangeboden elders voor 3 a 4 tientjes wordt aangeboden en dat Adobe Reader iets anders is dan de overige Adobe software die wel tegen betaling kan worden gebruikt. Het lijkt me verstandig voortaan een persoon mee te nemen die verstand van zaken heeft in deze. Dat had u 160 euro kunnen schelen. En hernieuwen van de Office licenties kan tegen een veel lager bedrag dan de 99 euro die MM daarvoor rekent.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Fred B, u begrijpt het niet helemaal, ik heb een laptop gekocht en voor geinstalleerd met Windows 10, in deze laptop ziy geen dvd drive e. n kan dus geen schijf kopen met Office of Adobe.
Wanneer men dat wel doet kom men in conflict met Windows 10 en raakt de laptop blokkeert de laptop direct en is er niet mee te werken. Bovendien vind ik de uitdrukking om iemand mee te nemen met verstand van zaken op zijn minst een beetje denigrerend. Mijn eerste computer was een ZX80 dat is wel een paar jaartjes geleden en sinds die tijd actief met computers, daarmee wil ik zeggen dat ik beslist geen leek ben op computer gebied. Maar ik kan u wel vertellen dat bij de nieuwe laptops geen drive meer aanwezig is, natuurlijk kan men wel een externe drive kopen en aansluiten maar men komt wel in het bewuste conflict. U zult wel begrijpen dat geen probleem van MM is, waarschijnlijk heeft dit te maken met het illegaal instaleren van de Microsoft artikelen.
Dit wilde ik nog even recht zetten.
Adobe software staat in de cloud en daarvan weet ik niet of er lokaal een versie kan worden gedownload. De Adobe reader is een gratis download, een licentie aanschaffen is niet nodig. Voor Microsoft Office (365) is dat ook in de cloud staat kunt u een versie downloaden en installeren voor op uw pc (Office 2016). Het kaartje is een licentie en die zijn eenmaal gebruikt niet meer te ruilen. Dat staat helemaal los van drives , usb sticks , andere schijven, etc.

De essentie van mijn opmerking is dat u eenmaal aangeschafte en geactiveerde licenties niet kunt retourneren. Volgens mij was dat in de begintijd van de pc dat ook al zo. U heeft het steeds over Adobe Reader en dat is gewoon een gratis te downloaden programma. Als u daarvoor veel geld neerlegt is dat gewoon niet handig. https://acrobat.adobe.com/nl/nl/acrobat/pdf-reader.html?promoid=C4SZ2XDR&mv=other
Reputatie 3
Badge +1
Dank voor het stemmen, en voor jullie interessante en uitgebreide bijdragen.

Vandaag is de Consumentengids op de mat gevallen! Lees het gratis artikel uit de gids voor het onderzoek naar en meer informatie over ruilen. Denk aan: tips bij het ruilen, het verschil tussen de stenen winkel en de online winkel, wat te doen als het product stuk is en meer...

Reacties zijn welkom!

Reageer