Consumentenbond.nl

Binnen de garantieperiode van het kastje naar de muur gestuurd?

• 25 januari 2018
  • 17 reacties
  • 2107 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
  • Consumentenbond team
  • 13 reacties
Stel, je laptop of je wasmachine heeft een probleem en je hebt nog garantie. Je gaat terug naar de winkel in de verwachting dat je wordt geholpen, maar in plaats daarvan sturen ze je van het kastje naar de muur. Voordat je eindelijk met een gerepareerd of vervangend product thuiskomt, heb je er een paar grijze haren bij. Wat een gedoe om binnen de garantieperiode te krijgen waar je recht op hebt!

Dat moet anders. Met de actie Geen Gedoe Garantie roepen we samen met consumenten winkels op om voortaan de service te verlenen die bij de garantie hoort. Zo help je mee!

Ben jij binnen de garantieperiode weleens afgewimpeld door de winkel, en hoe liep dat af? Vertel je ervaring hieronder.

17 reacties

Mooi initiatief. Hier zit de consument echt op te wachten. Ik heb al vele jaren zeer wisselende ervaringen met garantieverlening door met name webshops. Van heel goed tot ultiem slecht. Ik hoop dan ook dat dit initiatief leidt tot een betere garantieafhandeling door de webwinkel of middenstander. Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden maar het merendeel van de webwinkels moet zich schamen over hetgeen ze waarmaken in de afhandeling van garantie. Laat dit het koren maar van het kaf scheiden.
2 jaar geleden bij d Gamma Terneuzen een wasmachine gekocht voor mijn dochter. Na 1,5 jaar begon machine water te lekken.
Dit gemeld bij de Gamma in Terneuzen, die bevestigde dat er 2 jaar garantie was maar verwees naar een ander bedrijf voor reparatie.
3 keer bij dit bedrijf telefonisch gemeld. Men zou in de “loop van de week” terug bellen, wat niet gebeurde. 4e keer belde men wel terug, maar een afspraak kon pas 3 weken later op maandag ochtend tussen 09.00 en 12.00 u gemaakt worden. Zonder bericht kwam er niemand opdagen. Terug naar de Gamma, die met het bedrijf belde en beloofde dat we “in de loop van de week” teruggebeld zouden worden en tevens meldde dat Gamma hier buiten stond. Gewezen op feit dat zij als verkoper verantwoordelijk zijn. Werden weer niet teruggebeld.
Klacht via consumentenbond op klachtenkompas gezet in de hoop dan wel reactie te krijgen.
Maar Gamma laat niets van zich horen. Na een half jaar bellen en klagen een nieuwe machine bij de Mediamarkt gekocht.
Gamma machine naar Leger des Heils, die wellicht een handigige doe-het-zelver kan interesseren.
Gamma Terneuzen is wellicht goed voor een schroefje en een plugje, maar niet voor serieuze machines,
Ja, de vorig jaar bij de Karwei gekochte kerststerren verlichting voor buiten ging gedeeltelijk defect. De online klantenservice adviseerde om naar het kundige personeel in de winkel te gaan. Aangekomen in de winkel oordeelde het "kundige" personeel direct dat het product vorig jaar gekocht was dus dat ze niets konden doen voor me. Na meerdere malen aandringen volgde een telefoontje naar de klantenservice die de "kundige" medewerker vertelde dat het haar probleem was.
Als coulance namen ze het dan uiteindelijk dan toch maar in en kreeg ik geld terug. Nou ja terug, een tegoed bon die alleen op die dag geldig was.
Badge
Met name met elektronica gaat het vaak mis. Na jaren ellende bij verschillende bedrijven, ben ik uiteindelijk bij Cool Blue terecht gekomen en het mag ook wel eens gezegd worden, er zijn bedrijven die de zaken goed voor elkaar hebben.
Met name met elektronica gaat het vaak mis. Na jaren ellende bij verschillende bedrijven, ben ik uiteindelijk bij Cool Blue terecht gekomen en het mag ook wel eens gezegd worden, er zijn bedrijven die de zaken goed voor elkaar hebben.

oh dat bedrijf dat claimt om de volgende dag je bestelling bij je thuis te hebben en dan de schuld geeft aan postnl dat het kwijt geraakt is maar waar ze het product niet eens bij postnl hebben afgegeven....
Ik heb de ervaring die woorden opgelepd niet. Mijn was machine deed het niet , Monterrey er bij ( service) nieuwe print plaat? Ik vertelde hem dat is snel na een maand. Je kan er een plaat inzetten op basis no cure no pay. In gezet niet doen . Dit was een Monterrey van het bedrijf. Ik heb hem gestuurd en de firma heeft mij een andere bezorgt. Ik Ben niet waarom nu etc. Jan B
Mijn opmerking moet zij monteur. Jan B
Reputatie 1
Badge
Zo te lezen zijn er nog veel bedrijven die nog niet weten hoe het met garantie zit, je kunt hen aanmoedigen mee te doen aan de Geen Gedoe Garantie. Dat kan door die bedrijven op social media te taggen. Gamma @Agten en Karwei @Maartenvc staan bijvoorbeeld nog niet op de lijst met deelnemers. Zie voor meer info hoe je dat kan doen: Zo help je mee!
Reputatie 7
Badge +6
Als ik de afgelopen 50 jaar alle keren moet beschrijven , dat het mis ging met garantiezaken , ben ik nog wel even bezig. Heel veel bedrijven proberen werkelijk alles om er onderuit te komen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Ze hopen dat de klant het zat wordt en het opgeeft . Soms helpt het als je heel erg boos wordt en goed van tongriem bent gesneden. Liefst met meerdere klanten binnen gehoorsafstand. Dat heeft mij wel eens geholpen , maar deze manier van doen bevalt me ook helemaal niet. Ik wil helemaal niet eerst pisnijdig moeten worden om te krijgen waar ik gewoon recht op heb.
Reputatie 1
Badge
@E.T. Wiersum Dat zijn wij helemaal met u eens, dus hoe meer bedrijven de Geen Gedoe Garantie onderschrijven hoe beter dat is. Dan kunt u hen daarop wijzen en is "pisnijdig" worden niet meer nodig.
Reputatie 3
Badge +1
Al bijna 300 bedrijven, waaronder BCC, Otto en Conrad, hebben zich aangemeld bij de Geen Gedoe Garantie! Volgende week, 8 maart, loopt de garantiecampagne af. Tot die tijd: blijf bedrijven aansporen zich aan te sluiten door ze op social media te ‘taggen’ met de hashtag #GeenGedoe.
De lijst met deelnemende organisaties kun je hier vinden.

We zijn ook nog steeds benieuwd naar jullie ervaringen. Dus: heb je garantieproblemen met een bedrijf (gehad)? Weet je wat het is om van het kastje naar de muur gestuurd te worden? En hoe is het afgelopen? Deel het hieronder.
Reputatie 3
Badge +1
Ruim 300 bedrijven scharen zich achter de Geen Gedoe Garantie, een initiatief van Thuiswinkel.org en de Consumentenbond, en beloven garantieafhandeling zonder problemen. Daarmee beschouwt de Consumentenbond de campagne, die 8 maart is gestopt, als een succes.

Van de honderden bedrijven die op de Geen Gedoe Garantielijst staan, kun je een garantieafhandeling zonder gedoe verwachten. En onze veelgebruikte Garantiechecker helpt je om je recht te halen bij niet aangesloten bedrijven.
Reputatie 7
Over garantie gesproken.

Eens had ik een combi magnetron, dat was niet mijn keuze maar mijn echtgenoot wilde een combi. Ik had genoeg aan mijn eerste magnetronnetje en ik heb de zaken liever gescheiden, magentron en oven, dan heb je meer ruimte om dingen warm te maken of te houden. Oke, dan maar een combi, ik zou wel zien. Het is al zo lang geleden dat ik het merk niet eens meer weet, het was wel een bekend merk.

Na een paar maanden begaf het ding het, dan zit er ergens zo'n smeltzekeringetje(?) en dan moet je iets omzetten en dan doet zo'n apparaat het weer, deze dus niet, alleen de stoppen sloegen door. In stilte hoopte ik dat ik een ander apparaat aangeboden zou krijgen en dan wilde ik beslist géén combi magnetron meer, per slot van rekening ben ik degene die kookt, behalve als ik in het ziekenhuis lig of gewoon een paar dagen weg ben.

Ik belde de winkel (inmiddels failliet), die verwees me naar de fabrikant, ik belde de fabrikant, of ik hem maar wilde brengen. "Meneer, die dingen zijn net zo zwaar als een wasmachine en die neem je ook niet zomaar op je bult". Bovendien zat (of zit)het bedrijf in een ander deel van het land.
"Nee, ophalen doen we niet". "Goed, zei ik, misschien kan Ook Dat Nog hier iets mee". Een uur later ging de telefoon, hij zou worden opgehaald, zeker bang om op de TV voor gek te worden gezet. ALdus geschiedde.
Een dag of drie later belde ik met de reparatieafdeling van de fabriek. "We kunnen niets vinden, er is dus niets mis met het apparaat", ik vond dat een nogal boude bewering en vroeg aan de medewerker of ze hem ook hadden geprobeerd. "Nee, dat niet".
"Hoe weet u dan dat er niets mis is?" Doodse stilte aan de andere kant. De volgende dag werd ik gebeld, ze hadden inderdaad iets gevonden, vraag me niet wat want het was een heel technisch verhaal over temperatuurregeling, palletjes en printjes, weet ik veel..Ze wisten niet of het gerepareerd kon worden.
Ik zag mijn kans schoon en vroeg een ander apparaat, dat kon wel maar met een aanzienlijke bijbetaling, ik ben wel goed maar niet gek. "Repareert u hem dan maar". Zo gezegd, zo gedaan. Al die tijd zat ik zonder magnetron maar vóór die dingen bestonden kon ik ook koken en bakken.

Een paar dagen later ging ik eens vragen hoe het er voor stond. "Mevrouw, we kunnen uw combimagnetron nergens meer vinden". Inwendig had ik best lol want dit was mijn tweede kans op een ander apparaat maar zeker niet met bijbetaling, het was bovendien hun stommiteit. Na drie kwartier l*llen als Brugman en dreigen met Ook Dat Nog (bij de oudere kijkers bekend, nu hebben we "Kanniewaarzijn"), Radar, de Consumentenbond en Kassa of soortgelijke programma's ging degene aan de andere kant van de lijn door de knieën. Ik kreeg een nieuwe magnetron, geen combi en ik hoefde niets bij te betalen. Dat leek me ook logisch want hij was ongeveer 80 gulden (zo lang is het in ieder geval geleden) goedkoper dan de combi. Ik hoefde hem niet eens zelf te komen halen, hij zou worden gebracht.

Twee dagen later ging de bel. Er stond iemand met een grote doos op een steekkarretje. Hij zette hem in de hal en verdween zo snel hij kon. Toen ik de doos openmaakte kwam daar iets anders uit dan ik had verwacht. Mijn gerepareerde combi magnetron. Waar het ding in de tussentijd geweest is, is me een raadsel. Ik hoopte dat hij dienst zou weigeren maar helaas. hij deed het maar gelukkig niet bijzonder lang, na een half jaar gaf hij weer de geest. Ik heb toen geen enkele poging meer ondernomen om hem te laten repareren, zonde van het geld want hij was best duur maar het was een kreng, ik heb voor omgerekend E 40 een doodgewoon magnetronnetje aangeschaft, zo eentje die ik vóór ik met dat onding werd opgezadeld had, maar met iets meer standen. Mijn eerste magnetronnetje dat niet veel meer kan dan ontdooien en opwarmen is intussen zo'n 38 jaar oud, het staat bij een kennis.

EN HIJ DOET HET NOG STEEDS!.
Reputatie 7
Badge +6
Herkenbaar @Mevrouw Jones . In de wet is prachtig geregeld waar we recht op hebben . Alleen is men vergeten om ons drukmiddelen te geven waarmee we dit recht ook wat simpeler kunnen afdwingen.
Reputatie 7
Er zijn wel drukmiddelen, als je de weg maar weet. Die variëren van de publieke schandpaal, meestal volstaat een dreigement daarmee, tot aan de kantonrechter. Het belang is zelden hoog genoeg om het hogerop te zoeken. Ik denk niet dat er een gerechtshof is dat veel garantiekwesties rond broodroosters en koffiezet-apparaten heeft behandeld.
Reputatie 7
Badge +6
Die wegen ken ik ook wel en heb ik ook wel eens met succes gebruik van gemaakt. Maar het werkt niet altijd . Ook zijn sommige bedrijven zeer gehaaid in hun methodes in de hoop dat we het zat worden. Vaak worden we dat ook . Vooral als we het aankoopbedrag niet in verhouding vinden staan met het gezeur en gezanik.
Reputatie 7
Dat laatste klopt ETW, als ik iets koop voor € 5 dat na twee dagen sneeft denk ik ook "alle waar naar z'n geld". Ik heb meestal nog een andere zet achter de hand die meestal meteen werkt maar wegens mogelijke herkenbaarheid kan ik die niet vermelden.

Reageer