Brommobiel kapot na enkele weken, wat kan ik doen?

• 17 February 2021
  • 10 reacties
  • 148 Bekeken

Badge

Dit forumbericht is grotendeels namens mijn tante. Zij gebruikt geen internet en vroeg mij of ik haar kon helpen. Vandaar dit topic.

Ongeveer 3 maanden geleden kocht mijn tante een 2de handsbrommobiel bij een garage in Oosterhout. Hier werd destijds 6500 euro voor betaald en de wagen had 30.000 km op de teller en kwam uit 2013. De testrit ging goed waarna ze besloot de wagen te kopen.

Enkele weken later begon het euvel met het weigeren om te starten. De garage bood aan om de wagen na te kijken en gratis te repareren. Hierna ging het een week goed.

Vervolgens ontstonden er overhittingsproblemen en weigerde de wagen harder te rijden dan 20 km/h. Wederom bood de garage aan om de wagen na te kijken en te repareren. Hiervoor is toen een klein bedrag (75 euro) gevraagd omdat men ook werk had gedaan dat niet onder garantie viel. Op de bon stond niets gespecificeerd. Hierna ging het een paar weken goed.

Het nieuwe probleem was dat de wagen niet goed optrok, soms wel doortrok naar 50, maar andere keren op 20 km/h bleef hangen en electronica soms ineens uitschakelde. Koplampen gingen 's nachts spontaan uit zonder dat de schakelaar was omgezet en alarmlichten gingen soms ineens aan zonder dat een knop was ingedrukt. Het grootste probleem was voor de snelheid die steeds fluctueerde. Ook hierbij bood de garage aan om de wagen na te kijken, wat ze deden zonder hiervoor geld te vragen.

Het laatste euvel hield in dat de wagen op een helling plots uitviel, waarna de wagen naar beneden rolde zonder rembekrachtiging en stuurbekrachtiging. Er is niets gebeurt, maar de schrik zat er bij mijn tante goed in. De wagen werd door de ANWB uiteindelijk afgevoerd omdat de wagen niets meer wou doen. De volgende ochtend, voor de deur van mijn tante, startte de wagen gewoon.

Diverse keren hierboven heeft mijn tante de ANWB moeten bellen en is de wagen 2x via een sleepwagen afgevoerd. Daarnaast is het vertrouwen in de wagen helemaal weg en begint ze bang te worden om uberhaupt de weg ermee op te gaan. Het stressniveau is aanzienlijk hoog.
Mijn tante is mantelzorger voor mijn opa en rijdt 4x per week een afstand van z'n 40 kilometer heen om hem te bezoeken. Het is een zeer grote handicap dat ze nu geen vervoer heeft en is aangewezen op de hulp van familieleden. De wagen is onbetrouwbaar en weigert ze nog te gebruiken.

De garage is benaderd met de opmerking dat er meerdere dingen ernstig mis zijn met de wagen en dit zo niet langer kan. Mijn tante wil haar geld terug of een andere wagen, maar de garage is afhoudend. Ze heeft eenmalig (via whatsapp) een reactie gehad waarin aangeboden werd dat ze een wagen kon kopen voor 9000 euro. Deze wagen stond echter op Marktplaats te koop voor 6500 euro. Mijn tante heeft daarop gereageerd met de link naar de Marktplaats advertentie en een andere link van een veel jongere wagen met de opmerking dat ze die wel wil. Sindsdien heeft ze geen reactie meer gehad. Ik vind het niet correct dat ze zou moeten betalen voor een andere wagen en dat daar ook nog eens een fors bedrag bovenop wordt geteld.

Tot nu toe is duidelijk dat de wagen zeer veel mankementen toont en dat de reparaties niet geholpen hebben. De vraag is natuurlijk ook of de garage wel echt iets gedaan heeft. Omdat de facturen niet gespecificeerd zijn en mijn tante geen technische kennis heeft, is niet te achterhalen wat er wel of niet gedaan is. 
Ze heeft destijds geen aankoopkeuring laten doen, waar ze nu natuurlijk van baalt.

Zover ik de wetgeving ken, vermoed ik dat ze de volgende opties heeft:

• Gebruik maken van wettelijke garantie omdat het product niet voldoet aan realistische verwachtingen die gekoppeld zijn aan het aankoopbedrag, het bedrijf en de specificaties van de wagen
  • De aankoop annuleren op basis van bovenstaande punt, waarbij mijn tante het volledige bedrag vergoed krijgt en de koopovereenkomst volledig wordt ontbonden
  • De garage sommeren om haar een vervangend product te bieden dat een vergelijkbare waarde heeft als hetgeen dat ze oorspronkelijk heeft gekocht bij hen

Aanstaande zaterdag ga ik samen met haar naar de garage toe om verhaal te halen. De insteek is om hen te vragen wat hun oplossing zal zijn voor de situatie en aangeven dat er niet akkoord wordt gegaan met een reparatie. De enige gewenste opties zijn vervangen of terug betalen.

Het bedrijf is niet aangesloten bij Bovag helaas. Deze kan hier dus niet in helpen.

Mijn grootste vraag is vooral: wat zijn de opties? Welke rechten heeft mijn tante en in hoeverre kan zij deze (indien nodig) afdwingen?

p.s. mocht het uitmaken, mijn tante is in de fase waarin ze absoluut bereid is om hier juridisch werk van te maken. Ik hoop niet dat het zover hoeft te komen, maar we staan hier voor open.

10 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ik vraag me af waar je bovenstaande opties vandaan haalt.  De aankoop annuleren is geen optie, d.w.z. tenzij de verkoper daar vrijwillig mee akkoord gaat. Maar je hebt bij aankoop van een tweedehands voertuig wel een wettelijke garantie van 6 maanden. Daarbij spelen een rol de onderzoeksplicht van de consument en de prijs van de occasion. Door het maken van een testrit heeft je tante waarschijnlijk aan de onderzoeksplicht voldaan. Ook is 6500 euro niet spotgoedkoop en dus mag je als koper een kwalitatief product verwachten.

De verkoper moet de brommobiel kosteloos repareren. De garage moet de kans krijgen om de gebreken te herstellen. De jurisprudentie verschilt nogal met betrekking tot het aantal keren dat de consument een poging moet doen om de juiste reparatie uitgevoerd te krijgen. In dit geval speelt ook nog mee dat, als ik het goed begrijp, er zich nieuwe gebreken hebben voorgedaan. Ik zou denken dat de koper hier in haar recht staat, maar als ze de gang naar de rechter maakt zal ze wel moeten hard maken dat ze voldoende pogingen heeft gedaan om de garagehouder de brommobiel te laten repareren. (Overigens is het feit dat er een bedrag in rekening wordt gebracht voor ongespecificeerde en deels ongevraagde werkzaamheden uitermate dubieus).

Mijn antwoord is in hoge mate speculatief. Vandaar dat ik zou adviseren een gesprek aan te vragen met een advocaat. Veel advocaten bieden een gratis gesprek aan waarin zij mogelijk een inschatting kunnen maken van de kansen. Via zoekeenadvocaat.advocatenorde.nl kun je een advocaat zoeken op het gebied van verbintenissenrecht in je postcodegebied. 

Zie https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

Reputatie 4
Badge +2

Je zou ook kunnen proberen of de ANWB man die verschillende keren geholpen heeft mee wil gaan voor gesprek 

of anders toch een advocaat 

Badge

Bedankt voor de reactie Sandokanfirst. Ik zal de link volgen die je hebt gegeven om te zien wat we daar kunnen vinden/regelen.

Ter opheldering heb ik mijn bovenstaande punten gekopieerd en de motivatie erbij vermeld. 

• Gebruik maken van wettelijke garantie omdat het product niet voldoet aan realistische verwachtingen die gekoppeld zijn aan het aankoopbedrag, het bedrijf en de specificaties van de wagen
    Men mag bij aankoop van een product ervan uitgaan dat het voldoet aan realistische verwachtingen die verbonden zijn aan de aankoopprijs en het type product. In dit geval voldoet het product absoluut niet aan realistische verwachtingen.
  • De aankoop annuleren op basis van bovenstaande punt, waarbij mijn tante het volledige bedrag vergoed krijgt en de koopovereenkomst volledig wordt ontbonden
    Er is dermate vaak getracht het voertuig te repareren, zonder positief resultaat dat wij van mening zijn dat de garage voldoende kansen heeft gehad om het “euvel” te verhelpen en mijn tante te voorzien van een deugdelijk product. Wij vinden dat ze hier dermate in gefaald hebben dat het niet realistisch is om te denken dat ze de volgende keer wel alle problemen kunnen verhelpen. Het vertrouwen is bovendien volledig weg.
  • De garage sommeren om haar een vervangend product te bieden dat een vergelijkbare waarde heeft als hetgeen dat ze oorspronkelijk heeft gekocht bij hen
    Reparatie is blijkbaar geen optie die het gewenste effect heeft. Daarnaast heeft het product zulke mankementen dat het vertrouwen in het product weg is. Het is een bron van angst en stress geworden waardoor mijn tante hier niet meer vertrouwd de weg mee op kan. Het behouden van de wagen is dus eigenlijk niet echt een optie, vervanging wel.

Toevoeging: het was niet de bedoeling om de indruk te wekken dat ik ervan uit ga dat ik deze rechten heb. Het was vooral om aan te duiden welke opties wij gevoelsmatig aan willen houden om de situatie op te lossen.

Bedankt Luiks. De man van de ANWB was enkele keren een ander. Helaas is de relatie daarmee puur professioneel waardoor deze persoon wellicht niet bereid is om mee te gaan. Daarbij komt dat we geen namen hebben van deze personen. Een advocaat meenemen lijkt me een stap voor de volgende keer. We hopen het toch onderling op te kunnen lossen.

Reputatie 4
Badge +4

Ik snap het punt, maar bedenk dat een rechter waarschijnlijk pas akkoord kan gaan met ontbinding als deze oordeelt dat de garagehouder kennelijk niet in staat is om reparaties goed uit te voeren. Omdat er in dit geval een paar keer nieuwe defecten aan het licht komen kan er geëist worden dat deze naar behoren worden hersteld. Ontbinding is pas mogelijk als en nadat geconstateerd is dat verkoper niet in staat is om die reparatie goed uit te voeren. In dit geval deed de brommobiel het steeds weer enige tijd, waarna er weer een nieuw defect optrad (als ik het zo goed samenvat). Tegelijkertijd kan ik me de stress en de onzekerheid goed voorstellen, dus dan kan het zijn dat een rechter in het kader van billijkheid en redelijkheid deze eisen laat vallen. Maar goed, dat weet een jurist die misschien vaker met dit soort zaken in aanraking is gekomen misschien wel inschatten. (Overigens kan het ook goed zo zijn dat een advocaat dat niet in een gesprek van een halfuur kan vaststellen omdat er enig onderzoek nodig is.)

Badge

Bedankt en goede punten om mee te nemen in onze benadering.

Als toevoeging: sommige mankementen kwamen wel terug, maar over het algemeen niet in hun eentje. De oververhitting kwam bijvoorbeeld terug in combinatie met een motorstoring. Ik vermoed ook zeer sterk dat dit ook rol heeft gespeeld toen de wagen in zijn geheel uitviel en stopte met functioneren. Ook het niet willen starten (in het begin) kwam vaak terug, echter kwamen er steeds meer dingen bij.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het dus niet zozeer nieuwe problemen waren elke keer, maar dat de problemen dermate verergerd waren dat andere systemen er ook onder gingen lijden. Met algehele uitval als uiteindelijk gevolg. 

Reputatie 4
Badge +4

Heeft je tante ook al te kennen gegeven dat ze juridische hulp gaat inschakelen? Soms doet de dreiging de gang naar de rechter te maken al wonderen! (Of de gang naar consumentenprogramma’s als Kassa of Radar, maar daar moet je maar net zin in hebben).

Badge

Nee, dat is nog niet vermeld. Maar dat wil ik zaterdag wel uitspreken mocht het gesprek nergens toe leiden.

De insteek was om het gesprek vriendelijk in te stappen met de vraag wat men aan de situatie wil gaan doen. Afhankelijk van het antwoord willen wij haar wensen uitspreken en eventueel laten vallen dat we bereid zijn om juridische stappen te ondernemen.

Badge +8

Zijn er nog ontwikkelingen, @Vin1234?

Badge

Hoi Imke,

Die zijn er deels. Na een bezoek aan de garagehouders is (na wat discussie) besloten dat er nog 1 week met de wagen gereden werd omdat er zojuist een grote reparatie was gedaan. Echter duurde het slechts 2 uur voordat het weer helemaal mis ging.

Wagen terug naar de garage en met wat overtuigingskracht de garagehouder zover gekregen om de koop te ontbinden. Het volledige bedrag is daarna terugbetaald. Inmiddels is er gekeken naar een nieuwe die wellicht eind deze week opgehaald gaat worden.

De garagehouder was niet geheel service-loos, maar was ook niet al te welwillend om geld terug te geven. Het heeft wat discussie vereist, maar in principe is dit verhaal nu afgelopen.

Badge +8

Dank voor de update, @Vin1234:slight_smile:

Reageer