Consumentenbond.nl

Catawiki: onjuist adres ontvanger, geen verzendkosten retour?

• 20 mei 2020
  • 2 reacties
  • 370 Bekeken

Badge

Ik heb op Catawiki een kavel verkocht en dit opgestuurd aan de koper die in Portugal woont.

Bij Catawiki is de regel dat de koper het aankoopbedrag + commissie + verzendkosten in een keer overmaakt aan Catawiki, waarna de verkoper de adresgegevens van de verkoper krijgt en het kavel binnen drie werkdagen na betaling dient op te sturen. Twee weken nadat het kavel is gemarkeerd als verzonden krijgt de verkoper het aankoopbedrag - commissie + verzendkosten op zijn rekening gestort.

In dit geval was het zo dat het kavel niet kon worden bezorgd, omdat – zo bleek later – de koper een onjuist adres had opgegeven. Om een lang verhaal kort te maken; uiteindelijk kreeg ik het kavel retour uit Portugal en werd de koop geannuleerd. Ik ging ervan uit dat ik de gemaakte verzendkosten terug zou krijgen, aangezien het de verantwoordelijkheid is van de koper om een correct adres op te geven.

De reactie van Catawiki is dat ik de verzendkosten niet terug krijg, omdat zij geen bedragen kunnen opsplitsen en de koper zodoende het volledige bedrag (inclusief verzendkosten) terug krijgt. Daarnaast vertelden ze mij dat ik het moest aanvechten bij de verzendmaatschappij en op die manier proberen mijn verzendkosten terug te krijgen, maar zoals ik al verwachtte keert de vervoerder niet uit als er sprake is van een onjuist ontvangstadres.

Deze bevindingen heb ik voorgelegd aan de helpdesk van Catawiki en ook al vindt men dat ik in mijn recht sta, de gemaakte verzendkosten krijg ik niet terug. In plaats daarvan boden ze mij een voucher ter waarde van de verzendkosten aan, die ik binnen een jaar kan besteden op Catawiki. Uiteindelijk heb ik dit geaccepteerd, maar toch vind ik het onjuist dat Catawiki zo gemakkelijk alle verantwoordelijkheid van zich afschuift op het moment dat er een kink in de kabel komt.

In de Algemene Voorwaarden van Catawiki kan ik niks vinden over dit onderwerp, mag het dan zomaar? Zijn er mensen hier met dezelfde ervaringen en hoe had ik dit anders kunnen aanpakken?

2 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Voucher  had u niet moeten accepteren maar er op moeten staan dat u uw geld terug wilde. Door die voucher te accepteren hebt u uw recht op verzendkosten retour verspeeld

Badge

Voucher  had u niet moeten accepteren maar er op moeten staan dat u uw geld terug wilde. Door die voucher te accepteren hebt u uw recht op verzendkosten retour verspeeld

Ik weet dat ik mijn recht op retour van de verzendkosten heb verspeeld door akkoord te gaan met de voucher. Niet dat het veel uitmaakt, maar die optie werd gepresenteerd als een ‘dit is het enige wat we voor u kunnen doen, graag of niet’. Daarnaast was ik er ook wel een beetje klaar mee, dus ik ben er – onder protest – mee akkoord gegaan.

Waar het me met name om gaat is de vraag of Catawiki dit zomaar kan doen en wat voor stappen ik – of iemand anders – in de toekomst zouden moeten nemen om daadwerkelijk geld retour te krijgen.

Reageer