Catawiki terugbetaling

• 17 May 2022
  • 4 reacties
  • 87 Bekeken

Badge

Hoi allemaal,

Wij verkopen al enkele jaren op Catawiki.  Nu hebben wij in 2020 een object verkocht en dit persoonlijk langs gebracht bij de koper. 

Het object dat is verkocht, is in overleg met 1 van de catawiki experts, aangekocht. Dit omdat het een aanzienlijk bedrag betrof en wij zeker wilden zijn dat het authentiek was. Dus beeldbellen, foto's, video's, daglicht, alles erop en eraan. In overleg met de expert gekocht en op Catawiki aangeboden, toen beoordeeld door 2 catawiki experts en verkocht.  Een derde onafhankelijk expert heeft het object tevens ook beoordeelt en gaf aan dat dit een perfect exemplaar is van authenticiteit. 

Nu, ruim 2 jaar later, komt de koper ineens met het feit dat hij twijfelt aan het object. Catawiki heeft hem naar een, door hun aangewezen, veilinghuis gestuurd met een expert die ik MR X zal noemen. Mr X zegt: Het object is niet authentiek. Krijg ik ineens een mail of ik het bedrag even over wil maken aan catawiki omdat MR X zegt dat het niet echt is.  Ondanks dat blijven de 2 catawiki experts wel degelijk bij hun mening, dat het wél authentiek is. Ook de 3e onafhankelijke expert zegt dat het gewoon authentiek is. 

​​Wij bovenstaande uitgelegd, hoe de aankoop is gegaan etc, maar zij blijven hangen aan de beoordeling van MR X en verzoeken dus om het geld terug te storten aan Catawiki . Pas nadat ik heb betaald, krijg ik het object terug.  Het gaat niet om een paar 100 euro maar om duizenden euro's. 

Daarbij komt nog het feit, dat ik iets heb aangekocht bij MR X onder de noemer " chinees" Vervolgens wil ik het aanbieden op Catawiki. Dit wordt dan afgewezen omdat zij aangeven dat hun experts zeggen dat het Japans is. 

Dan geef ik aan dat ik heb het gekocht van Mr X.  Maar dan geeft catawiki ineens aan: wij vertrouwen op de mening van onze experts. 

Maar in de case van het terugbetalen, dan vertrouwen ze wel op de mening van MR X? 

Wat kan ik hiermee? In de voorwaarden staat dat de koper 14 dagen herroepingsrecht heeft. Wij zijn 2 jaar verder. Catawiki gaf zelfs aan dat zelfs over 10 jaar mensen nog terug kunnen komen en dat het dan terugbetaald moet worden. Dat is toch  onmogelijk??  

In de voorwaarden staat dat de verkoper verantwoordelijk is voor de kavelomschrijving. Maar als je een object indient staat er " niet zeker? Wees gerust, onze experts beoordelen uw object" 

Hoe nu verder, iemand enig idee? 

Thanks alvast! 

4 reacties

Als ik zeker zou weten dat het object authentiek is zou ik helemaal niets doen. Dan kwamen ze maar.

Reputatie 6
Badge +4

@A. Deen Precies, koper heeft alle gelegenheid gehad om controles uit te voeren. Misschien heeft hij een Chinese immitatie op de kop getikt die hij wil retourneren aan u.

Gewoon afwachten want wie eist bewijst, dus de koper moet bewijzen dat het stuk niet echt is. Daarvoor moet hij een gerenommeerde expert inschakelen dus niet iemand van Catawiki.

Tegen die tijd geeft bij wel op.

Badge

@A. Deen Precies, koper heeft alle gelegenheid gehad om controles uit te voeren. Misschien heeft hij een Chinese immitatie op de kop getikt die hij wil retourneren aan u.

Gewoon afwachten want wie eist bewijst, dus de koper moet bewijzen dat het stuk niet echt is. Daarvoor moet hij een gerenommeerde expert inschakelen dus niet iemand van Catawiki.

Tegen die tijd geeft bij wel op.

Hij is naar een gerenommeerd expert gegaan. Deze is onafhankelijk. Maar wel op aanwijzen van catawiki.

Catawiki zei dat hij met bewijs moest komen en heeft toen gezegd tegen de koper: ga naar MR X, dat is een aangewezen expert voor Catawiki zaken.

Maar zelf heb ik dus ooit een object gekocht van het veilinghuis van MR X. Mr X heeft zelf dit object geveild. Dat object dien ik in bij catawiki en dan accepteren ze het niet omdat zij zeggen dat het niet uit China komt maar uit Japan . Ondanks dat het MR X zegt dat het wel uit China afkomstig is.

Dus als ik iets wil indienen waarvan Mr x zegt dat t chinees is. Dan accepteert catawiki de mening van Mr x niet en gaan ze uit van hun eigen experts. 

Maar in de zaak van hetgeen terugbetaald moet worden, gaan ze wel uit van de mening van mr x en slaan ze hun eigen experts in de wind.  3 experts zeggen dus dat het wel echt is. Waaronder 2 experts van catawiki zelf. Maar omdat 1 aangewezen expert zegt van niet, moet ik duizenden euro's terugbetalen. Kennelijk vertrouwen ze hun eigen experts dus niet? 

Het kwam ook ineens uit het niets. Ze hebben mij vantevoren niet op de hoogte gesteld dat dit liep. Daarbij moet ik eerst betalen voornik het object terugkrijg. Dat ga ik dus sowieso niet doen. Direct komt het stuk of beschadigd aan. 

Je hebt toch zwart op wit dat twee door hun aangewezen "experts" het voor de verkoop als echt beoordeeld hebben? Met dat in de hand zouden wat mij betreft op hun kop kunnen gaan staan. Experts zijn het wel vaker niet met elkaar eens.

Reageer