Consumentenbond.nl

Chantage door Fitbit Versa

• 21 februari 2019
  • 14 reacties
  • 817 Bekeken

Badge
Bij het installeren cq koppelen van het Fitbit Versa horloge met de Fitbit app, dien je aan te geven dat je akkoord gaat met het doorsluizen van je gegevens naar de Verenigde staten.

Doe je dit niet dan is de koppeling niet te maken.... heb je deels niet aan je aankoop.

Mag deze chantage?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dat is een lastige, hetzelfde komt voor bij cookies, als je die niet wil vanwege privacy redenen, dan zijn een aantal functies op een website ook niet te gebruiken.
Is het chantage of is het een kosteloze extra functie in ruil voor je gegevens?
Er ligt voor zover ik weet geen rechterlijke uitspraak die gegevens opslaan in Amerika expliciet verbiedt, uiteraard na toestemming, en dat sommige functies niet werken als je geen gegevens opslaat is logisch.
Badge
Ik doe een aankoop. Het is duidelijk wat het product in dit geval moet doen. Uitwisselen data horloge met telefoon.
Er is een app nodig om te kunnen koppelen met de telefoon.

om dit werkend te krijgen, gewoon basis functionaliteit, moet ik akkoord gaan met doorsluizen van “mijn gegevens” naar de VS.
er wordt niet verteld welke gegevens dat zijn.......

Natuurlijk ligt er geen rechterlijke uitspraak of het wel/niet is tiegestaan data in de VS op te slaan.
Dat id mijn beslissing.... mijn data.
Maar hier wordt ik gechanteerd!

De vergelijking met de cookies gaat nmm deels op. Het gaat dan om specifieke gegevens.
In dit geval is niet duidelijk welke gegevens het betreft.
De app kan mogelijk wel mijn financiele gegevens monitoren.....
@Joszwa Wat wil je dan nu?
Badge
Ik zou dit bedrijf aangepakt willen zien......
Reputatie 7
Het is een smartwatch, het ding heeft naast allerlei sportdingetjes ongeveer het zelfde als een smartphone, tablet en smart tv, daar zijn ook appjes waar je vraagtekens bij zet, die sturen ook van alles door, net als google en facebook die van alles en nog wat verzamelen. Je hoeft niet alles te gebruiken wat erop zit, je hoeft hem ook niet met je computer te synchroniseren, afhankelijk van wat je allemaal gaat doen met dat ding. Ik heb het nodige uitgezet op mijn ipad en telefoon, locatievoorzieningen uit, berichten van appjes uit, volg niet aan en nog het één en ander. Cookies gedeeltelijk omdat er veel sites zijn waarop je niet verder komt en bij andere sites blijf je niet ingelogd, net als in de privé modus. Zit dat op die smartwatch? .
Reputatie 7
Badge +5
Dat kan, als je lid bent van de Consumentenbond, dan kun je juridisch advies krijgen en kunnen zij tegen betaling een brief sturen of bemiddelen.
Er staan ook voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies

Wil je verder, dan is dit misschien ook nog een mogelijkheid, lees eerst wat de mogelijkheden zijn: https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken

Of maak gebruik van een rechtsbijstandverzekering, mocht je die hebben.
Reputatie 7
https://informatiebeveiliging.nl/europees-hof-amerikaanse-bedrijven-mogen-geen-data-van-europeanen-opslaan/

uitspraak Hof over opslaan gegevens in VS, niet recent (2015).

Succes daarmee.
Reputatie 7
Als dit nou het enige bedrijf zou zijn dat dit doet maar het is niet het enige bedrijf dat gegevens doorsluist. Sinds 9-11 is de hele wereld een beetje paranoïde geworden en worden we overal op alle mogelijke manieren gecontroleerd. Big Brother noemen ze dat maar er zijn mensen die dat alleen kennen als een amusementsprogamma van een pulpzender.
Badge
Het is mij niet eerder overkomen dat ik de opdracht krijg akkoord te gaan met het doorsturen van mijn gegevens/data naar de Verenigde Staten......
Ik doe een aankoop. Het is duidelijk wat het product in dit geval moet doen. Uitwisselen data horloge met telefoon.
Er is een app nodig om te kunnen koppelen met de telefoon.

om dit werkend te krijgen, gewoon basis functionaliteit, moet ik akkoord gaan met doorsluizen van “mijn gegevens” naar de VS.
er wordt niet verteld welke gegevens dat zijn.......

Natuurlijk ligt er geen rechterlijke uitspraak of het wel/niet is tiegestaan data in de VS op te slaan.
Dat id mijn beslissing.... mijn data.
Maar hier wordt ik gechanteerd!

De vergelijking met de cookies gaat nmm deels op. Het gaat dan om specifieke gegevens.
In dit geval is niet duidelijk welke gegevens het betreft.
De app kan mogelijk wel mijn financiele gegevens monitoren.....

Vraag aan Joszwa: wat voor rekening wilde je koppelen?
Ik heb een ICS Mastercard, en ja, die organisatie zit gewoon in de VS. Die koppeling maakt onderdeel uit van de software. Dan moet je wel...
Badge
Het is alweer enige tijd terug. Het betreft geen rekening. Enkel de smartwatch koppelen met app en telefoon.

@Joszwa Joszwa 

ik heb hetzelfde probleem met fitbit” dien je aan te geven dat je akkoord gaat met het doorsluizen van je gegevens naar de Verenigde staten.

is het opgelost? wat heb jij aan gedaan.

dank je wel voor informatie

Reageer