Consumentenbond.nl

cookiebeleid Algemeen Dagblad

• 24 april 2020
  • 16 reacties
  • 473 Bekeken

Geacht forum, Ik ben een half jaar geabonneerd op het Algemeen Dagblad (digitale uitvoering)

Sinds deze avond kan ik niet meer inloggen zonder akkoord te gaan met hun cookiebeleid. Ik dien alle cookies te accepteren alvorens ik toegang krijg tot mijn gegevens. Daar ik geen commerciële cookies wil kan ik hiermee niet akkoord gaan. Heeft een van jullie ook cookieproblemen met het Algemeen Dagblad?

16 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ooit kon ik het AD lezen door beperkt cookies toe te staan . Dat liet men op een gegeven moment niet meer toe en toen haakte ik af . Ik begrijp dat ze geld moeten verdienen , maar ik wens niet gebombardeerd te worden met reclamezooi door zelf toestemming te geven . Ik sta vrijwel nooit cookies toe voor reclamedoeleinden . Daardoor mis ik wel eens iets wat ik graag had willen lezen. Dat is dan maar zo. Er zijn nog nieuwsbronnen die wel genoegen nemen met beperkt cookies toestaan . Let wel, ik was geen abonnee . Dat TS dit overkomt blijkt uit dat ze steeds een stapje verder gaan .

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb mijn cookiemonster voor AD op greylist gezet.
Dat wil zeggen dat na afsluiten van de browser alle cookies weggegooid worden.
Je kunt nog een stap verder gaan, door AD in Firefox in een container te zetten.
Hiermee isoleer je de cookies binnen de container.

Dank voor de reacties. Ik kom niet verder dan de cookiepagina. https://myprivacy.dpgmedia.net/?siteKey=V9f6VUvlHxq9wKIN&callbackUrl=https%3a%2f%2fwww.ad.nl%2fprivacy-gate%2faccept%3fredirectUri%3d%252f

Dus ik moet hoe dan ook eerst die cookies accepteren alvorens de site ad.nl in een container te kunnen openen. A.s. dinsdag zal ik dit abonnement per direct opzeggen. Het is van de zotte dat je als betalende lezer gedwongen wordt een stuk van je privacy op te offeren.

Reputatie 1
Badge

Bij Telegraaf  hetzelfde verhaal, ik ben geen betalende lezer maar al die cookies wil ik niet. Met firefox open ik die dan met de incognito-modus, na de sessie worden alle cookies gewist.

Reputatie 7
Badge +6

Ah, eindelijk iemand die dit onder de aandacht brengt. Ik vind het erg worden dat ook abonnees met een jaarabonnement dat cookiebeleid moeten accepteren. Ik ben er ook mee gestopt. Als je een tweede browser hebt die je alleen daar voor gebruikt hebben ze ook een surfgedrag van 0,0. Ik vind het zo bizar worden. Ze zetten het op internet omdat ze het willen laten zien aan iedereen. Maar op afstand locken ze dan het scrollen omdat ze niet willen dat je het ziet. Bizar! Ik zie dat m’n adblocker al meer dan 625.000 advertenties heeft geblokkeerd, ik weet niet vanaf hoe lang want ik kijk er nooit naar, maar ik vind het zo veel terwijl ik er toch nooit iets mee doe. Ik gebruik Opera want die heeft een gratis ingebouwde VPN die prima voldoet. Dan kunnen ze mij ook niet zien. En telkens cookies wissen.

Reputatie 6
Badge +5

Dus ik moet hoe dan ook eerst die cookies accepteren alvorens de site ad.nl in een container te kunnen openen.

Zorg wel dat je deze add-on hebt.

Je maakt eerst een aparte container aan voor het AD.
Dan open je een container tabblad en opent de site.
Dit kun je ook permanent maken,

Met volgende add-on kun je de cookies greylisten.

Het klopt, de cookiewall verschijnt elke keer.

Reputatie 3
Badge +3

Sorry dat ik er even inval. Maar vroeger had je een abonnement op de krant, die kreeg je in de bus. De bezorgers wisten je naam en adres. De krant wist zelfs je rekeningnummer. Verder kreeg je iedere week een dikke stapel folders in je bus. Niemand had toen een probleem ermee. 

We zijn soms een beetje panisch over cookies terwijl er op de site soms pixels staan die je gedrag ook volgen. Je provider ziet je hele gedrag datzelfde geldt voor de mobiele providers.

Verder zit 90 procent van Nederland op Facebook, Instagram. Spelletjes sites en hebben ze een Google account. 

Reputatie 1
Badge

@Gerard. geeft niet dat je even invalt… Ik heb veel te verbergen en dat wil ik graag zo houden. Zeker nu met corona en Bill Gates op de achtergrond.

Reputatie 6
Badge +4

bill gates? wat doet ie dan?

Reputatie 7
Badge +6

Een corona vaccin ontwikkelen en als het werkt daar ontiegelijk veel geld mee verdienen.

Reputatie 7
Badge +6

@Gerard. vroeger mocht de krant jouw naam en adres en bankrekeningnummer niet doorgeven aan iemand anders. Je provider mag als gegevensbeheerder van de privacywet helemaal niets van jou doorgeven aan een ander. Vroeger hadden veel mensen wel problemen met die dikke stapels folders in de brievenbus en zijn er toen Ja-Nee en Nee-Nee stickers gekomen waar de reclamebedrijven zich tot heden aan moeten houden. Omdat zoveel mensen er last van hadden kwam daarna ook Postfilter register en belmijnietregister en meer die ik nu niet uit mijn hoofd weet te zeggen  en zou moeten opzoeken, waardoor je al die geadresseerde postreclame niet krijgt en niet gebeld wordt voor opgegeven commerciële doelen. Ik maak daar dankbaar gebruik van.

Facebook en Google en Instagram en al die spelletjesproducenten en zo mogen helemaal niets met jouw gegevens. Ze mogen alleen iets als jij daar jouw toestemming voor geeft. Die toestemming mag niet automatisch zijn en ergens een stukje tekst op een meegeleverd velletje papier zijn, maar moet expliciet zijn. Het is volgens mij toch een beetje anders. En een heleboel mensen hebben geen idee waar en aan wie ze allemaal toestemming hebben gegeven. Bij het activeren van een nieuwe mobiel moet je eerst even ingelogd zijn in je Google account. Hoeveel mensen hebben daarna niet uitgeloigd?

Reputatie 3
Badge +3

@Gebruiker1543158141. U u bent er dan ook van overtuigd dat Bill Gates zijn vaccin is uitgerust met nanocomputers die u op afstand kunnen horen en bedienen, die theorie zwerft namelijk ook over het web. 

Niemand op deze aarde geeft zoveel geld uit aan goede doelen als Bill Gates. Miljarden en miljarden. Dus als hij rijk wordt van dit vaccin stroomt het geld vanzelf weer naar goede doelen.

@jan misschien gaf de krant vroeger ook al je gegevens weg. Mijn ouders kregen vroeger bij hun krant met regelmaat een gepersonaliseerde flyer voor een of ander. Van die spelletjes leveranciers zegt u dat ze niets met uw gegevens morgen. Veel van deze leveranciers/ontwikkelaars zitten in China of andere landen waar ze zich niet zo druk maken om onze regels. . Nu gaat binnenkort zelfs Whatsapp gerichte advertenties tonen  dus weldegelijk gebruiken zij in met de adverteerder uw gegevens. Als iemand veel van u weer zijn het Facebook en Google. Als je als leek hun producten gebruikt mogen ze heel veel met je gegevens. Je moet dat echt zelf handmatig wijzigen, iets wat velen technisch te ver gaat. Daarnaast worden je foto's op Facebook eigendom van Facebook en mogen ze je hoofd voor reclames inzetten. Dus misschien geven ze je gegevens niet weg aan derden maar je geeft ze bij gebruik van hun diensten zelf al weg.

Reputatie 7
Badge +6

@Gerard. in hoop dat je ervan bewust bent dat je die expliciete toestemming wel van tevoren hebt gegeven. Hetzij bij het aangaan van een account, of als je al een account had, hetzij bij een wijziging van de algemene voorwaarden. In veel gevallen kan je dan geen account aanmaken en kun je dus niet op Facebook of Google of Whatsapp. Als je eenmaal een Facebook account hebt kun je dus niet zomaar dingen weghalen die je niet wil. Het gebruik wordt dus gekoppeld aan die toestemming. Dat mogen ze doen want het is hun website. Maar de standaard is dus dat het niet mag. En als mensen die toestemming niet willen geven zijn ze nog niet panisch toch? Het is gewoon hun goed recht. En als ik zie dat mijn adblocker al 625.000 advertenties heeft tegengehouden waarvan tevoren bekend is dat ik er nooit iets mee zal doen, het wordt dan een beetje te gortig toch. Hier mag eens iets aan gedaan worden.Internet is door de makers aan de mensen gegeven, niet aan de bedrijven!

P.S. Als je klant bent van een bedrijf of abonnee van een krant, dan mag dat bedrijf of die krant zelf wel aan jou reclame sturen. Ik hoop dat je er weet van hebt hoe de privacywetgeving van toen en nu wettelijk is ingericht. Zo zat er wel eens een reclamefolder tussen de krant. Daar is toen tegen geprotesteerd en zijn ze ermee gestopt.

Als je een spelletje download op een buitenlandse website weet je van tevoren dat ze hier en daar je gegevens zonder je toestemming aan anderen kunnen geven. 

Als iemand op het strand foto's staat te maken van de kinderen van een ander dan is dat dikwijls een reden voor de ouders om op de vuist te gaan met die fotograaf. Net zo zullen ze niet willen dat Facebook dan eigenaar wordt van dezelfde soort foto's van hun kinderen. 

Reputatie 3
Badge +3

@Jan

Net zo zullen ze niet willen dat Facebook dan eigenaar wordt van dezelfde soort foto's van hun kinderen. 

En dat is dus een feit, Facebooknis alleen te gebruiken als je akkoord gaat met hun voorwaarden. En daarin staat dat Facebook jouw foto's mag gebruiken voor allerlei doeleinden. Zo ook Instagram.

Wat ik kort bedoel is dat we soms heel moeilijk doen over cookies maar vervolgens gezellig ons hele leven op internet tentoonstellen. En wat eenmaal online staat gaat nooit meer weg.

Reputatie 7
Badge +6

@Gerard. Ik volg je helemaal.

Ik sta zelf niet op Facebook en zo. Ik hoop dat je dan van mij niet zegt dat ik moeilijk of panisch doe over cookies, maar dat ik slechts opkom voor m'n recht. 

Reputatie 2
Badge +4

Firefox gooit al de cookies weg en ublock houd de advertenties tegen.
Dan kun je ook ook de premium artikelen lezen, heb je er drie gehad, dan de browser even sluiten en openen en je kunt weer verder lezen.
Dus wat wil je nog meer?
Voor elk ongemak is al iets bedacht en wordt vervolgens weer omzeilt.
Het lijkt een beetje op een wapenwedloop.

Reageer