Consumentenbond.nl
Beantwoord

cursus bij NTI annuleren is extreem duur

• 30 december 2020
  • 21 reacties
  • 579 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

op 7 dec 2020 kreeg ik de bevestiging op mijn aanmelding bij NTI voor een cursus 'zelf kaarten maken’. Pas op 29 dec 2020 kreeg ik een pakket met 2 boeken, waarvan 1 nog later gestuurd bleek te worden.

Ik vond het geheel erg tegenvallen en annuleerde de cursus 1 dag na ontvangst van de boeken en kreeg te horen dat ik dan de hele cursus evengoed moest betalen want dat stond in de voorwaarden  en die zijn goedgekeurd door de consumentenbond…. dit grapje gaat mij € 560,88 kosten voor iets wat niet gedaan gaat worden. Is dit nou terecht of gewoon ordinair geldklopperij?

Vriendelijke groet,

Marja

icon

Beste antwoord door T. van Gorkum 30 december 2020, 17:49

Hm, in de inschrijvingsvoorwaarden voor cursussen https://www.nti.nl/inschrijfvoorwaarden/cursussen-en-beroepsopleidingen/ lees ik in artikel 8 (Tussentijdse beëindiging) het volgende: 

Behoudens de kosten voor eventueel (nog) niet geleverd lesmateriaal blijft bij tussentijdse opzegging het verschuldigde lesgeld over drie maandtermijnen van het gekozen studietempo verschuldigd vanaf het moment van opzegging. (...) Indien u per e-mail opzegt, geldt de verzenddatum van de e-mail.

Volgens de huidige cursuspagina gaat de cursus in 12 maanden voor € 46,74 p/m. 

Hier vanuit gaande kom ik op een som van € 140,22. 

(Latere toevoeging: in geval van een studietempo van 8 maanden zijn deze verplichte 3 maandtermijnen volgens de huidige prijs samen € 210,54, en bij een studietempo van 4 maanden € 420,63. Het zou hier wel momenteel om een aanbieding gaan, wellicht waren de termijnen duurder toen u de overeenkomst aanging.)

Ik heb zo snel niets gevonden waardoor men zich niet zou moeten houden aan deze voorwaarden, maar wellicht zie ik nog ergens op een andere pagina ofzo iets over het hoofd.

U kunt het NTI hierop wijzen, mocht dat tot niets lijden dien dan, of dien nu al, een klacht in via https://www.nti.nl/klachtenprocedure-nti/, mocht daar niets bevredigends uitkomen dan is de volgende stap een procedure bij de Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen (http://www.degeschillencommissie.nl).

Ps. de 14 dagen wettelijke bedenktijd werkt zoals onderstaand bij NTI, daar komt u dus niet voor in aanmerking:

Op de dag wanneer je de inschrijfbevestiging ontvangt, gaat je herroepingsrecht in

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Hm, in de inschrijvingsvoorwaarden voor cursussen https://www.nti.nl/inschrijfvoorwaarden/cursussen-en-beroepsopleidingen/ lees ik in artikel 8 (Tussentijdse beëindiging) het volgende: 

Behoudens de kosten voor eventueel (nog) niet geleverd lesmateriaal blijft bij tussentijdse opzegging het verschuldigde lesgeld over drie maandtermijnen van het gekozen studietempo verschuldigd vanaf het moment van opzegging. (...) Indien u per e-mail opzegt, geldt de verzenddatum van de e-mail.

Volgens de huidige cursuspagina gaat de cursus in 12 maanden voor € 46,74 p/m. 

Hier vanuit gaande kom ik op een som van € 140,22. 

(Latere toevoeging: in geval van een studietempo van 8 maanden zijn deze verplichte 3 maandtermijnen volgens de huidige prijs samen € 210,54, en bij een studietempo van 4 maanden € 420,63. Het zou hier wel momenteel om een aanbieding gaan, wellicht waren de termijnen duurder toen u de overeenkomst aanging.)

Ik heb zo snel niets gevonden waardoor men zich niet zou moeten houden aan deze voorwaarden, maar wellicht zie ik nog ergens op een andere pagina ofzo iets over het hoofd.

U kunt het NTI hierop wijzen, mocht dat tot niets lijden dien dan, of dien nu al, een klacht in via https://www.nti.nl/klachtenprocedure-nti/, mocht daar niets bevredigends uitkomen dan is de volgende stap een procedure bij de Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen (http://www.degeschillencommissie.nl).

Ps. de 14 dagen wettelijke bedenktijd werkt zoals onderstaand bij NTI, daar komt u dus niet voor in aanmerking:

Op de dag wanneer je de inschrijfbevestiging ontvangt, gaat je herroepingsrecht in

Reputatie 1
Badge +1

Mijn excuses voor de latere toevoegingen, ik vond nog meer informatie op de site van NTI.

Reputatie 1
Badge +1

ik heb mij opgegeven op 7 dec. voor een jaar cursus, dus die € 46.74 klopt wel voor mij. Wat dat herroepingsrecht betreft; ook dat klopt, maar dan sturen ze wel erg laat de cursusboeken.

ik ga hen wel morgenochtend met die voorwaarden confronteren. er is trouwens gelijk op 7 dec. € 81,74 afgehouden voor inschrijfgeld en 1e les, maar toen had ik nog lang niet de boeken.

Reputatie 1
Badge +1

maar dan sturen ze wel erg laat de cursusboeken.

Hierover staat slechts zeer summier dat je binnen een week zou kunnen beginnen aan je cursus (https://www.nti.nl/veelgestelde-vragen/cursussen-beroepsopleidingen/wanneer-kan-ik-starten-met-een-opleiding-79/) echter, zal het pakket vermoedelijk vertraagd zijn door de kerstdrukte bij de pakketvervoerders. 

Reputatie 1
Badge +1

Ja dat zou een reden kunnen zijn, maar het is wel 3½ week later. Maar ik neem ook dat stukje mee morgen.

Tot zo ver, heel erg bedankt voor je hulp!

Reputatie 4
Badge +3

Mij lijkt dat de les van deze ervaring moet zijn: lees de voorwaarden als je een dienst afneemt of een product bestelt!

Met oplichting heeft dit niets te maken. Je mag nog blij zijn dat je de cursus niet in zijn geheel hoeft te betalen - in die zin zijn de voorwaarden nog redelijk. Tegelijkertijd vind ik dat NTI wel degelijk een verwijt gemaakt kan worden. Blijkbaar heb je je van tevoren geen goed beeld van de cursus kunnen vormen. Ik zou verwachten dat als je een cursus direct annuleert je dat zonder kosten mogelijk maakt. Niet omdat dat juridisch noodzakelijk is, maar omdat je op deze manier niet echt aan klantenbinding doet. En wie jouw post leest is een gewaarschuwd mens. Mocht ik al de aanvechting hebben gehad om een cursus bij NTI te volgen dan laat ik dat nu wel uit mijn hoofd!

De meeste cursussen van NTI bieden ook proeflessen. Dat van ‘zelf kaarten maken’ geen proefles bestaat is misschien een veeg teken.

Reputatie 1
Badge +1

sandokanfirst je hebt wel gelijk dat je altijd de voorwaarden moet lezen. Maar dat zijn (met opzet?) zulke enorme lappen tekst dat bijna niemand daaraan begint. Ik zal NTI ook nooit meer vergeten, maar dan in negatieve zin. want ik kan ook niets vinden over huiswerk opsturen of niet of wel maar hoe dan?

Reputatie 1
Badge +1

Met oplichting heeft dit niets te maken.

Men probeert iemand de volle pond (12 maanden) te betalen terwijl ze volgens de voorwaarden 3 maanden zou moeten betalen, dat riekt w.m.b. wél naar oplichting.

(...) maar omdat je op deze manier niet echt aan klantenbinding doet. 

Ik denk dat de NTI genoeg omzet om hier geen donder om te geven.

Reputatie 7
Badge +7

Erg klantvriendelijk is het ook niet, afgezien van alle regeltjes, kleine lettertjes of lappen tekst. Ik zou de geadviseerde weg volgen, maar ook de automatische betalingen intrekken.

Reputatie 5
Badge +4

Dat is normaal gesproken in strijd met het herroepingsrecht:

Zij mogen altijd dat recht inroepen binnen 14 dagen na ontvangst van het product.

Als je via track en trace een leverdatum hebt kunnen ze daar niet omheen, of er zouden voor cursussen andere regels moeten gelden wat me niet waarschijnlijk lijkt.

Dat is normaal gesproken in strijd met het herroepingsrecht:

Zij mogen altijd dat recht inroepen binnen 14 dagen na ontvangst van het product.

Als je via track en trace een leverdatum hebt kunnen ze daar niet omheen, of er zouden voor cursussen andere regels moeten gelden wat me niet waarschijnlijk lijkt.

Koop je een dienst of een product? Bij een product is het 14 dagen na ontvangst van het product, bij een dienst is het 14 dagen na bestelling. Dit heeft ook tot de nodige discussie geleid bij de dienst Internet waarbij ook een modem geleverd werd.

Reputatie 1
Badge +1

dank jullie wel voor alle antwoorden. Ik ga hen vandaag vertellen per email wat ik hier heb geleerd. Daarna hoop ik nooit meer iets met NTI te maken te krijgen en denk er zelfs over om een korte uitleg over het gedrag van NTI op mijn Fasebook account te zetten.

ik wens jullie allemaal een gezellig en goed oudejaarsfeest(je) en een heel goed en gezond 2021!

Reputatie 1
Badge +1

(...) maar ook de automatische betalingen intrekken.

Dat is een goede toevoeging.

Reputatie 1
Badge +1

ik heb hen vanmorgen  een mail gestuurd met het artikel 8 uit hun eigen voorwaarden en in die mail duidelijk (vet gedrukt) de cursus opgezegd. ik kreeg even later een mail met weer een hele lijst uit de voorwaarden, waarvan 1 eruit sprong; artikel 8. Dat was nog niet door hen genoemd.

Er volgde daarna een mail van de administratie die het berekende wat het mij zou kosten om eruit te stappen; € 131,09 (dit is na aftrek van een hele lijst) Dus dat was een stuk redelijker dan een heel jaar. Toch zat er weer iets bij wat er volgens mij niet in hoorde: € 30.25 voor een premie artikel (je ontvangt een cadeau bij je inschrijving). Alleen heb ik dat artikel nooit ontvangen, dus weer mailen daarover. Ze blijven proberen je een poot uit te draaien.

ik heb al contact gehad met de bank (Rabo) en het uitgelegd wat ik kan doen als er automatisch geld door NTI wordt afgeschreven waar ze geen recht op hadden, want ik kon die automatische afschrijving niet online stoppen. U kunt ze gewoon blokkeren, zei de mevrouw van Rabo. Goed plan!

Ik krijg net nog een mail van NTI; de ontvangen boeken mag ik houden…………. wat ben ik blij met alle uitleg van jullie hierboven. Hier was ik alleen niet uitgekomen!!! :thumbsup::ok_hand:

Reputatie 1
Badge +1

Achtegrondinformatie:

Hier nog even een artikel van RTL Nieuws van augustus 2019, meerdere onderwijsinstellingen maakten zich toen schuldig aan deze vorm van misleiding/wetsovertreding, waaronder ook NCOI (waar NTI onderdeel van is). De opmerkelijkste quote daaruit is:

Volgens de klokkenluider weet NCOI dat het fout zit met de voorwaarden, maar gaat het bewust door met het misleiden van klanten.

"De klantenservice zal altijd proberen om mensen al het geld te laten betalen. Alleen als de klant volhoudt en met een advocaat komt, of naar de uitspraken van de rechter verwijst, binden ze pas in." Volgens de klokkenluider wil NCOI niet met deze praktijken stoppen omdat dat het bedrijf teveel geld zou kosten.

Ze zijn hier in 2017 al door de hoge raad voor op de vingers getikt.

Verder verwijst NCOI, net als opleider Capabel, naar de voorwaarden zoals opgesteld door brancheorganisatie NRTO. De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding stelt dat de algemene voorwaarden van hun leden zijn afgestemd met de Consumentenbond.

Nu snap ik ook waarom de NTI hiermee schermt.

Overigens, www.klachtenkompas.nl (ook van de consumentenbond) staan allerhande klachten over de praktijken van NTI

Reputatie 1
Badge +1

Toch zat er weer iets bij wat er volgens mij niet in hoorde: € 30.25 voor een premie artikel (je ontvangt een cadeau bij je inschrijving). Alleen heb ik dat artikel nooit ontvangen, dus weer mailen daarover. Ze blijven proberen je een poot uit te draaien.

In de actievoorwaarden (te vinden door op de pagina van de cursus bijna helemaal naar beneden te scrollen en dan bij de actie te klikken op "Lees meer over deze actie”) lees ik:

Actievoorwaarden van jouw cadeau naar keuze bij beroepsopleidingen en (taal)cursussen

• Je cadeaubon voor een cadeau naar keuze krijg je gratis bij nieuwe inschrijvingen van 16 december 2020 tot en met 31 december 2020 met een startdatum voor 15 januari 2021.
  • Heb je de eerste termijnbetaling voldaan? Dan kun je de cadeaubon na 4 weken in je mailbox vinden en kun je jouw cadeau uit gaan kiezen. Heb je met automatische incasso betaald? Dan duurt het uiterlijk 12 weken voordat je de cadeaubon in je mailbox ontvangt. 
  • Besluit je om de opleiding voortijdig te annuleren of is er sprake van wanbetaling? Er worden geen kosten in rekening gebracht indien de mail met de cadeaubon nog niet verzonden is. Deze wordt dan ook niet meer verzonden. Heb je de cadeaubon al wel ontvangen, dan wordt er € 25,- in rekening gebracht.

Dit is misschien niet helemaal dezelfde actie, want men noemt als begindatum 16 december (maar geeft nog steeds cadeaus en 50% korting).

Heeft u dus al een e-mail gekregen met de cadeaubon, dan zult u volgens de voorwaarden wel iets moeten betalen, echter is dat € 25 en niet € 30,25. Het kan echter ook zijn dat u deze e-mail nog niet heeft ontvangen (we zijn namelijk nog geen 4 weken verder) in dat geval hoeft u dit dus niet te betalen, tenzij men kan bewijzen dat op 7 december andere actievoorwaarden geldig waren. (latere toevoeging: Krijgt u binnenkort nog de genoemde e-mail, dan lijkt me dat u ook niet hoeft te betalen aangezien men al op de hoogte is van uw opzegging en volgens de actievoorwaarden de bon dan niet meer verzonden wordt).

Reputatie 1
Badge +1

Goedemiddag,

een heel goed jaar gewenst voor iedereen hier aanwezig.

Over die cadeaubon bij NTI;

Je krijgt via email een cadeaubon na een paar maanden les en dus  betaald te hebben. Maar ik heb zo'n bon niet gehad, dus lijkt mij die betaling ook niet nodig. Oud en Nieuw is er tussen gekomen, dus heb ik nog geen antwoord op mijn opmerking daarover. 

Reputatie 7
Badge +7

Heb je je klacht al eens op Klachtenkompas geplaatst @M. Petersen? Ik zie dat het NTI daar altijd reageert. Wellicht de moeite waard.

Reputatie 1
Badge +1

nee Monique, ik heb daar nog geen klacht geplaatst omdat ik eerst met NTI zelf in het reine wil komen. Pas als NTI gaat dwarsliggen en  niet meewerkt, ga ik dat doen.

Reputatie 1
Badge +1

Goedemiddag,

een heel goed jaar gewenst voor iedereen hier aanwezig.

Over die cadeaubon bij NTI;

Je krijgt via email een cadeaubon na een paar maanden les en dus  betaald te hebben. Maar ik heb zo'n bon niet gehad, dus lijkt mij die betaling ook niet nodig. Oud en Nieuw is er tussen gekomen, dus heb ik nog geen antwoord op mijn opmerking daarover. 

ik heb net een email van NTI ontvangen, waarin werd geschreven dat het bedrag voor het cadeau werd geschrapt. Er bleef een bedrag over van € 100,84 en dat heb ik net betaald. Ik verwacht verder geen problemen met NTI, maar het is wel een heel goede les geweest voor mij: daar kom ik nooit meer bij terug!

Ik dank jullie nogmaals voor alle hulp en ondersteuning!

Vriendelijke groeten,

Marja Petersen

Reputatie 1
Badge +1

Mooi dat het toch is opgelost. Zo begint het jaar toch niet met zo'n domper als verwacht.

Ronduit schandalig dat dit soort bedrijven met deze praktijken verder gaan, en je pas aan je rechten komt als je 'je bek opentrekt’ om zo maar te zeggen, dan kan er soms ineens toch wel een heleboel dat eerst onmogelijk leek.

Reageer