Beantwoord

DAB+ niet geleverd in nieuwe auto.

• 5 December 2022
  • 11 reacties
  • 424 Bekeken

Mijn nieuwe auto heeft geen DAB+ radio. Uitsluitend FM. Ik had begrepen dat het miv december 2020 verplicht is DAB+ mee te leveren. De verkoper heeft dat ook gezegd tijdens het verkoop gesprek een jaar geleden. Dat valt natuurlijk niet meer te bewijzen. Nu wordt gezegd dat ik dat had moeten bijbestellen.

Wie weet hoe dit zit? Wat zijn mijn rechten nu?

icon

Beste antwoord door sandokanfirst 5 December 2022, 17:51

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Volgens welke wet zou dat verplicht zijn? Ik denk dat er hier sprake is van een misverstand. Andere populaire (dus niet-wetenschappelijke of juridische) bronnen hebben het over de verplichte ontvangstmogelijkheid voor DAB+.  Dat is heel wat anders dan het verplicht meeleveren van een radio. Als ik het goed begrijp vloeit de verplichting van deze mogelijkheid voort uit een richtlijn m.b.t. elektronische communicatie, namelijk deze: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32018L1972

Ik pretendeer niet dat ik deze tekst helemaal heb gelezen laat staan helemaal begrijp, maar waar het naar mijn idee om gaat is dat het niet de bedoeling is dat auto’s worden uitgerust met een of ander proprietary systeem, maar dat een open systeem als DAB+ wordt ondersteund. Maar ik geef mijn interpretatie (van slechts 1 aspect) graag voor een betere. Hoe dan ook, de verplichting een radio mee te leveren is dit niet.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb 9 Janurari 2018 nieuwe Space Star gekocht, daar zat wel een DAB radio in, heb je dan geen oudere uitvoering van je auto gekocht?

Fijn dat u het volledige wetsartikel zend. Ik heb er even in zitten lezen maar het is erg ontoegankelijk voor een leek. Hier zal waarschijnlijk door de autofabrikant uit afgeleid kunnen worden dat ze niet verplicht zijn tot het leveren van DAB+ bij een radio.

Ik ben mij er van bewust dat het geen verplichting is een radio te leveren, maar dacht op grond van nieuwsberichten  dat als er een radio geleverd wordt dat die dan DAB+ moet kunnen ontvangen. 

De verkoper dacht dat ook, maar zal inmiddels wel bijgepraat zijn. Vraag blijft nu hoe je omgaat met deze miscommunicatie. Bewijzen is niet mogelijk. Het was ook geen groot punt in het gesprek. In de 5 jaar oude vorige auto zat al DAB+ zonder dat ik er toen naar gevraagd had.

Reputatie 6
Badge +5

Vraag blijft nu hoe je omgaat met deze miscommunicatie.

U kunt eens googlen op de juridische term dwaling.

Reputatie 4
Badge +4

Fijn dat u het volledige wetsartikel zend. Ik heb er even in zitten lezen maar het is erg ontoegankelijk voor een leek. ...

Ik ben mij er van bewust dat het geen verplichting is een radio te leveren, maar dacht op grond van nieuwsberichten  dat als er een radio geleverd wordt dat die dan DAB+ moet kunnen ontvangen. 

Het is heel goed mogelijk dat u gelijk heeft dat als een radio wordt geleverd deze dan DAB+ moet kunnen ontvangen. Dat is ook de strekking van de uitleg op diverse websites. Maar wat de juridische status is onduidelijk. 

Dit is de eerste tekst die ik tegenkom als ik 'dab verplicht' Google:

Vanaf maandag 21 december wordt DAB+-radio de norm in Europa. Alle nieuwe auto’s moeten er voortaan standaard mee worden uitgerust. Dat bepaalt de Europese wetgeving.

Lijkt mij duidelijk.

Reputatie 4
Badge +3

Dit is de eerste tekst die ik tegenkom als ik 'dab verplicht' Google:

Vanaf maandag 21 december wordt DAB+-radio de norm in Europa. Alle nieuwe auto’s moeten er voortaan standaard mee worden uitgerust. Dat bepaalt de Europese wetgeving.

Lijkt mij duidelijk.

Daar heb je dan eindelijk de nieuwe regelgeving, top!

Als de garage lid is van de BOVAG zou ik het daar eens vragen.

Reputatie 5
Badge +4

@W.A. Vrijlandt Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Ik heb de garage, volkswagen dealer, aangesproken. Er is een antwoord beloofd maar het blijft nog even stil.

Badge

Even een schopje uit nieuwsgierigheid naar het antwoord aangezien het me intresseert.

Reageer